Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@14:19:05 GMT

دستور جدید سازمان بورس به ناشران

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۱۴۸۰

دستور جدید سازمان بورس به ناشران

به گزارش بورس تابناک، تا سال گذشته پرداخت سود از سوی اکثر شرکت‌ها به سهامداران به این شکل بوده که بانکی را به سهامداران معرفی می‌کردند تا آن‌ها با مراجعه به بانک سود نقدی سالانه خود را دریافت کنند یا سهامداران باید به آدرس ایمیلی شماره حساب می‌فرستادند تا سود برای مردم واریز شود.

البته همچنان هم تعداد زیادی از شرکت‌ها به همین شکل سود را تقسیم می‌کنند؛ با راه‌اندازی سامانه سجام نحوه پرداخت سود نقدی شرکت‌ها کاملا الکترونیکی شد و  تقریبا حدود ۶۰ درصد شرکت‌هایی که سود تقسیم می‌کنند از طریق سجام این کار را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید عشقی ۲۱ اسفندماه در دومین نشست خبری خود گفت: پرداخت سود از طریق سجام باید به قانون تبدیل شود تا سهامداران در این حوزه سرگردان نشوند. سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸۶ شرکت سود خود را از طریق سجام به ۴۵ میلیون نفر پرداخت کرده اند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پیش از این نیز گفته بود «تلاش شده تا سود‌های نقدی از شرکت‌ها دریافت و به صورت متمرکز به سهامداران پرداخت شود، چون بسیاری از سهامداران برای دریافت سود خرد و اندک خود باید به بانک مراجعه می‌کردند. در کنار این از شرکت‌ها خواسته شده سود سنوات گذشته را هم به سهامداران بدهند، چون این حق‌الناس است.»

این حق‌الناس همان پولی است که سال‌های سال در حساب شرکت‌های بورسی به دلایل مختلف مانده و مردم یا از آن اطلاع نداشتند یا میزان آن به اندازه‌ای نبوده که بخواهند آن را دریافت کنند و به همین دلیل خود شرکت‌ها از آن بهره برده‌اند.

همچنین نائب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در ۱۹ بهمن سال گذشته اعلام کرد: از ابتدای سال آینده، شرکت‌ها در صورت تخلف در واریز سود مجامع به حساب سهامداران از طریق سجام، باید سود را با جریمه ۲۰درصدی به مردم بپردازند.

پرداخت سود سهام از طریق سجام الزامی شد

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال نامه‌ای به تمامی ناشران ثبت شده و موسسات حسابرسی معتمد این سازمان از الزامی شدن پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام در سال جاری خبر داد.

بر اساس این نامه، تمامی ناشرین ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل امور سهامداران موظف شدند سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به سهامداران پرداخت کنند.

براین اساس، مدیران متخلف از اجرای این حکم با شکایت سازمان بورس به انفصال از خدمت در دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های سهامی عام به مدت شش ماه تا دو سال محکوم می‌شوند.

   

این اتفاق خیلی خوبی برای مردم است و حتما تعداد زیادی از سهامداران از سود‌های نقدی‌ای که باید به حسابشان در سال‌های گذشته واریز می‌شد بی‌اطلاع هستند و راه‌حلی دیگری هم برای دریافت آن وجود ندارد و این روند بسیار مثبتی است و امیدوارم به سرانجام برسد و شرکت‌ها این سود را به مردم پرداخت کنند و با تصویب این بند، مردم بدون واسطه سود را دریافت می‌کنند و معطل روش‌های آزاردهنده فعلی نخواهند شد.

منبع: نبض بورس

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان دعای روز دوم رمضان طرح ترافیک 1401 بازار سرمایه سجام سهامداران بورس ماه رمضان دعای روز دوم رمضان طرح ترافیک 1401 قیمت گوشی طریق سجام پرداخت سود شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۱۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها در یزد

حجت الاسلام سید ابوالفضل امام رییس اداره اجرایی زکات یزد گفت: به منظور سهولت در پرداخت زکات، گزینه‌ای در دستگاه کارتخوان هوشمند نانوایی‌ها تعبیه شده که مردم می‌توانند با انتخاب هر یک از گزینه ها، نسبت به پرداخت مبلغ مورد نظر خود اقدام کنند.

وی افزود: مردم از پرداخت پول نقد به نانوایی خودداری و فقط و فقط از طریق کارتخوان اقدام کنند و پس از ثبت تراکنش با برنامه ریزی که توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) برای جامعه هدف انجام شده است، مددجویان می‌توانند از طریق کمیته امداد نسبت به تحویل نان از هر یک از واحد‌های نانوایی اقدام کنند.

رییس اداره اجرایی زکات یزد از جمع آوری زکات فطریه و کفاره به مبلغ هفت میلیاردتومان در سال جاری خبر دادو بیان داشت:از این مبلغ دو میلیارد تومان را مردم و خیران به طور مستقیم به حساب ایتام واریز کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ابلاغ دستور العمل حمل و عرضه دارو از طریق (سکو) پلتفرم‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی
  • دستور العمل حمل و عرضه دارو از طریق (سکو) پلتفرم‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • پرداخت ٤٠ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق از طریق بورس
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها در یزد
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟