Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@22:39:43 GMT

آهنگری که مدافع زائران شد

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۴۸۳۷

آهنگری که مدافع زائران شد

با کشته شدن اُلُغ‌بیگ، فرزند شاهرخ تیموری به دست پسرش عبداللطیف در سال ۸۲۸ خورشیدی، توسعه عمرانی مشهدالرضا(ع) نیز متوقف شد. نوادگان تیمور برای کسب حکومت به جان یکدیگر افتادند و به این ترتیب، اوضاع مملکت سخت به هم ریخت و جنگ‌های ممتد و طولانی، دمار از روزگار مردم درآورد. بخش مهمی از این درگیری‌ها هم در خراسان متمرکز بود و این وضعیت، امنیت و آسایش شهر مشهد و اطراف آن را هم از بین برد و به تدریج سر و کله راهزنان و دزدان سر گردنه در اطراف شهر پیدا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین زائران حرم رضوی، دیگر امنیت نداشتند و برای رسیدن به مشهد و زیارت بارگاه منور امام رضا(ع) با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کردند. در این زمان جلال‌الدین محمود داروغه مسئولیت امنیت و آسایش زائران را برعهده گرفت و برای این منظور از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

بیتوته راهزنان در قلعه «عماد» در آن عصر، داروغه مسئولیت انتظامات شهر را برعهده داشت؛ اما از آنجا که شهر مشهد فاقد برج و باروی درست و حسابی بود، محمود باید علاوه بر تأمین امنیت داخل شهر، نیم‌نگاهی هم به بیرون از آن می‌داشت تا غفلتاً گرفتار حملات راهزنان و دزدان نشود. این مصیبت زمانی به اوج خودش رسید که گروهی از شورشیان به قصد غارت و چپاول اموال زائران و مجاوران، قلعه عماد در چند فرسخی مشهد را تصرف کردند. قلعه‌ای نزدیک به روستای تاریخی اندرخ که امروزه بقایای آن به قلعه «ماد» شهرت دارد و روزگاری محل سکونت گروهی از اسماعیلیان بوده ‌است. این قلعه به دلیل قرار گرفتن بر فراز کوهی بلند، تقریباً غیرقابل دسترسی بود و به این راحتی‌ها نمی‌توانستند وارد آن شوند. طولی نکشید که دامنه‌ راهزنی شورشیانی که در قلعه عماد مستقر شده‌ بودند، ابتدا به طوس و سپس به مشهد مقدس کشیده شد. روزی نبود که اخبار غارت کاروان زائران و مسافران به مشهد نرسد و پشت مردم را نلرزاند. جلال‌الدین محمود، داروغه شهر مشهد که دریافته بود جماعت دزدان قلعه عماد را نمی‌توان با سرکوب‌های معمول عقب راند، تصمیم گرفت با همان نیروهای معدودی که در اختیار دارد و البته با حمایت جمعی از مردم مشهد و نواحی اطراف آن، قلعه عماد را فتح کند و به غائله ناامنی خاتمه دهد.

محاصره قلعه توسط مشهدی‌ها به این ترتیب در یکی از روزهای بهاری سال ۸۳۰ خورشیدی، محمود داروغه به همراه سربازان و جمع زیادی از مردم، راهی قلعه عماد شد. از آنجا که تعداد دزدان کمتر از نیروهای مشهدی بود، آن‌ها تصمیم گرفتند از درون قلعه به دفاع بپردازند. اما تلاش بی‌وقفه محمود و فداکاری‌های نیروهایش برای تصرف قلعه، عرصه را بر دزدان تنگ کرد و آن‌ها ناچار تقاضای مذاکره صلح کردند. داروغه مشهد که از تزویر و خیانتکاری راهزنان آگاه بود و اعتقاد داشت حمله‌کنندگان به کاروان زائران، اصولاً قابل اعتماد نیستند، محل مذاکره را مکانی تعیین کرد که بتواند در صورت حمله غافلگیرانه، از پس مهاجمان برآید. جلال‌الدین محمود به همراه تعدادی از فرماندهان و بزرگان به کنار دیوار قلعه آمدند تا مذاکره کنند. همان ‌طور که داروغه پیش‌بینی کرده ‌بود، در حین مذاکره، دزدان درصدد قتل وی و همراهان برآمدند. محمود که چنین دید، شمشیر کشید و به همراه یارانش بر سر دزدان ریخت و با حمله سربازان، جنگ مغلوبه شد. اما با وجود فداکاری بسیار، مشهدی‌ها باز هم نتوانستند قلعه مستحکم عماد را تصرف کنند.

یک شگفتانه به موقع کم‌کم محمود داروغه داشت از کسب موفقیت ناامید می‌شد که یکی از سربازانش به وی خبر داد آهنگری قصد دیدار داروغه را دارد و بر خواسته‌اش اصرار فراوان می‌کند. محمود اجازه ملاقات داد و آهنگر به وی گفت: من سال‌ها به قلعه عماد رفت و آمد داشته‌ام. در یکی از برج‌های این قلعه محلی هست که می‌توان آن را در ۱۰ روز سوراخ کرد و به داخل قلعه رفت. من هفت روز است مشغول کندن آن هستم و سه روز دیگر کار دارد. هر گاه مشاهده کردی چراغی بر بالای برج روشن شده ‌است، بی‌درنگ خود را به آن مکان برسان و قلعه را بگیر. جلال‌الدین محمود که سخت تحت تأثیر شجاعت و تیزهوشی آهنگر مشهدی قرار گرفته ‌بود، منتظر اقدام وی ماند. در شب موعود با کمک آهنگر، ۱۰۰ نفر از نیروهای مشهد توانستند به داخل قلعه راه یابند و دروازه ورودی را باز کنند. به این ترتیب راهزنان پنهان شده در قلعه عماد، یا از مهلکه گریختند و یا توسط نیروهای محمود داروغه کشته شدند. ابوالقاسم بابر که در هرات اقامت داشت، پس از شنیدن خبر پیروزی محمود داروغه، وی را مورد تشویق قرار داد؛ اما در آن میان همه فراموش کردند که اگر کمک آهنگر مشهدی نبود، دفع شر راهزنان از سر زائران ممکن نمی‌شد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: محمود داروغه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۴۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام آنچه می‌خواستم روی پرده است/ نتیجه اعتماد به فیلمسازان جوان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گروه «هنروتجربه»، آیین رونمایی و نمایش ویژه فیلم سینمایی «روز مات» به کارگردانی محمود نوری و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری توسط گروه سینمایی «هنروتجربه» و با حضور سازندگان اثر، هنرمندان و اهالی رسانه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. این فیلم با نگاهی از دریچه زبان و فرهنگ به یک روز از زندگی یک زوج ایرانی که درگیر مساله مهاجرت هستند، پرداخته است.

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده فیلم «روز مات» ضمن تشکر از مخاطبان و خوش‌آمدگویی گفت: از این‌که با یک کارگردان جوان به نام محمود نوری کار کرده‌ام و از این‌که جوانان ما خوش فکر هستند و همه دنیا را در همه زمینه‌ها مخصوصاً در بحث هنر تحت تاثیر قرار می‌دهند، افتخار می‌کنم. حضور این جوانان و این‌که مسیر توسط آن ها ادامه خواهد یافت به خصوص به کسانی مانند من که دیگر ریش‌ سفید کرده‌ایم، قوت قلب می‌دهد. با نگاهی که این جوانان خوب کشور دارند امیدوارم سینمای ما روز به روز بهتر شود و خدا را شکر آنچه که ما می‌بینیم حال چه در «هنروتجربه» باشد و چه در سینمای بدنه این است که همه جوانان فیلم‌های درخشانی ارایه کرده‌اند که یکی از آنها آقای محمود نوری است.

محمود نوری کارگردان «روز مات» با اشاره به این که این تجربه حاصل یک اعتماد ویژه و همین طور یک تعهد حرفه‌ای است، گفت: ایده اولیه این فیلم بیشتر از درگیری ذهنی خودم با مساله زبان و این‌که ما صرفاً با کلمات سر و کار نداریم و در واقع با ذهنیت و تاثیر زبان بر آن نیز روبه‌رو هستیم شکل گرفت. این که زبان می‌تواند سمبل خوبی باشد برای آنکه اختلافات فکری را که در جامعه وجود دارد به شکل نمادین در یک داستان خانوادگی نشان دهیم. در تجربه‌ای که به تماشا می‌نشینید زبان تبدیل به المانی می‌شود برای اینکه سعی کنیم بخشی از ماجرایی را که در جامعه‌ ما می‌گذرد، درک کنیم. اگر اعتماد دوستانی که در کار ایفای نقش کردند نبود این تجربه رخ نمی‌داد. این تجربه حاصل یک اعتماد ویژه همینطور یک تعهد حرفه‌ای بود و امیدوارم که این اعتماد هدر نرفته باشد.

وی با اشاره به چگونگی روند همکاری با محسن عل‌ی اکبری تهیه‌کننده فیلم گفت: آقای علی‌اکبری وقتی در جریان کار قرار گرفت و پذیرفت که همراه کار شوند از هیچ کمکی فروگذار نکرد و در واقع حمایت کامل داشت. او کوچک‌ترین دخالتی در کار من انجام نداد و تمام آنچه که می‌خواستم اجرا شد و تمام آنچه می‌خواستم در حال حاضر روی پرده است.

حامد ابافت بازیگر اصلی نقش مرد فیلم نیز گفت: خیلی خوشحالم بعد از مدت زمان طولانی که منتظر اکران بودیم بالاخره موعد اکران رسید و سرانجام می‌توانیم روی این پرده بزرگ فیلم را در کنار شما ببینیم و لذت ببریم.

فیلم سینمایی «روز مات» از ۱۲ اردیبهشت اکران خود را آغاز کرده است.

کد خبر 6095690 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • تمام آنچه می‌خواستم روی پرده است/ نتیجه اعتماد به فیلمسازان جوان
  • مرد بدهکار از من فیلم سیاه گرفت تا شکایت نکنم
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • مسدود شدن جاده خوسف - معدن قلعه زری
  • محمود گبرلو بازیگر شد
  • فرماندار: طرح تأمین پارکینگ اطراف حرم مطهر رضوی را تحویل دولت داده‌ایم 
  • چرا سران تشکیلات خودگردان از «طوفان الاقصی» خشمگین هستند؟
  • نمایش قهرمان اسکیت ایران به مناسبت روز خلیج فارس
  • واژگونی نیسان در قلعه گنج با یک کشته و یک مصدوم
  • سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران