Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «پیش پا افتادهای بنیادی» نوشته رائول وَنه گِم به تازگی با ترجمه بهروز صفدری توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب سال ۱۹۶۲ منتشر شده است.

مترجم این کتاب هدف از ترجمه آن را شناساندن اندیشه رادیکال انتقادی برای ایجاد تغییر و تحول در چشم انداز نقد اجتماعی در ایران و زبان فارسی عنوان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خواسته صفدری براساس آثار جنبشی شکل گرفته که انترناسیونال سیتواسیونیست در سال ۱۹۷۵ اعلام موجودیت و سال ۱۹۷۲ خود را منحل کرد.

بهروز صفدری می گوید با وجود شباهت هایی که وجود دارند، سیتواسیونیست ها هیچ وقت نخواستند به هیچ نحوی با ژان پل سارتر در یک گروه قرار داده شوند. اما پیش از آن که جنبش لتریست ها، یعنی خواستگاه شان در سال های ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳، آفرینش و تکثیر موقعیت های شورانگیز در زندگی روزمره را محور افکار و اعمال خود قرار دهد، سارتر در کتاب «تهوع» خود از زبان شخصیت های داستانش، نظریه لحظات کامل و موقعیت های ممتاز را طرح کرده بود. منبع و پیشینه دیگری که به گفته مترجم کتاب پیش رو، می توان برای جنبش ستیواسیونیستی برشمرد، بخش هایی از کتاب «عشق دیوانه وار» آندره برتون است؛ جایی که از حاملان کلیدهای موقعیت صحبت می شود.

مقدمه مترجم کتاب بر آن، پاییز سال ۹۷ نوشته شده و پس از آن، «پیش گفتار بر چاپ ۲۰۰۴» و سپس «پیش گفتار بر تجدید چاپ کتاب در نشر لوود (پاریس ۱۹۹۵)» منتشر شده اند. خود متن «پیش پا افتاده های بنیادی» هم در ۳۰ بخش کوتاه نوشته شده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

اسطوره، که زاده اراده آدمیان به زنده ماندن و جان سالم به در بردن از مواجهه با قوای مهارناپذیر طبیعت است، یک سیاست نجات عمومی است که فراتر از ضرورت اش به کار گرفته شده است؛ و فروکاستن زندگی به تنها ساحتِ زنده مانی و نفی زندگی به مثابه حرکت و تمامیت، در نیروی جبارانه خویش تثبیت شده است.

اسطوره مورد اعتراض، اعتراضات را به شکلی واحد و کلی درمی آورد و دیر یا زود آنها را در خود هضم می کند. در برابرش هیچ چیز از هر آنچه، چه تصویر و چه مفهوم، در صدد تخریب ساختارهای روحی [معنوی] حاکم باشد، تاب مقاومت ندارد. او بر بیان وقایع و زیسته ها حکم فرماست و ساختار تفسیری خود (دراماتیزاسیون، نمایشی ساختن) را بر این بیان تحمیل می کند. آگاهی از زیسته ها که بیان خود را در سطح ظواهر سازمان یافته می یابد آگاهی خصوصی را تعریف و تعیین می کند.

این کتاب با ۱۵۸ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5457461 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: نشر نو ژان پل سارتر ترجمه نهاد کتابخانه های عمومی کشور انقلاب اسلامی ایران کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب ترجمه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد کتاب آمریکا و شاه آیت الله خامنه ای مد و لباس رسانه های گروهی حسین عبداللهی جهاد تبیین نقد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۱۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسراییل در باتلاق غزه گیر افتاده است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌السلام سید نزار پورموسوی ظهر امروز جمعه در جمع نمازگزاران ماهشهر با گرامیداشت روز معلم بیان کرد: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، باید بکوشیم تا شغل معلمی در جامعه محترم جلوه کند؛ لذا برای قوام این مساله باید الگوهای معلمان خوب را شناسایی کنیم.

امام جمعه موقت ماهشهر اظهار کرد: معلمانی که با اخلاص در حال کار و تلاش هستند باید از سوی وزارتخانه و ادارات آموزش و پرورش و نهادهای مذهبی جامعه معرفی شوند.

وی اضافه کرد: اکنون در کل جهان حرف اول، غزه و حرف دوم ایران است و باعث افتخار است که ما در طول تاریخ در کنار فلسطین و غزه بودیم و هستیم و تا آزادی قدس خواهیم بود؛ همچنین افتخار داریم که دیگر ملت‌ها را هم در این امر دعوت کردیم.

حجت‌السلام پورموسوی تاکید کرد: اکنون رژیم غاصب اسرائیل در باتلاق غزه گیر افتاده است و نمی‌تواند از این باتلاق خارج شود و کشورهایی که به این رژیم کمک کردند در حال غرق شدن در این باتلاق هستند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: دانشجویان آمریکایی فقط به صورت رسمی و زبانی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اعتراض کردند و شیشه نشکستند، پلیس نکشتند و سلاح نداشتند اما همه دیدند که چگونه قلع و قمع شدند.

حجت‌السلام پورموسوی تاکید کرد: این رفتار آمریکایی‌ها حقانیت موضع جمهوری اسلامی در بدبینی به آمریکا را نشان داد و به همه ثابت کرد که آمریکا شریک جرم است.

کد خبر 6095794

دیگر خبرها

  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز
  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش
  • اسراییل در باتلاق غزه گیر افتاده است
  • عرضه «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب تهران
  • «دیکتاتوری با اخلاق سگی» به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است.