Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@04:05:46 GMT

شرکت معادن منگنز ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده کشور است

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۰۱۶۹

شرکت معادن منگنز ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده کشور است

محمدرضا راغبیان روز جمعه در جلسه‌ای که در سالن جلسات ساختمان اداری معدن منگنز وِنارچ با حضور سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم برگزار شد، افزود: چنانچه تولید کشور را نزدیک به ۱۸۰ هزار تُن در سال در نظر بگیریم، از این منظر ما اندکی بیش از ۵۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کنیم که بنابراین بزرگ‌ترین جایگاه را در ایران داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: به همین ترتیب بزرگ‌ترین تامین‌کننده نیاز شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان به منگنز هستیم.

وی اضافه کرد: منگنز، در حدود ۸۰ درصد در صنایع فولاد به کار می‌رود که خاصیت اکسیژن‌زدایی دارد و موجب خلوص و برخی از پارامترهای کیفی در آهن می‌شود.

مدیرعامل شرکت معادن منگنز ایران اظهار داشت: محصول شرکت ما در دو قالب ریزدانه و درشت‌دانه در شرکت ذوب‌آهن اصفهان مصرف می‌شود.    

وی افزود: یکی از علت‌های مهم کیفیت و مرغوبیت تیرآهن و میلگرد تولیدی در ذوب‌آهن اصفهان به جهت برخورداری از منگنزی است که از این مجموعه استفاده می‌کند.

وی بیان کرد: معدن منگنز ونارچ با برخورداری از ۵ میلیون تُن ذخیره قطعی و ۳.۵ میلیون تُن ذخیره احتمالی، بزرگ‌ترین معدن سنگ منگنز در خاورمیانه است.

راغبیان خاطرنشان کرد: تولید ما در سال گذشته ۹۵ هزار تُن بود که امسال در برنامه داریم که ان‌شاءالله بیش از سال گذشته تولید داشته باشیم.  

وی با بیان اینکه استخراج زیرزمینی سختی ها و شرایط خاص خود را دارد و کار معدن در دنیا به عنوان یک کار سخت محسوب می شود، گفت: بیشترین تمرکز استخراج ما در حال حاضر در تراز ۲۹۰ و ۳۴۰ متری زیرِ زمین است.

وی در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به سابقه طولانی شرکت معادن منگنز ایران و اینکه یک شرکت سهامی عام است، اظهار داشت: نزدیک به ۲۹ هزار سهامدار در این مجموعه داریم.    

راغبیان افزود: این شرکت در سال ۱۳۸۱ در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است.   

مدیرعامل شرکت معادن منگنز ایران اعلام کرد: حدود ۳۳۰ تَن در این جا به صورت مستقیم ایجاد اشتغال داریم.

وی همچنین پرهیز از خام فروشی به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر را، یکی از برنامه های این شرکت برشمرد و توجه به توسعه فضای سبز و ورزش را از دیگر برنامه های این شرکت اعلام کرد.       

         

بازدید استاندار از محل استخراج معدن منگنز ونارچ  

استاندار قم به همراه تعدادی از مسئولان استان از بخشی از محل استخراج معدن منگنز ونارچ بازدید و با تعدادی از معدنکاران گفت وگو و نیز در جلسه ای با مدیران و کارشناسان این معدن شرکت کرد.

در این بازدید، سید محمدتقی شاهچراغی در گفت‌وگو با کارگران معدن در سایت تراز ۲۹۰ متری از وضعیت پرداخت حقوق و میزان ساعت کاری کارگران معدن، سوال کرد.    

وی همچنین در گفت‌وگو با یکی از سرکارگران معدن منگنز ونارچ، درباره روند اجرایی فعالیت کارگران معدن و نحوه استخراج منگنز و انتقال آن به بخش سنگ‌شکن توضیحاتی را جویا شد.

وی در گفت‌وگو با مدیر معدن نیز، از لزوم توجه به روش های نوین و ایده های نو در استخراج منگنز و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای راه اندازی واحدهای فرآوری و جلوگیری از خام فروشی تاکید کرد.   

نمایندگان معدنکاران نیز در دیدار استاندار، بر لزوم تداوم حمایت مسئولان معدن منگنز ونارچ از روستاهای اطراف این معدن از جمله در حوزه های اجتماعی تاکید کردند. 

تاسیس شرکت «معادن منگنز ایران» و نیز اکتشاف و بهره‌برداری از معدن منگنز وِنارچ استان قم در نزدیکی روستایی به همین نام، از سال ۱۳۴۲ هجری خورشیدی شروع شده است.  

از جمله محصولات این شرکت؛ شن و ماسه کوهی، هماتیت و سنگ منگنز دانه‌بندی است.

معدن منگنز ونارچ در جنوب غربی شهر قم واقع شده و راه ارتباطی از قم به این معدن ۳۰ کیلومتر است که ۱۸ کیلومتر آن جاده اصلی قم ـ نیزار و ۱۲ کیلومتر آن راه اختصاصی معدن است.

معدن مذکور در شهرستان کهک قرار دارد و روستای «ونارچ» در ۲ کیلومتری آن واقع شده است و تعداد زیادی از ساکنان آن در این معدن فعال هستند.

۲ درصد ذخایر معدنی کشور در قم وجود دارد و همین مساله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد؛ در همین رابطه راهبرد سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان قم جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی استخراج ‌شده است تا با فرآوری آنان، ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن ایجاد شود. 

برچسب‌ها قم کهک استانداری قم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم کهک استانداری قم قم کهک استانداری قم معدن منگنز ونارچ معدن منگنز بزرگ ترین گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۰۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف هزار حلقه چاه در بزرگ‌ترین دشت برنج کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: اقدامات نظارتی در زمینه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی مازندران به ویژه دشت هراز به طور مستمر انجام می‌شود و در همین راستا بیش از یک‌هزار پرونده مرتبط با چاه‌های کشاورزی حوضه آبریز هراز طی کمتر از ۲ هفته تعیین تکلیف و آماده صدور پروانه بهره‌برداری شد.

سید محمد موسوی با بیان این‌که برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در مازندران به مرز هشدار رسیده است، افزود: بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز مصارف کشاورزی در مازندران از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که ضرورت نظارت بر چاه‌های استان را بیشتر می‌کند و این نظارت در دشت هراز که بزرگ‌ترین دشت کشت برنج کشور است با توجه به تعداد چاه‌ها با جدیت و دقت انجام می‌شود.

وی افزود: حدود نیمی از برنج تولیدی مازندران در دشت ۱۰۰ هزار هکتاری هراز کشت می‌شود و بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز کشاورزان این دشت نیز در حال حاضر باید از چاه‌ها برداشت شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که ۴۴ هزار و ۷۷۶ حلقه چاه مجاز در دشت هراز وجود دارد، گفت: از این تعداد ۴۳ هزار و ۴۲۶ چاه مربوط به تأمین آب بخش کشاورزی است. حدود ۳۳ هزار حلقه چاه نیز در این دشت فاقد پروانه هستند.

به گفته موسوی نیاز آب کشاورزی دشت ۱۰۰ هزار هکتاری هراز که محدوده حدفاصل بابلرود تا آلش‌رود را در بر می‌گیرد سالانه یک میلیارد و ۲۶ میلیون متر مکعب است که ۳۵۶ میلیون متر مکعب از این میزان نیاز آبی کشتزار‌های دشت هراز از چاه‌ها و مابقی از منابع آب‌های سطحی تأمین می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که نظارت بر برداشت آب از چاه‌ها به طور مستمر انجام می‌شود، گفت: به منظور جلوگیری از برداشت بی‌ضابطه از چاه‌ها، رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تعیین تکلیف چاه‌های آمل و محمودآباد و بابل با قید فوریت در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای مازندران قرار گرفت که در روز‌های پایانی سال گذشته طی کمتر از ۲ هفته افزون بر یک‌هزار پرونده مربوط به متقاضیان برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی این حوضه آبریز تعیین تکلیف و آماده صدور پروانه بهره برداری شد.

وی با بیان این‌که حدود یک هزار چاه کشاورزی در مازندران برای ضابطه‌مند شدن میزان برداشت آب به کنتور حجمی نیز تجهیز شده‌اند، اظهار کرد: ۱۷۰ دستگاه از این یک‌هزار کنتور حجمی روی چاه‌های دشت هراز نصب شده است.

موسوی به ابلاغ شیوه‌نامه توامان مصرف آب و برق به همه شرکت‌های آب منطقه‌ای و توزیع برق استان‌ها از سوی وزارت نیرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: طبق این دستورالعمل مشترکانی که مصرف آب مازاد داشته باشند اگر اضافه برداشت‌شان محرز شود، برق‌شان در طول سال محدود و مشترکانی که فاقد پروانه هستند و از برق استفاده می‌کنند مشمول محدودسازی یا تغییر تعرفه برق می‌شوند.

دیگر خبرها

  • با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت فولاد کشور آشنا شوید
  • امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد
  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • راه‌اندازی واحد CRM در شرکت صنایع معادن و عمران رضوی
  • پرداخت ١٠٠ برابر نرخ انرژی، جریمه استخراج غیرمجاز رمز ارز
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه در بزرگ‌ترین دشت برنج کشور
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟
  • جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است