Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@22:52:20 GMT

در کمیسیون صنایع مجلس چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۱۱۹۲

در کمیسیون صنایع مجلس چه گذشت؟

لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن  با اشارهب ه برگزاری نخستین جلسه این کمیسیون در سال جدید اظهار داشت: در این جلسه که عصر امروز برگزار شد اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران که تاکنون به صورت آزمایشی اجرا می‌شد 6 ماه دیگر تمدید شد تا دولت ظرف 6 ماه آینده لایحه دائمی این اساسنامه را به مجلس ارائه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این نشست همچنین مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران گزارشی از آخرین وضعیت تولیدات، ذخایر و صادرات محصولات پتروشیمی و احکام بودجه 1401 در خصوص تعرفه‌گذاری صادرات محصولات خام و نیمه خام پتروشیمی ارائه کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس گزارش ارائه شده از سوی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی وضعیت کنونی صنعت پتروشیمی در شرایط خوبی است و با توجه به برنامه‌های تعریف شده و نیز احکام وضع شده در قانون بودجه 1401 دورنمای خوبی برای توسعه صنایع تبدیلی در حوزه پتروشیمی و تنظیم بازار آن وجود دارد.

سیاهکلی همچنین با اشاره به برنامه‌های کمیسیون صنایع و معادن برای پیگیری شعار سال (تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) خاطرنشان کرد:‌احتمالاً فردا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی در کمیسیون برنامه‌های دولت برای تحقق شعار سال را بررسی می‌کنیم و در ادامه نیز برنامه مبسوطی برای پیگیر شعار سال خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: مجلس سال گذشته با تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان گام مؤثری برای زمینه‌سازی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برداشت لذا امسال انتظار می‌رود دولت با اجرای دقیق این قانون زمینه تقویت تولید ملی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کند./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: کمیسیون صنایع مجلس کمیسیون صنایع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۱۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال زایی مستقیم ۱۴۳ هزار نفری در صنعت پتروشیمی

نشست معاون اول رییس جمهور با فعالان صنعت پتروشیمی صبح امروز برگزار و مقرر شد قرارگاه حل و پیگیری مسائل و مشکلات صنعت پتروشیمی و همچنین قرارگاه توسعه این صنعت تشکیل شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمد مخبر در نشست فعالان صنعت پتروشیمی با اشاره به تعامل و رابطه خوب و سازنده دولت سیزدهم و فعالین صنعت پتروشیمی تاکید کرد: باید انتظارات دو طرفه دولت و پتروشیمی برآورده شود که در این راستا قرارگاه پیگیری مسائل و مشکلات صنعت پتروشیمی در حوزه معاون اول رییس جمهور ایجاد خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: علاوه بر تشکیل قرارگاه رفع مسائل و مشکلات پتروشیمی یک قرارگاه توسعه این صنعت با سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای جهش تولید در بخش پتروشیمی برنامه ریزی و ایجاد شود.

مخبر ادامه داد: باید طرح های کوتاه مدت ظرف یک ماه آینده جمع آوری شود و برنامه ریزی و اقدام لازم برای بهره برداری از طرح ها و پروژه های بزرگ پتروشیمی در سال جاری نهایی شود و همچنین در جلسات منظم قرارگاه توسعه برنامه ریزی میان مدت سه ساله با جمع بندی دستگاه های مربوطه در راستای تسهیل امور و رفع موانع بصورت مستمر دنبال خواهد شد و اقدامات بلند مدت نیز با توجه به مزیت های کشور در این قرارگاه تدوین شود.

وی با تاکید بر اینکه نفت، گاز و پتروشیمی جزو مزیت های جدی کشور است، خاطر نشان کرد: تاکنون سرمایه گذاری لازم در زمینه گاز و پتروشیمی انجام نشده است و نتوانسته ایم در صادرات گاز در جهان پیشرو باشیم و انتظار می رود در سال جاری با راهبرد جهش تولید و راه حل مشارکت مردمی و همچنین اعتماد بازار سرمایه، فعالان اقتصادی و مردم به صنعت بزرگ پتروشیمی در راستای جهش تولید، شاهد عملکرد بیش از گذشته این بخش در اقتصاد کشور باشیم.

مخبر بر ضرورت تامین انرژی،‌ برق و آب مورد نیاز پتروشیمی ها با تکیه بر انرژی های تجدید پذیر و همچنین طرح های شیرین سازی آب توسط شرکت های پتروشیمی تاکید کرد.

معاون اول رییس جمهور تعاملات و دیپلماسی بین المللی دولت سیزدهم را فرصتی بسیار مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی عنوان و تاکید کرد: جذب سرمایه خارجی و بازار سرمایه باید در اولویت شرکت های پتروشیمی قرار گیرد و با توجه به اینکه توسعه زنجیره پایین دستی یکی از مهم ترین ظرفیتهای مشارکت بخش خصوصی است، ضرورت دارد در دستور کار شرکت‌های پتروشیمی قرار گیرد تا زمینه های حضور و فعالیت مردم در این بخش از اقتصاد کشور با کمک دولت، تسهیلات بانکی و شرکت های پتروشیمی فراهم شود.

وی در پایان با اشاره به لزوم جلوگیری از خام فروشی در صنایع پتروشیمی بر راه اندازی طرح های تبدیل متانول به بنزین در پتروشیمی ها تاکید کرد.

همچنین در ابتدای این جلسه احمد مهدوی ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گزارشی در خصوص نقش شرکت های پتروشیمی در شاخص های کلان اقتصاد ملی ارائه کرد که تولید قابل فروش 52,6 میلیون تنی محصولات پتروشیمی در سال 1402، اشتغال زایی مستقیم 143 هزار نفری و یک میلیون نفری در صنایع تکمیلی، رشد تولید محصولات صنعت پتروشیمی از 28.5 درصد برنامه سوم به 40.6 درصد در برنامه ششم و افزایش صادرات محصولات پتروشیمی از 67 میلیون تن بین سالهای 97 تا 99 به 82 میلیون تن در دولت سیزدهم ارائه کرد.

همچنین طبق این گزارش 56 طرح در دست اجرا در برنامه هفتم توسعه با میانگین وزنی پیشرفت فیزیکی 44 درصد و ظرفیت اسمی 35 میلیون تنی عملیاتی خواهد شد که 10 طرح بزرگ پتروشیمی در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
در این جلسه همچنین مدیران عامل شرکت ها و هلدینگ های پتروشیمی درباره راه حل های رفع مشکلات و مسائل این صنعت در تداوم توسعه صنایع و رشد تولید به بحث و تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چگونه می‌توان زنجیره ارزش پتروشیمی را توسعه داد؟
  • قرارگاه توسعه صنعت پتروشیمی تشکیل می‌شود
  • بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت
  • اشتغال زایی مستقیم ۱۴۳ هزار نفری در صنعت پتروشیمی
  • لزوم تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید
  • جلیل سبحانی از ورود هوش مصنوعی به صنایع پتروشیمی خبر داد
  • صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را دارد
  • صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را در کشور دارد
  • نخستین بار در صنایع پتروشیمی کشور صورت گرفت؛ تبدیل وضعیت کلیه نیروهای پیمانکار به قرارداد مستقیم با پتروشیمی امیرکبیر
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین