Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت نفت در بازار‌های جهانی، توافق اوپک‌پلاس برای افزایش ۴۳۲ هزار بشکه‌ای تولید نفت، ظرفیت تولید نفت خام ایران به پیش از تحریم‌ها رسید، ونزوئلا آماده افزایش صادرات نفت می‌شود و هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره تاثیر تحریم‌های روسیه بر تضعیف سلطه دلار را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتقاد رئیس جمهور از سقوط ارزش یارانه ۴۵ هزار تومان به ۷ تومان

سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که شامگاه پنجشنبه با حضور جمعی از وزرا و مدیران شهری و استانی برگزار شده بود، اظهار داشت: رشد اقتصادی باید محقق شود، ارزش 45 هزار تومان یارانه امروز به 7 تومان رسیده است و اگر ارزش پول ملی بالا نرود هرچه حقوق را افزایش دهیم در عمل نتیجه نخواهد داشت. تولید، دانش‌آفرینی و اشتغال می‌تواند گره کشور را حل کند و باید به‌دنبال رشد اقتصادی بود و امیدواریم در سال 1401 رشد اقتصادی در کشور محقق شود. /تسنیم

خرید ۵/۵ میلیون تن گندم به شرط بارندگی خوب در اردیبهشت معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر در اردیبهشت بارندگی خوب باشد امیدواریم امسال پنج و نیم میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته باشیم. علیرضا مهاجر در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این که پیش بینی ما تولید ۹ میلیون تن گندم در سال جاری زراعی است، افزود: سال گذشته حدود چهار و نیم میلیون تن خرید تضمینی داشتیم و دو میلیون تن نیز صنوف، صنعت و کارخانجات ماکارونی خریداری کردند و حدود یک و نیم میلیون تن نیز کشاورزان برای کشت سال بعد ذخیره کردند. وی گفت: با توجه به این که برای تأمین نیاز دو سال کشور باید گندم ذخیره داشته باشیم، بر اساس شرایط جدید ذخایرمان را افزایش دادیم که بخشی از واردات گندم در این جهت است. مهاجر افزود: با توجه به گرانی گندم در سراسر دنیا و افزایش قیمت‌های دستمزد و نهاده ها، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد. کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی

قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال امروز (۱۲ فروردین ماه) در بازارهای جهانی نسبت به اواخر هفته گذشته با ۵ دلار و ۲۲ سنت کاهش به ۱۰۳ دلار و ۳۸ سنت رسیده که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۵.۷۵ درصد کاهش را به خود دیده است. همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در بازارهای جهانی با ۳ دلار و ۳۰ سنت افزایش به ۹۸ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۳.۴۵ درصد کاهش را به خود دیده است. قیمت نفت برنت دریای شمال روز جاری نسبت به ۵ روز پیش با کاهش ۱۱.۸۶ درصد یا ۱۳ دلار و ۹۲ سنتی روبرو شده است، همچنین قیمت این محصول نسبت به ۲۰ روز پیش کاهشی ۹.۲۵ درصدی یا ۱۰ دلار و ۸۹ سنتی و نسبت به دو ماه پیش با افزایشی ۲۱.۲۸ درصدی یا ۲۲ دلار و ۳۰ سنتی روبرو شده است. از طرف دیگر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت روز جاری نسبت به ۵ روز پیش با کاهش ۱۳.۲۱ درصدی یا ۱۵ دلار و ۰۵ سنتی روبرو شده است، همچنین قیمت این محصول نسبت به ۲۰ روز پیش با کاهش ۱۱.۸۳ درصدی یا ۱۳ و ۲۶ سنتی و نسبت به دو ماه پیش با افزایش ۱۸ درصدی یا ۱۸ دلار و ۱۵ سنتی روبرو شده است.

توافق اوپک‌پلاس برای افزایش ۴۳۲ هزار بشکه‌ای تولید نفت

۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در بیست‌وهفتمین نشست خود با توجه به تغییر خط پایه توید بر سر افزایش ۴۳۲ هزار بشکه‌ای عرضه روزانه در ماه مه (اردیبهشت‌ماه - خردادماه) به توافق رسیدند. اعضای اوپک پلاس همچنین در این نشست اعلام کردند مطابق تصمیم نوزدهمین نشست (۲۷ تیرماه ۱۴۰۰) خط پایه تولید کشورهای روسیه (۵۰۰ هزار بشکه)، عربستان (۵۰۰ هزار بشکه)، امارات (۳۳۲ هزار بشکه)، عراق (۱۵۰ هزار بشکه) و کویت (۱۵۰ هزار بشکه) از ابتدای ماه مه ۲۰۲۲ افزایش می‌یابد.

ظرفیت تولید نفت خام ایران به پیش از تحریم‌ها رسید

وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت کنونی تولید نفت به پیش از تحریم‌ها و به بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، اعلام کرد: امیدواریم با تلاش همکاران در این بخش طی سال ۱۴۰۱ با ارقام بالاتری در زمینه صادرات نفت خام، میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی دست یابیم.

ونزوئلا آماده افزایش صادرات نفت می شود

شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا سرگرم مذاکره برای خرید و کرایه چندین نفتکش در بحبوحه احتمال تسهیل تحریمهای آمریکا و افزایش صادرات است. حمله روسیه به اوکراین باعث افزایش تقاضای جهانی برای منابع جدید تامین نفت به خصوص نفت سنگینی که در ونزوئلا تولید می شود، شده است. دیدار ماه میلادی جاری میان مقامات عالی رتبه آمریکا و ونزوئلا در کاراکاس، زمینه را برای گفت و گو درباره تحریمهای اعمال شده علیه شرکت PDVSA گشود. این تحریمها از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در راستای تحمیل فشار حداکثری بر ونزوئلا و سرنگونی دولت نیکلاس مادورو پیشبرده شد.

منابع آگاه به رویترز گفتند مدیران PDVSA مارینا که واحد دریایی شرکت PDVSA است و واحد تجارت و تامین این شرکت اخیرا با شرکتهای متعددی که نفتکش تامین می کنند، دیدار کرده اند. همه این شرکتها مایل به دریافت نفت یا فرآورده های نفتی ونزوئلا به جای پول کرایه کشتی هستند. به گفته یکی از این منابع آگاه، ناوگان فعلی نفتکشهای شرکت PDVSA اجازه افزایش تولید نفت برای پالایش داخلی یا صادرات را نمی دهد. این شرکت حدود ۳۰ نفتکش دارد که به دلیل تحریمها و عدم انجام تعمیرات لازم، ناچار شده اند در آبهای ونزوئلا بمانند. بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت و صادرات نفت ونزوئلا تحت تحریمهای آمریکا به شدت سقوط کرد و از بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ به حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ رسید.

معاون وزیر نیرو: حذف کامل یارانه پرمصرف ها تا دو سال دیگر

معاون وزیر نیرو در حوزه برق و انرژی گفت: باید، قطعا تا دو سال دیگر یارانه پر مصرف ها قطع شود، دلیلی ندارد که مشترکانی که الگو مصرف را رعایت می کنند متحمل ضرر شوند. همایون حائری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ناترازی قیمت تولید و فروش برق اولین مشکل صنعت برق است اظهار کرد: قیمت فروش برق به مشترکان ٩٠ تا ١٠٠ تومان به ازای هرکیلووات و قیمت تامین آن ٢٥٠ تا ٢٦٠ تومان به ازای هرکیلووات ساعت بوده و این ناترازی دلیل بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی شده است.

ایران؛ سومین صادرکننده بزرگ گاز به ترکیه

بر اساس داده‌های سازمان دیده بان انرژی ترکیه؛ واردات گاز طبیعی این کشور در ژانویه ۲۰۲۲ نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه (EPDK) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد واردات گاز طبیعی این کشور از حدود ۶.۰۹ میلیارد متر مکعب در ژانویه سال ۲۰۲۱ به حدود ۶.۷۰ میلیارد متر مکعب (میلیارد متر مکعب) رسیده است. داده‌های این سازمان نشان می‌دهد که در ژانویه گذشته، این کشور ۴.۰۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خطوط لوله وارد کرده است، در حالی که ۲.۶۴ میلیارد متر مکعب LNG نیز خریداری کرده است. این میزان‌ها به ترتیب کاهش ۹.۹ درصدی در واردات خط لوله و افزایش ۶۶.۶ درصدی در واردات LNG را نشان داد. روسیه با ۲.۶۱ میلیارد متر مکعب بیشترین گاز را به ترکیه صادر کرد، در حالی که ایالات متحده و ایران به ترتیب با ۱.۲۰ میلیارد متر مکعب و ۷۹۶ میلیون متر مکعب پس از آن قرار دارند.

صحت و سقم مالیات از سود سپرده بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

رضا نوحی حفظ آبادی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است: با توجه به ابهامات مطرح شده در خصوص آثار مالیاتی ناشی از بند (ر) تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ بر صندوق های سرمایه‌گذاری، سازمان بورس طی مکاتباتی با سازمان امور مالیاتی پیگیر اظهار نظر صریح و رفع ابهام در این خصوص بود. سازمان امور مالیاتی کشور طی نامه شماره ۲۰۰/۲۱۱/ به تاریخ ١٠ فروردین ماه ۱۴۰۱ اظهارنظر درخصوص تاثیر حکم فوق بر صندوق های سرمایه گذاری را به شرح نامه پیوست اعلام کرد.

مطابق نامه مزبور «با توجه به اینکه یکی از موضوعات اصلی فعالیت صندوق‌ها مطابق اساسنامه مصوب آنها، سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار، سپرده‌ها و گواهی‌های سپرده بانکی است، بنابراین سود سپرده بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول تبصره ۱ ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم بوده و عدم اجرای بند (۲) ماده ۱۴۵ قانون مالیاتهای مستقیم در مورد اشخاص حقوقی در سال ۱۴۰۱ در اجرای بند (ر) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، موجب شمول مالیات نسبت به سود سپرده‌های بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول تبصره ۱ ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم (موضوع ماده ۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید ...) نخواهد شد.»

هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره تاثیر تحریم‌های روسیه بر تضعیف سلطه دلار

«گیتا گوپینات» معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که تحریم‌های اعمال‌شده توسط کشورهای غربی علیه روسیه می‌تواند منجر به چند پاره شدن نظام مالی جهان و تضعیف سلطه دلار آمریکا در آن شود. به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، این مقام صندوق بین‌المللی پول معتقد است که اقدامات محدودکننده افراطی اعمال شده توسط کشورهای غربی پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین ممکن است باعث ظهور بلوک‌های ارزی کوچک مبتنی بر تجارت بین گروه‌های خاصی از کشورها شود. 

گوپینات روز پنجشنبه به «فایننشال تایمز» گفت: ما همین حالا هم شاهد مذاکره مجدد برخی کشورها در مورد ارزی هستیم که با آن بهای مراودات تجاریشان پرداخته شود (به جای دلار از ارزهای ملی دو کشور طرف مراوده استفاده شود). دلار حتی در این چشم‌انداز، ارز اصلی جهانی باقی خواهد ماند اما تکه تکه شدن (نظام مالی جهان) در سطوح کوچکتر بی‌تردید کاملاً امکان‌پذیر است. هشدار گیتا گوپینات معاون اول مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول درباره اثرات تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه روسیه بر تضعیف سلطه دلار در شرایطی مطرح شده که فشارهای واشنگتن و متحدانش علیه مسکو در رابطه با بحران اوکراین ادامه دارد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: نوروز 1401 روز جمهوری اسلامی پیمانه اقتصادی دلار یارانه ارزش پول ملی نوروز 1401 روز جمهوری اسلامی قیمت گوشی بانکی صندوق های سرمایه گذاری صندوق بین المللی پول میلیارد متر مکعب تضعیف سلطه دلار سپرده بانکی صادرات نفت اوپک پلاس سود سپرده هزار بشکه تولید نفت میلیون تن قیمت نفت تحریم ها روز پیش نفت خام دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۷۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را

سیاست بانک مرکزی درخصوص دلار ۴۰ هزار تومانی و بحث درخصوص سیاست‌های رفع تعهد ارزی مورد انتقاد رئیس اتاق بازرگانی تهران است.

به گزارش هم میهن، بهمن عشقی؛ رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: پیام روشن دولت درباره اختصاص چنین قیمتی برای دلار این است که صادرکننده را از چرخه تولید خارج کند.

این شیوه باعث شده تا بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ناترازی در صادرات غیرنفتی داشته باشیم و این رفتار باعث کاهش ارزش صادراتی کشور سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱شده است.

دولت می‌گوید حدود ۴۹ میلیارد دلار صادرات داشته و حدود ۶۷ میلیارد دلار نیز واردات داشته‌ایم در نتیجه با کسری مواجه هستیم.

حتماً دولت این سیاست را تغییر خواهد داد، چون اصولاً دولت‌ها در ایران عادت دارند چوب و پیاز را با هم بخورند.

اگر امروز هم دولت بر رفتار خود اصرار کند فردا قطعاً عقب‌نشینی خواهد کرد، اما دود آن به چشم کشور و صادرکننده می‌رود، چون مدیران که خسارتی پرداخت نمی‌کنند و این مردم هستند که از سوءتدبیر‌ها دچار خسارت می‌شوند.

دیگر خبرها

  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی و کمک به جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌ها
  • خودروهای میلیاردی متهم پرونده صندوق سرمایه‌گذاری بهمئی به مزایده گذاشته می‌شود+ جزئیات
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • با سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا طرح چندمنظوره سد و نیروگاهی افتتاح می‌شود
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • قیمت دلار و یورو امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود