Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@01:54:25 GMT

ارفع ده؛ روستایی بکر روی قله‌های سبز و مه آلود

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۳۰۳۷

اولین منظره ای که از خیابان های این روزهای شهر ها به چشم مان می خورد، حجم غیر قابل باور خودروها و ترافیک های خسته کننده است. البته به این ها باید صدای ممتد بوق خودروها و دود اگزوز را هم اضافه کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ در بیشتر شهرهای گردشگر پذیر کشور ترافیک و ازدحام در حال وقوع است. حقیقت این است که در تابستان امسال به دلیل موج گرمای بی سابقه و سراسری بسیاری از سفرها لغو شد و در این هفته های پایانی تابستان با خنک شدن هوا و نزدیک شدن به بازگشایی مدارس بسیاری از خانواده ها فرصت را برای گشت و گذار مغتنم شمرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلاصه مطلب این که آسمان خدا همه جا یک رنگ است و مشهد و شمال ندارد!

بله شمال ایران در این روزها نیز بسیار پر مسافر است و حتی ممکن است این موضوع بعضی از برنامه های تفریحی شما را هم تحت تاثیر قرار دهد.

اگر به دنبال جای بکر و بی سر صدایی هستید تا مرحمی روی تمام این شلوغی ها بگذارید، روستای ارفع ده می تواند مقصد گردشگری بکری باشد.

  آن قدر بالا که دست کسی نمی رسد

ارفع ده یکی از روستاهای ییلاقی استان مازندران است. روستایی که به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعی به نسبت بالا آب و هوایی خاص و بسیار مطبوع دارد. آن چه که ارفع ده را نسبت به بقیه روستاهای منطقه خاص کرده است، پوشش گیاهی منحصر به فرد آن است. پوشش گیاهی که در واقع به هیچ چیز رحم نکرده و حتی روی تخته سنگ ها هم دامن گسترانیده است. در حقیقت باید خدمت تان عرض کنم که این روستا در دامان یک جنگل تاسیس شده است و هر جا که سر بچرخانید درخت می بینید و درخت!

البته تمام زیبایی های ارفع ده به جنگل هایش که محلی ها به آن پرتاس می گویند خلاصه نمی شود. در ادامه شما را با بقیه جاذبه های این روستای بکر آشنا می کنیم.

در تعریف روستای ارفع ده باید به یک نکته حتما اشاره کرد و آن هم بکر بودن روستاست. این منطقه مازندران خوشبختانه هنوز آن قدرها که باید مشهور نشده است و همین موضوع برای طبیعت گردانی که خواهان لمس طبیعت دست نخورده و تجربه آرامش هستند نقطه قوت به حساب می آید. البته این موضوع برای خودش دردسرهایی هم دارد که در ادامه شرح می دهیم. مهم ترین مسئله ای که در ارفع ده با آن رو به رو هستید، بحث اقامتگاه است. اگر در همین روزها عازم این منطقه هستید خیالتان بابت اقامت کمی راحت باشد اما در پاییز و زمستان روستا تقریبا خالی از سکنه می شود. دومین مورد به نبود درمانگاه و مراکز درمانی در روستا برمی گردد. پس اگر خدایی نکرده برای تان مشکلی پیش آید باید هر چه سریع تر خود را به پایگاه هلال احمر نرسیده به روستا برسانید.

  جنگل های ارفع ده

ارفع از رفیع و بالا می آید و به این معناست که این روستا در بلندترین مناطق کوه قرار گرفته است. اما جنگل های ارفع ده پا را از گلیم شان درازتر کرده و حتی تا نوک قله نیز رفته اند. همین موضوع باعث شده است که در فصل های پر بارش مانند بهار و اواخر تابستان و پاییز این جنگل ها در هاله‌ای از مه قرار بگیرند. دیدن این جنگل ها از نزدیک بسیار شبیه جنگل های ابر شاهرود است با این تفاوت که تنوع گیاهی در ارفع ده بیداد می کند. اگر در همین روزها و هفته های پیش رو به ارفع ده بروید می توانید از نوبرانه های پاییزی مانند ازگیل،  خرمالو، زرشک و زال زالک که طبیعت رایگان در اختیارتان قرار می دهد نوش جان کنید.

برای رسیدن به قله ارفع دو راه پیش روی تان است. یکی از آن ها از روستا آغاز می شود و ادامه مسیر پیاده روی به خوبی در جنگل پاکوب شده است. اما به جز این و قله کوه، راهنمای دیگری برای ماجراجویی تان در جنگل وجود ندارد. در واقع بخشی از پیاده روی تان در جنگل های انبوه است و بخش دیگر آن، نوعی کوهنوردی محسوب می شود تا به قله برسید. اگر در هنگام غروب به قله رسیدید می توانید در جان پناهی با ظرفیت 12 نفر نزدیک قله به شرط داشتن کیسه خواب، شب را به صبح برسانید. مسیر دوم برای رسیدن به قله نیز سرشار از شگفتی و زیبایی است. این مسیر که تقریبا از ضلع شمالی جنگل و از رو به روی پادگان آغاز می شود، بعد از طی مسیری که نسبت به اولی کمی سخت تر است به چشمه زیبای «پرآو» می رسد. رفتن از این مسیر نیاز به یک راه بلد دارد، اهالی منطقه بهترین راه بلدها هستند. آن ها برای همراهی شما مبلغ 70 تا 100 هزار تومان می خواهند. اگر تعدادتان زیاد باشد این مبلغ بسیار ناچیز می شود.

  چشمه پرآو

چشمه ای پرآب که از قلب زمین می جوشد و صدای آرامش بخشش قلب هر گردشگری را با خود همراه می کند و به دور دست ها می برد. این چشمه بی شک یکی از بی بدیل ترین جاذبه های روستاست. آب چشمه خنک و قابل نوشیدن است. البته سعی کنید از قسمت هایی که جلبک کمتری روییده است، آب بنوشید. چشمه پرآو همان طور که از اسمش پیداست بسیار پر آب است. آب چشمه از سراشیبی که دور چشمه را احاطه کرده است سرازیر می شود و منظره زیبایی را پدید می آورد.

جلوبن یکی دیگر از جاذبه های طبیعی این منطقه است. جلوبن در واقع زمین مسطح و دشت واری است که در نزدیکی چشمه و در امتداد راه روستا قرار دارد. جلوبن از خوش آب و هواترین مناطق ارفع ده است که می تواند جای خوبی برای پهن کردن بساط پیک نیک و حتی کمپ شبانه باشد.

  مسیر دسترسی به ارفع ده

ارفع ده در 30 کیلومتری پل سفید و 170 کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد. از تهران باید وارد جاده دماوند شوید و به سمت فیروزکوه حرکت کنید. در جاده فیروزکوه، بعد از دو راهی خطیرکوه پس از روستای معروف ورسک رستورانی به نام چاپارخانه یا دم زنون را می بینید. روبه روی چاپارخانه جاده ای به طول شش کیلومتر قرار دارد. در سمت چپ جاده هلال احمر سرخ آباد واقع شده است و 20 متر بالاتر دو جاده خاکی که سمت راستی به روستای ارفع ده می رسد. این جاده با حدود 15 دقیقه رانندگی و بعد از عبور از امام زاده سام و لام به ارفع ده می رسد. جاده نیم آسفالته و نیم خاکی است اما جوری نیست که خودروی تان را در راه بگذارد. اگر خیلی نگران جلوبندی خودرو هستید، می توانید آن را در نزدیکی هلال احمر پارک کنید و با نیسان های آبی اهالی ادامه مسیر را بپیمایید. هزینه نیسان سواری برای هر فرد پنج تا 10 هزار تومان است. اگر از سمت ساری می خواهید به این روستا بروید باید عرض کنم که چیزی حدود 90 کیلومتر رانندگی در انتظارتان است. از ساری خودتان را به جاده تهران- فیروزکوه برسانید و تابلوهای راهنما را دنبال کنید.

  اقامت در ارفع ده

همان طور که قبلا گفتیم این روستا به دلیل بکر بودن گزینه های متنوعی برای اقامت ندارد. البته این موضوع یک خوبی هم دارد و آن این که هزینه اقامت شما نسبت به مناطق گردشگر پذیر به اندازه قابل توجهی کمتر می شود. نزدیکی این روستا به ساری نیز باعث شده است که بسیاری از گردشگران ترجیح دهند در ساری بمانند. امکان اقامت هتلی در ساری با هزینه ای میان 150 هزار تا 384 هزار تومان بسته به تعداد ستاره های هتل و تعداد همراهانتان متغیر است. اما روی اقامتگاه های بوم گردی هم می توانید حساب باز کنید. قیمت این اقامتگاه ها که در ساری بیشتر در قالب کلبه های جنگلی اما لوکس و ویلاهایی با ظرفیت بالاست بین 350 تا 700 هزار تومان برای هر شب است. البته گزینه های گران تری هم برای یک شب میزبانی وجود دارد که خدمات فولبردی را به مهمانان شان ارائه می دهند.

اما گزینه های اقامت در خود روستا عبارت است از اقامت در منازل شخصی اهالی که از شبی 70 تا 100 هزار تومان آغاز می شود و ممکن است کمی بالاتر هم برود. در روستا دو امامزاده و یک حسینیه نیز وجود دارد که هر کدام اتاق هایی برای شب مانی مسافران دارند. هزینه شب مانی در این مکان ها بسیار پایین است و به شبی 50 هزار تومان می رسد. از من می شنوید حتما در امامزاده سام و لام اتاقی برای شب مانی کرایه کنید. ویژگی جذاب این دو امام زاده این است که در حیاط آن ها چشمه جوشانی قرار دارد که به واسطه آن جویباری نیز روان است که دور تا دور امام زاده را می پیماید. اقامت کمپی در جلوبن و در جنگل های نزدیک روستا نیز از دیگر گزینه های ماجراجویانه شب مانی در ارفع ده است. آخرین گزینه اقامت شب مانی در جان پناه نزدیک قله است که مخصوص کوهنوردان و حرفه ای هاست.

 

بیشتر بخوانید پرطرفدارترین مسیرهای پروازی کدامند؟ جاده چالوس را برای سفر انتخاب نکنید لینک کپی شد ارسال به دیگران وبگردی ترافیک جاذبه های طبیعی زیبایی مراکز درمانی مسافران عناوین مرتبط پرطرفدارترین مسیرهای پروازی کدامند؟ جاده چالوس را برای سفر انتخاب نکنید ضرورت ایجاد نظام یکپارچه هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای ترافیک فوق سنگین در هراز و فیروزکوه چالوس از ساعاتی دیگر یک طرفه می‌شود نظر شما نام ایمیل نظر خود را بنویسید: ارسال پربیننده‌ترین اخبار استان ها ۱ تصویری باورنکردنی از آبشار ۱۲ متری دقیقا وسط کویر لوت+عکس ۲ ارفع ده؛ روستایی بکر روی قله‌های سبز و مه آلود ۳ نصب دوربین پایش تصویری در جاده نهاوند-نورآباد ضرورت دارد ۴ استاندار همدان: رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را به عنوان تکلیف تعیین کرده‌اند ۵ افزایش 69 درصدی کشف کالای قاچاق در لرستان ۶ رشد ۱۴۸ درصدی حمل بار در راه آهن گلستان ۷ شروع فعالیت کلیه مدارس و دانشگاه‌های استان از ۱۴ فروردین به صورت حضوری ۸ برنامه های صدا و سیمای مرکز لرستان برای ماه مبارک رمضان ۹ جلوگیری از رها سازی ماهی های قرمز به رودخانه ها و تالاب ها ۱۰ سطح زیر کشت کلزا در لرستان دو برابر می شود ۱۱ دبیر شورای عالی مناطق آزاد: سفر اخیر آیت الله رییسی به اروند راهگشا شد / پیگیری اعمال ماده ۶۵ احکام دایمی توسعه در مناطق آزاد کشور با دستور صریح رییس جمهور ۱۲ بند آبخیزداری ریمله خرم آباد به بهره برداری می رسد ۱۳ پرحادثه‌ترین استان‌های کشور در تا 10 فروردین 1401 ۱۴ آمادگی پلیس لرستان در تامین آرامش و امنیت شهروندان در روز طبیعت مهمترین اخبار افغانستان نیازمند یک مکانیزم درون منطقه ای به موازات تشکیل دولت فراگیر ملی است چرا مشهد برای بازی ایران و لبنان انتخاب شد؟ جزئیات نحوه اختصاص یارانه جدید در سال 1401 قاچاق کالا جایگزین تولید داخلی/ تولیدکنندگان داخلی توان تأمین پوشاک مورد نیاز مردم را دارند در مطالبه‌ و احقاق حق آحاد جامعه از دستگاه‌ها مرکز ارتباطات مردمی در کنار مردم ایستاده است آخرین اخبار استان ها تصویری باورنکردنی از آبشار ۱۲ متری دقیقا وسط کویر لوت+عکس ارفع ده؛ روستایی بکر روی قله‌های سبز و مه آلود نصب دوربین پایش تصویری در جاده نهاوند-نورآباد ضرورت دارد استاندار همدان: رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را به عنوان تکلیف تعیین کرده‌اند افزایش 69 درصدی کشف کالای قاچاق در لرستان رشد ۱۴۸ درصدی حمل بار در راه آهن گلستان شروع فعالیت کلیه مدارس و دانشگاه‌های استان از ۱۴ فروردین به صورت حضوری برنامه های صدا و سیمای مرکز لرستان برای ماه مبارک رمضان جلوگیری از رها سازی ماهی های قرمز به رودخانه ها و تالاب ها سطح زیر کشت کلزا در لرستان دو برابر می شود دبیر شورای عالی مناطق آزاد: سفر اخیر آیت الله رییسی به اروند راهگشا شد / پیگیری اعمال ماده ۶۵ احکام دایمی توسعه در مناطق آزاد کشور با دستور صریح رییس جمهور بند آبخیزداری ریمله خرم آباد به بهره برداری می رسد پرحادثه‌ترین استان‌های کشور در تا 10 فروردین 1401 آمادگی پلیس لرستان در تامین آرامش و امنیت شهروندان در روز طبیعت تاکید استاندار لرستان بر رفع نقایص محور های مواصلاتی استان اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین به مناسبت ۱۲ فروردین اخبار برگزیده ارفع ده؛ روستایی بکر روی قله‌های سبز و مه آلود آشنایی با ««الرحله» توپ جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر نصب دوربین پایش تصویری در جاده نهاوند-نورآباد ضرورت دارد مسئله حضور زنان حل شده و حذف ایران شایعه است استاندار همدان: رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را به عنوان تکلیف تعیین کرده‌اند رده بندی جدید فیفا؛ ایران اول آسیا و بیست و یکم جهان افزایش 69 درصدی کشف کالای قاچاق در لرستان رشد ۱۴۸ درصدی حمل بار در راه آهن گلستان شروع فعالیت کلیه مدارس و دانشگاه‌های استان از ۱۴ فروردین به صورت حضوری برنامه های صدا و سیمای مرکز لرستان برای ماه مبارک رمضان جلوگیری از رها سازی ماهی های قرمز به رودخانه ها و تالاب ها سطح زیر کشت کلزا در لرستان دو برابر می شود دبیر شورای عالی مناطق آزاد: سفر اخیر آیت الله رییسی به اروند راهگشا شد / پیگیری اعمال ماده ۶۵ احکام دایمی توسعه در مناطق آزاد کشور با دستور صریح رییس جمهور بند آبخیزداری ریمله خرم آباد به بهره برداری می رسد پرحادثه‌ترین استان‌های کشور در تا 10 فروردین 1401 «دست از این مسخره بازی بردار اوستا» کتابی که نویسنده‌اش را به جایزه نوبل رساند شبکه اجتماعی ارفع ده؛ روستایی بکر روی قله‌های سبز و مه آلود آشنایی با ««الرحله» توپ جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر نصب دوربین پایش تصویری در جاده نهاوند-نورآباد ضرورت دارد مسئله حضور زنان حل شده و حذف ایران شایعه است استاندار همدان: رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را به عنوان تکلیف تعیین کرده‌اند رده بندی جدید فیفا؛ ایران اول آسیا و بیست و یکم جهان افزایش 69 درصدی کشف کالای قاچاق در لرستان رشد ۱۴۸ درصدی حمل بار در راه آهن گلستان شروع فعالیت کلیه مدارس و دانشگاه‌های استان از ۱۴ فروردین به صورت حضوری برنامه های صدا و سیمای مرکز لرستان برای ماه مبارک رمضان جلوگیری از رها سازی ماهی های قرمز به رودخانه ها و تالاب ها سطح زیر کشت کلزا در لرستان دو برابر می شود دبیر شورای عالی مناطق آزاد: سفر اخیر آیت الله رییسی به اروند راهگشا شد / پیگیری اعمال ماده ۶۵ احکام دایمی توسعه در مناطق آزاد کشور با دستور صریح رییس جمهور بند آبخیزداری ریمله خرم آباد به بهره برداری می رسد پرحادثه‌ترین استان‌های کشور در تا 10 فروردین 1401 «دست از این مسخره بازی بردار اوستا» کتابی که نویسنده‌اش را به جایزه نوبل رساند آمادگی پلیس لرستان در تامین آرامش و امنیت شهروندان در روز طبیعت تاکید استاندار لرستان بر رفع نقایص محور های مواصلاتی استان اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین به مناسبت ۱۲ فروردین خوردبین: گل‌محمدی و مهدوی‌کیا کارشان را بلد هستند آخرین اخبار  بازار اخبار پربازدید اخبار برگزیده قیمت زنده نرخ سکه و ارز لیگ ایران و جهان آرشیو اخبار صفحه نخست | ارتباط با ما | درباره ما | آرشیو |

تمام حقوق برای خبرگزاریبرنامحفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ترافیک خانواده مشهد ایران گردشگری استان مازندران پوشش جنگل زیبایی طبیعت زمستان مراکز درمانی هلال احمر پیاده روی زمین قلب جلبک جاذبه های طبیعی دماوند جاده خودرو نیسان مسافران ترافیک جاذبه های طبیعی زیبایی مراکز درمانی مسافران افزایش 69 درصدی کشف کالای قاچاق در لرستان دبیر شورای عالی مناطق آزاد استاندار همدان هزار تومان ارفع ده جنگل ها شب مانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۳۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دکتر رضا ملک‌زاده، وزیر بهداشت در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، فوق تخصص گوارش و کبد و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگویی با بغض و حسرت درباره عواملی که سبب می‌شود پزشکان ایران را ترک کنند، صحبت کرد.

منبع: خبرآنلاین

tags # مهاجرت سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • بزرگداشت روز ملی ایمنی حمل و نقل در لرستان
  • کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در غرب تهران/ قتل بی‌رحمانه فاش شد
  • ساخت پایگاه اورژانس روستایی با اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان بهار
  • بازگشایی جاده‌های سیلابی ۶ روستا در خراسان رضوی
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • بهسازی و آسفالت جاده روستایی تنگ بابا احمد اندیکا+فیلم
  • (ویدئو) واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران
  • احداث آشیانه اداره ماشین آلات راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان
  • سفر جاده‌ای به خراسان رضوی ۱۷ درصد افزایش یافت
  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد