Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه رفاه و آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری فارس، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، نهادی اجتماعی است که چندسالی است به جامعه هدف خود خدمات بیمه‌ای ارائه می‌دهد، این صندوق به منظور برخورداری مردم از خدمات تأمین اجتماعی راه اندازی شده و تاکنون توانسته گام‌های خوبی را بردارد.

 اصل ۲۹ قانون اساسی به چرایی تشکیل صندوق بازنشستگی اشاره می‌کند، این اصل می‌گوید: برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایتهای ملی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب اردیبهشت ماه ۱۳۸۳

یکی از اساسی ترین مبانی قانونی که باعث ایجاد و تأسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر شده قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی است.

در بند «د» ماده۳ اشاره شده است که: تشکیل صندوق های بیمه ای مورد نیاز مانند بیمه روستاییان و عشایر نیاز است. همچنین در بند ۲ ماده ۳ نیز تأکید شده است که دولت مکلف است ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ این قانون، امکان زیر پوشش قرار گرفتن اقشار مختلف جامعه از جمله روستاییان و عشایر و ... را فراهم نماید.

مشمولان صندوق بیمه اجتماعی چه کسانی هستند؟

از جمله این مشمولان می توان به کلیه ساکنین روستاها و مناطق عشایری اشاره کرد، بخشی دیگر از اعضای این صندوق می‌توانند شاغلین فصلی و ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار جمعیت باشند.

یکی دیگر از گروه های جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان ساکن و غیر ساکن در روستاهای کشور هستند که می‌توانند از خدمات بازنشستگی، مستمری در ایام سالمندی و ... استفاده کنند.

رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری( ساکنین روستاها، ساکنین مناطق عشایری و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر) از آن جمله جامعه هدف این صندوق به شمار می‌آیند.

همچنین فعالان و شاغلان حوزه فرش، قالی، جاجیم و گلیم بافی، فعالان و شاغلان عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی، دیگر مشمولان این صندوق هستند.

مزایا و خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور

پرداخت ۷۰ درصد حق بیمه سالانه کشاورزان، روستاییان و عشایر از سوی دولت، پرداخت مستمری دوران بازنسشتگی، پرداخت مستمری از کارافتادگی کلی، پرداخت مستمری بازماندگان متوفی و نقل و انتقال سوتبق و کسور بازنشستگی بین صندوق های بیمه اجتماعی کشور را می‌توان مهمترین خدمات سازمان تأمین اجتماعی به شمار آورد.

تعداد اعضای صندوق

در حال حاضر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۲ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۵۴۸ نفر عضو فعال و غیر فعال دارد. از این آمار، ۱ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۵۸ نفر عضو بیمه شده فعال و ۷۰۷ هزار و ۶۱۷ نفر نیز بیمه شده غیر فعال دارد.

در مجموع، ۶۳درصد از اعضای صندوق بیمه شده فعال و ۳۷ درصد دیگر را بیمه شدگان غیر فعال تشکیل می دهند.

آمار مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی

صندوق بیمه اجتماعی کشور در حال حاضر ۱۴۹ هزار و ۴۷۳ نفر مستمری بگیر، ۷۶ هزار و ۸۴۶ نفر بازماندگان، ۵۰ هزار و ۴۳ نفر بازنشستگی پیش از موعد، ۱۳هزار و ۷۰۹ نفر سالمند و ۸ هزار و ۵۳۲ نفر از کارافتاده را در خود جای داده است.

در مجموع،۵۱درصد بازماندگان، ۳۴درصد بازنشستگی پیش از موعد،۹ درصد از کار افتادگی و ۶درصد از اعضای مستمری بگیر صندوق را سالمندان تشکیل می دهند.

معرفی شدگان جهت بهره برداری از طرح ملی به تفکیک وزارتخانه ها و سازمانها

وزارت میراث فرهنگی: ۱۰ هزار و ۱۰۴ نفر، در این بین ۸ هزار و ۵۴۴ نفر را بانوان و هزار و ۶۰ نفر را مردان تشکیل می دهند. در سازمان بهزیستی کشور نیز آمار مشمولین طرح، ۲۹۰ هزار و ۷۳۳ نفر است که در این بین، ۱۱۸ هزار و ۶۶۶ نفر را زنان و ۱۷۲ هزار و ۶۷ نفر را مردان تشکیل می‌دهند.

تعداد مشمولین طرح در وزارت جهاد کشاورزی ۱۹ هزار و ۹۴۴ نفر است که ۱۹ هزار و ۹۲۳ نفر به زنان اختصاص یافته است. از سویی دیگر سازمان امور عشایری، ۵۰ هزار و ۳۰۹ نفر از این مشمولین را داراست و براساس این آمار، ۴۸ هزار و ۴۷۵ نفر از مردان تشکیل داده است.

برهمین اساس،۷۹۵ هزار و ۴۷۷ نفر از مشمولین در کمیته امام خمینی (ره) فعالیت دارند که از این رقم، ۴۰۸هزار و۴۵۹ نفر را زنان  تشکیل داده‌اند.

مرکز ملی فرش ایران نیز ۷۰ هزار و ۶۶۴ نفر معرفی شده به این صندوق دارد که ۵۸ هزار و ۶۰۲نفر را بانوان و ۱۲هزار و ۰۶۲ نفر نیز به مردان اختصاص دارد.

با توجه به آمار معرفی شدگان جهت بهره مندی از طرح ملی بیمه اجتماعی، کمیته امام خمینی(ره) بیشترین آمارمعرفی شدگان و پس از آن سازمان بهزیستی بیشترین معرفی شدگان را دارند. پس از این دو سازمان و نهاد، مرکز ملی فرش ایران و سپس سازمان امور عشایر، بیشترین آمار معرفی شدگان به صندوق بیمه اجتماعی را کسب کرده اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر بیمه روستایی بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر تأمین اجتماعی تشکیل می دهند معرفی شدگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۵۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر محمدرضا رضایی اظهار داشت: تمامی افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و همچنین سامانه خدمات شهروندی بیمه سلامت به آدرس https://csp.ihio.gov.ir از پوشش بیمه سلامت بهره‌مند شوند.

وی عنوان کرد: قریب به ٢ میلیون و چهارصد هزار نفر از جمعیت استان خوزستان تحت پوشش بیمه سلامت هستند که حدود ۵٠ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند و از این تعداد حدود ٢ میلیون نفر بیمه رایگان دریافت کرده اند.

مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان اینکه پوشش بیمه همگانی در خوزستان تقریباً تکمیل شده ولی هنوز امکان دارد فرد فاقد پوشش بیمه‌ای وجود داشته باشد، افزود: تمامی افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و همچنین سامانه خدمات شهروندی بیمه سلامت به آدرس:https://csp.ihio.gov.ir از پوشش بیمه سلامت بهره‌مند شوند.

رضایی تصریح کرد: هم استانی‌های عزیز برای اطمینان از داشتن بیمه پایه خدمات درمانی خود می‌توانند کد دستوری #۱۶۶۶* را شماره گیری کنند. وی به سامانه ۱۶۶۶ برای پاسخگویی به سوالات هم استانی‌های عزیز اشاره کرد که به صورت ٢۴ ساعته پاسخگوی سوالات مردم است

رضایی خاطرنشان کرد: مردم اگر بیمه نداشتند، نگران نباشند چراکه سازمان بیمه سلامت با تمهیداتی که اندیشیده، همه اقشار حتی اتباع خارجی را هم بیمه می‌کند.

مدیرکل بیمه سلامت از پوشش بیمه‌ای رایگان برای افراد دهک‌های یک تا پنج جامعه خبر داد و گفت: باتوجه به دریافت اطلاعات این افراد از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افراد مشمول دهک‌های یک تا پنج به صورت متمرکز و سیستمی بیمه سلامت رایگان شدند و آن دسته از افرادی که قبلا بیمه بودند به صورت اتوماتیک بیمه آنها تا پایان فروردین ١۴٠۴ تمدید شدند.

رضایی گفت: افرادی که جز دهک‌های ۶ تا ٩ هستند نیز از تخفیفات ویژه‌ای بین ۵٠ تا ٨٠ درصد بعد از استحقاق سنجی توسط وزارت تعاون، رفاه و کار اجتماعی و اعلام دهک به سازمان بیمه سلامت بهره‌مند شده و افرادی که جز دهک ١٠ می‌باشند با پرداخت کل حق بیمه مصوب می‌توانند از خود را بیمه نمایند.

دیگر خبرها

  • خبر جدید سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش مستمری بازنشستگان/ حقوق‌ها قرار است چه تغییری کند؟
  • جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط
  • پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • ضرورت ساماندهی شرکت‌های تابعه و مولدسازی اموال صندوق بازنشستگی مس/دغدغه‌های‌ بازنشستگان عزیز باید رفع شود
  • جدول اضافه حقوق‌ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟
  • همه افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند