Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@19:46:54 GMT

وضعیت منابع تامین برق و آب کشور در کمیسیون انرژی بررسی شد

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۳۲۰۴

وضعیت منابع تامین برق و آب کشور در کمیسیون انرژی بررسی شد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی آخرین وضعیت تامین برق کشور به ویژه در ایام پیک فصل گرما و آخرین وضعیت منابع آبی کشور با حضور وزیر نیرو در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

مصطفی نخعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز در کمیسیون انرژی میزبان وزیر نیرو بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مباحث زیادی هم در حوزه برق و هم در حوزه آب مطرح شد. اعضای کمیسیون نیز دیدگاه‌ها و نکات خود را ارائه کردند و در نهایت وزیر نیز جمع بندی از مسائل مطروحه در جلسه کمیسیون داشتند.

وی افزود: یکی از مباحثی که در جلسه امروز کمیسیون به طور مفصل در خصوص آن بحث شد موضوع کسری تولیدبرق نسبت به مصرف به خصوص در زمان پیک بود. ما در سال گذشته در برخی از ایام تا ۱۵ هزارمگاوات در روز هم عدم موازنه بین تولید و مصرف برق را شاهد بودیم. وزیر نیرو سال گذشته در زمان رای اعتماد به کمیسیون انرژی وعده‌هایی را در خصوص افزایش تولید برق تا ۳۰ هزار مگاوات دادند. در جلسه امروز این موضوع سوال شد و ایشان گفتند که این برنامه را دنبال می‌کنند و حتی تا ۳۵ هزار مگاوات هدف گذاری داشته‌اند. ۱۵ هزار مگاوات تولید برق حرارتی با مدیریت و نظارت مجموعه وزارت نیرو، ۱۰ هزارمگاوات تولید برق با مشارکت صنایع و ۱۰ هزارمگاوات هم در حوزه تجدیدپذیرها برای افزایش تولید برق از سوی وزارا نیرو هدف گذاری شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: برنامه تعمیرات نیروگاه‌های موجود به گفته وزیر با جدیت در حال دنبال شدن است. ایشان قول دادند تا قبل پیک تابستان تمامی برنامه تعمیرات انجام شود. در تلاش هستند تا واحدهای نیمه تمام را زودتر تکمیل کرده و به مدار تولید بیاورند. مثلاً در حوزه تجدیدپذیرها طبق صحبت وزیر نیرو تا تابستان امسال ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدید پذیر کشور اضافه خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: همین طور برنامه‌ها و مشوق‌هایی را در خصوص مدیریت مصرف مطرح کردند. ضمن اینکه اشاره داشتند به تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و تشکر کردند از کمیسیون بابت پیگیری‌هایی که در راستای تصویب این تبصره‌ها داشت. در موضوع آب هم همان طوری که می‌دانید ما با خشکسالی شدید مواجه هستیم. از مهر ۱۴۰۰ تا الان یعنی در شش ماهه ابتدایی سال آبی نسبت به وضعیت نرمال تقریباً با کاهش ۱۹ درصدی بارندگی مواجه هستیم و البته نسبت به سال آبی گذشته وضعیت نسبتاً بهتری را داریم.

وی افزود: می‌طلبد که مدیریت و برنامه ریزی دقیقی در این حوزه صورت بگیرد. در خصوص شبکه‌های آب روستایی و بسیاری از روستاها که مشکلات زیادی دارند وزیر نیرو به برنامه‌های خود برای حل مشکل آنان از جمله استفاده از بنیادها و قرارگاه‌های محرومیت زدایی اشاره کردند. به طور کلی توضیحاتی در خصوص سدها و منابع آبی کشور به اعضای کمیسیون ارائه کردند.

کد خبر 566078

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مصطفی نخعی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس شورای اسلامی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کمیسیون انرژی وزیر نیرو تولید برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۳۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت مجلس با جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) در جریان رسیدگی به جدول شماره ۲۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور (بخش دوم- جداول) با عنوان «منابع و مصارف حوزه انرژی»، با تصویب این جدول موافقت کردند.

در جریان بررسی این جدول در صحن مجلس، هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس به ارائه توضیحات درباره جدول شماره ۲۲ لایحه بودجه پرداخت و گفت: این جدول هم در بودجه سال گذشته و هم در بودجه امسال وجود داشت و بر اساس آن دولت مکلف شده است تا تمام جزئیات مربوط به فرآورده‌های نفتی و گازی را اعم از قسمت این فرآورده‌ها در این جدول بیان کند. همچنین دولت مکلف است که ذینفعان آن را مشخص نماید و جدول مصارف کلان این حوزه را نیز در پیوست لحاظ کنند.

وی افزود: تمام درآمد‌های نفتی و زنجیره آن و مصارف این حوزه با این جدول مشخص می‌شود. همچنین در جداول الحاقی نیز آنچه در احکام درباره حساب سرمایه‌گذاری و حساب بهینه‌سازی آمده در جدولی درج شده است.

در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ طی اظهاراتی تاکید کرد: در این جدول فعل و انفعالاتی که در حوزه نفت رخ می‌دهد، مشخص می‌شود. در واقع این جدول، جدول شفافیت بوده و نورافکنی به داخل تاریک‌خانه‌ها است، البته منظورمان این نیست که خلافی صورت می‌گیرد، اما تمام اعداد فروش نفت در این جدول شفاف می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جریان بررسی جدول ۱۰- د با عنوان «طرح‌های ملی از محل توازن»، پس از مخالفت با تصویب این جدول، به پیشنهاد محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر بازگشت اعتبارات بخش د جدول ۱۰ به بخش توازن موافقت کردند.

قالیباف گفت: به دلیل اینکه منابع این بخش از بخش توازن برداشت شده است و به دلیل اینکه پیشنهاداتی هم وجود دارد، به نظر بنده باید این منابع به بخش توازن بازگردانده شود.

وی اظهار کرد: مواردی که به بخش توازن باز می‌گردد یا ردیف دارند و یا بر اساس طرح‌هایی است که ردیفی ندارند؛ بنابراین اگر ردیف دارند باید به بخش توازن بازگردانده شوند و اگر ردیف ندارند باید بر اساس شاخص توزیع شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • وزیر صمت: ظرفیت‌های تولید شناخته شده و باید در جستجوی راه‌های صادراتی باشیم
  • جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد
  • تامین ۶۵ درصد اعتبارات شرکت‌های دولتی از محل نفت
  • موافقت مجلس با جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳
  • جدول منابع و مصارف «حوزه انرژی» به تصویب رسید
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان
  • فرزین برای ارائه گزارش عملکرد منابع و مصارف نظام بانکی در سال ۱۴۰۲ به کمیسیون اقتصادی می رود
  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود