Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعال محیط زیست گفت: خوزستان در حالی زیر خاک مدفون می‌شود که پمپاژ انتقال آب کوهرنگ سوم در بیرگان چهارمحال و بختیاری به اصفهان در دستور کار است.

به گزارش جنوب نیوز؛ کرامت حافظی اظهار کرد: مردم خوزستان در حالی طعم تلخ ریزگرد را بار دیگر می‌چشند و نفس‌هایشان به شماره افتاده است که در سرشاخه‌های کارون، با حمایت کامل وزیر نیرو در حال ساخت و تکمیل طرح‌های انتقال آب هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعال محیط زیست افزود: خوزستان در چند سال گذشته به علت سیل و آورد آب فراتر از نرمال ریزگرد نداشت اما کاهش بارندگی از یک‌سو و انتقال آب و مصارف بالادستی رودهای منتهی به خوزستان از سوی دیگر باعث فعال شدن کانون‌های ریزگرد در استان شد.

فعال محیط زیست ادامه داد: چه کانون‌های ریزگرد داخلی خوزستان چه کانون‌های ریزگرد عراق همه آبگیرها و تالاب‌ها و دشت‌های سیلابی هستند که حق آبه خود را از دست داده‌اند.

وی تأکید کرد: علاوه بر تالاب‌ها که به‌طور مشخص نیازمند آب هستند، اکوسیستم آبگیرهای فصلی اگر تأمین آب نشوند به کانون ریزگرد تبدیل می‌شوند؛ این در حالی است که همه می‌دانند که نیاز خوزستان به آب فقط تأمین آب شرب و معیشت نیست بلکه برای کانون‌های ریزگرد باید حق آبه ای در نظر گرفت اما با نسخه‌های غلط مانند کاشت نهال درختان مهاجم کهور آمریکایی یا مالچ پاشی در شنزار سعی شده تا حقیقت نیاز آبی استان برای کنترل ریزگرد کتمان شود.

حافظی افزود: در جایی با هزینه کنترل ریزگرد مالچ پاشی می‌شود که اصلاً کانون ریزگرد نیست، شنزار خوزستان در فکه و اطراف آن در شوش و دشت آزادگان اکوسیستم پویاست که به‌هیچ‌وجه کانون ریزگرد نیست و در هیچ مطالعه و نقشه‌ای هم کانون ریزگرد نبود.

مالچ‌پاشی بیهوده در شنزارها

فعال محیط زیست بیان کرد: با بودجه کنترل ریزگرد حتی بدون یک دلیل عقلانی و صرفاً برای عوام فریبی اقدام به مالچ پاشی در این شنزارها می‌شود تا حقیقت نیاز آبی خوزستان برای کنترل ریزگرد کتمان خواهد شد یا در اقدام غلط دیگر گیاه غیربومی و مهاجم کهور آمریکایی را که جز گیاهان مضر برای طبیعت است به‌عنوان راه‌حل مبارزه با ریزگرد معرفی و در گستره وسیع کاشته می‌شود.

وی افزود: در حالی است که این گیاه علاوه بر دلایلی اکولوژی و زیان‌بار بودن به‌شدت به سرما حساس است و سرماهای حتی در حد چند ساعت در سال صفر و نزدیک صفر باعث خشکیده شدن نهال‌های این‌گونه می‌شود و ازاین‌رو ناسازگار است؛ همچنین آتش‌سوزی که بخشی از حوادث پرتکرار مناطق گرم است به‌راحتی این گیاه را نابود می‌کند و کهور آمریکایی توانایی احیای پس از آتش‌سوزی را ندارد.

فعال محیط زیست اظهار کرد: این عوامل و دلایل دیگر باعث شده که نسخه‌های جایگزین تخصیص آب برای کنترل ریزگردها همه شکست بخورد و بار دیگر ریه‌های خوزستان آماج حمله ریزگردها شود.

وی بیان کرد: هم اینک با قدرت در حال انتقال آب سرشاخه‌های کارون هستند و علاوه بر ۶ سرشاخه انتقالی گذشته کارون مانند کوهرنگ اول، کوهرنگ دوم، چشمه لنگان، خدنگستان، کمال صالح و الیگودرز به کوچری و قم نیز پمپاژ آب به تونل سوم کوهرنگ که هفتمین انتقال آب از سرشاخه‌های کارون است که با وجود مخالفت مردم بیرگان در استان چهارمحال و بختیاری در محل کارگاه تونل سوم کوهرنگ اما این امر در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

حافظی افزود: خوزستان بیش از هر زمان به سرشاخه‌های انتقالی خود نیاز دارد و این در حالی است که پمپاژ به تونل سوم کوهرنگ با موتورهای قدرتمند در حال انجام است؛ مردم دهستان بیرگان، روستاهای چم آباد، گل آباد، شهریاری و ملک آباد به این انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری که با نابودی کشاورزی و باغات آنها و چشمه‌های سرشاخه کارون همراه است، معترض هستند.

آثار زیانبار انتقال آب

فعال محیط زیست تأکید کرد: این انتقال آب علاوه بر نابودی مناطق سرشاخه کارون در کل مسیر از بیرگان تا دشتک استان چهارمحال و بختیاری، برای اهواز و آبادان و خرمشهر در خوزستان آثار زیانباری خواهد داشت.

وی افزود: همه این اقدامات غلط در زمانی رخ می‌دهد که تغییرات اقلیمی و افزایش گرمایش زمین حتی انتقال آب‌های گذشته کارون را تحت تأثیر قرار داده به‌طوری که چشمه بزرگ کوهرنگ در تابستان برای اولین بار خشک شد که نشان می‌دهد زاگرس دیگر منبع مطمئن و پایداری و مناسبی برای انتقال آب‌ها نیست.

حافظی گفت: این اقدامات حتی به فرض نیاز فلات مرکزی از نظر فنی و علمی کاملاً غلط بوده و اصرار بر اجرای طرح‌های انتقال خطای بزرگ و استراتژیک است و نابودی منابع مالی و آبی کشور و نارضایتی اجتماعی را در پی دارد.

وی تأکید کرد: حال آنکه انتقال آب‌ها برای غیرشرب است و اقدام غلط ساخت کارخانه‌های آب بَر، توسعه کشاورزی با آب گران و غیراقتصادی، افزایش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی و صنعتی با آب کارون در فلات مرکزی فاجعه‌بار است و باید جلوی این حیف‌ومیل سرمایه‌های کشور و افزایش هزینه‌های تولید محصولات را در این تنگناهای اقتصادی گرفت.

فعال محیط زیست بیان کرد: علاوه بر تونل و سد کوهرنگ سوم در آینده نیز سد خرسان و بهشت آباد و… در دستور کار بهره‌برداری است و سد خرسان در سرشاخه‌های کارون با انفجارهای متعدد در لردگان فعال شده است.

حافظی گفت: انتظار می‌رفت که رویه‌های غلط انتقال آب‌های سرشاخه‌های کارون در دولت جدید اصلاح شود و دولت به تعهد و قول انتخاباتی خود با مردم خوزستان برای جلوگیری از انتقال آب‌ها پایبند باشد اما شواهد نشان می‌دهد که وزیر نیرو حتی بیش از دولت‌های گذشته تشنه انتقال آب به زادگاه خودش است.

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری کانون های ریزگرد سرشاخه های کارون فعال محیط زیست کانون ریزگرد کنترل ریزگرد انتقال آب ها مالچ پاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۷۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شلیک به یک پزشک در کرخه خوزستان

به گزارش تابناک به نقل از  ایلنا، در ادامه درگیری های سریالی با کادر درمان در مناطق مختلف خوزستان، سرنشینان یک خودروی بدون پلاک، با سلاح گرم و سرد به ماشین یک پزشک طرحی در کرخه حمله کردند.

گزارش های دریافتی از شهرستان کرخه در خوزستان از تیراندازی به یک پزشک طرحی در یازدهم اردیبهشت ماه 1403 خبر می‌دهد. 

برخی از منابع مطلع می گویند: یکی از پزشکان شاغل در یک مرکز درمانی در کرخه در حین خروج از درمانگاه توسط سرنشینان یک خودروی بدون پلاک که سر و صورت خود را پوشیده بودند، مورد حمله دسته جمعی قرار گرفت. 

آنها افزودند: در ابتدا با چوب و چماق به خودروی پزشک حمله کرده و سپس اقدام به تیراندازی و رعب و وحشت عمومی کردند. 

این افراد با ابراز خرسندی در خصوص عدم صدمه دیدگی پزشک گفتند: شرایط در مراکز درمانی خوزستان به گونه ای شده است که اگر فکری عاجل نشود، هیچ پزشکی جرات آمدن و طبابت در مناطق خوزستان را نخواهد داشت. 

در همین خصوص علی رضا نجفی با تایید این خبر به ایلنا گفت: برای برخی پزشکان و کادر مراکز درمانی چند مورد ایجاد مزاحمت گزارش شده است که از طریق  فرمانداری کرخه در حال پیگیری موضوع هستیم. 

در آخرین گزارش های دریافتی که به دست ایلنا رسیده است، موارد متعددی از درگیری میان همراهان بیمار با کادر درمان و اورژانس در مناطقی مانند اهواز، لالی و در آخرین مورد آن در بیمارستان حاجیه نرگس ماهشهر در اواسط فروردین ماه نیز گزارش شده است.

دیگر خبرها

  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • باند دوم پل هادی‌آباد شهرستان کارون به بهره‌برداری رسید
  • بهره برداری از باند دوم پل هادی آباد کارون
  • روند اجرایی پروژه‌های عمرانی استان خوزستان باید تسریع شود
  • اقدام پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد برای مقابله با ریزگردها
  • شلیک به یک پزشک در کرخه خوزستان
  • بسیج امکانات برای جمع آوری و انتقال گندم کشاورزان خوزستان
  • انتقال گندم از مراکز روباز به مراکز استاندارد در خوزستان
  • ورود سامانه بارشی فعال به خوزستان
  • اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود