Web Analytics Made Easy - Statcounter

زلمای خلیلزاد، نماینده پیشین ایالات متحده آمریکا در افغانستان در نشست امنیتی اسلام‌آباد گفت طالبان به تعهدش برای ایجاد یک حکومت کثرت‌گرا و غیرمتمرکز عمل نکرد. خلیلزاد در حالی که نتیجه خروج آمریکا از افغانستان را هم مثبت و هم منفی ارزیابی کرد، گفت رسیدن به یک حکومت مشروع و معتدل در افغانستان به زمان بیشتری نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، زلمای خلیلزاد که در اوج تنش‌ها میان دولت پیشین افغانستان و طالبان، با عنوان نماینده آمریکا در این کشور تعیین شد در برگزاری نشست دوحه میان طالبان و دولت آمریکا نقش کلیدی داشت. این مقام آمریکایی افغانستانی‌الاصل در ماه فوریه ۲۰۲۰ توافق‌نامه دوحه را با طالبان امضا کرد؛ توافقی که زمینه‌ساز تضعیف دولت پیشین افغانستان و تقویت بیشتر طالبان شد. طالبان تاکنون به عمده‌ترین موارد این توافق‌نامه عمل نکرده ‌است.

 زلمای خلیلزاد در دومین نشست امنیتی اسلام‌آباد گفت خروج آمریکا از افغانستان یک نکته مثبت و یک نکته منفی داشت. او نکته مثبت را پایان جنگ و کنترل کشور به‌وسیله یک گروه یا به گفته او دولت واحد دانست و نکته منفی این خروج را شکل نگرفتن یک دولت مشروع در افغانستان عنوان کرد.

خلیلزاد گفت: «طالبان به تعهدش برای ایجاد یک حکومت پس از گفت‌وگو بین افغان‌ها عمل نکرد و نتوانست یک حکومت فراگیر و غیرمتمرکز ایجاد کند.» خلیل‌زاد تاکید کرد دولت کنونی طالبان به‌شدت تمرکزگرا است و همه چیز در انحصار اداره مرکزی طالبان در کابل قرار دارد؛ در حالی که با توجه به تنوع موجود در ساختار این کشور به تمرکززدایی نیاز جدی داریم. نماینده پیشین آمریکا برای افغانستان گفت ایجاد یک حکومت فراگیر در این کشور به زمان بیشتری نیاز دارد. او گفت: «اگر برای این کار زمان بیشتری نگذاریم، جنگ ۴۰‌ ساله در افغانستان ادامه خواهد یافت.»

در همین حال، قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان نیز با طرفداری از طالبان هشدار داد اگر طالبان در افغانستان نتواند یک حکومت مشروع داشته باشد، این کشور به پناهگاه بزرگ تروریست‌ها تبدیل خواهد شد. او گفت: «اگر طالبان در افغانستان شکست بخورد، احتمال تکرار حوادث تروریستی همچون حمله‌های یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ وجود دارد.»

زلمی خلیلزاد در حاشیه نشست امنیتی اسلام‌آباد، با قمر جاوید باجوا دیدار کرد. در این دیدار محور اصلی گفت‌وگو، وعده خلیلزاد مبنی بر تلاش برای ترمیم روابط میان آمریکا و پاکستان بود.

پاکستان سال گذشته نشست امنیتی اسلام‌آباد را به منظور بررسی وضعیت امنیتی منطقه و جهان برپا کرد. این نشست امسال برای دومین بار در حالی برگزار شد که پاکستان در روابطش با آمریکا درگیر چالش است. خلیلزاد در دیدار با باجوا به این نکته اشاره کرد و وعده داد برای ترمیم روابط میان این دو کشور اقدام خواهد کرد.

در دومین نشست امنیتی اسلام‌آباد، ۱۷ سخنران از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، ژاپن، چین، هند و برخی از کشورهای اروپایی حضور داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان نشست امنیتی اسلام آباد یک حکومت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۶۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است

سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات معاون وزارت خارجه روسیه اظهار داشت حکومت کنونی افغانستان فراگیر است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

«میخاییل گالوزین» معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی حکومت طالبان به «آمو» گفته است حکومت ایجاد شده توسط طالبان به باور وی «فراگیر» است.

حدود یک هفته پیش نیز «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

واکنش طالبان به اظهارات «امیرعبداللهیان»: در راستای حکومت فراگیر تلاش می‌کنیمچین: از طالبان برای تشکیل حکومت فراگیر حمایت می‌کنیمواکنش طالبان به درخواست‌ها برای تشکیل حکومت فراگیر: موضوع داخلی است

چندی قبل نیز ذبیح الله مجاهد در واکنش به خواسته سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان درباره حکومت فراگیر گفته بود حقوق زنان و حکومت فراگیر در این کشور تأمین است و این موضوع داخلی است.

وی افزود: «کابینه حکومت افغانستان متشکل از همه اقوام است، نمایند‌گان همه اقوام در این نظام حضور دارند و از جمله زنان حقوق تمام افغان‌ها در کشور تأمین است».

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است