Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@20:48:31 GMT

وزارت نیرو حقابه گاوخونی را باید در ورودی تالاب تحویل دهد

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۴۴۶۴

وزارت نیرو حقابه گاوخونی را باید در ورودی تالاب تحویل دهد

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مسئله گاوخونی به عنوان بخش مهمی از اکوسیستم ما و زیست بوم فلات مرکزی ایران باید جدی گرفته شود.

این نماینده مجلس که در روزهای اخیر از تالاب گاوخونی بازدید و وضعیت آن را بررسی کرده است، افزود: اگر وضعیت موجود ادامه یابد تالاب به عنوان کانون گردوغبار بسیار خطرناک دستکم چهار استان اصفهان، قم، یزد و سمنان را در بر خواهد گرفت که به دلیل وجود فلزات سنگین و سرطان زا بودن این ذرات، تهدیدی بسیار جدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه حقابه محیط‌زیست در تابلو منابع و مصارف ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال است، خاطرنشان کرد: حقابه تالاب در بلند مدت باید تمام و کمال داده شود در حالی که متأسفانه در این سال‌ها هیچ حقابه‌ای در نظر نمی‌گیرند و صنعت و کشاورزی را در اولویت قرار دادند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته جالب توجه اینکه اکنون از همه مهم‌تر صنعت است و شرب و اگر چیزی به کشاورزی رسید که فبهاالمراد (چه بهتر) اگر نه برای کشاورزی نیز آبی نیست؛ درحالی که اگر آب نیست سهم همه بخش‌ها باید کم شود و اینگونه نباشد که حق محیط‌زیست را در نظر نگیرند.

طغیانی با بیان اینکه اهمیت محیط زیست با آب شرب مردم فرقی ندارد زیرا هر دو حیات‌بخش است، تصریح کرد: حقابه محیط‌زیست حوضه زاینده‌رود و گاوخونی، کم یا زیاد باید داده شود نه اینکه آب را از محل سد چم آسمان رها کنند و در مسیر هرجا رفت و برداشت شد، اعلام کنند سهم محیط‌زیست را تأمین کردیم.

وی افزود: حقابه محیط‌زیست به ویژه گاوخونی باید در ورودی تالاب تحویل شود تا چاره وضعیت موجود شود نه اینکه در مسیر و برای نیازهای مختلف برداشت شود و به نام محیط‌زیست بنویسند.

تخصیص ۶٠ میلیون متر مکعب آب برای محیط زیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: چند مرتبه از مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست این موضوع را پیگیری کردم و آنان مکاتباتی با وزیر نیرو داشتند تا حقابه گاوخونی کم یا زیاد در ورودی تالاب تحویل شود نه اینکه رهاسازی شود و در طول مسیر به مصارف مختلف برسد؛ ما تلاش می‌کنیم و از همه دغدغه مندان و مسئولان نیز تقاضا داریم که برای نجات گاوخونی کمک کنند.

طغیانی با بیان اینکه وزارت نیرو در برنامه منابع و مصارف سال آبی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ حدود ۶۰ میلیون مترمکعب برای محیط زیست حقابه در نظر گرفته، گفت: بخش اعظم حقابه محیط‌زیست از نظر ما تالاب است؛ فرونشست و زندگی کشاورزان مهم است اما محیط زیست این نیست که هر چه در زمین فرو رفت حقابه محیط زیست تلقی کنند و باید حقابه گاوخونی در ورودی تالاب تحویل شود.

به گزارش مهر، کم‌آبی و خشکی رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی پس از گذشت ۲۳ سال، این حوضه آبریز واقع در یکصد کیلومتری شرق اصفهان را دچار بحران‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی کرده است.

تالاب بین المللی گاوخونی، عروس تالاب‌های ایران یکی از پُراهمیت‌ترین تالاب‌های کشور است که در تیر ۱۳۵۲ در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شد اما تداوم خشکیدگی و بی توجهی‌های ملی و استانی به وضعیت گاوخونی، این تالاب را در شرایط حذف از لیست تالاب‌های بین‌المللی قرار داده است.

گاوخونی با وسعت ۴۷ هزار هکتار در نقطه پایانی زاینده‌رود در جنوب شرقی استان اصفهان و ۲۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد. روند خشکی تالاب گاوخونی از سال ۱۳۷۸ شروع شروع شد و در ۲ دهه اخیر بدلیل نبود آب، بسیاری از زیستمندان این تالاب از جمله ماهی‌ها، پستانداران، خزندگان و انواع پرندگان بومی آن از بین رفته‌اند.

کارشناسان همواره در باره تبعات خطرناک خشکی تالاب گاوخونی هشدار داده‌اند زیرا اگر این تالاب بصورت کامل خشک شود به کانون خطرناک ریزگردهای سمی تبدیل خواهد شد که تا شعاع یکهزار کیلومتری و ۱۰ استان کشور را درگیر خواهد کرد.

حقابه قانونی محیط زیست، زاینده‌رود و تالاب گاوخونی ۳۱۳ میلیون مترمکعب آب در سال است که سهم گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال‌های خشکی زاینده رود تعیین شده و تأمین این میزان حقابه می‌تواند کارکرد اکولوژیک آن را حفظ کند. این در حالی است که تا ۲ دهه پیش، تالاب گاوخونی سالانه با حدود یک تا دو میلیارد مترمکعب آب زاینده‌رود سیراب می‌شد.

طبق قانون، پس از آب آشامیدنی، تأمین حقابه محیط زیست در اولویت دوم قرار دارد با این حال، گاوخونی در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته و اکنون به بیابان و محلی برای جولان آفرودسواران تبدیل شده است.

کد خبر 5459526

منبع: مهر

کلیدواژه: تالاب گاوخونی اصفهان مهدی طغیانی زاینده رود حقابه بوشهر ویروس کرونا ماه رمضان 1401 ماه مبارك رمضان کرمانشاه گردشگری روز طبیعت خراسان رضوی آمار کرونا مسافران نوروزی سفرهای نوروزی خطبه های نماز جمعه بازگشایی مدارس حقابه محیط زیست میلیون مترمکعب تالاب گاوخونی زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۴۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد

به گزارش همشهری آنلاین، در ویدئوی زیر، آتش گرفتن یک باتری را می‌توانید مشاهده فرمایید. آتشی که می‌تواند یک جنگل سرسبز را به ویرانه‌ای سوخته تبدیل کند.

بیشتر بخوانید:

در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟ کد خبر 849391 برچسب‌ها باتری آتشفشان محیط زیست جنگل محیط زیست جهان محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • آب به قزوین رسید
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان