Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@04:41:23 GMT

حیاتی بودن تعامل هند و چین با آسیای مرکزی

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۰۹۹۹۰

حیاتی بودن تعامل هند و چین با آسیای مرکزی

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی اوراسیا ریویو در تحلیلی به بررسی جایگاه کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان برای هند و چین پرداخت و نوشت: جمهوری‌های آسیای مرکزی نقش بسیار برجسته‌ای را در چارچوب‌های زئوپلیتیکی هند و چین دارا هستند. هم هند و هم چین بعد از آنکه آمریکا از افغانستان عقب نشینی کرد، ابتکارات جدیدی را برای تعامل با این جمهوری‌ها آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین البته از جولای ۲۰۲۰ توافق جدیدی را تحت عنوان «گفت‌وگوی ۵+۱» با هر پنج جمهوری آسیای مرکزی آغاز کرده است. تا قبل از این، و از سال ۲۰۰۴ چین به طور دوجانبه و چند جانبه با این کشورها در تعامل بود. اولین نشست ۵+۱ بین رهبران چین با این کشورها نیز مربوط به تجارت و سرمایه‌گذاری در دوره شیوه ویروس کووید-۱۹ بود.

دومین نشست نیز در تاریخ ۱۲ ماه مه سال ۲۰۲۱ و با تمرکز بر همکاری، کووید-۱۹ و اتخاذ رویکردی سیاسی برای تعامل با افغانستان برگزار شد. در همین چارچوب، شی جی پینگ رییس جمهور چین هم نشستی مجازی با رهبران این کشورها در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۲ داشت و بدنبال جلب همکاری آنها در راستای مقابله با تروریسم و تقویت امنیت منطقه‌ای بود.

هند هم با تاخیر با جمهوری‌های آسیای مرکزی در قالب ۱+۵ وارد تعامل شده است. نارندرا مودی نخست وزیر هند آخرین بار در سال ۲۰۱۵ از آسیای مرکزی بازدید داشت. با این حال بعد از خروج آمریکا از افغانستان، دومین دیدار طرفین در دهم نوامبر ۲۰۲۱ و در حاشیه گفت‌وگو درباره امنیت منطقه ای با محوریت افغانستان برگزار شد. سومین دیدار نیز در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ برگزار شد.

هند نیز نشستی مجازی را با عنوان «نشست هند و آسیای مرکزی» با حضور روسای جمهوری این پنج جمهوری در قالب ۵+۱ برگزار کرد. این نشست دو روز بعد از آنکه چین نشستی را در همان سطح برگزار کرده بود، برگزار شد. مهمترین تمرکز این نشست نیز تحولات افغانستان و بندر چابهار ایران بود. این بندر در حقیقت بندر رقیب گوادر پاکستان محسوب می‌شود که با سرمایه‌گذاری چینی‌ها توسعه یافته است.

چین برچسب «۵+۱» را برای تعامل دوستانه با سه کشور هم مرز خود یعنی قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان و همچنین دو کشور دیگر این منطقه انتخاب کرده است. هند هم روابط خود با جمهوری‌های آسیای مرکزی را در چارچوب سیاست «همسایگی گسترده» تعریف کرده است. چین و هند هر دو ارزش ژئوپلیتیکی و رقابت بالقوه‌ای را در همسایگی آسیای مرکزی برای خود می بینند.

حضور آمریکا در افغانستان طی سال‌های گذشته، منطقه‌ای حائل را برای چین به وجود آورده بود که از این طریق می‌توانست فعالیت‌های اقتصادی خود را در آسیای مرکزی دنبال کند. اما بعد از خروج آمریکا از افغانستان و نااطمینانی نسبت به رفتار دولت طالبان، چین چارچوب ۵+۱ را برای ایجاد یک منطقه حائل در مرزهای غربی‌اش ایجاد کرد.

عقب نشینی آمریکا از افغانستان همچنین اثبات کرد که چرا هند بدنبال تعامل جدیدی با کشورهای آسیای مرکزی است. بعد از حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱، هند سرمایه‌گذاری فراوانی را در پروژه‌های توسعه‌ای افغانستان انجام داد. به همین دلیل هند هیچ گاه این احساس را نداشت که باید به طور مستقل و در چارچوب یک گروه مستقل با جمهوری‌های آسیای مرکزی وارد تعامل شود. براساس پارادایم امنیتی هند، جبهه‌های شمالی و غربی این کشور در اولویت هستند. این مهم از طریق حضور آمریکا در افغانستان و تعامل عمیق با دولت‌های افغانستان قبل از طالبان حاصل شده بود. با این حال بعد از خروج آمریکا از افغانستان، تعامل با جمهوری‌های آسیای مرکزی به موضوعی حیاتی از بُعد امنیتی و تجاری تبدیل شد.

از نقطه نظر کشورهای آسیای مرکزی، در جایی که ظرفیت‌های اقتصادی و نظامی برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم محدود است، هر تعاملی ارزشی افزوده برای منافع امنیتی آنها محسوب می‌شود. چین پیشتر به اهمیت مشارکت با افغانستان پی برده و به همین دلیل کمک‌های بشردوستانه گسترده‌ای را به این کشور ارسال کرده بود. تا زمانی که علت تهدید از طریق یک استراتژی تعاملی خنثی نشود، این احتمال وجود دارد که تمام ترتیبات نهادی که ثبات و امنیت را تضمین می‌کنند، موثر و پایدار نخواهند بود.

افغانستان همچنان موقعیت محوری خود در تضمین ثبات در منطقه را حفظ کرده است. شرایط در حال حاضر بسیار وخیم‌تر شده است. اگر افغانستان به سرنوشت خود رها شود، ممکن است اثراتی در پی داشته باشد که کل منطقه را بی ثبات سازد.

برچسب‌ها هند ازبکستان ترکمنستان قزاقستان آسیای مرکزی چین تاجیکستان قرقیزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند ازبکستان ترکمنستان هند ازبکستان ترکمنستان قزاقستان آسیای مرکزی چین تاجیکستان قرقیزستان جمهوری های آسیای مرکزی آمریکا از افغانستان برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۰۹۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی از عراق به مقر موساد در تل آویو

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما شبکه تلویزیونی المیادین تصاویر اختصاصی از تصاویر ماهواره‌ای پخش کرد که گفته می‌شود مربوط به مقر‌های نظامی رژیم صهیونیستی در بئر السبع و تل آویو است که هدف حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفته است.

 

تصاویر حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق به اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی در تل آویو و بئرالسبع
به گزارش شبکه الاعلام المقاوم، مقاومت اسلامی عراق تصاویر حمله به اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی را در تل آویو و بئر السبع اشغالی با موشک‌های کروز پیشرفته الارقب پخش کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق با رمز یا موسی بن جعفر (ع) و برای حمایت از مردم مظلوم غزه انجام شد.

 

بیانیه سوم مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف رژیم صهیونیستی در بحر المیت
مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای تداوم رویکرد ما برای مقابله با اشغالگران و پاسخ به جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی اعم از کودکان، زنان و سالخوردگان، مجاهدان مقاومت اسلامی عراق بامداد جمعه یک هدف حیاتی را در بحر المیت (دریای مرده) با سلاح مناسب مورد حمله قرار دادند.

مقاومت اسلامی عراق تأکید کرد به در هم کوبیدن مواضع دشمنان ادامه خواهد داد.

 

تصاویر ماهواره‌ای مقر‌های نظامی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته از سوی مقاومت اسلامی عراق
شبکه تلویزیونی المیادین تصاویر اختصاصی از تصاویر ماهواره‌ای پخش کرد که گفته می‌شود مربوط به مقر‌های نظامی رژیم صهیونیستی در بئر السبع و تل آویو است که هدف حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق قرار گرفته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

هدف اول، مقر اطلاعاتی آبراهام است که در منطقه بئر السبع در جنوب سرزمین‌های اشغالی واقع شده است.

هدف دوم، مقر اطلاعاتی گلیوت متعلق به موساد در تل آویو است.

مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد این دو مقر را با موشک‌های کروز پیشرفته الارقب برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه هدف قرار داده است.

شبکه المیادین گزارش داد برای نخستین بار اهدافی در تل آویو مورد حمله مقاومت اسلامی عراق قرار گرفته است.

 

 

حمله مقاومت اسلامی عراق به دو هدف حیاتی در تل آویو با موشک‌های کروز پیشرفته
مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای تداوم رویکرد ما برای مقابله با اشغالگران و پاسخ به جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی اعم از کودکان، زنان و سالخوردگان، مجاهدان مقاومت اسلامی عراق روز پنج شنبه دو هدف حیاتی را در تل آویو با موشک‌های کروز پیشرفته الارقب مورد حمله قرار دادند.

مقاومت اسلامی عراق تأکید کرد به در هم کوبیدن مواضع دشمنان ادامه خواهد داد.

 

 

حمله مقاومت اسلامی عراق با موشک‌های پیشرفته کروز به بئر السبع اشغالی
مقاومت اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای تداوم رویکرد ما برای مقابله با اشغالگران و پاسخ به جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی اعم از کودکان، زنان و سالخوردگان، مجاهدان مقاومت اسلامی عراق روز پنج شنبه یک هدف حیاتی را در شهر اشغالی "بئر السبع" با موشک‌های کروز پیشرفته الارقب مورد حمله قرار دادند.

مقاومت اسلامی عراق تأکید کرد به در هم کوبیدن مواضع دشمنان ادامه خواهد داد.

دیگر خبرها

  • ۱۰ از ۱۸: این بخش از والیبال آسیا در تصرف ایران
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به والیبال ایران رسید
  • ۱۸ کرسی منطقه‌ای والیبال به ایران رسید/ دیدار تقوی با دبیرکل کمیته ملی المپیک عمان
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به نام والیبال ایران
  • مقاومت عراق از حمله به اهدافی در فلسطین اشغالی خبر داد
  • سومین حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در فلسطین اشغالی
  • حمله موشکی از عراق به مقر موساد در تل آویو
  • قرارداد ۴۴ میلیون دلاری ازبکستان با تجار افغانستانی
  • توافق ۲۴ میلیون دلاری هیئت تجاری افغانستان در ازبکستان
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم