آتش زدن اِلمان میدان مرجعیت کار مردم نیست
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۹۹۶۷
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در ابتدای درس خارج فقه خود، ضمن محکوم نمودن آتش زدن المان میدان مرجعیت در قم گفت: روشن است این عمل بسیار مذبوحانه و بزدلانهای که المان امام راحل و آیت الله بروجردی را در میدان مرجعیت آتش زدند، کار مردم نیست، بسیار واضح است این یک کار سازماندهی شده از بیرون از کشور است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه خطاب به دشمن گفت: این کاری که میکنید که اگر پانصد سال پیش بود شاید اثر میکرد ولی الآن دیگر این کارها در ارادهی ملت تزلزلی ایجاد نمیکند و اینها کشف از این میکند که شما خیلی درماندهاید! خیلی بیچاره شدید در مورد این انقلاب.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی افزود: مزدورانی هستند که در ازای گرفتن پول اگر بگویند قرآن را هم آتش بزنید آتش میزنند چرا که اینها دنبال گرفتن پول هستند و آنهایی هم که سبب هستند و اینگونه افعال را طراحی می کنند، فکر میکنند به خیال خام خودشان با یک آتش زدن تزلزلی در انقلاب یا در اعتقادات مردم به وجود میآید، در حالی که اینها نه امام را شناختند و نه انقلاب را و نه مردم را.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: درست است که امروز مشکلاتی وجود دارد که کم هم نیست و روزی نیست که یک کسی که انقلابی باشد از این مشکلاتی که برای مردم وجود دارد خون دل نخورد، چرا که واقعاً آن کسی که انقلابی هست بر اساس دین و اعتقادات و بن مایههای فکری، خون دل میخورد که یک آدم معمولی چطور میتواند در این گرانی ها زندگیاش را سر کند.
آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان ساخت: با همه این حرفها و مشکلات، دزدیها، ناجوانمردیها و خیانت هایی که برخی از مسئولین در دورههای مختلف به این مردم، دین و انقلاب کردند، باز کسی که انقلاب را با همه وجودش پذیرفته قرار نیست با یک آتش زدن، تزلزل پیدا کند.
وی با بیان اینکه مگر آن خانوادهای که جوانش را برای این انقلاب داده تزلزل پیدا میکند؟ گفت: تزلزل مال انقلابی نماهاست، تزلزل مال آنهایی است که نؤمن ببعض و نکفر ببعض هستند، اما آن کسی که واقعاً میداند انقلاب از اساس دین برخاسته و یک امر و طرح سیاسی به معنای مصطلح دیگر کشورها نبوده تزلزل پیدا نمیکند. امام خمینی ره که خود یک فقیه، فیلسوف و عارف به دین و آشناترین افراد زمان خودش بوده و این مردمی که با اخلاص آمدهاند و این انقلاب را انجام دادند، آن هم انقلابی که از متن دین برخاسته است؛ مگر چیزی که از متن دین برخاسته را میشود بگوئیم امروز میخواهیم و فردا نمیخواهیم؟
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی با اشاره به تبلیغات سوء دشمن گفت: تبلیغات سوء فراوان است، از جمله تبلیغ میکنند که مردم از دین برگشته اند در حالی که یک عدهای که دلسوز دین نیستند و افرادی که دینشان متزلزل بوده و کسی که دینش را از امام نگرفته و دینش یک دین تقلیدی و ظاهری بوده، شاید متزلزل شده باشد اما کسی که دینش را از راه پیامبر و ائمه و قرآن گرفته مگر میشود در نمازش خللی وارد شود، محال است!
آیت الله فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن شکر الهی بخاطر قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان گفت: ما به این ضیافت الهی دعوت شدیم و باید بدانیم خطاب خدا در آیه وجوب روزه، بر اهل ایمان است و ثمره این روزه تقواست و خطاب تقوا در برخی آیات برای الناس است لذا آنهایی که گاهی خیال میکنند قرآن مال زمان اول اسلام بوده آشنا نیستند و جاهل هستند، چرا که یا ایها الناس یعنی همه بشر، چه آن بشری که زمان نزول قرآن بودند و چه آن بشری که بعد میآید، حتی مربوط به گذشته هم میشود منتهی بشرهای گذشته نیستند که این تکلیف را انجام بدهند.
وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم درباره فلسفه عبادت خدا گفت: طبق قرآن چون خدا خالق است پس باید عبادتش کنیم و این بدین معناست که عبادت مختص به خالق است، آن کسی که انسان را خلق کرده انسان باید او را عبادت کند، ما پدر و مادر را نمیتوانیم عبادت کنیم چون خالق ما نیستند، دنیا و مادیات را نمیتوانیم عبادت کنیم، سنگ، چوب، آب، زمین و ... را نمیشود عبادت کرد چون خالق ما نیستند، خالق ما خداست، چون خالق خداست باید خدا را عبادت کنیم.
آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه عبادت انسان را به تقوا میرساند گفت: این موضوع درباره مطلق عبادات است یعنی خدای تبارک و تعالی درباره مطلق عبادات (هر عبادتی) که عبادت الله باشد می فرماید موجب تقوا برای انسان میشود، اما به صوم که میرسد باز همین را خطاب را نسبت به اهل ایمان مطرح می کند و این از عنایاتی است که خدای تبارک و تعالی به امت پیامبر و خود پیامبر کرده یعنی روزه در ماه رمضان واجب شد تا منتج به یک تقوای خاص بشود، بدین معنا که روزه به انسان یک درجهی بالایی از تقوا میدهد. هر عبادتی انسان را به تقوا میرساند اما روزه یک درجهی بالایی از تقوا است، در ماه رمضان که شهر الله است.
وی در پاسخ به سؤال برخی که گاهی اوقات میپرسند همه شهور مربوط به خدای تبارک و تعالی است، همه ساعات و لحظات مربوط به خداست، این چیست که ماه رمضان بر حسب آن تعبیری که از پیامبر اکرم ص وارد شده عنوان شهر الله را دارد گفت: خداوند یک ضیافت خاص در ماه رمضان دارد، این دعوت یک دعوت خاص است، خیلی مخصوص است لذا چون ضیافت خاص هست این ماه شهر الله میشود و از طرفی می فرماید شما در این ماه اهل کرامت الله میشوید یعنی خدا در بقیهی شهور نگاه میکند به این آدم که قابلیت کرامت را دارد یا نه؟ اگر داشت به او میدهد و اگر نداشت ممکن است ندهد ، اما در ماه رمضان خدا میفرماید کرامت خودم را سرازیر میکنم به سمت شما.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با اشاره به آخرین خطبهای که پیامبر در آخرین جمعه ماه شعبان خواندند گفت: از این خطبه یک نتیجهی خیلی روشن میگیریم و آن هم اینکه ماه رمضان ماهی است که لحظه به لحظه آن در شب و روز، حالت روزه و غیر روزه، لحظه به لحظه عنایات خدا بر بشر سرازیر است، اینکه دست و پای شیطان در غل و زنجیر قرار میگیرد این است که خدا لحظه به لحظه به بشر عنایت میکند، لحظهای نیست که انسان دور از رحمت و برکت خدا و لطف خدا و عنایت خدا باشد، از عنایات خداست لذا ماه رمضان را با عبادت، با قرائت قرآن، با تفکر در مورد خدای تبارک و تعالی با همین درس و بحث که یکی از مصادیق بسیار مهم عبادت خدای تبارک و تعالی است قدر بدانیم.
آیت الله فاضل لنکرانی تعابیر امام راحل درباره ماه رمضان را از تعابیری دانست که بعد از روایات ائمه معصومین در کلام احدی پیدا نمی شود و افزود: امام میفرماید شرط این مهمانی این است که مهمان فقط به صاحب خانه توجه داشته باشد و برای غیر صاحب خانه وجودی قائل نباشد و اگر میخواهیم مراتب بالای مهمانی را درک کنیم به غیر خدا و دنیا توجه نکنیم.
آیت الله فاضل لنکرانی در پایان با اشاره به چند روایت درباره اهمیت روزه ماه مبارک رمضان، توصیه کرد: در این ضیافت از خدا بخواهیم عباداتمان درست بشود، نمازمان درست شود، ذهنمان از آلودگیها پاک شود، این ماه شهر طهور است، حساب کنیم اول ماه ببینیم چقدر آلودگیها درون ما را گرفته، آخر ماه ببینیم به برکت این ضیافت الهی چقدر توانستیم این آلودگیها را کم کنیم. مبادا از نوافل در ماه رمضان غافل شویم مخصوصاً نافله شب.
خاطرنشان می شود: درس خارج فقه صلاة مسافر نهمین سال است توسط آیت الله فاضل لنکرانی در ماه مبارک رمضان تدریس می شود.
انتهای پیام/78023
منبع: فارس
کلیدواژه: فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار ضیافت رمضان آیت الله فاضل لنکرانی خدای تبارک و تعالی فاضل لنکرانی ماه رمضان آتش زدن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۹۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
به گزارش قدس خراسان، به نقل از پایگاه اطلاعاتی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق اظهار کرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این موردتوجه است که چقدر از این موشک ها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده اما آنچه مهمتر از همه بود، اراده قوی، قدرتمند و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی را که حکام آن ها، افراد دست نشانده، سرسپرده و بی لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند، شاد کرد.
وی افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که 45 سال است در معرض تهاجمات و تحریم های پیوسته دشمن هستند اما نه تنها عقب ننشسته اند بلکه امروز در این منطقه پربلا میدان داری می کنند.
ضرورت صیانت از فرهنگ انقلابی در جامعه
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است. شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس می کنید اما پیش از این ها، در دفاع مقدس بود که جهان درک کرد ایرانی ها حتی اگر هم با گوشت و پوست باشد اما در فتح المبین و خیبر عقب نشینی نمی کنند.
وی ادامه داد: یک عده افراد کوتاه فکر و اندک اندیش بودند که از همان روزهای اول به امام(ره) می گفتند شما با چه قدرتی می خواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیده ایم و شنیده اید، یکبار دیگر در خیابان های مشهد و تهران و تبریز و قم و اصفهان تکرار شود. اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد. امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می کند.
نیازمند تجدیدحیات فرهنگی هستیم
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروزه این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابی گری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود. وقتی بینش های انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشم ها متوجه زرق و برق جریان های مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت
وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری های انقلابی ملت رشد کند. این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.
آیت الله علم الهدی گفت: اینکه شما بنده را ببینید و بابت حضور بانوان بدحجاب در بافت پیرامون حرم گلایه کنید، این همان منطق مشتری مداری است. عزیز من، فقط به گفتن ما نیست بلکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند. از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینه های اجرای فرهنگ را بپردازد چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمی شود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ باشد.
وی بیان کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی شود! برادران و خواهران، جهت گیری انقلاب در جامعه ما با میدان داری مردم محقق می شود.
مراقب تکرار و تحریف کلام رهبری باشیم
امام جمعه مشهد با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل اظهار کرد: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان هستیم. به طور مثال، اوامر قطعی و صادرشده از ناحیه ولایت در مسائل فرهنگی به جای اینکه عمل شود، موردتکرار مستمر قرار می گیرد و مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را می گویند که رهبری فرموده اند. این چه بساطی است؟ رهبری می فرماید که عمل شود، نه اینکه شما تکرار کنید.
وی افزود: از یک جنبه دیگر، همین بحث جذب حداکثری که یکی از راهبردهای مقام معظم رهبری و به این معناست که همه جریانات دولتی و تشکل های مردمی همت کنند تا افراد از جریان های لائیک و لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند. این مبنای کلام و عمل است اما گاهی اوقات حرکت های ضدارزش و ناهنجاری در فلان برنامه تلویزیونی یا فلان نهاد حکومتی اجرا می شود که وقتی پیگیر می شویم، جواب می دهند به خاطر جذب حداکثری است. کدام جذب؟ می خواهید به بهانه پرکردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند، از خود برنجانید؟
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مثلاً همین اواخر، اینکه پیوسته بر بازگشت عناصر ناپاک، ضدانقلاب و خارج نشین تأکید می شود، این از همان مصادیق تحریف است. وقتی هم که سوال می کنیم می گویند به خاطر جذب حداکثری. عزیزان من، حداکثری که با آوردن اینها جذب می شود، نه جذب شما بلکه جذب همین افراد می شود. این چه منطقی است که شما دارید؟
وی با اشاره به آیه 112 سوره مبارکه هود ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. برادران و خواهران، عزیزان من، مبنای عمل این است. کسانی که در بعضی حرکت ها و جریان های مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه بدهند. این همان تحولی است که هم برپایه دستگاه های حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، می تواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصه های مختلف شود.
انتهای پیام/