Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@13:09:57 GMT

تاثیر برنامه نویسی بر ایجاد شغل در جامعه

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۰۹۰۲

تاثیر برنامه نویسی بر ایجاد شغل در جامعه

طی سالیان گذشته، تعداد برنامه‌نویسان بیش از پیش افزایش پیدا کرده است که در نتیجه باعث شده تا نیاز‌های شغلی آنان نیز به طور مداوم در حال تغییر باشد. در این راستا افراد به عنوان یک برنامه نویس یا Developer، باید به دقت از ترند‌ها و فناوری‌های نو‌ظهور آگاه باشند تا بتوانند به بهبود کار خود و پیشرفت این شغل کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، طی سالیان گذشته، تعداد برنامه‌نویسان بیش از پیش افزایش پیدا کرده است که در نتیجه باعث شده تا نیاز‌های شغلی آنان نیز به طور مداوم در حال تغییر باشد. در این راستا افراد به عنوان یک برنامه نویس یا Developer، باید به دقت از ترند‌ها و فناوری‌های نو‌ظهور آگاه باشند تا بتوانند به بهبود کار خود و پیشرفت این شغل کمک کنند.

در این مقاله قصد داریم تا با جایگاه و بازار کار شغل برنامه‌نویسی در ایران و جهان آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

وظایف و جایگاه یک برنامه‌نویس در جامعه

برنامه‌نویسی یکی از مشاغل بسیار مهم در حوزه IT است که با پیشرفت‌های روز‌افزون در این حوزه، نوعی خدمت به مردم جامعه نیز محسوب می‌شود.

یک فرد به عنوان برنامه نویس، پیوسته در حال حل مشکلات و نیاز‌های مردم جامعه با استفاده از کد‌نویسی است. در این میان شاید از خود سوال کنید که برنامه‌نویسان در حال تلاش برای حل چه مشکلاتی در جامعه هستند؟ برای مثال اگر به چند سال قبل بازگردیم، افراد مجبور بودند تا برای انتقال وجه به بانک‌ها مراجعه کنند و پس از طی شدن زمان بسیار زیادی در نوبت، درخواست انتقال وجه آن‌ها توسط کارکنان بانک انجام می‌شد.

این درحالی است که امروزه افراد می‌توانند به لطف کد‌نویسی برنامه‌نویسان، از طریق اپلیکیشن‌ها یا سایت‌های موجود و بدون نیاز به مراجعه به بانک‌ها، هر کاری مانند انتقال وجه، درخواست موجودی و... را طی چند ثانیه انجام دهند.

به همین منظور کاربرد‌های بسیار زیاد موبایل، اینترنت و اپلیکیشن در زندگی روزمره باعث شده تا برنامه نویسی و تخصص‌های مربوط به آن نیز به یکی از پر‌طرفدار‌ترین مشاغل تبدیل شود.

بررسی بازار کار برنامه نویسی

در حال حاضر، تقاضا برای استخدام برنامه نویس و افراد متخصص در این حوزه، روز به روز در حال افزایش است و اکثر سازمان‌ها با ورود به زمینه‌ی IT، به نیروی متخصص در این زمینه نیاز خواهند داشت. در ایران نیز طی چند سال گذشته، میزان استخدام افراد به عنوان برنامه‌نویس کامپیوتر مخصوصا آن گروهی که به زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب تسلط بیشتری داشته باشند، با نرخ قابل قبولی در حال افزایش است. در این راستا با توسعه‌ی صنعت نرم‌افزار‌ها در داخل کشور، پیش‌بینی می‌شود تا این روند همچنان افزایش پیدا کند.

علاوه بر این نیز افرادی که به عنوان برنامه‌نویس مشغول به کار هستند، نیازمند یادگیری مداوم یک زبان جدید و به‌روز‌رسانی اطلاعات خود هستند تا هرگز دچار مشکل در این بازار کار نشوند. از دیگر ویژگی‌های فوق‌العاده این حوزه‌ی کاری می‌توان به امکان کار به صورت فریلنسری و پروژه‌ای، درآمد بالا، ساعات کاری منعطف و... اشاره کرد.

آینده شغلی برنامه نویسی

با محبوبیت بیشتر شغل برنامه نویسی در جامعه، شاهد افراد بسیار زیادی هستیم که به دنبال حرفه‌ی برنامه‌نویسی برای کسب درآمد بالا و همچنین همگام شدن با تکنولوژی‌های به روز هستند. در این راستا طراحی اپلیکیشن‌های موبایل و یا طراحی وب‌سایت، از جمله مهم‌ترین و پر‌درآمد‌ترین پروژه‌هایی هستند که برنامه‌نویسان به سراغ آن‌ها رفته و به کسب درآمد می‌پردازند. همچنین در نظر داشته باشید که آینده شغلی برنامه‌نویسی، تماما به فناوری‌های مرتبط وابسته است که در نتیجه باعث تغییر این حرفه با ظهور هر علم و تکنولوژی‌های جدید می‌شود. در ادامه به چند مورد از عوامل پیش‌بینی شده برای آینده شغلی برنامه نویسان اشاره می‌کنیم:

برنامه‌نویسی انتزاعی

امروزه تغییرات صورت گرفته در حوزه برنامه‌نویسی شامل سیستم ‌عامل‌های کمتر کدنویسی شده، پلتفرم‌ها و فن‌آوری‌های بدون سرور می‌شود که در نتیجه این امکان را برای بسیاری از برنامه‌نویسان در آینده‌ای نزدیک به وجود می‌آورد تا به صورت بسیار انتزاعی‌تر و خلاصه‌تر به کد‌نویسی بپردازند. در این راستا پیش‌بینی می‌شود که زبان‌های برنامه‌نویسی قدیمی نیز از رده خارج شده و جای خود را به زبان‌های جدید بدهند.

علاوه بر این نیز استفاده بیشتر از فناوری‌های نظری در این حوزه شامل واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، باعث شده تا بسیاری از برنامه‌نویسان شروع به یادگیری این فناوری‌ها کنند و آینده شغلی برنامه‌نویسی نیز به یادگیری و همگام شدن با این تکنولوژی‌ها وابسته شود.

هوش‌مصنوعی در برنامه‌نویسی

یکی دیگر از ابزار‌های جدید که جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌نویسی پیدا کرده است، هوش مصنوعی است. امروزه با به کارگیری هوش‌مصنوعی به عنوان یکی از ابزار‌های برنامه نویسی، فرآیند برنامه ‌نویسی نیز خلاصه‌سازی شده است و در نتیجه برنامه‌نویسان می توانند روند کار‌ها را با سرعت بسیار بالا‌تری انجام دهند. علاوه بر این نیز پیش‌بینی می‌شود تا در آینده افراد بتوانند با استفاده از هوش مصنوعی، کار‌های مربوط به تولید اپلیکیشن را در کمترین زمان انجام دهند.

در این میان شرکت مایکروسافت در به‌روز‌رسانی ویندوز ۱۰ خود، از یک پلتفرم هوش مصنوعی استفاده کرده است تا هر برنامه‌نویس بتواند از مدل‌های آماده یادگیری آن برای ساخت اپلیکیشن‌های مورد نظر خود بهره‌مند شود. در نهایت استفاده از این فناوری در آینده، می‌تواند به عنوان بهترین کمک برای تولید کار‌های با‌کیفیت برنا‌مه‌نویسان محسوب شود.

کار با دیتا در برنامه‌نویسی

از دیگر مهارت‌های مورد نیاز برای برنامه نویسان در آینده، تجزیه و تحلیل داده‌ها است. به همین منظور یاد‌گیری و تحلیل داده‌های خطی و غیر‌خطی، یادگیری ماشین، تجزیه و تحلیل داده‌های آماری و حتی یاد‌گیری هوش‌مصنوعی از جمله دانش‌هایی محسوب می‌شوند که فراگیری آن‌ها برای موفقیت هر برنامه‌نویسی ضروری خواهد شد.

موانع شغلی برنامه‌نویسان در دنیای امروز

همان طور که در موارد پیشین اشاره شد، برنامه‌نویسی از جمله مشاغلی است که با پیشرفت علم IT، از تقاضای بیشتری برای استخدام نیروی متخصص در این حوزه نیز برخوردار شده است. در این میان برخی از افراد هرگز به جایگاه واقعی و حقوق خود به عنوان یک برنامه‌نویس دسترسی پیدا نمی‌کنند و در اکثر مواقع به یک کارمند عادی که علاقه‌ای به شغل خود ندارند تبدیل می‌شوند .اما چرا این اتفاق پیش می آید؟

در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین مشکلات اصلی این شغل می‌پردازیم:

دانش و تجربه‌ی ناکافی

به طور کلی توهم برنامه‌نویسی در بعضی از افراد، باعث شده تا ضمن برخورداری از دانش و توانایی بسیار کم و سطحی به شغل برنامه‌نویسی، نتوانند به جایگاه شغلی مناسب در این حوزه دسترسی پیدا کنند. شرکت در دوره‌های آموزشی مناسب، آپدیت بودن و کسب تجربه‌ی کاری در این رشته، از مهم‌ترین عوامل برای پیشرفت در حوزه‌ی برنامه‌نویسی محسوب می‌شوند.

نا ‌آگاهی کارفرمایان

از دیگر عواملی که باعث جلوگیری پیشرفت در حوزه‌ی برنامه نویسی می‌شود، وجود کارفرماهایی است که با داشتن شناخت سطحی از این شغل، صرفا به دنبال استخدام برنامه نویس برای دستیابی به پول و انجام پروژه‌های مورد نظر خود هستند که در نتیجه باعث می‌شود تا ساختار و محاسبات پایه در این حوزه، برایشان از اهمیت کمتری برخوردار شود. به همین منظور اکثر این سازمان‌ها و کارفرمایان، با مشکل از دست دادن نیروی متخصص مواجه خواهند شد.

تحریم

در دنیای امروزی، به خاطر مسائل سیاسی و تحریم‌ها، متاسفانه دسترسی به سایت‌های عظیم علمی و پژوهشی نیز برای بسیاری از افراد در حوزه‌ی برنامه‌نویسی میسر نیست و در نتیجه افراد ماهر در این حوزه به ناچار برای کسب مهارت‌های به‌روز در دیگر کشور‌ها به گذراندن دوره‌های آموزشی می‌پردازند.

عدم سرمایه‌گذاری

برنامه‌نویسی به عنوان یکی از مشاغل پر‌هزینه شناخته می‌شود که نیازمند افرادی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه است. در نتیجه عدم وجود افراد سرما‌یه‌گذار در این حوزه، باعث می‌شود تا هیچ حمایتی از افراد برنامه‌نویس انجام نشود و در نهایت روند پیشرفت‌ها به کندی صورت گیرد.

بررسی حقوق برنامه‌نویسی

به طور کلی برنامه نویسی که در بخش دولتی استخدام شده باشد، براساس قانون مدیریت خدمات کشوری از حقوق و مزایای خود برخوردار خواهد شد. این در حالی است که در بخش خصوصی، درآمد برنامه‌نویسی با کامپوتر بر‌اساس موارد بسیار زیادی همچون تخصص و مهارت افراد، میزان تجربه، نوع توافق صورت گرفته با کارفرما و ... تعیین می‌شود که در نتیجه شامل ارقام متفاوتی است. علاوه بر این نیز برنامه‌نویسانی که به صورت فریلنسر یا شخصی کار می‌کنند، میزان درآمدشان وابسته به تعداد پروژه‌هایی است که در هر ماه دریافت می‌کنند.

در این میان طی بررسی‌های انجام شده، بالاترین میزان حقوق در این حوزه، مربوط به شرکت‌های خدمات آنلاین و نرم‌افزاری است که با توجه به تخصص و سابقه کار افراد در نظر گرفته می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شده تا به جایگاه برنامه نویسی در جامعه و تاثیر آن پرداخته شود. فراموش نکنید که برنامه نویسی به عنوان یکی از مهره‌های اصلی تکنولوژی و پیشرفت در جامعه در نظر گرفته می‌شود که نیاز همه‌ی افراد به این حوزه، باعث می‌شود تا روز به روز تغییرات و پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

در پایان امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و بهره‌ی کافی را از آن برده باشید. برای درک بیشتر و آموزش‌های مرتبط، پیشنهاد می کنیم سری به مقاله‌های پونیشا بلاگ زده و از به روز ترین اطلاعات، بهره‌مند شوید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: برنامه نویسی اشتغالزایی حل مشکل بیکاری بیکاری برنامه نویس استخدام برنامه نویس آینده شغلی برنامه برنامه نویسان علاوه بر این نیز نتیجه باعث برنامه نویسی ی برنامه نویسی یک برنامه نویس عنوان یک باعث شده هوش مصنوعی فناوری ها پیش بینی حوزه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۰۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت ضعف‌هایش را انکار نکند، گفت: مهمترین ضعف دولت این است که نتوانست از افراد خیلی قوی استفاده کند درحالی که برای حل مشکل نیاز است به سراغ افراد توانمند برویم.

مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در رابطه با عملکرد دولت در مهار تورم، اظهار داشت: ما نمی گوییم عملکرد دولت صد در صد رضایت بخش بود اما ارزیابی بنده از عملکرد اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲، این است که پای کار آمد و عزم جدی داشت اما در همین حد که می بینیم، موفق بود.

وی با اشاره به موانع تحقق اهداف دولت، گفت: دولت باید عزم جدی برای تحقق اهدافش داشته باشد لذا باید به سراغ تقویت کابینه اش برود اما این به معنای تغییر نیست؛ ما لزوما به دنبال مچ گیری و تغییر وزرا نیستیم بلکه دولت باید بُعد مسوولین اجرایی را به هر طریقی تقویت کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت خودش باید ضعف هایش را بازگو کند و آنها را انکار نکند؛ مهمترین ضعف دولت این است که نتوانست از افراد خیلی قوی استفاده کند درحالی که برای حل مشکل نیاز است به سراغ افراد توانمند رفت. نماینده ها با مداخلات در انتسابات، اثرهای منفی گذاشتند اما خود دولت هم جدی نبود و به نظر من آقای رییسی جدیت لازم در یافتن و آوردن افراد قوی به عرصه اجرایی کشور را، نداشت.

آقای باقری بیان کرد: در حوزه اقتصادی کشور، انتظار داشتیم که دولت پهلوان ها را روی کار بیاورد اما این اتفاق رخ نداد این انتقاد هم لزوما در سطح وزرا نیست؛ بلکه از رأس قوه مجریه تا سطوح پایین‌تر در شهرستان ها هم، اولویت این نبوده که تیم های اقتصادی تقویت شود و حضور افراد قوی را شاهد نیستیم.

وی اظهار داشت: پیش بینی من از آینده این است که قطعا روزهای بهتر اما چالش های بیشتری هم خواهیم داشت؛ کشور ما به لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … در بَعد بین المللی و حتی داخلی، با مشکلاتی مواجه است؛ درواقع رقابت سیاسی و اجتماعی خوب است اما بعضا رویکرد منفی پیدا کرده و به ضرر مردم تمام می شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • تاثیر سلامت دهان و دندان بر تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • تحول در بودجه تولید با شاخص‌های کیفی
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • برنامه‌نویسی، زندگی را هدایت می‌کند | گفت‌وگوی همشهری با مخترع زبان برنامه‌نویسی روبی
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • موضوع حجاب و عفاف از برنامه دشمن و مقابله جبهه کفر برابر حق است
  • موضوع حجاب و عفاف از برنامه های دشمنان و مقابله جبهه کفر برابر حق