Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

علی ربیعی در یادداشتی به مناسبت روز طبیعت نوشت:

بار دگر آمدیم ، تا شود اقبال شاد

دولت بار دگر ، در رخ ما رو گشاد

سرمه کشید این جهان ، باز ز دیدار ما

گشت جهان تازه روی ، چشم بدش دور باد

"حضرت مولانا"

پس از گذشتن چند دهه از عمر، هنوز، مثل دوران دبستان با نگرانی مشق‌های مانده و شوق رفتن به طبیعت در سیزده‌بدر، صبح کله سحر از خواب بیدار می‌شوم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن روزها با چشمان نیمه‌باز، مشق‌ها و تکالیف ریاضی را زمان‌بندی می‌کردم و در این سالها با چشمان نیمه‌بسته، با نگرانی مشق‌هایی که باید برای بهبود زندگی مردم نوشته می‌شد و هزاران فکر تلخ و شیرین زندگی شخصی برمی‌خیزم، وضویی می‌گیرم و صورت و جان را تازه می‌کنم.

یادش به خیر، روزهای سیزده‌بدر مادرم استانبولی‌پلو یا لوبیاپلو در قابلمه لای دستمال می‌پیچید و معمولا از جوادیه با درشکه به سمت مراکز زیارتی می‌رفتیم. امامزاده حسن نزدیک‌ترین مرکز زیارتی با خانه ما بود. در اوایل دهه چهل، هنوز هم درشکه در محله ما کاربرد داشت. مادرم می‌گفت: "چهارتا از بچه‌هایی که قبل از تو سرزا رفته‌اند در کنار همین امامزاده دفن شده‌اند."

تا همین چندسال پیش هم، این سنت را نرگس (همسر فقیدم) با پختن غذا و رفتن به طبیعت ادامه می‌داد.

در آن روزها، اطراف امامزاده حسن پر از باغ و مزرعه بود. ترکیبی از نوروز و عناصر فرهنگی ایرانی با اعتقادات مذهبی، سازگاری دلنشینی می‌ساخت.

مرور این خاطرات در سیزدهمین روز نوروز بیشتر دل را برای نوروز تنگ می‌کند!

به رغم اینکه در این سالها، دو جریان نوروززدایی به نام دین و از سویی جریان ناسیونالیزم بی‌جاساز ایرانی که نوروزسازی‌های جعلی را علم می‌کنند، چهارشنبه‌سوری، نوروز، سیزده‌بدر و... همچنان در همان زیست هویت‌ساز به جامانده از قرون گذشته در جلوه جمعی و رویت‌پذیرش از ساحل خزر در باکو و لنکران، در تاشکند و کولا، در خوارزم و خجند و دیاربکر و کابل تا اسلام‌آباد و بمبئی و دهلی و کشمیر و... پابرجاست.

هرچند امسال مسلک طالبانی روی نوروز سایه افکند و به این ترتیب تلاش‌های بی وقفه ماشین نظامی و کمونیستی علیه نوروز را تداعی کرد اما نوروز همچنان با ترکیب سنتی خود باقی است.

از خدا می‌خواهم غم‌ها، نگرانی‌ها از دل و زندگی همه انسانها به‌خصوص نوروزنشینان و در کانون آنها هموطنان عزیزمان رخت بربندد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: روز طبیعت علی ربیعی سیزده بدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۳۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذوب آهن یک بازی تماشایی ارائه کرد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی ربیعی شامگاه جمعه در نشست خبری پس از بازی تیم‌های تراکتور و ذوب آهن ضمن تسلیت به خانواده مرحوم گولی لاله هوادار تراکتور افزود: خیلی خوشحال شدم که فرزند مرحوم در بین هواداران بوده و شاید این باخت تیم، حکمتی داشت و معتقد هستم فوتبال آنقدر ارزش ندارد که حتی یک نفر جان خودش را به خاطر فوتبال از دست بدهد.

سرمربی تیم ذوب آهن با بیان اینکه امروز بازی فوق العاده ای را به نمایش گذاشتیم و علی رغم اینکه تیم تراکتور بازی هوایی رو مد نظر داشت و ارسال‌های بلند را در طول بازی انجام می‌داد ولی در نیمه دوم خوب از خلع هافبک‌ها و مدافع تیم میزبان استفاده کرده و به گل تساوی دست یافتیم. ربیعی در مورد قضاوت داوری بازی عنوان کرد: امروز شاهد داوری خوبی بودیم و انصافاً صوت‌های قابل قبولی را زد و امیدوارم آقای سلطانی یکی از داورهای آینده دار لیگ فوتبال کشورمان باشند.

وی در خصوص عدم نتایج قابل قبول تیم ذوب آهن در بازی‌های اخیر و قبل از استعفایش از تیم اظهار کرد: متأسفانه برخی از رسانه‌ها نوشتند ربیعی رد تیم حاضر نشده و استعفا داده است در حالی که در برخی از تیم‌های مطرح دنیا هم سرمربی برای ریکاوری و بدنسازی به شخصه در تمرینات حضور نمی‌یابد ولی بعد از بازی شمس آذر بله استعفا دادم که با مخالفت مدیریت باشگاه مواجه شد و تا به الان به همکاری خودم ادامه دادم و قول و قرارم با مدیریت باشگاه تنها کسب جایگاه بهتر از سال گذشته تیم ذوب آهن در لیگ برتر بود.

ربیعی اظهار کرد: این پیروزی را به تیم تراکتور و هواداران پرشور این تیم تبریک می گویم و امیدوارم در ادامه راه موفق باشند.

تیم ذوب آهن با شکست ۳ بر یک در ضربات پنالتی مغلوب تراکتور شده و از گردونه جام حذفی خداحافظی کرد.

کد خبر 6089410

دیگر خبرها

  • ۸ یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و بورکینافاسو امضا شد
  • ذوب آهن یک بازی تماشایی ارائه کرد
  • عکس‌هایی از لحظه بازداشت ۶ مرزبان ایرانی توسط طالبانی‌ها
  • فضیلت‌گرایی اخلاق توحیدی برترین مرتبه اخلاق است
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • کاهش حدود ۱۰ درصدی جانباختگان تصادفات در نوروز امسال
  • روسیه : توافقنامه‌ های امنیتی با ایران و ۳ کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند
  • امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه
  • یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد
  • ربیعی : فلسفه بقا بر فلسفه توسعه کشور چربیده است / تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست / جریان پرقدرتی سالهاست مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده