Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، استان یزد در کویر مرکز ایران در حالی هر ساله مقدار زیادی محصولات کشاورزی باغی و زراعی تولید می‌کند که با وجود کم آبی توانسته با مدیریت مصرف و استفاده بهینه و مدیریت شده آب در میان استانهای برتر بویژه در محصولات گلخانه‌ای باشد.

عمده درآمد کشاورزان استان مربوط به بخش باغبانی است که ۷۱ درصد اراضی قابل کشت به محصولات باغی که عمدتا پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصول باغی را شامل می‌شود اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار (۲۹ درصد) زارعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار (۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

در سال گذشته ۵۹۰ هزار تن انواع محصول زراعی از سطح ۲۸ هزار هکتار از اراضی زیرکشت در این استان برداشت شده است.

در این خصوص اکبر شیخ علیشاهی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان این‌که بیشتر سطح زیرکشت به گندم، جو، ذرت، یونجه و سورگوم اختصاص دارد، اظهار کرد:  در استان یزد بیش از ۶۰ نوع محصول زراعی کشت می‌شود.

وی افزود: با وجود همه تلاشها برای مقابله با پدیده خشکسالی و کم آبی، کشاورزان در مقابله با سرمای ناگهانی هوا در برخی از ایام سال، دچار مشکلاتی شده و محصولاتشان بویژه محصولات باغی همچون پسته، زردآلو، بادام و انگور آسیب فراوانی می‌بیند و در برخی مواقع تا ۱۰۰ درصد محصولات از بین می رود.

شیخ علیشاهی گفت: در واقع هر ساله کاهش یکباره دما و در پی آن سرمازدگی محصولات کشاورزی خسارت‌های سنگینی را به بخش کشاورزی استان وارد می‌کند که امسال نیز کشاورزی یزد از این موضوع در امان نبود و متاسفانه این قصه و داستان تکراری باز هم هر سال تکرار می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد تصریح کرد:‌ نگاهی به خسارت‌های ناشی از سرمازدگی محصولات کشاورزی در سالیان گذشته نشان می دهد که سرمازدگی به لحاظ تغییرات اقلیمی به پدیده‌ای دائمی در کشاورزی تبدیل شده با این وجود معمولا در فروردین ماه هر سال پدیده های دیگری غیر از سرما همچون توفان و گرد و خاک همراه با بارش های رگباری ، تگرگ و سیل و سیلاب هم اتفاق می افتد که مزید بر خسارات سرما بوده و هست.

تنها به چند تیتر اخبار در اسفند و فروردین ماه سالهای قبل توجه کنید تا متوجه سختی و شدت این خسارات و سرماها با وجود هشدارهای هواشناسی شوید:

- سرمازدگی ۱۷۰ میلیارد تومان به باغات استان یزد خسارت وارد کرده است (چهارم اردیبهشت ۱۳۹۷)

- خسارت ۵۰۰ میلیاردی به کشاورزان و باغداران یزدی/ خطر سرمازدگی در کمین باغ‌ها و محصولات زراعی استان ( سوم اردیبهشت ۱۳۹۸ )
- خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی تگرگ به مزارع و باغات شهرستان اشکذر ( ۲۴فروردین ۱۳۹۹ )

- کاهش دما به ۵۰ تا ۸۰ درصد محصولات کشاورزی ابرکوه خسارت زد ( ۲۷اسفندماه ۱۳۹۹ )

- کاهش دمای هوا در اوایل فروردین ماه ۱۳۹۹ و وزش توفان، ۴۰۰ میلیارد تومان به باغ‌های زردآلو، گوجه سبز و پسته شهرستان ابرکوه به عنوان قطب کشاورزی استان یزد خسارت وارد کرد

- خسارت ۹۷۰ میلیارد تومانی سرمازدگی به محصولات کشاورزی استان یزد ( ۹ فروردین ۱۴۰۱ )

در خصوص تیتر آخر رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان یزد گفت: میزان خسارت سرما در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال جاری که در بیشتر شهرستانهای استان اتفاق افتاده بالغ بر ۹۷۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

علی اکبر رضایی با بیان این‌که بیشترین حجم خسارت در این استان به ترتیب در شهرستانها مروست ، خاتم و ابرکوه بوده است، افزود: بیشترین محصولات خسارت دیده پسته ، زردآلو ، بادام و انگور بوده است.

وی با اشاره به این‌که با توجه به تداوم سرما در روزهای گذشته و احتمال تداوم آنها، خسارتها بیشتر هم خواهد بود، یادآور شد: کسانی که محصولات کشاورزی خود را بیمه کرده اند، کارشناسان بیمه صندوق کشاورزی و ارزیابان جهاد کشاورزی ، خسارتها را ارزیابی و پس از طی مراحل و تشریفات قانونی ، پرداخت غرامت صورت می گیرد.

به هر حال این غافلگیری ها نباید هر سال تکرار شود و با وجودی که هواشناسی و جهاد کشاورزی نسبت به کاهش محسوس دما در روزهای پایانی سال بویژه در نقاط مرکز کشور که کمتر برف و باران را شاهد هستیم ، چرا باید این همه خسارت اتفاق بیفتد.

در عین حال برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی هم راهکارهای متنوعی اعلام شده و باید به کشاورزان به درستی آموزش داده شود که مهم‌ترین راه‌کارها استفاده از دستگاه‌های مه ساز، استفاده از دود و هدایت آن روی مزارع (در مناطق غیرمسکونی)، آبیاری بارانی یا غرقابی یا قطره ای، استفاده از ماشین های ایجاد باد در مزارع، عایق‌سازی مزارع به وسیله پلاستیک یا پوشش‌های مختلف، استفاده از ضدیخ طبیعی «کراپ اید» (جدیدترین روش ارائه شده) است .

سازمان جهاد کشاورزی باید با همکاری مدیریت بحران استان و استانداری راهکاری جدی برای تکرار این خسارات ارائه کنند تا مانع نابودی یکسال تلاش کشاورزانی شوند که در این موقعیت کم آبی با مدیریت مصرف توانسته است به اقتصاد استان و کشور کمک کنند.

انتهای پیام/ر

منبع: فارس

کلیدواژه: مخاطرات طبیعی جهادکشاورزی استان یزد محمودرضا رحمانی محصولات کشاورزی کشاورزی استان جهاد کشاورزی استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۰۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که بخش کشاورزی از ظرفیت‌های خوبی برای مشارکت اختیاری در طرح‌های تشویقی صنعت برق برخوردار است، افزود: امسال برای نخستین بار با موافقت هیات وزیران مقرر شده تا در کنار اختصاص برق رایگان به مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت با طرح‌های مدیریت مصرف همکاری کنند، امکان قرار گرفتن در لیست پاداش مشارکت نیز فراهم شده است.

به گزارش تسنیم، وی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران، برق مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت در طرح‌های مدیریت مصرف مشارکت کنند، رایگان خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در صورتی که کشاورزان ۸۰ درصد دیماند مصرفی خود را که معادل ١٥ درصد از مصرف روزانه آنهاست، از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند، از برنامه‌های مدیریت مصرف معاف خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: علاوه بر این اگر کشاورزان بیش از ٥ ساعت نیز در طرح‌های مدیریت بار مشارکت داشته باشند، تا ٤ برابر هزینه‌های تامین برق از پاداش‌های صنعت برق برخوردار خواهند شد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که این میزان بیش از ۲۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، گفت: در حقیقت این پاداش، متناسب با ساعاتی که در این طرح مشارکت می‌کنند از ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان متغیر است.

وی اضافه کرد: در واقع مشترکان کشاورزی این فرصت را دارند که با بهینه سازی فناوری مورد استفاده در موتور‌های پمپاژ آب، استفاده از تجدیدپدیر‌ها و... از این پاداش‌ها بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی برای کشاورزان یزدی/ بروز مداخلات جوی در بافق
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • بررسی پدیده «پولشویی» در «مدار بسته» تلویزیون
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر