Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@19:39:47 GMT

بانوی کارآفرینی که دولت آباد را زنده کرد

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۵۹۳۹

بانوی کارآفرینی که دولت آباد را زنده کرد

در روزگاری که بیکاری معضلی جدی برای افراد به شمار می‌رود، احیای هنر توبافی، روزنه‌ای از امید را در دل زنان روستای دولت آباد شهرستان خوسف برای درآمد زایی و اشتغالزایی ایجاد کرده است.

اشتغال زایی با احیای هنر توبافی

راهی روستای دولت آباد در ۴۰ کیلومتری شهرستان خوسف شدیم؛ جایی که سالهاست مردمان آن به علت خشکسالی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما این روز‌ها صدای امید از کارگاهی به اسم رویش بلند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هادوی بانوی نیکوکار بیرجندی با احیای هنر توبافی توانسته است درآمدی برای زنان و دختران روستای دولت آباد دست و پا کند.

این بانوی نیکوکار می‌گوید: کارگاه خود اشتغالی رویش زنان روستای دولت آباد را با هدف رفع بیکاری و احیای هنر قدیمی راه اندازی کرده ام.

او ادامه می‌دهد: با شناختی که قبلاً از این روستا داشتم از بیکاری و عدم اعتماد به نفس زنان اطلاع داشتم و همین امر منجر شد تا به کمک دیگر اعضای مجمع خیرین رضوی این کارگاه را ایجاد کنیم.

این بانوی نیکوکار می‌گوید: هنر توبافی را ابتدا مربیان و افراد با تجربه خود روستا به زنان آموزش دادند و سپس ۱۰ دار توبافی برای بانوان آورده شد.

اینجا کارگاه امید است

حال و هوای زنان روستای دولت آباد خوسف مدتی است عوض شده است و مردم شرایط زندگی بهتری را تجربه می‌کنند.

تا پیش این بانوان بیکار بودند و امیدشان به زندگی کم شده بود.

مریم خانم از زنان این روستا به ما می‌گوید: خانم هادوی با ایجاد کارگاه در این روستا توانست برای ۲۰ زن روستایی اشتغال آفرینی کند.

یکی دیگر از زنان روستا که در حال چله کشی بود به ما گفت: تا قبل از این بیکار بودم، ولی از روزی که این کارگاه باز شده خودکفا شده‌ام و امیدم به زندگی برگشته است.

از درآمدش که پرسیدم می‌گوید: درآمد ماهانه من خوب است و خداروشکر راضی هستم.

او گفت: حوله بافی و توبافی، درآمد خانواده‌ها را تأمین و خشکسالی‌ها را جبران می‌کند و زنان از راه این پارچه بافی توانسته اند زندگی شان را سرو سامان دهند.

خودنمایی هنرِدست زنان روستای دولت آباد در ویترین مغازه‌ها

تولیدات زنان روستای دولت آباد که دلبافته‌هایی از سر ذوق و توانمندی سینه به سینه است، سرآمد خریداران و مغازه داران قرار گرفته است.

از این بانوی هنرمند در خصوص محصولات پارچه بافی که می‌پرسی می‌گوید: محصولات ما شامل حوله حمام، حوله دست و صورت، کلاه، شال، رومیزی و روتختی، روبالشتی و انواع نمونه‌های دیگری است که بافته می‌شود.

بیشتر بخوانید

مشاغل خانگی زیر چتر حمایتی تسهیلات بانکی  حوله های دستباف خراشادی ها هدیه کریسمسی ایتالیایی ها ثبت ۸۹ پرونده خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس کشور

او که از فروش خوب تولیدات بانوان روستا راضی است می‌گوید: شرکت تعاونی توسعه دهیاری‌ها تولیدات هنرمندان را به صورت تضمینی از ما خریداری می‌کند که این کار انگیزه ما را برای تولید، بیشتر می‌کند.

این بانوی هنرمند دلیل استقبال مردم از از بافت‌های زنان روستایی را اینطور می‌گوید: بسیاری از مردم از محیط‌های صنعتی خسته شده‌اند و می‌خواهند به فضای طبیعت برگردند و تمایل به محصولات ارگانیک، سنتی و سازگار با محیط زیست دارند، همچنین افرادی که از این محصولات استفاده کرده‌اند آرامش روحی می‌گیرند.

خبرهای خوشی در راه است

حالا روستای دولت آباد قرار است به یک کارگاه بزرگ اشتغالزایی تبدیل شود تا از هر خانه‌ای صدای دستگاه توبافی به گوش برسد.

علیزاده رئیس شورای جهادی شهرستان بیرجند به ما می‌گوید: این کارگاه خود اشتغالی هم اکنون ۲۰ عضو دارد و برای افرادی که آموزش حوله بافی و پارچه بافی را فرا گرفته اند این آمادگی را داریم که دار به خانه شان ببریم تا از این راه برای خود و اعضای خانواده خود شغل ایجاد کنند.

او می‌گوید: از آنجا که این روستا در مسیر مزار شاه سلیمان علی قرار دارد در آینده برنامه داریم که فروشگاهی راه اندازی کنیم تا بانوان، دغدغه فروش محصولاتشان را نداشته باشند.

به گفته عیلزاده همچنین در زمینه حمایت از حوله بافی به روستا‌های هم دیگر اعلام کرده ایم که در صورت آمادگی، دوره آموزشی حوله بافی را رایگان برگزار کنیم و دار برای آنان آورده شود.

زنان روی پنهان سکه اقتصاد خانوار در روستا

چرخ اقتصاد اغلب خانوار‌های روستایی بدون وجود زنان نمی‌چرخد و از گذشته زنان روستایی علاوه بر کار‌های خانه، همسرداری و تربیت فرزند همواره پا به پای مردان در مزرعه کار می‌کردند و نقش کلیدی در اقتصاد خانواده داشته اند.

ایجاد کسب و کار‌های کوچک و ورود به کارآفرینی یا خوداشتغالی یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های مشارکت زنان در جامعه روستایی است که البته ضمن حمایت از آن‌ها می‌توان در زمینه فراهم کردن بازاریابی و صادرات تولیداتشان گام‌های مؤثرتری برداشت.

گزارش ار سمیرا گنجی

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کارآفرینی اشتغال زایی زنان روستا هنر توبافی احیای هنر حوله بافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۵۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب شیر آلات تنظیم فشار در روستای توتک شهرستان مروست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، منصور فلاحتی گفت: به منظور مدیریت فشار و تقسیم عادلانه آب در شبکه توزیع آب این روستا یک عدد شیر گلوپ و دو عدد شیر قطع و وصل نصب شد.   او به احداث حوضچه شیرآلات شبکه توزیع آب این روستا اشاره کرد و افزود: با اجرای این عملیات ۱۳۰ خانوار روستای توتک از توابع بخش ایثار مروست با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ نفر از بهبود فشار آب برخوردار شدند.   مدیر امور آبفای مروست ادامه داد: عملیات اجرایی شبکه توزیع آب روستای توتک با اعتباری حدود یک میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی به اتمام رسید.

دیگر خبرها

  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • نصب شیر آلات تنظیم فشار در روستای توتک شهرستان مروست
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • کارگاه آموزشی وسایل نقلیه کشاورزی ویژه رانندگان و کشاورزان فریدنی
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند