Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، زنان امضاکننده بیانیه اعتراض به خشونت جنسی پیرو انتشار بیانیه خانه سینما در واکنش و پاسخ، نوشتند: «لازم است درخواست مندرج در بیانیه «زنان سینماگر علیه خشونت جنسی» که به امضای بیش از سیصد زن دست اندرکار سینما رسیده، شفاف گردد: هدف، تشکیل یک نهاد مستقل از مناسبات داخلی خانه سینما (شامل حقوقدان، روانشناس، متخصص حوزه جنسیت، متخصص مدیریت منابع انسانی، متخصص حوزه خشونت جنسی و سینماگر) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امضاکنندگان در ادامه این پاسخ عنوان کردند: این نهاد می بایست: ۱) از وابستگی و پیوند با روابط قدرت موجود در فضای سینمای ایران دور باشد. ۲) تمامی اعضای این نهاد می بایست در حوزه خشونت جنسی آموزش موثر و قابل ارزیابی دیده باشند. ۳) این نهاد با اکثریت مطلق از زنان تشکیل شود. ۴) این نهاد از طریق رای گیری جمعی و دموکراتیک فعالیت کند. ۵) این نهاد برای همه زنان در صنعت سینما در دسترس باشد.

آنها افزودند: آنچه خانه سینما در بیانیه خود به عنوان «راهکار» بیان کرده با چنین ساختاری در تضاد قرار دارد. چرا که در چهارچوب خانه سینما اعضای تصمیم گیرنده، که اکثرا در پست های بالای مدیریتی خانه سینما هستند، منتخب خود خانه سینما هستند که «استقلال» لازم برای رسیدگی به این منظور را زیر سوال می برد چرا که منافع آنها درگیر روابط قدرت موجود در ساختار سینما خواهد شد. ثانیا این اعضا برای رسیدگی به خشونت های جنسی آموزش لازم را ندیده اند و سیستم موجود در دسترس همه زنانی که با پروژه های سینمایی سرو کار خواهند داشت؛ نیست. در آخر، برخی از این اعضا هم تا به امروز روایت زنان سینماگر را فعالانه سرکوب کرده اند و معتقدند این امور را باید پشت درهای بسته حل و فصل کرد. با این توضیحات اعلام می کنیم که در پیشنهاد مطرح شده در بیانیه خانه سینما در واقع ما با تکرار همان روال ناکارآمد رسیدگی به این خشونت ها تا امروز مواجه هستیم که برای تغییر آن تلاش خواهیم کرد.»

جامعه اصناف سینمای ایران روز گذشته طی بیانیه ای اعلام کرده بود: هر گونه خشونت احتمالی به ویژه خشونت جنسی در شیوه‌های گوناگون آن در فرآیند فعالیت‌های هنری – فرهنگی را محکوم می‌کند.

جامعه اصناف سینمای ایران در این بیانیه اعلام کرد: شأن و عزت سینمای ایران در گرو همدلی، همراهی و مسئولیت پذیری حرفه ای تمامی فعالان آن است. خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران هر گونه خشونت احتمالی به ویژه خشونت جنسی در شیوه های گوناگون آن در فرآیند فعالیت های هنری – فرهنگی را محکوم می کند و شورای صیانت به استناد وظایف و اختیارات خود مندرج در اساسنامه خانه سینما، مسئولیت رسیدگی به هر گونه رفتاری مغایر با شئون فرهنگی و اخلاق حرفه ایی اهالی سینما را بر عهده دارد.

در ادامه این بیانیه آمده بود: خانه سینما رسیدگی و پی گیری در خصوص احقاق حقوق کلیه افراد فعال در صنعت فیلم ایران که مورد هر گونه خشونت رفتاری قرار گیرند را از وظایف ذاتی خانه سینما می داند و در انجام آن از هیچ گونه اقدامی پرهیز نخواهد کرد. بدیهی است رسیدگی به این موضوعات با رعایت مطلق محرمانگی صورت خواهد گرفت. با این توصیف خانه سینما پیرو انتشار برخی اتهامات و شبهات مطروحه در این خصوص به ویژه در فضای مجازی، بر خود واجب میداند به اطلاع کلیه اهالی سینمای ایران برساند:

۱ – شورای صیانت خانه سینما (متشکل از رئیس هیأت مدیره ، رئیس شورای عالی داوری ، سه نفر از شخصیت های معتمد و صاحب نام سینمای ایران به انتخاب مجمع عمومی خانه سینما ، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک نفر عضو حقوق دان ) آمادگی دارد با رعایت اصول اخلاقی و قید محرمانگی به کلیه گزارش ها و شکوائیه های مطروحه رسیدگی کند و مشورت های حقوقی لازم را نیز به مراجعه کنندگان ارایه و در صورت لزوم، ارجاع موضوع به محاکم قضایی را نیز پیگیری کند.

۲ – شورای صیانت خانه سینما با هماهنگی و همراهی سازمان سینمایی کشور، اجرای احکام صادره را پیگیری می نماید.

۳ – هیأت مدیره و شورای صیانت خانه سینما مجدداً بر حمایت و دفاع از حقوق بانوان شاغل در صنعت فیلم ایران به نحو مصرانه و مسئولانه اقدام خواهد کرد.

۴ – خانه سینما مسئولیت تهیه کنندگان و کارگردانان ارجمند سینمای ایران در خصوص رعایت شأن و منزلت همکاران سینمایی را امری انکارناپذیر دانسته و خواهان دقت و توجه لازم در این خصوص است.

در پایان این بیانیه ذکر شده بود: گسترش نظام های ارتباطی و توسعه و رشد صنعت فیلم ایران، تقابل جدی با متخلفین از رعایت اصول اخلاقی و حرفه ایی را اجتناب ناپذیر کرده است و تمامی فعالان سینمایی ایران باید توجه داشته باشند که حرمت این خانه بر عهده تک تک اعضای آن است و نباید اجازه دهیم قلیلی رفتارهای ناپسند احتمالی برخی سینماگران به پای کثیری از دست اندرکاران سینمای پر افتخار ایران نوشته شود.

به گزارش ایرنا، ۱۲ فروردین بیانیه شماری از سینماگران زن نیز علیه باج گیری جنسی در اعتراض به آنچه که «رواج خشونت و آزار جنسی در سینمای ایران» خواندند، منتشر شد.

در این بیانیه آمده است: هرگونه خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفین هستیم.

کد خبر 667697 برچسب‌ها خشونت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خشونت سینمای ایران شورای صیانت خشونت جنسی خانه سینما گونه خشونت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۱۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه کننده مشهور متهم به تجاوز تبرئه شد

دادگاه تجدیدنظر نیویورک حکم محکومیت «هاروی واینستین» تهیه‌کننده بزرگ سینمای هالیوود، که در سال ۲۰۲۰ به جرم تجاوز جنسی محکوم و زندانی شده بود را لغو کرد و دستور به تشکیل مجدد دادگاه داد.

قضات دادگاه تجدیدنظر معتقدند فرآیند دادگاه بدوی واینستین به شکلی بوده که او از محاکمه عادلانه محروم مانده است و به همین علت دادگاه باید مجددا تشکیل شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، اتهام‌های متعدد تجاوز و سوءاستفاده جنسی علیه «هاروی واینستین» که از سوی برخی از شناخته شده‌ترین زنان سینمای هالیوود طرح شده بود، جرقه جنبش (MeToo#) را زد که علاوه بر آمریکا به سایر نقاط جهان هم گسترش یافت.

اکنون دادگاه تجدیدنظر می‌گوید در دادگاه بدوی دادستان‌ها شاهدانی را به دادگاه احضار کرده‌اند که اتهام‌های آنها در شکواییه اصلی علیه «هاروی واینستین» نبوده و به این دلیل فرصت دادرسی منصفانه به متهم داده نشده است.

با این حال، تا زمان برگزاری دادگاه جدید، این تهیه کننده سابق هالیوود در زندان باقی خواهد ماند چرا که او اکنون به علت محکومیت به جرم تجاوز در یک دادگاه دیگر در لس‌آنجلس در زندان است.

اتهام‌های گسترده تجاوزجنسی علیه «هاروی واینستین» از سال ۲۰۱۷ علنی شد و تا زمان محکومیت او در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۰ زن این غول تهیه‌کنندگی در صنعت سینما را به سوء رفتار جنسی طی چند دهه متهم کردند از جمله ک «اوما ترومن» و «سلما هیاک» دو هنرپیشه معروف هالیوود.

هاروی واینستین یکی از بزرگترین تهیه‌کنندگان سینمای آمریکاست که موفقیت‌های فراوانی به دست آورده است.

فیلم‌های او از جمله «سخنرانی پادشاه» و «شکسپیر عاشق» برنده چندین جایزه اسکار شده‌اند. 

منبع: ایسنا

tags # هالیوود سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • تهیه‌کننده متهم به تجاوز، باید دوباره محاکمه شود
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • پرس در اندیشه تغییر ساختار مالکیت باشگاه رئال مادرید
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • تهیه کننده مشهور متهم به تجاوز تبرئه شد
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان