Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@19:29:48 GMT

در ۷ ماه گذشته حدود یک میلیون افغان وارد ایران شدند

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۱۷۲۸

در ۷ ماه گذشته حدود یک میلیون افغان وارد ایران شدند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: افغانستان نیازمند تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌هاست، تشکیل دولت ضامن ثبات، امنیت و پیشرفت و رفاه افغانستان است.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان طی سخنانی در نشست همسایگان افغانستان + طالبان+ اندونزی + قطر که امروز در تونشی چین برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم افغانستانی آرام در همسایگی ما شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: همسایگان باید نقش مهمی در صلح و ثبات افغانستان ایفا کنند، چرا که صلح و ثبات افغانستان و ناامنی آن می‌تواند تأثیر مستقیم بر همسایگان بگذارد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در نشست قبلی، جمهوری اسلامی ایران دو پیشنهاد مشخص را مطرح کرد اول اینکه باید سازوکارهای لازم را برای کمک به امنیت افغانستان تقویت کنیم و اینکه یک سازوکار امنیتی مشخص در قالب سازمان‌های موجود، یا یک موجودیتی مستقل برای هماهنگی سیاست‌های مبارزه با تروریسم و تبادل تجربیات و اطلاعات در کمک به امنیت افغانستان و امنیت منطقه شکل بگیرد و پیشنهاد دیگر ما ایجاد مکانیسم منطقه‌ای و صندوق مالی برای کمک به مردم افغانستان است که بتواند به بازسازی و توسعه افغانستان کمک کند.

وی افزود: همچنان نگرانی ما در منطقه گسترش تروریسم از داخل افغانستان است، توسعه داعش و جذب نیرو در داخل افغانستان و در برخی کشورهای منطقه و اقداماتی که داعش برای آموزش و توسعه خود به مناطق شمالی افغانستان انجام می‌دهد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نگران وضعیت گسترش آوارگان افغانستانی است. در هفت ماه گذشته حدود یک میلیون زن، کودک و مرد افغان وارد ایران شدند و اکنون رقم آوارگان افغانستانی که مهمان ما در ایران هستند به حدود پنج میلیون نفر افزایش یافته است و نگرانی جدی در این زمینه به ویژه وقتی که سازمان‌های بین‌المللی کمترین توجه را به آوارگان در کشورهای همسایه افغانستان دارند، وجود دارد.

وی در خصوص ضرورت ایفای نقش زنان در افغانستان اظهار کرد: برای ما نقش زنان در افغانستان بسیار مهم است. اسلام دین مترقی و رحمانی است و حضور زنان در عرصه‌های مختلف را حق مسلم آنها می‌داند. لازم است یک بار دیگر بر اهمیت نقش زنان در جامعه مسلمان افغانستان تاکید ویژه‌ای داشته باشیم.

موضوع آزادی دارایی‌های افغانستان و ادعای آمریکا در زمینه مشارکت در بازسازی افغانستان بخش دیگری از سخنرانی وزیر امور خارجه در این نشست بود که طی آن تاکید کرد: آزادی دارایی‌های مردم افغانستان در خارج برای خدمت به مردم افغانستان مهم است، اقدامی که آمریکا در ۲۰ سال گذشته در اشغال افغانستان و اکنون در مصادره اموال افغانستان کرده است، اقدام نادرستی است، در حالی که آمریکایی‌ها ٢٠ سال افغانستان را در اشغال داشتند، حتی یک اتاق کوچک به عنوان درمانگاه برای مردم افغانستان نساختند، اما امروز سخن از بازسازی افغانستان می‌کنند، اگر انگیزه‌ای در کمک داشتند نباید شاهد وضعیت اسفبار انسانی حاضر در افغانستان بودیم.

امیرعبداللهیان در بخش پایانی سخنرانی خود در نشست همسایگان افغانستان + طالبان+ اندونزی و قطر تاکید کرد: همه کارهایی که ما امروز متعهد می‌شویم به یک موضوع مهم مرتبط است، افغانستان نیازمند تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌هاست، تشکیل دولت ضامن ثبات، امنیت و پیشرفت و رفاه افغانستان است. امروز اینجا جمع نشده‌ایم که به جای مردم افغانستان تصمیم بگیریم، بلکه اینجا هستیم که به همه مردم افغانستان کمک کنیم، آینده‌ای روشن و شکوفا و سرشار از رفاه داشته باشند.

منبع: ایسنا

کد خبر 565056

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مردم افغانستان تشکیل دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۱۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم

سفیر چین در کابل در دیدار با وزیر دفاع حکومت طالبان تصریح کرد پکن با حفظ سیاست عدم مداخله، به گسترش روابط خود با افغانستان ادامه می‌دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ژائو شینگ» سفیر چین در کابل در دیدار با «ملا محمد یعقوب» وزیر دفاع حکومت طالبان اظهار داشت با تحکیم امنیت سراسری در افغانستان، فرصت خوبی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور به‌وجود آمده است.

 وی افزود: چین با حفظ سیاست عدم مداخله، به روابط تاریخی خود با افغانستان ادامه داده و در مسائل تجارت، اقتصاد و سایر موضوعات نیز همکار و همگام افغانستان است.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت دفاع طالبان، ملا یعقوب نیز در این دیدار روابط دیپلماتیک و همکاری‌های تجارتی و اقتصادی دو کشور را مثبت دانست.

وی با تأکید بر این موضوع افزود: افغانستان و چین اشتراکات واضحی دارند، ما ضمن تقویت و حفظ روابط دو کشور همسایه، از سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های اقتصادی چین در افغانستان حمایت کرده و بار دیگر از تأمین امنیت آنها اطمینان می‌دهیم.

سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار داردچین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیمچین: قطعنامه شورای امنیت پیشرفت‌های اخیر در افغانستان را منعکس نمی‌کند

بر اساس اطلاعیه منتشر شده، دو طرف در ادامه نیز پیرامون مسائل مرزی و پروژه اتصال افغانستان و چین از طریق کریدور واخان تبادل نظر کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • بهره برداری از راه آهن افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • بهره برداری افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • مقام افغان: یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند
  • چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • لزوم توجه دولت به مشارکت و امنیت خاطر مردم در سرمایه‌ گذاری‌ ها
  • میزبانی از دختران افغان در دومین روز نمایشگاه قرآن کابل
  • ایران سراسر باران؛ ۱۰ روز پربارش در راه است
  • افغانستان ۱۰۰ سال قبل، به روایت عکس‌های رنگی (عکس)
  • هر راننده معترضی ضد انقلاب و اراذل نیست؛ سوخت راننده افغان بیشتر از ایرانی است!