Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@15:21:47 GMT

ایران؛ سومین صادرکننده بزرگ گاز به ترکیه

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۶۷۵۵

به نظر می‌رسد ترک‌ها به فکر سرمایه گذاری در واردات گاز هستند به طوری که این کشور اخیراً واردات خود را از دیگر کشورها ۱۰ درصد افزایش داده است.

به گزارش مهر، بر اساس داده‌های سازمان دیده بان انرژی ترکیه؛ واردات گاز طبیعی این کشور در ژانویه ۲۰۲۲ نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه (EPDK) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد واردات گاز طبیعی این کشور از حدود ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۰۹ میلیارد متر مکعب در ژانویه سال ۲۰۲۱ به حدود ۶.۷۰ میلیارد متر مکعب (میلیارد متر مکعب) رسیده است.

داده‌های این سازمان نشان می‌دهد که در ژانویه گذشته، این کشور ۴.۰۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خطوط لوله وارد کرده است، در حالی که ۲.۶۴ میلیارد متر مکعب LNG نیز خریداری کرده است. این میزان‌ها به ترتیب کاهش ۹.۹ درصدی در واردات خط لوله و افزایش ۶۶.۶ درصدی در واردات LNG را نشان داد.

روسیه با ۲.۶۱ میلیارد متر مکعب بیشترین گاز را به ترکیه صادر کرد، در حالی که ایالات متحده و ایران به ترتیب با ۱.۲۰ میلیارد متر مکعب و ۷۹۶ میلیون متر مکعب پس از آن قرار دارند.

واردات گاز ترکیه از روسیه و آذربایجان در ژانویه ۲۰۲۲ به ترتیب ۲.۱ درصد و ۲۸.۹ درصد کاهش یافت، اما واردات از ایالات متحده در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ حدود ۹۰ درصد رشد داشته است.

کل مصرف گاز ترکیه نیز با ۹.۴ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۱ به حدود ۶.۸۵ میلیارد مترمکعب رسیده است.

مصرف خانوارها با رشد ۲۳.۶ درصدی به ۳.۳۸ میلیارد مترمکعب رسید و مصرف گاز در نیروگاه‌ها با ۱۴.۸ درصد کاهش به ۱.۱۸ میلیارد مترمکعب در مدت مشابه رسید.

حجم گاز طبیعی ذخیره شده در ژانویه ۲۰۲۲ با ۳۴.۷ درصد کاهش به حدود ۱.۵۱ میلیارد متر مکعب در مقایسه با حدود ۲.۳۱ میلیارد متر مکعب در ژانویه ۲۰۲۱ رسید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: نوروز 1401 روز جمهوری اسلامی ایران صادرکننده ترکیه نوروز 1401 روز جمهوری اسلامی قیمت گوشی میلیارد متر مکعب واردات گاز گاز طبیعی سال ۲۰۲۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۶۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی

به تازگی گمرک ایران لیست دریافت کنندگان ارز و واردکنندگان عمده کشور را منتشر کرده در حالی که قرار بود بانک مرکزی از فهرست مذکور رونمایی کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیرا گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد 100 وارد کننده اصلی کشور طی سال 1402 را با جزئیات تهیه کرده است. شرکت های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران،وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب اهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر این لیست قرار دارند.

به گزارش تسنیم، در این لیست واردات شرکت بازرگانی دولتی حدود 42 درصد و کالای ترخیص شده شرکت پشتیبانی امور دام 53 درصد کاهش یافته است. اما واردات شرکت ماهیدشت کرمانشاه حدود 112 درصد و ترخیص اقلام مرتبط با وزارت دفاع 123 درصد افزایش یافته است. واردات شرکت فولاد مبارکه تقریبا نصف شده اما ترخیص اقلام مرتبط با شرکت خدمات حمایت کشاورزی 52درصد زیاد شده است.

در فهرست برترین های واردات 1402 واردات شرکت توسعه کشت و صنعت اکسون 236 درصد افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم،چندی قبل بانک  مرکزی اعلام کرده بود؛ جزییات ارز تخصیص یافته و تامین شده برای شرکتهای مختلف را منتشر خواهد کرد. جزئیات این فهرست میتواند تا حدودی وضعیت اولویت دهی تخصیص ارز  به شرکتها و بنگاههای اقتصادی را شفاف کند. این درحالی است که هنوز خبری از فهرست بانک مرکزی نیست و گمرک وضعیت واردات سالهای 1402 و 1401  صد شرکت بزرگ را منتشر کرده که از این طریق میتوان یک براورد اولیه از میزان ارز دولتی و نیمایی تخصیص یافته به این شرکتها در دست داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • کدام کارکنان تسلا اخراج شدند؟