Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان انرژی اتمی اوکراین شنبه شب اعلام کرد، چندین انفجار در شهر انرودار در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا رخ داده است.

به گزارش ایمنا به نقل از "الجزیره"، این نیروگاه هسته‌ای بیش از یک پنجم برق اوکراین را تأمین می‌کند و یکی از بزرگترین تأسیسات هسته‌ای اروپا است.

این نیروگاه از چهارم ماه مارس تحت کنترل روسیه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان انرژی اتمی اوکراین (انرجو اتم) در کانال تلگرامی خود تصاویری منتشر کرد که در آن‌ها وقوع چند انفجار قوی در شهر انرودار دیده می‌شود.

این سازمان دولتی اوکراین همچنین ادعا کرد که صدای انفجار خمپاره در مجاورت مرکز فرهنگی سوورمنیک در شهر انرودار شنیده می‌شود.

پیش از این ساکنان شهر انرودار در حمایت از اوکراین در مقابل این مرکز فرهنگی تجمع کرده بودند.

نیروهای روسیه روز چهارم مارس (۱۳ اسفند) نیروگاه زاپوریژیا را گلوله‌باران کرده و به تصرف خود در آوردند. این مسئله موجب وقوع آتش سوزی در داخل نیروگاه شد که زنگ خطر یک فاجعه هسته‌ای احتمالی در اروپا را به صدا در آورد.

پیش از این نیز در روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد، نیروهایش نیروگاه از کار افتاده چرنوبیل که محل فاجعه سال ۱۹۸۶ بود را تصرف کردند. حادثه رخ داده در این نیروگاه هسته‌ای موجب کشته شدن صدها نفر و انتشار آلودگی رادیواکتیو در مناطق مجاور شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تازگی از سفر اوکراین و روسیه به وین بازگشته است، اظهار کرد: هرگونه حمله به تأسیسات هسته‌ای، خلاف و نقض قوانین بین‌المللی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نهم فرودین ماه ۱۴۰۰ از طریق مرز زمینی وارد اوکراین شد.

تارنمای آژانس نیز در آن زمان در مورد این سفر نوشت: هدف از سفر مدیرکل، آغاز حمایت سریع ایمنی و امنیتی از تأسیسات هسته‌ای اوکراین است، این امر شامل اعزام کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات اولویت‌دار و ارسال تجهیزات حیاتی ایمنی و امنیتی از جمله تجهیزات نظارتی و اضطراری خواهد بود. مدیرکل آژانس همچنین قراراست از یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین دیدن کند.

ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفند ماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در پنجم اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و این روزها وارد دومین ماه خود شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 565579

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اوکراین روسیه آژانس بین المللی انرژی اتمی بحران اوکراین سازمان انرژی اتمی اوکراین شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نیروگاه هسته ای انرژی اتمی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۵۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد

سنای آمریکا لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه را تصویب کرد.

به گزارش ایرنا، این لایحه هیچ مخالفی نداشت و همه سناتور‌های حاضر در جلسه به آن رای موافق دادند. مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر در ماه دسامبر این لایحه را تصویب کرده بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که نیروگاه‌های برق هسته‌ای ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد از اورانیوم مورد نیاز خود را از روسیه وارد کردند. جان باروسو سناتور جمهوریخواه از ایالت وایومینگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: وایومینگ اورانیوم کافی برای جایگزین کردن اورانیوم روسیه را دارد و آماده‌ایم که از آن استفاده کنیم.

وی افزود: لایحه دوحزبی ما کمک می‌کند که بودجه ماشین جنگی روسیه را کم کرده، تولید اورانیوم آمریکا را احیا کرده و سرمایه‌گذاری در چرخه عرضه سوخت هسته‌ای آمریکا را افزایش دهیم.

یک مقام ارشد آمریکایی با تاکید بر افزایش تولید داخلی سوخت هسته‌ای ایالات متحده، از مصرف‌کنندگان خارجی نیز خواست که وابستگی خود به روسیه در حوزه انرژی هسته‌ای را کاهش دهند. «کاترین هاف» دستیار وزیر انرژی آمریکا در حوزه هسته‌ای ماه مارس در مصاحبه با رویترز گفت که کشور‌های شرکت‌کننده در اجلاس هسته‌ای بروکسل تلاش کردند تا سرمایه‌گذاری در زمینه تولید سوخت هسته‌ای را افزایش دهند.

وی افزود که آمریکا، ژاپن، فرانسه، کانادا و انگلیس متعهد شده‌اند ۴.۲ میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند که سهم آمریکا ۲.۷ میلیارد دلار است که «گامی تاریخی» به شمار می‌آید. شرکت هسته‌ای روس‌اتم می‌گوید که ۱۷ درصد از سوخت هسته‌ای دنیا را تامین می‌کند.

دیگر خبرها

  • تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر گروسی به تهران
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر گروسی به ایران را تایید کرد
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • ربات‌های تلگرامی آژانس جاسوسی اوکراین مسدود شد
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای