Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح مهمترین وقایع عراق و سوریه در سال ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: عراق در سال گذشته شاهد تحولات مهم سیاسی و بعضاً میدانی بود اما یکی از مهمترین آنها را باید کنفرانس صهیونیستی در اقلیم کردستان دانست که واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج از عراق به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاهی به سابقه بخشی از جریانات حاضر در استان‌های کردنشین عراق از جمله جریان منتسب به مسعود بارزانی، می‌بینیم که خواسته این جریانات از گذشته تاکنون تجزیه کردستان عراق بوده است. بر این اساس، از سال‌های اخیر تاکنون تلاش‌هایی رخ داده و برگزاری این نشست در کردستان عراق با محوریت رژیم صهیونیستی و تجزیه عراق انجام شد. همه به یاد دارند در آخرین رفراندوم استقلال کردستان عراق اولین کسانی که از این همه‌پرسی و جدا شدن کردستان عراق استقبال کردند، صهیونیست‌ها بودند.

این کارشناس مسائل  سیاسی تصریح کرد: عادی‌سازی و علنی کردن حضور اسرائیل در کردستان عراق و همچنین تجزیه این منطقه، دو هدف اصلی نشست سال گذشته در بخش کردنشین عراق بود. توجه داشته باشید که این نشست به شدت افکار عمومی عراق و مقام‌های رسمی این کشور را ناراحت کرد و مواضع مسئولان بغداد و استان‌های کردنشین به نوعی بود که این کنفرانس را محکوم کردند. از سویی دیگر، شورای عالی دستگاه قضایی عراق حکم جلب برخی از شخصیت‌هایی را که در نشست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شرکت کرده بودند را صادر کرد که این نشان می‌دهد بغداد همچنان مخالف چنین مسائلی است و خطر تجزیه را به خوبی درک کرده است. مساله مهم دیگر که در سال ۱۴۰۰ سر و صدا کرد، انتخابات پارلمانی در عراق بود که حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرد.

وی ادامه داد: اصولاً انتخابات در عراق به دلیل بافت قومی و همچنین سازوکاری که در قانون اساسی این کشور مطرح شده عموماً با موانع و بعضاً زد و خوردهای سیاسی روبه‌رو بوده است. در انتخابات اخیر هم ما شاهد آن بودیم که احزاب شیعی به نتایج انتخابات اعتراض داشتند و بسیاری از آنها معتقدند که این نتایج دستکاری شده است. در این راستا احزاب شیعی هم شکایت‌های خود را به صورت کاملاً قانونی به مراجع رسیدگی کننده ارائه دادند ولی اعتراض آنها رد شد. نکته اصلی دیگر که در عراق به نوعی توجه همه را به خود معطوف کرد، وضعیت و شرایط شرکت نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری بود. به صورت علنی دیدیم که دادگاه عالی عراق حکم به رد صلاحیت هوشیار زیباری داد و این مساله باعث ایجاد اختلاف در مورد انتخاب رئیس جمهوری عراق شد. در این میان موضوع دیگر پیوند مجدد یا بهتر بگوییم، آشتی سیاسی میان جریانات شیعی عراق بود. نزدیک شدن مقتدی صدر به نوری مالکی به نوعی نمایانگر این پیوند است و حالا طرفین برای رسیدن  به توافق سیاسی با یکدیگر تجمیع نظر کرده‌اند.

سوریه

صدرالحسینی با  اشاره به مهمترین مسائل و وقایع مهم سوریه در سال گذشته خاطرنشان کرد: سوریه در سال ۱۴۰۰ در عرصه میدانی نسبت به سال‌های قبل آرام‌تر بود و ما دیگر شاهد آن درگیری‌های سهمگین و خونین در این کشور نبودیم. از سوی دیگر بحث ساز و کار سه‌گانه مشورتی برای حل بحران سوریه به یکی از محورهای مهم در سوریه تبدیل شد. واقعیت این است که از ماه‌ها پیش سازوکار مشورتی سه گانه با حضور روسیه، ترکیه و قطر برای حل و فصل بحران سوریه تشکیل شد که به نوعی نشان از فعال شدن قطر در این پرونده دارد. قبل از هرچیز باید توجه داشت که در مساله بحران سوریه، به وضوح می‌توانیم رد پای قطر را در آن ببینیم. بسیاری از جریان‌های تروریستی که طی یک دهه اخیر در سوریه اقدامات عملیاتی و خرابکارانه انجام داده‌اند و عموماً رگ و ریشه اخوانی داشته‌اند، از سوی قطر هدایت و در مقابل عربستان سعودی هم  هر کاری کرد تا بتواند اوضاع سوریه را به نفع خود مدیریت کند.

وی افزود: قطر تلاش می‌کند که با استفاده از نفوذ روسیه در سوریه و همچنین نفوذ نظامی ترکیه در این کشور به نوعی بتواند وارد پرونده سوریه شود و منافع خود را تامین کند. به همین دلیل ما شاهد آن هستیم که این کشور در سازوکار مشورتی سه‌گانه که روسیه و ترکیه هم در آن حضور دارند، در حال فعالیت علنی است و به نوعی منافعی را مدنظر قرار داده که بیشتر جنبه سیاسی دارد. انتخابات ریاست جمهوری در سوریه و برنده شدن مجدد بشار اسد در این رویداد به نوعی نشان داد که دمشق در حال پوست اندازی سیاسی است. توجه داشته باشید که برگزاری انتخابات در سوریه از یک سو نشان داد که توان برقراری امنیت در شامات به شدت تقویت شده است و هیچ مشکلی از این لحاظ وجود ندارد، از سوی دیگر هم نشان داد که مردم این کشور با وجود سنگ‌اندازی از سوی غرب در روند برگزاری انتخابات، همچنان به کشور خود و بازگشت آرامش سیاسی در آن علاقه دارند.

صدرالحسینی در پایان گفت: یکی دیگر از مهمترین رویدادهای سال اخیر سوریه، برقراری روابط میان دمشق و سایر کشورهای منطقه بود که اردن و امارات مهمترین آنها بودند. سفر وزیر خارجه امارات به سوریه که پس از ۱۰ سال قطع روابط میان دو طرف صورت گرفت، نشان از وجود اراده منطقه‌ای برای تعامل با دمشق دارد. حتی گفت‌وگوی تلفنی بشار اسد با پادشاه اردن و بازگشایی تنها گذرگاه مشترک اردن و سوریه را هم باید در مسیری دانست که حالا نشان می‌دهد همه به دنبال احیای عضویت سوریه در اتحادیه عرب هستند و از سوی دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که دمشق پیروز بحران یک دهه اخیر است. اینکه دیده می‌شود بشار اسد چند روز پیش و در اولین روزهای سال ۱۴۰۱ به امارات سفر کرد، نشان می‌دهد که کشورهای عربی حالا به سمت گفت‌وگوهای عربی – عربی رفته‌اند و به زودی هم دمشق به صورت کامل به دامان اتحادیه عرب باز خواهد گشت.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: امارات متحده عربی بشار اسد سوریه عراق مسعود بارزانی مقتدی صدر نوری المالکی اسرائیل اردن اقلیم کردستان عراق حشدالشعبی عراق کردستان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۹۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت

شبکه المیادین در این باره گزارش داد که آمریکا تحرکات خود را در سوریه با هدف تقویت پایگاه‌های غیرقانونی خودش در استان‌های «حسکه» و «دیرالزور» تشدید کرده است.

طبق این گزارش، این تحرکات در پی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال خروج نظامیان آمریکا از عراق و ترس از تشدید حملات مقاومت صورت گرفته است.

طبق این گزارش، حملات روز‌های اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق به‌منزله یک پیام هشدار برای آمریکایی‌هاست و بر این نکته تاکید دارد که در صورت طفره رفتن واشنگتن از خروج از عراق و حتی سوریه، مقاومت بر تصمیم خود برای تشدید حملات پایبند است.

المیادین همچنین گزارش داد، در پی این تحولات، آمریکایی‌ها طی ماه آوریل ۱۲۰ کامیون حامل تسلیحات نظامی و اسلحه و همچنین سامانه‌های پدافندی وارد پایگاه‌های آمریکا در حسکه و حومه شرق دیرالزور کردند. همچنین در برهه زمانی مذکور، هشت هواپیمای ترابری نیز در این پایگاه‌ها فرود آمدند.

منابع خبری همچنین از تمرینات نظامی اشغالگران آمریکایی در پایگاه‌های غیرقانونی خودشان در حومه حسکه و دیرالزور خبر داده‌اند.

منابع میدانی نیز به المیادین اعلام کردند آمریکا از زمان هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در سوریه به دست صهیونیست‌ها، طرح تقویت اضافی برای پایگاه‌های غیرقانونی خود در سوریه را آغاز کرده است و این تدابیر شامل تسلیحات و تجهیزات مختلف از جمله استقرار سامانه‌های پدافند هوایی اضافی با هدف حفاظت از این پایگاه‌ها در برابر حملات مقاومت است.

در همین راستا منابع مطلع اعلام کردند: مقاومت عراق در حمایت از ملت فلسطین حملات خود را به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و بلندی‌های اشغالی جولان متمرکز کرده و آماده تشدید دوباره حملات خود در سوریه و عراق است.

این منابع گفتند: خروج آمریکایی‌ها از عراق باید خروج از سوریه را نیز به همراه داشته باشد، اما واشنگتن نمی‌خواهد پرونده‌های اردوگاه‌های داعش و زندان‌های سوریه بسته شود به همین دلیل ممکن است تمایل به ماندن بیشتر در سوریه داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • تاکید عراق برلزوم افزایش همکاری‌ها برای متوقف کردن جنایات تل‌آویو
  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود