Web Analytics Made Easy - Statcounter

به بیمارای هایی سرطان گفته می شود که در آنها، سلول های بدن به شکل غیر قابل کنترلی اقدام به رشد کردن، می کنند. بنابراین هنگامی که ریه ها شروع به رشد بی رویه می کنند، به آن سرطان ریه گفته می شود. بهتر است بدانید که بعد از اینکه سرطان کاملا بر روی ریه سلطه پیدا کند، ممکن است به غدد لنفاوی و یا حتی دیگر اندام بدن مثل مغز وارد شود و شروع به گسترش کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین خاطر احتمال اینکه سرطان از دیگر اندام ها وارد ریه شود نیز وجود دارد.

در علم پزشکی به این فرآیند؛ یعنی به انتقال سرطان از یک اندام به اندام های دیگر را، متاستاز می گویند. به طور کلی این نوع سرطان در 2 نوع اصلی یعنی سلول کوچک و سلول غیر کوچک دسته بندی می شوند. به طور معمول سرطان سلول غیر کوچک در مقایسه با سلول کوچک بسیار رایج تر می باشد. یکی از راه های درمان هر دو نوع سرطان ریه به وسیله دستگاه اکسیژن ساز تا حدودی قابل درمان می باشد.

حال بهتر است بدانیم که اصلا عوامل خطر ساز این بیماری و علائم مهم آن و همین طور تشخیص و استفاده از اکسیژن ساز برای آن به چه صورت می باشد و اما دستگاه اکسیژن ساز چیست و چه کاربردی دارد؟

 

چه عواملی در ابتلای افراد به سرطان ریه موثر می باشد؟

یکسری عوامل هستند که می توانند افراد را در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دهند. این عوامل عبارتند از:

سیگار کشیدن قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی داشتن سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان ریه قرار گرفتن در معرض گاز رادون قرار گرفتن در معرض آزبست و دیگر مواد سرطان زا

سیگار کشیدن: یکی از عواملی که در ابتلا به سرطان موثر است، سیگار کشیدن می باشد. و تعداد سیگار هایی که هر فرد در طول روز می کشد و یا تعداد سال هایی که سیگاری بوده است، خطر ابتلا به این نوع سرطان را بسیار بیشتر می کند. به شما توصیه می کینم اگر سیگار می کشید، همین الان در هر سنی که هستید؛ فورا آن را ترک کنید. زیرا با ترک کردن سیگار خطر مبتلا به سرطان ریه را به اندازه ی زیادی کم می کنید. بهتر است توجه داشته باشید که اگر سیگار نکشید اما در معرض دود سیگار به طور مداوم قرار بگیرد؛ بازم هم خطر ابتلا به سرطان ریه شما را تهدید می کند. یکی از راه های درمان این سرطان استفاده از دستگاه اکسیژن ساز می باشد.

 

قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی: یکی دیگر از عواملی که بر روی ابتلا به سرطان ریه موثر می باشد، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی است. بیمارانی که به نوع دیگری از سرطان مبتلا هستند، احتمال دارد با انجلم پرتو درمانی قفسه سینه، خطر ابتلا به سرطان ریه را بیشتر کنند. درسته که سرطان ریه به وسیله ی دستگاه اکسیژن ساز اکساز قابل درمان می باشد ولی بهتر است این عوامل را بدانید تا آن را تا حدودی مدیریت کنید.

 

داشتن سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان ریه: یکی از عواملی که موجب ابتلا به سرطان ریه می شود، داشتن سابقه ی خانوادگی این نوع بیماری است. افرادی که در خانواده فردی مبتلا به سرطان ریه دارند و از دستگاه اکسیژن ساز برای درمان آن فرد استفاده می کنند؛ احتمال ابتلا به این بیماری را  دارند. بنابراین این افراد بهتر است زودتر برای چکاب اقدام کنند تا خدای نکرده در صورت ابتلا برای درمان و استفاده از دستگاه اکسیژن ساز زوتر آماده شوند.

 

سرطان ریه چیست و آیا درمانی برای آن وجود دارد؟  

همانطور که گفته شد یکسری عوامل وجود دارد که افراد را در معرض ابتلا به بیماری سرطان ریه قرار می دهد. در این مطلب نیز در ادامه ی مطلب قبل دیگر عوامل موثر در این بیماری که یکی از راه های درمانش می تواند استفاده از دستگاه اکسیژن ساز باشد را برای شما شرح می دهیم. اما اکساز چیست و چه کاربردی دارد؟

قرار گرفتن در معرض گاز رادون: یکی دیگر از عوامل موثر در ابتلا به بیماری سرطان ریه، قرار گرفتن در معرض گاز رادون می باشد. این گاز رادون به وسیله ی تجزیه ی طبیعی اورانیم در خاک، آب و سنگ تولید می شود که در آخر به بخشی از هوایی که انسان ها نفس می کشند؛ تبدیل می شود. بهتر است بدانید که سطوح خطرناک گاز رادون حتی احتمال دارد در هر ساختمان یا خانه ای جمع شود.

قرار گرفتن در معرض آزبست و دیگر مواد سرطان زا: از دیگر عوامل موجود در ابتلا به سرطان ریه، قرار گرفتن در معرض آزبست و دیگر مواد سرطان زا می باشد. شغل برخی از افراد ممکن است با آزبست و سایر مواد سرطان زا مثل کروم، نیکل و آرسنیک سر و کار داشته باشد. متاستفانه در این افراد خطر ابتلا به سرطان ریه بسیار بیشتر از افراد عادی می باشد. مخصوصا اگر این افراد سیگاری نیز باشند. بنابراین اگر در این نوع مشاغل مشغول به کار هستید و سیگاری نیز هستید بهتر است به سرعت حداقل سیگار را ترک کنید. تا در صورت ابتلا به آن، درمان با دستگاه اکسیژن ساز بهامین طب در این برای شما موثر تر شود.

 

مهم‌ترین علائم موجود در ابتلا به سرطان ریه

متاستفانه این بیماری در بیشتر افرادی که مبتلا شده اند؛ تا زمانی که بیماری به مراحل پیشرفته نرسیده باشد، از خود علائمی نشان نمی دهد. اما با این حال مهمترین علائم این بیماری ممکن است موارد زیر باشد:

احساس درد در قفسه سینه

احساس خستگی دائم

سرفه‌‌‌های شدید و مکرر

خس خس سینه

کاهش وزن بدون دلیل خاص

تنگی نفس

سرفه با بالا آوردن خون

علاوه بر این موارد در مراحل پیشرفته تر نیز احتمال دارد علائمی مثل سر درد، کمر درد، ضعف در بازو ها یا پا ها، یرقان و تورم صورت نیز مشاهد شود. پس اگر خدای نکرده این علائم را دارید فورا به پزشک مراجعه کنید تا شیوه های درمانی مثل استفاده از دستگاه اکسیژن ساز را شروع کنید.

روش‌های تشخیص سرطان ریه

نحوه ی شخیص سرطان ریه در هر فردی می تواند متفاوت باشد. پزشک متخصص همراه با تیم پزشکی بر طبق موارد مختلفی مثل علائم و یافته های به دست آمده از معاینات پزشکی انجام شده، سوابق پزشکی و نتایج آنها؛ بهترین تشخیص و درمان ممکن را انجام می دهند. احتمال دارد از فرد بیمار درخواست شود که یکسری آزمایشات تصویر برداری نیز انجام دهد.

به وسیله ی عکس های گرفته توسط تصویربرداری ها، پزشک معالج می تواند مبتلا شدن بیمار به این نوع سرطان، مقدار گسترش بیماری، مقدار موثر بودن نوع درمان و احتمالات عود بیماری پس از درمان را تشخیص دهد. یکی از راه های درمان این بیماری استفاده از دستگاه اکسیژن ساز می باشد که پزشک متخصص مقدار استفاده از آن را مشخص می کند. آزمایشات توصویربرداری انجام شده توسط بیمار عبارتند از:

پت اسکن سی تی اسکن

  البته باید بدانید که پس از انجام آزمایشات مربوط به تصویر برداری و مطمئن شدن پزشک از ابتلا شدن به بیماری سرطان ریه، احتمال دارد تا از فرد بیمار بخواهند که یکسری آزمایشات اضافی مثل سونوگرافی، بیوپسی ( برداشتن بافت زنده از بدن)، توراکوسکوپی و یا مدیاستینوسکوپی انجام دهد. تا شیوه ی درمان که یکی از آنها استفاده از دستگاه اکسیژن ساز است بهتر تشخیص داده شود.که برای سفارش میتوانید با قسمت تماس با ما بهامین طب ارتباط نمایید.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: سرطان ریه دستگاه اکسیژن ساز چیست استفاده از دستگاه اکسیژن ساز ابتلا به سرطان ریه یکی از راه های درمان قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا خطر ابتلا گاز رادون نوع سرطان ی درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۱۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ثبت نشدن مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، حسین فرشیدی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای خوب ایران، به‌رغم سختی‌های همه‌گیری کووید، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی بوده است در حدی که در مدیترانه شرقی به رغم همه کارشناسان بین‌المللی ایران در این زمینه پیشتاز است.

وی افزود: این پیشرفت‌ها در شرایط سخت سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌های فلج کننده، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین‌المللی و بار سنگین پاندمی کووید ۱۹ به دست آمده که بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های تکنیکال و فنی این سازمان، دستیابی به این موفقیت میسر نبوده است.

معاون بهداشت گفت: در کنار این کمک‌ها تلاش به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، سبب شده که ما در کنار کشور به شدت آلوده‌ای مثل پاکستان با تخمین بیش از دو میلیون مورد سالیانه مالاریا، چنین دستاورد بزرگی داشته باشیم.

فرشیدی تصریح کرد: ثبت نشدن مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد؛ به دلیل افزایش بار بیماری در سال ۱۴۰۱ به دنبال وقوع سیل در پاکستان نه تنها افزایش بیش از حد تصور موارد وارده مالاریا از پاکستان و افغانستان و به دنبال آن افزایش ریسک برقراری مجدد چرخه انتقال مالاریا در داخل شهرستان‌های مرزی استان سیستان بلوچستان را به شکل قابل توجهی افزایش داده است، که به رغم مشاهده نشدن شواهد اثبات شده مبنی بر برقراری چرخه انتقال محلی مالاریا، سازمان جهانی بهداشت بر موارد اندکی از انتقال بیماری در داخل مرزهای کشور، نظر دارد.

وی گفت: باید به این نکته مهم توجه داشت که ایران یک کشور پهناور و بزرگ و قابل قیاس با کشورهایی نظیر امارات و مراکش که در سال‌های گذشته و دو کشور آذربایجان و تاجیکستان که سال پیش گواهی حذف مالاریا را دریافت کرده‌اند، نیست، ما بیش از ۸۰ میلیون جمعیت داشته و در جوار کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان قرار داریم که آمار بیماری مالاریا در آنها بیش از خیلی از کشورهای منطقه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در دو سال گذشته بعد از نزدیک به ۱۰ سال کاهش موارد مالاریا، افزایش مواردی را شاهد بودیم که همه این موارد، موارد وارده از مرزهای جنوب و جنوب شرقی کشور و از کشور پاکستان بوده و به هر حال برنامه ما را متأثر خواهد ساخت، نگرانی ما و همکاران این است که موارد وارده از کشورهای افغانستان و پاکستان تبعاتی برای برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا به همراه داشته باشد.

فرشیدی افزود: این افراد همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق سیستان بلوچستان به ویژه شهرهای سرباز، چابهار و سراوان داشته‌اند و مربوط به نیروهای نظامی و انتظامی شاغل در منطقه و کسانی که در امر جابه‌جایی سوخت بین مناطق مرزی ما و پاکستان اشتغال داشته‌اند، هستند.

وی تصریح کرد: سال گذشته پرونده موارد مالاریای کشور با حدود ۱۰ هزار مورد بیماری بسته شد که به اعتقاد ما، همه این موارد، اعم از داشتن ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی وارده از خارج از کشور بوده‌اند، همانطور که ذکر شد ایرانی‌هایی که از موارد وارده این بیماری را گرفته‌اند به دلیل شغل حمل سوخت قاچاق در مرزهای جنوب شرقی یا حسب ضرورت‌های شغلی دیگر در مناطق صفر مرزی مشغول به خدمت بوده یا به آن سوی مرزهای شرقی کشور تردد داشته‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با مشارکت نیروهای نظامی و انتظامی، حمایت مسئولان سیاسی و تلاش پزشکان و کارکنان بخش سلامت، با حساسیت هر چه بیشتر در راستای شناسایی به موقع و درمان فوری و کامل بیماران هشیارانه عمل و افقی روشن برای برنامه مبارزه با مالاریا ترسیم کنیم.

کد خبر 748708

دیگر خبرها

  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است