Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@02:03:41 GMT

چند نکته مهم برای روز سیزده بدر

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۱۱۴۳

چند نکته مهم برای روز سیزده بدر

ایسنا/سمنان فرمانده یگان حفاظت متابع طبیعی استان سمنان با اشاره به لزوم توجه ویژه به حفاظت از طبیعت زیبای بهاری در روز طبیعتث بر ضرورت رعایت اخلاق طبیعت گردی در روز ۱۳ فروردین تاکید کرد.

علیرضا ابوطالبی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به روز طبیعت از هم استانیها خواست در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین بیش از پیش در حفظ طبیعت این نعمت عظیم الهی در همه مناسبت ها بکوشند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: مردم هرگونه خبر در زمینه پیشگیری از تخریب، تصرف و حریق به عرصه های منابع طبیعی، صید و شکار غیر مجاز  را به طور شبانه روزی و فقط با گرفتن شماره تلفن ۱۵۰۴ و یا باتلفن139، ۱۵۴۰ (ستاد خبری یگان حفاظت) به اطلاع مسئولین ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و ادارات حفاظت محیط زیست استان سمنان برسانند.
 ابوطالبی با اشاره به اینکه سیزده بدر به تعبیری عام" روز طبیعت" نام گرفته اظهار کرد: سال های مدیدی است که مردم ایران زمین در روز ۱۳فروردین شوق زیستن و تفرج یک روزه در دامان پر مهر طبیعت را گرامی داشته و این روز را در آغوش سبزه های تازه رسته سپری می کنند. 
وی خاطرنشان کرد: کارکنان اداره کل و شهرستانهای تابعه در این روز در ورودی مکان های جنگلی، مرتعی، تفرجگاه ها و پارک های جنگلی این استان بیش از 10 هزار تراکت و بروشورو کیسه زباله و بسته های شکلات در خصوص اهمیت حفاظت از مراتع، جنگلها و اراضی ملی وعرصه های منابع طبیعی واستفاده بهینه از فضای منابع طبیعی، اراضی ملی در بین مردم به خارج از شهرها و تفرجگاه ها عزیمت کرده توزیع می کنند.
ابوطالبی گفت: نیروهای یگان حفاظت اداره کل و شهرستانهای تابعه با همکاری اداره کل حفاظت و محیط زیست استان جهت اطلاع رسانی ترویجی و آموزشی بر حفاظت از اراضی ملی و عرصه های منابع طبیعی فعالیت خواهند کرد.
وی با بیان این که در روز سیزده نوروز هر سال خانواده های ایرانی در چهار گوشه این خاک پهناور به آغوش طبیعت رفته و بار دیگر پروردگار را صمیمانه شکرگزاری می کنند افزود: اداره کل منابع طبیعی  و آبخیزداری استان سمنان از عموم هم استانیهای عزیز و گرامی درخواست می کند هنگام پناه بردن به طبیعت در روز سیزده بدر رعایت اخلاق طبیعت گردی را به همنوعان خود توصیه کنند.
طبیعت را ترک کنیم به گونه ای که انگار در آن پا نگذاشته ایم
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با یادآوری اینکه این اداره کل سفارش دارد با رعایت هنجار های زیست محیطی و بویژه توجه به شعار بنیادین اخلاق طبیعت گردی این روز را به فرصتی جهت آشتی با طبیعت قرار دهند نه تخریب آن اضافه کرد: باید با سرلوحه قرار دادن این شعار جهانی "طبیعت را ترک کنیم به گونه ای که انگار در آن پا نگذاشته ایم" مانع از تخریب وآلودگی طبیعت کشور در روز سیزده نوروز شویم.
ابوطالبی اظهار کرد: متاسفانه همه ساله سیزده بدر به دلیل حضور ناگهانی میلیون ها نفر در عرصه های طبیعی موج گسترده ای از تخریب و آلودگی به جای می گذارد که جبران پیامد های ناگوار آن اگر نگوییم ناممکن اما دست کم اینکه بسیار دشوار و پر هزینه است.
وی ادامه داد: این پیامدها بیشتر دامن منابع طبیعی همچون جنگل ها، مراتع و عرصه های منابع طبیعی را در بر می گیرد، زیرا این عرصه ها بسیار گسترده بوده و از سوی دیگر همچون پارک های ملی ومناطق حفاظت شده دارای ورودی های مشخص جهت کنترل حجم مسافران ورودی نیست.
چند نکته مهم برای جلوگیری از آسیب به طبیعت
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تاکید بر این که منابع طبیعی تجدید شونده از نعمت های بزرگ خدادادی هستند که حفاظت از این منابع ارزشمند و ثروت عمومی، وظیفه ملی ودینی همه ماست گفت: یکی از عواملی که باعث از بین رفتن این منابع می شود آتش سوزی و استفاده نادرست از طبیعت درایام نوروز به ویژه روزطبیعت (سیزده بدر) است که علاوه بر تخریب فضای سبز، باعث از بین رفتن بسیاری از گونه های نادر گیاهی می شود.
ابوطالبی برای تداوم سر سبزی و حفاظت از منابع طبیعی استان و پیشگیری از ایجاد حریق در مراتع و پارکهای جنگلی، حفظ و حراست از منابع طبیعی توصیه کرد: از روشن کردن آتش در مراتع و پارک های جنگلی بخصوص مناطقی که دارای خار و خا شاک هستند جدا خوداری شود، برای تهیه غذا از وسایل گاز سوز صحرایی (پیک نیک) استفاده کنند، از کندن گیاهان، بوته ها وگلهای طبیعی به منظور حفظ آب و خاک و تولید اکسیژن خود داری شود.
وی توصیه کرد: در صورت ضرورت و نیاز به آتش، ابتدا محوطه را از خار و خاشاک پاکسازی، سپس از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنند و از ریختن زباله در طبیعت جدا خودداری شود.

وی خاطر نشان کرد: از انداختن ته سیگار روشن در حاشیه جاده ها و پارکهای جنگلی و مراتع خودداری کنید و با دیدن کمترین دود و آتش در صورت امکان آن را خاموش کنید و در غیر این صورت با تلفن ۱۵۰۴یا 139و با شماره ۱۵۴۰ تماس گرفته مشخصات دقیق منطقه را به پاسگاه ویژه منابع طبیعی اطلاع دهید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روز طبیعت استان سمنان آبخیزداری استان سمنان منابع طبیعی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی عرصه های منابع طبیعی یگان حفاظت اداره کل فرمانده یگان حفاظت استان سمنان روز سیزده سیزده بدر عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۱۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ساری اعلام کرد: بر اساس وظیفه ذاتی نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی انجام یک فقره تبصره ذیل ماده ۵۵ به مساحت تقریبی ۷ هزار متر مربع از ید متجاوزین خارج و اعاده به وضع سابق گردید.

این ماموریت با حضور سرجنگلبان و نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی واحد بندپی شرقی و نیرو‌های حفاظت شرکتی انجام شد.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • خلع ید ۳۳ هزار متر مربع اراضی سوادکوه شمالی
  • خلع ید بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر