Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-02@20:23:11 GMT

دریچه‌های سد زاینده رود از امشب بسته می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۸۴۱۲

اصفهان- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: با اتمام توزیع ۱۰ روزه آب برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان شرق، خروجی سد زاینده رود از امشب کاهش می‌یابد.

به گزارش بازارنیوز، مهران زینلیان اظهار داشت: برغم تمایل‌مان به تداوم جریان زاینده‌رود در شهر اصفهان، اما با توجه به اینکه ذخیره آب پشت سد محدود است امکان رهاسازی و تداوم جریان زاینده رود نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: برای این منظور حتی شب گذشته جلسه‌ای با نمایندگان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای و کشاورزان برگزار شد، اما وضعیت ذخیره سد اجازه رهاسازی آب برای مدت بیشتر را نمی‌دهد و از این رو با اتمام توزیع ۱۰ روزه آب برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان شرق اصفهان، خروجی سد زاینده رود از امشب کاهش می‌یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: در این باره حتی طبق روندی که باید سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان به توافق برسند و سپس آب منطقه‌ای تأیید کند، این اتفاق نیافتاد و به بیان دیگر شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی که دو ارگان تخصصی هستند جریان دائمی را تأیید نکردند، در حالی که ما با توجه به فرونشست زمین در اصفهان، محیط‌زیست و نشاط مردم مایل بودیم آب رهاسازی شود، اما آبی پشت سد نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان در مصاحبه با این خبرگزاری گفته بود که با توجه به اینکه کشت امسال کشاورزان شرق عمدتاً گندم است از ابتدای فروردین نیاز به آبیاری دارد و اراضی شرق تا ۷۵ ام (نیمه خرداد) باید طی چند نوبت آب دریافت کنند تا محصول گندم آسیب نبیند.

خروجی سد زاینده رود از بامداد پنجم فروردین ماه به منظور توزیع آب برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان شرق اصفهان به مدت ۱۰ افزایش یافت.

۱۲ بهمن سال گذشته نیز به مدت ۱۰ روز آب از سد زاینده رود به سمت اراضی کشاورزی شرق اصفهان برای نوبت اول کشت پاییزه رها سازی شده بود و حدود ۳۰ درصد از اراضی این منطقه زیر کشت گندم و گلرنگ رفت.




/مهر

برچسب ها: زاینده رود ، آب ، اصفهان لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000R4F

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: زاینده رود آب اصفهان سد زاینده رود کشاورزان شرق برای نوبت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۸۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان تلاش برای توسعه پنبه‌کاری در سیستان و بلوچستان دستاوردهایی به همراه داشته و با راهبرد حمایتی، چشم‌انداز احیا و رونق کشت پنبه در استان افق روشنی دارد که در صورت حمایت می‌تواند به سمبل و نماد به‌زراعی در دوران کم‌آبی تبدیل شود.

اعمال برخی سیاست‌های حمایتی و برنامه‌های درازمدت، بروز برخی وقایع اقلیمی و اعمال سیاست‌های اقتصادی در سایر حوزه‌های کشاورزی موجب رغبت تعدادی از کشاورزان به کشت پنبه در استان شده است.

با توجه به مشکلات استان سیستان و بلوچستان در تامین منابع آبی مورد نیاز بخش زراعی و ضرورت کاهش کشت‌های پرآب، باید احیای کشت پنبه بیش از پیش در دستور کار متولیان قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: در قالب خرید تضمینی وش پنبه مابین سازمان جهادکشاورزی استان سیستان وبلوچستان و یک شرکت فعال در این زمینه یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت قراردادی پنبه خواهد رفت.

سید محمد رضا سیدحسینی در گفت وگو با ایسنا، تصریح کرد: براساس این تفاهمنامه، کشاورزان با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و این شرکت، مزارع خود را به کشت پنبه اختصاص و کارخانه پنبه تولیدی را با نرخ تضمینی در مزرعه خریداری می‌کند.

وی  بیان کرد: کشت پنبه از اوایل فروردین ماه سالجاری در سیستان‌وبلوچستان آغاز و تا مرداد ماه با همکاری کشاورزان شهرستان های دلگان ،بمپور ،ایرانشهر، خاش و تفتان ادامه خواهد داشت.

سید حسینی افزود: تاکنون ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت پنبه رفته است.

وی اظهار کرد: با انجام کشت های قراردادی دغدغه کشاورزان جهت فروش محصول مرتفع و زمینه توسعه کشت این محصول در سیستان وبلوچستان فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد: جهت ارتقای دانش بهره برداران استان برای کشت پنبه ،سفرهای آموزش و ترویجی به استان های پیشرو در کشت پنبه انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات سمپاشی ١٠ هزار دریچه فاضلاب در نــیــشــابــور
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • پرونده ب_ز بسته شد؛ حالا نوبت به کرسنت است