Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-28@22:17:09 GMT

برنج ۱۰۷ درصد گران شد

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۶۷۶۳

برنج ۱۰۷ درصد گران شد

آفتاب‌‌نیوز :

در بین انواع برنج، گوشت و شکر، بیشترین افزایش قیمت در بهمن ماه مربوط به انواع برنج ایرانی است، به طوری که قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا و هاشمی درجه یک با ۱۰۷.۶ و ۱۰۶.۷ درصد افزایش، از حدود ۳۳ هزار تومان در بهمن ماه سال ۱۳۹۹، به ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان رسیده است.

به طور کلی در سال ۱۴۰۰ جدال بر سر کاهش دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج بین دستگاه‌های مختلف و واردکنندگان در جریان بود و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به خشکسالی ۵۰ سال گذشته و آسیب جدی آن به کشت‌های مختلف کشاورزی از جمله برنج، از کاهش حدود ۱۸ تا ۱۹ درصدی تولید برنج داخلی خبر داده و همین موضوع را عامل افزایش قیمت برنج داخلی عنوان کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نهایت دوره ممنوعیت فصلی که هر سال از ابتدای مردادماه آغاز و تا آذر ماه ادامه دارد، سال گذشته ممنوعیت زودتر از سال‌های قبل، یعنی از اول آذر برداشته شد.

تغییرات قیمت برنج خارجی

قیمت برنج پاکستانی نیز در همین ماه ۲۳.۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبلش افزایش یافته و از حدود ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان به حدود ۳۰ هزار تومان در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ رسیده است. اما قیمت برنج تایلندی با کاهش جزئی ۰.۵ درصد در این یک سال به ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

در این میان شکر در رتبه سوم افزایش قیمت بعد از دو نوع برنج ایرانی قرار دارد که قیمت آن ۷۶.۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از حدود ۹۵۰۰ تومان در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ به حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان در ماه مشابه سال ۱۴۰۰ رسیده است.

معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اوایل سال ۱۴۰۰ علت افزایش قیمت شکر را رو به اتمام بودن ذخایر شکر وارد شده با ارز دولتی عنوان کرده و گفته بود با توجه به اینکه شکر در حال حاضر با ارز نیمایی وارد می‌شود دیگر مشمول نرخ گذاری تثبیتی نیست.

افزایش ۳۴ درصدی قیمت مرغ

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در بهمن ماه با افزایش ۳۴ درصدی به نزدیک ۳۰ هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول در ماه مشابه سال قبلش حدود ۲۲ هزار تومان بوده است.

نرخ مصوب مرغ برای مصرف کننده در فروردین سال قبل ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد، اما در اوایل آذر با افزایش مجدد به ۳۱ هزار تومان تغییر کرد.

گوشت قرمز چقدر گران شد؟

در این میان قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی با ۳۹.۱ و ۲۱.۸ درصد افزایش در بهمن سال قبل به حدود ۱۴۲ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب حدود ۱۰۲ و ۱۱۶ هزار تومان بوده است. بر این اساس، کمترین کاهش قیمت در بهمن ماه سال قبل نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ مربوط به گوشت گوسفندی بوده است.

کدام کالا‌ها طی یک ماه گران شدند؟

بررسی قیمت این اقلام اساسی طی یک ماه نیز نشان می‌دهد قیمت همه اقلام یاد شده، به جز گوشت مرغ تازه با کاهش ۰.۵ درصدی، در بهمن ماه سال قبل نسبت به ماه قبلش بین ۰.۸ درصد (برنج تایلندی) تا ۱۷.۵ درصد (برنج هاشمی) افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: قیمت برنج بازار قیمت گوشت مرغ تومان رسیده بهمن ماه سال ماه مشابه سال افزایش قیمت نسبت به ماه هزار تومان قیمت برنج سال ۱۳۹۹ سال ۱۴۰۰ سال قبل ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۶۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی

قیمت جهانی طلا در روز جمعه (۲۶ آوریل) کاهش یافت و با توجه به تمرکز سرمایه‌گذاران به داده‌های کلیدی تورم ایالات‌متحده برای نشانه‌هایی در مسیر نرخ بهره فدرال رزرو، برای کاهش هفتگی تعیین شد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۳۳۱ دلار و ۱۵ سنت رسید. قیمت‌ها تقریباً ۱۰۰ دلار آمریکا نسبت به بالاترین رکورد تاریخ ۲۴۳۱ دلار و ۲۹ سنت در ۱۲ آوریل کاهش یافته است که ناشی از آشفتگی ژئوپلیتیکی است. هر اونس طلای آمریکا بدون تغییر به ۲۳۴۳ دلار و ۵۰ سنت رسید. قیمت شمش در هفته ۲.۵ درصد کاهش یافته است.

اقتصاد ایالات‌متحده در سه ماهه اول با کمترین سرعت خود در نزدیک به دو سال اخیر رشد کرد اما افزایش تورم انتظارات فدرال رزرو را برای کاهش نرخ بهره قبل از سپتامبر تقویت کرد. اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو حاکی از آن است که بانک مرکزی عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارد. نرخ‌های بالاتر جذابیت نگهداری طلای بدون بازده را کاهش می‌دهد.

داده‌ها نشان داد که واردات خالص طلای چین از طریق هنگ‌کنگ در ماه مارس ۴۰ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. جی پی مورگان اظهار کرد که هدف اوج طلا ۲۶۰۰ دلار آمریکاست. شرکت نیومونت از برآوردهای وال‌استریت برای سود سه ماهه اول پیشی گرفت زیرا بزرگترین معدن طلای جهان از تولید قوی، قیمت‌های بالاتر و هزینه های عملیاتی پایین‌تر بهره‌مند شد.

طبق گزارش رویترز، بانک مرکزی ژاپن قرار است پیش‌بینی کند که تورم در سال‌های آینده نزدیک به هدف دو درصدی خود باقی خواهد ماند و آمادگی خود را برای افزایش نرخ‌ها از نزدیک به صفر نشان می‌دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۷.۴۰ دلار در هر اونس رسید، پلاتین ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۹۱۹ دلار و ۹۰ سنت رسید، در حالی که پالادیوم با ۱.۱ درصد افزایش به ۹۸۴ دلار و ۷۳ سنت رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • بلیط سینما بی‌سروصدا گران شد
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته