رمضان در تاریخ ایران/ ماه مبارک، ریش مردها را کوتاهتر میکرد، چادر زنها را بلندتر
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۵۲۵۰
گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: ماه رمضان، هر سالی که به ایرانزمین رسیده بهگواهی تاریخ ایرانیها مثل یک جشن ملی آن را پاس داشتهاند. همیشه هم پیش از رمضان به پیشواز این ماه میرفتند و کارهای مفصلی بود که انجام میدادند: «از آخرین روزهای شعبان، پیشواز شروع میشد. زنها خانه را تمیز میکردند و آذوقه و خواروبار میخریدند و مردها به غبارروبی مساجد میرفتند و از همان شبی که قرار بود ماه مبارک رمضان در آسمان ظاهر شود، خانوادههای زیادی با آب و آیینه و سبزه راهی پشتبام میشدند تا هلال آغاز ماه را به چشم خود ببینند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ماه رمضان که میآمد رخت و لباس مردم هم عوض میشد. مردها که از شب عید غدیر یا نوروز صورتشان را اصلاح نکرده بودند، برای مراسمی با نام کلوخاندازان که از سه تا یک روز قبل از ماه شروع میشد، صفایی به سر و صورتشان میدادند و به سر و وضع خود میرسیدند.
ماه رمضان، ریش مردها را کوتاهتر میکرد و چادر زنها را بلندتر. آنها چادرهای معروف به عبایی را که تا روی پنجه پاها را میپوشاند از گنجهها بیرون میکشیدند و به سر میکردند. روبندهای بلند تا نزدیک زانو هم جای نقابهای چهار انگشتی قبلی را میگرفت و بزک و سرخاب سفیداب و هر نوع آرایشی تا هلال ماه شوال منسوخ میشد». حالا این «کلوخاندازان» چیست؟
هزارسال پیش هم بوده!
مراسم کلوخاندازان در ادوار تاریخ ایران به شیوههای مختلف روایت شده است؛ البته روایتها متفاوت است، ولی اصل ماجرا یکسان است و این است: «اشخاص با خانوادهشان به طبیعت میرفتند و هنگام غروب، کلوخی دست میگرفتند و رو به قبله میایستادند و میگفتند: خدایا گناهان خود را شکستیم و خود را برای عبادت و روزه ماه رمضان آماده کردیم. بعد، کلوخ را محکم به زمین میزدند و عقیده داشتند با شکستن کلوخ تمام اعمال بدشان نابود میشود».
این کلوخاندازان آنقدر مراسمی قدیمی است در ایران که هزارسال پیش هم بوده و در تاریخ بیهقی به آن اشاره شده است: «دعوتی بزرگ ساخته بودند... و امیر به نشاط این جشن و کلوخانداز، که ماه رمضان نزدیک بود، بدین کوشک و بدین باغها تماشا میکرد». و ۴۰۰ سال پیش هم بوده و «صائب تبریزی» در دوره صفویه سروده است: «روزه نزدیک است میباید کلوخانداز کرد/ زاهدان خشک را رندانه از سر باز کرد».
در کتابهای دوره قاجار هم بسیار به این رسم پرداختهاند و یک نمونه در عهد مظفری اینکه: «شربتآلات و فواکه [میوهها] ممتاز و شیرینیآلات در سر هر میزی فراوان.... رسم این صدارت عظما این است که در هر سَلخ شعبانی [به آخر رسیدن ماه شعبان] بهجهت پیشآمدن ایام روزه مجلس کلوخاندازان [برپا میشد]...».
هنوز هم هست!
مراسم کلوخاندازان، خشک و خالی هم نبوده و با جشن و شادمانی و خوشحالی همراه بوده است و اصلا واژه کلوخاندازی در ادبیات فارسی معادل جشن شادمانی و خوشگذرانی است. معمولا هم این جشن بههمراه اعضای فامیل انجام میشد و اینطوری بود: «در این روز، مانند روز سیزده نوروز، مردم بیشتر نقاط ایران از خانهها بیرون و به دشت و باغ میرفتند و خوراکهایی مخصوص آن روز میپختند و میخوردند... در برخی نقاط دیگر در این روز افراد یک خانواده بههمراه بزرگترهای فامیل دور هم جمع میشدند. در این مراسم انواع خوراکیها و آشامیدنیها را بر روی یک سفره قرار میدادند و همگی از این خوراکیها میل میکردند».
نکته جالب اینکه رسم کلوخاندازان و مهمانی و دورهمی بزرگ اقوام و فامیل برای پیشواز ماه رمضان هنوز در برخی استانهای کشور و گاهی با نامهای متفاوت برگزار میشود. ازجمله در برخی نقاط یزد که این جشن اینگونه برپا میشود: «چند روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان به پاکسازی منازل خود و همچنین غبارروبی مساجد محل میپردازند. پس از آن در روز آخر ماه شعبان در یک مهمانی بزرگ فامیلی به تفریح و خوردن و آشامیدن میپردازند...
شولی، یکی از غذاهای متداول در روز کلوخاندازان است که اغلب افراد از آن میل میکنند و در واقع نوعی آش محلی مخصوص به استان یزد است. فالوده یزدی یکی دیگر از خوراکیهای مورد استفاده در روز کلوخاندازان به شمار میآید. با پایان روز و غروب خورشید این آیین نیز به انتها میرسد و همه برای روزهداری آماده میشوند».
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: روزه داری کلوخ اندازان رمضان روزه دوره قاجار تاریخ بیهقی صائب تبریزی جشن ملی ایرانی ها کلوخ اندازان ماه رمضان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۵۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
به گزارش خبرنگار مهر، عباس اهرابی بعد از ظهر شنبه در گفت و گو با رسانهها همراهی خیرین و نیکوکاران را مایه دلگرمی دانست و اظهار کرد: هم اکنون سه هزار ۱۳۳ یتیم و ده هزار و ۲۲۱ فرزند از خانواده محسنین در استان گیلان از حمایت حامیان نیکوکار بهره مند میشوند که علاوه بر دریافت کمک هزینه معیشت، بسیاری از مشکلات درمانی، تحصیلی و مسکن این افراد، از طریق گزارش همکاران اکرام به حامیان و عنایت این بزرگواران مرتفع گردیده است.
مدیرکل کمیته امداد گیلان، با اشاره به اینکه طی ماه رمضان امسال در قالب پویش باران مهربانی ۵۸۰۰ نفر به عنوان حامی جدید در طرح اکرام ایتام و محسنین ثبت نام کردهاند، افزود: این امر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۷ درصد افزایش یافته است و هم اکنون حدود چهل هزار حامی در این طرح مشارکت دارند.
وی در ادامه، با بیان اینکه طی سال گذشته بیش از یکصد میلیارد تومان توسط حامیان به فرزندان معنوی شأن اهدا شد، اضافه کرد: حدود ۸۳ میلیارد تومان از میزان کمکهای اهدایی حامیان نقدی و مابقی به صورت کالا و خدمات ضروری برابر نیازهای فرزندان از سوی این عزیزان اهدا گردید.
اهرابی با تأکید بر اینکه تعداد زیادی از فرزندان ایتام و محسنین هستند که دارای حامی نبوده یا دریافت مراحم بسیار پایینی دارند، گفت: مردم نوعدوست و خیر، جهت حمایت یک یا چند فرزند معنوی میتوانند با مراجعه و ثبت نام در سایت ekram.emdad.ir نسبت به انتخاب فرزند معنوی با شرایط مورد نظر خود (سن، جنسیت، سادات، بیمار، محل سکونت) اقدام و همچنین حامیان با مراجعه حضوری یا تلفنی به واحدهای اکرام ادارات امداد استان میتوانند نسبت به شرح وضعیت زندگی این افراد آگاهی پیدا کرده و سپس فرزند معنوی خود را جهت حمایت انتخاب نمایند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گیلان، ادامه داد: ارسال عدد ۱۳ به سر شماره ۳۰۰۰۳۳۳۳ نیز از روشهای دیگر برای ثبت نام در طرح اکرام ایتام و محسنین میباشد.
وی ضمن تقدیر از اعتماد حامیان و خیرین گفت: به منظور تسهیل در روشهای پرداخت برای هر فرزند معنوی یک شماره کارت اختصاصی در نظر گرفته میشود که حامیان میتوانند بدون شناسه واریز و از طریق سایت و یا کلیه درگاههای بانکی و اپلیکیشنهای موجود، نسبت به واریز مستقیم هدایای نقدی به حساب فرزندان معنوی اقدام نموده و گزارش پرداخت را در سایت مشاهده کنند.
اهرابی در پایان با قدردانی از همراهی همیشگی مردم نیکوکار گیلان، عنوان کرد: مردم خیر استان در قالب پویش اطعام مهدوی به منظور تهیه بستههای افطاری ساده، غذای گرم و بسته معیشتی برای اقشار کم برخوردار، بالغ بر ۷۷ میلیارد تومان مشارکت کردند.
کد خبر 6090008