Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی تیموری روز شنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اولویت برنامه این نیروها در روز سیزده فروردین حفاظت از گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی پارک ملی گلستان و جلوگیری از تخریب طبیعت و شکارغیرمجاز توسط افراد فرصت طلب و سودجو است و در کنار آن توصیه‌های لازم را به طبیعت گردان برای گذران ساعاتی با آرامش و آسایش در طبیعت ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همه ساله در تعطیلات نوروز به ویژه سیرده فروردین حجم زیادی از مردم نقاط مختلف استان و حتی سایر استان‌های همجوار برای استفاده از طبیعت بکر پارک ملی گلستان به تفرجگاه‌های آن می‌آیند که این حضور در برخی مواقع به دلیل بی‌دقتی آنان در خاموش کردن آتش و یا حتی جاگذاشتن اشیای فلزی و منعکس کننده نور خورشید و یا زباله پلاستیکی علاوه بر ایجاد آتش سوزی باعث صدمه زدن به حیوانات می‌شود.

رییس پارک ملی گلستان ادامه داد: امسال همراهان طبیعت از آغاز تعطیلات نوروزی با حضور در محل‌های استقرار خودروهای مسافران و گردشگران در حاشیه جاده و یا تفرجگاه‌ها این ذخیره‌گاه توصیه‌های لازم را برای رعایت سرعت مجاز در حین عبور از جاده و پرهیز از چادرزدن و اسکان شبانه ارائه دادند.

تیموری اضافه کرد: با وجود هشدارهای لازم به مسافران و گردشگران برای رعایت سرعت مجاز باز هم در این ایام تلفات جانوری بر اثر تصادف در جاده میان گذر پارک ملی گلستان گزارش شده که بعد از جمع بندی آمار آن ارائه می‌شود.

وی افزود: این حجم از حضور مردم با خودروهای شخصی در امروز به اوج خود می‌رسد لذا ۶۰ نفر از نیروهای محیط‌بانی، همیاران طبیعت و آتش‌بانان به صورت ویژه با حضور در تفرجگاه‌ها نظارت لازم بر پرهیز مردم از انجام اقدامات خطر آفرین مانند خاموش گذاشتن آتش و همچنین توزیع کیسه زباله و راهنمایی و آموزش‌های حداقلی برای نریختن زباله‌ را بر عهده دارند.

رییس پارک ملی گلستان گفت: فصل بهار زمان تخم گذاری پرندگان و زایش حیات وحش است لذا از گردشگران درخواست می‌شود علاوه بر رعایت موارد ذکر شده از محل‌های تعیین شده در تفرجگاه‌ها فاصله نگیرند و به عمق پارک نروند چرا که الان بیش از گذشته حیوانات در طبیعت و نزدیکی تفرجگاه‌ها تردد دارند.

تیموری افزود: بعد از پایان ۱۳ فروردین نیروهای محیط‌بانی به همراه همیاران طبیعت کار پاکسازی پارک ملی گلستان از زباله‌های باقی‌مانده از مردم را انجام می‌دهند.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها گنبدکاووس پارک ملی گلستان گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس پارک ملی گلستان گلستان گنبدکاووس پارک ملی گلستان گلستان پارک ملی گلستان تفرجگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۱۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ درصد سهم تامین اعتبار اتوبوس‌های بجنورد برعهده شهرداری است

رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد با بیان اینکه ۲۰ درصد از سهم تامین اعتبار اتوبوس‌ها توسط شهرداری و ۸۰ درصد توسط دولت تامین شد گفت: توسعه فضای سبز شهر از مهم‌ترین برنامه‌های شورای شهر است، اما ایجاد بوستانی شبیه شهربازی در بجنورد ممکن نیست و از دایره جانمایی خارج شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌شمالی، جمشید عین‌بیگی امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: اعضای دوره فعلی شورای شهر سه سال است که این منصب را عهده‌دار شده‌اند و دو سال پس از آغاز فعالیت شورا، شهردار بجنورد تغییر کرد.

وی افزود: سال گذشته ۲۶ دستگاه اتوبوس به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی اختصاص پیدا کرد و ۱۴ اتوبوس تاکنون تحویل داده شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد با بیان اینکه ۲۰ درصد از سهم تأمین اعتبار اتوبوس‌ها توسط شهرداری و ۸۰ درصد توسط دولت تأمین شد، خاطرنشان کرد: توسعه فضای سبز شهر از مهم‌ترین برنامه‌های شورای شهر است، اما ایجاد بوستانی شبیه شهربازی در بجنورد ممکن نیست و از دایره جانمایی خارج شد.

عین‌بیگی اضافه کرد: در زمینه فرهنگی و به منظور هویت‌بخشی به بجنورد و معرفی مفاخر و مشاهیر شهر، همایش نکوداشت آیت‌الله محمدتقی بجنوردی با حضور شرکت‌کنندگانی از استان‌های مختلف برگزار شد.

وی گفت: به منظور استفاده از ظرفیت‌های نخبگان و دانشگاهیان، کمیته مطالعاتی از سوی کمیسیون عمران برگزار شد که اعضای شورا پایبند به تصمیمات آن هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد افزود: برگزاری جشن عید غدیر در پارک بش‌قارداش بجنورد با حضور کم‌نظیر مردم در سال گذشته از برنامه‌های شورا بود.

کد خبر 749050

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • نگرانی اهالی گالیکش از آلودگی طبیعت کوه نیلکوه به لطف کارخانه سیمان
  • داعش مسئول حمله به نمازگزاران هرات
  • قدردانی از ۱۰۶ نفر از اعضای شورا‌های شهرستان فریدن
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • کدام هزینه های ساختمان بر عهده مالک و کدام بر عهده مستاجر است؟
  • دستگیری کارچاق کن سابقه دار در گرگان
  • امیر جدیدی بازیگر یک پروژه بین المللی شد
  • ۲۰ درصد سهم تامین اعتبار اتوبوس‌های بجنورد برعهده شهرداری است