Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@07:37:04 GMT

عوارض دائمی و خطرناک بی توجهی به زردی نوزادان

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۱۳۵۲

عوارض دائمی و خطرناک بی توجهی به زردی نوزادان

رییس بیمارستان مادر و کودک شوشتری، از انجام ۱۵۰۰ نمونه آزمایش زردی از کف پای نوزادان به صورت متوسط در ماه، در این مرکز خبر داد و گفت: خانواده‌های نوزادان بستری و سرپایی می‌توانند با مراجعه به بیمارستان، پس از دستور پزشک، تست بیلی روبین یا همان زردی را برای کودک خود، انجام دهند.

به گفته او محمد آفرید، مراجعان می‌توانند همه روزه با مراجعه به متخصص اطفال حاضر در درمانگاه صبح این مرکز درمانی، نوزادان خود را مورد معاینه قرار داده و دستور موردنیاز برای آزمایش دریافت و در نهایت جواب آزمایش را تا یک ساعت پس از انجام تست دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پزشک فوق تخصص نوزادان این مرکز درمانی نیز با تاکید خانواده‌ها برای جدی گرفتن زردی نوزدان و مراجعه به پزشک متخصص به محض بروز نشانه‌ها گفت: زردی نوزادان به علت تجمع ماده‌ای به نام «بیلی روبین» در خون نوزاد و تخریب گلبول‌های قرمز به وجود می‌آید؛ گلبول‌های قرمز در نوزادان، طول عمر کمتری نسبت به بزرگسالان داشته و سریع‌تر تخریب می‌شوند، بنابراین در نوزادان شاهد تولید بیلی روبین بیشتری نسبت به بزرگسالان هستیم.

اردشیر توکلی به دیگر علت‌های افزایش بیلی روبین در نوزادان نسبت به بزرگسالان اشاره و گفت: حجم بیشتر گلبول‌های قرمز در نوزادان است که به صورت بالا بودن میزان هموگلوبین در آن‌ها مشخص می‌شود، همچنین فعالیت کمتر آنزیم‌هایی است که برای تبدیل بیلی روبین غیر مستقیم به نوع مستقیم و دفع آن از راه دستگاه گوارش لازم است.

پرهیز از درمان‌های سنتی در زردی نوزادان

او با بیان اهمیت درمان به موقع این بیماری در نوزادان گفت: اقدام دیرهنگام درمان زردی نوزادان یا استفاده از روش‌های سنتی، ممکن است به قیمت بروز عوارض بسیار خطرناکی بر مغز، شنوایی، یادگیری و سایر معلولیت‌ها در نوزاد تمام شود.

به گفته توکلی، لازم است خانواده‌ها از مصرف دارو‌های خانگی و درمان‌های سنتی غیر علمی یا قطع شیر مادر برای درمان زردی نوزاد و همچنین قرار دادن نوزاد زیر نور مهتابی‌های معمولی پرهیز کنند، زیرا این روش‌ها امید کاذب به والدین می‌دهد و درمان کننده زردی نیست.

این فوق تخصص نوزادان، دلیل بالا رفتن غیرطبیعی زردی بدن نوزادان را وجود عفونت، ابتلا به فاویسم، کم کاری تیروئید، عفونت‌های ادراری و خونی دانست و گفت: این نوزادان می‌بایست در چند روز نخست تولد، از نظر ابتلا به زردی غیرطبیعی از سوی پزشک متخصص کودکان بررسی شوند تا برحسب مقدار بیلی روبین خون نوزاد پزشک تصمیم گیری کند.

او به درمان‌هایی نظیر فتوتراپی (نوردرمانی) برای این بیماری به خانواده‌ها اشاره و توصیه کرد: باید نوزاد از لحاظ سایر موارد مانند ابتلا به عفونت، کم کاری تیروئید و برخی بیماری‌های مادرزادی ارثی و همچنین گرفتگی مجاری صفراوی نیز بررسی شود، به ویژه اینکه این موراد می‌بایست در زردی‌های طولانی مدت، بیشتر مدنظر قرار گیرد.

توکلی گفت: اگر زردی به اندازه خطرناکی برسد و برای درمان آن به سوی پزشک متخصص ارجاع نشود، عوارضی دائمی و خطرناک در فرد به همراه دارد.

این پزشک فوق تخصص نوزادان گفت: بزردی و درمان آن یک عارضه سهل و ممتنع است که با درمان به موقع می‌توان از بروز عوارض خطرناک آن جلوگیری کرد، حال آنکه با سهل انگاری در درمان عوارض جبران ناپذیر بروز می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زردی نوزادان بیمارستان مادر و کودک شوشتری زردی نوزادان بیلی روبین خانواده ها زردی نوزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۱۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک

برخی از نوزادان به دلایل گوناگون از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند و وقتی شیرخشک غذای اصلی نوزادان می‌شود والدین دغدغه تهیه آن را دارند. به گفته شهروند خبرنگار ما این روز‌ها افزایش یکباره قیمت برخی از برند‌های شیرخشک مانند شیرخشک آپتامیل پپتی والدین را نگران کرده است.

شیرخشک آپتامیل پپتی مناسب کودکانی است که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند به همین جهت با افزایش قیمت مشکلات والدین دوچندان شده است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

متن پیام شهروند خبرنگار
باسلام و ادب؛ امروز رفتم شیرخشک تهیه کنم شیرخشکی که تا آخر فروردین قیمتش ۵۰ هزار تومان بود به یکباره ۱۰۰ هزار تومان شده است خواهش میکنم افزایش قیمت یکباره شیرخشک را پیگیری کنید. فرزند من، چون به پروتئین گاوی آلرژی دارد به ناچار باید شیرخشک آپتامیل پپتی بدهم.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • چگونه سرنوشت یک نوجوان تغییر کرد/ پاهای هوتن شکیبا در بتن!
  • اعتراف «آسترازنکا» برای اولین‌بار درباره عوارض جانبی خطرناک واکسن خود
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • ۹ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟