Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@07:00:20 GMT

آیا می‌دانید مخترع پیامک یا SMS کیست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۳۴۰۸

آیا می‌دانید مخترع پیامک یا SMS کیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان - در دنیای کنونی که انسان‌ها دیگر کمتر فرصتی برای صحبت کردن با یکدیگر دارند، هر روزه شاهد خلق تکنولوژی جدیدی برای پر کردن این خلأ هستیم و به طود حتم از کاربردی‌ترین این اختراعات می‌توان به پیامک یا همان SMS اشاره کرد.

پیامک یا اس ام اس (مخفف Short Message Service) با نماد اختصاری SMS به معنی سرویس پیام کوتاه، سرویسی برای تبادل پیام‌های متنی از طریق گوشی‌های تلفن همراه و برخی وسایل دیگر مانند رایانه‌های شخصی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اس ام اس یا همان پیام کوتاه یکی از فعالیت‌های پرسود برای شرکت‌های مخابراتی در کل دنیا نیز محسوب می‌شود.

با اینکه اضافه کردن قابلیت پیام رسانی متنی به دستگاه‌های تلفن همراه در اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شده بود، اما اولین برنامه عملیاتی GSM گروه CEPT در دسامبر ۱۹۸۲ مورد تایید قرار گرفت و خواستار این بود که خدمات و امکانات ارائه شده در شبکه‌های تلفن عمومی باید در سیستم تلفن همراه در دسترس باشند.

سرانجام فناوری اس ام اس در سال ۱۹۹۲ میلادی در گروه سما تلکام شرکت مخابراتی ودافون در بریتانیا اختراع شد. نیل پاپ‌ورت، یکی از مهندسان این شرکت، که در ساخت این فناوری مشارکت داشت، در ۳ دسامبر ۱۹۹۲ اولین پیام کوتاه را که شامل متن “کریسمس مبارک” بود از طریق رایانه شخصی به ریچارد جارویس در انگلیس فرستاد. چون در آن زمان تلفن‌های همراه ساده بودند و صفحه‌کلید نداشتند، برای نوشتن پیام کوتاه از کامپیوتر استفاده شد. این سیستم در واقع به عنوان یک پیجر اداری برای گزارش رفت‌وآمد مدیران شرکت‌ها به منشی و دبیرخانه طراحی شده بود، اما به مرور زمان استفاده از آن گسترش پیدا کرد، به‌طوری‌که تا بیست سال بعد نقشی محوری در نحوه برقراری ارتباط میان انسان‌ها پیدا کرد و اینگونه به دنیای گوشی‌های همراه راه یافت.

اما پیامک یا همان اس ام اس از سال ۱۳۸۱ شمسی وارد ایران شد و تا پنج سال بعد فقط از نام «اس ام اس» برای آن استفاده می‌شد. تا اینکه فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال ۱۳۸۶ واژه‌های پیامک و پیام کوتاه را به‌عنوان معادل‌های فارسی این واژه خارجی برگزید.

هدف از اختراع SMS استفاده از این سیستم برای بهینه‌سازی تلفن همراه و انتقال پیام‌ها در مسیر‌هایی بود که هیچ ترافیک سیگنالی نداشتند و در ضمن کم هزینه بودند.

در ابتدا اکثر گوشی‌های موبایل از قابلیت ارسال SMS پشتیبانی نمی‌کردند و نوکیا در فنلاند اولین تولید کننده‌ای بود که در سال ۱۹۹۳ تلفن همراهی با قابلیت پشتیبانی از ارسال پیام‌های متنی SMS توسط کاربر را به بازار عرضه کرد.

اما کسی که به عنوان مخترع پیامک یا پدر اس ام اس مشهور است کسی نیست جز متی مکونن (Matti Makkonen).

«متی مکونن» در ۱۶ آوریل ۱۹۵۲ میلادی در فنلاند چشم به جهان گشود. او یک مهندس در زمینه ارتباطات تلفن همراه بود که در ابتدا کار خود را با کمپانی نوکیا آغاز کرد. مکونن کسی بود که ایده ارسال پیام کوتاه از طریق شبکه‌های موبایل را مطرح کرد تا بدین ترتیب نامش برای همیشه در تاریخ ثبت شده و از او به عنوان خالق یکی از کاربردی‌ترین فناوری‌های ارتباطاتی تاریخ یاد شود. اما با این وجود وی همواره از اینکه به عنوان خالق پیامک نامیده شود امتناع می‌کرد و خود را خالق اس ام اس نمی‌دانست و معتقد بود که این فناوری حاصل تلاش جمعی بوده است.

با این احوال متی مکونن در سال ۲۰۰۸ توانست جایزه نوآوری اقتصادی در رشته کامپیوتر و ارتباطات راه دور را به خاطر کار بر روی پیام‌های متنی (اس ام اس) به دست آورد. وی سرانجام در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۵ در سن ۶۳ سالگی و پس از یک دوره مبارزه با بیماری درگذشت.

منبع: دیجی رو

انتهای پیام/

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پیامک جالبترین ها پیام کوتاه تلفن همراه اس ام اس پیام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۳۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه

همراه اول با پلتفرم‌های دیجیتال خود راهی نمایشگاه بین‌المللی Mobilefest ترکیه شد.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور با هدف معرفی توانمندی‌های فنی و مخابراتی ایران به رویداد Mobilefest ترکیه رفت.

رویداد Mobilefest که از تأثیرگذارترین رویداد‌های فناورانه حوزه اوراسیا است، بر «شبکه سازی و ایجاد ارتباط با رهبران» صنعت ارتباطات از طریق مشاهده دستاورد‌های تکنولوژیک برند‌ها در بخش نمایشگاهی و دریافت بینش‌ها و تجربیات واقعی از سخنرانی‌ها و ارائه‌های تخصصی تمرکز دارد.

بخش‌های موضوعی این نمایشگاه نیز متشکل از «ارتباطات و سرویس‌های تلفن همراه»، «خدمات ابری و دیتاسنترها»، «امنیت سایبری»، «دستگاه‌ها و تجهیزات»، «بلاکچین و متاورس» و «استارتاپ ها» می‌شود که غرفه همراه اول مستقر در نخستین بخش موضوعی این رویداد است.

همراه اول با محوریت محصولات، خدمات و فعالیت‌هایی در حوزه‌های «کسب و کار سازمانی»، «تحقیق و توسعه» و «سرمایه گذاری جسورانه» و با شعار «هدف گیری بی‌نهایت»، در این رویداد و در قالب بخش نمایشگاهی حضور پیدا کرده تا به کشف فرصت‌های جدید سرمایه گذاری مبادرت ورزد.

نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران در نظر دارد طی برگزاری این رویداد سه روزه، از جدیدترین بستر‌های دیجیتال توسعه یافته خود در حوزه‌های سلامت و توریسم رونمایی کند و به معرفی ۱۲ سرویس دیجیتال دیگر بپردازد.

اپراتور اول تلفن همراه ایران در کنار سه اپراتور اصلی تلفن همراه ودافون، ترک تلکام و ترکسل کشور ترکیه، در بخش نمایشگاهی Mobilefest و در قالب غرفه‌ای دو طبقه حضور دارد.

در این نمایشگاه که با مشارکت حدود ۳۰۰ شرکت جهانی برگزار می‌شود، اپراتور‌های تلفن همراه، تولیدکنندگان دستگاه‌های ارتباطی و ارائه دهندگان خدمات فناوری از سراسر جهان حضور دارند و از ۲۵ تا ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ (۶ تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزبان علاقه‌مندان خواهند بود.

دیگر خبرها

  • کشف محموله گوشی تلفن همراه سرقتی در گرمسار
  • کلاهبرداری با ترفند رسیدساز جعلی
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • نارضایتی کاربران از ارسال نشدن پیامک بانکی برای تراکنش‌های کمتر از ۳۰ هزار تومان
  • ممنوعیت استفاده از «آیفون» در مراکز نظامی کره‌جنوبی
  • ممنوعیت استفاده از گوشی آیفون درمراکزنظامی کره‌جنوبی
  • کره‌جنوبی استفاده از گوشی آمریکایی آیفون را در مراکز نظامی ممنوع کرد
  • روزی به نام تلفن!/الو... صدا میاد؟
  • حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه