Web Analytics Made Easy - Statcounter

کلمه‌ای پر تکرار که این روزها همه در پی او می‌دوند! "اشتغال" در روستایی‌هایی بوده که نعمت‌های خدادادی در آن نهفته است و همت اهالی و مسولان را می‌طلبد تا با شناسایی نعمت‌های نهفته و حمایت از آن باعث اشتغال‌آفرینی برای روستانشینان شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛  اشتغال و ایجاد کسب و کار برای مردم جامعه، با رفع فقر، افزایش قدرت خرید و آرامش و عدم دغدغه مردم برای تامین معاش از جمله اموراتیست که در دین مبین اسلام نیز به آن سفارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که این روز ها بسیار مشکل آفرین شده است موانع ای است که بر سر راه مردم جویای کار قرار گرفته است، بعضی از این مشکلات هر چند کوچک باعث فقر مطلق در مناطقی از استان هرمزگان شده اند.

کلمه ای پر تکرار که این روز ها همه در پی او می دوند! “اشتغال” در روستایی هایی بوده که نعمت های خدادادی در آن نهفته است و همت اهالی و مسولان رامی طلبد تا با شناسایی نعمت های نهفته و حمایت از آن باعث اشتغال آفرینی برای روستا نشینان شوند.

از همان روز های آغازین پس از جنگ تحمیلی تا به امروز که در نبرد بزرگ اقتصادی با غرب قرار داریم جهاد سازندگی و سازمان بسیج سازندگی در حال کمک رسانی به مردم بوده است و در هر زمینه ای که راهی برای کمک کردن وجود داشته بی منت قدم برداشته یکی از الویت های مهم بسیج سازندگی اشتغال آفرینی پایدار است.

مسئله اشتغال زایی این روز ها بازار داغی دارد و متقاضیان زیادی جویای شرایطی برای فراهم شدن شغل هستند اما در این میان روستا نشینانی که به شهر ها مهاجرت نکرده اند بیشتر جویای کار هستند.

اشتغال پایدار در روستا ها از مهاجرت بی‌رویه به شهر ها جلوگیری می کند

بسیج سازندگی به دنبال اهداف اشتغال پایدار و مهاجرت معکوس است ،برای مثال در یکی از روستا های اطراف منطقه سیاهو پس از بازدید های انجام شده توسط کارشناسان و تقاضا هایی که مردم آن منطقه داشتند؛ در این روستا قنواتی وجود داشت که با ترمیم آنها و گذاشتن دستگاه پمپاژ و همچنین برق رسانی امکان آبیاری و احیای بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی پایین دست این قنات ها احیا شود و باعث اشتغال گسترده جوانان روستایی می‌شود.

ایجاد اشتغال پایدار با احیای قنات های روستا

دکتر یاسین باوقار، رییس سازمان بسیج سازندگی هرمزگان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هرمز با اشاره به اینکه ایحاد اشتغال پایدار یکی از اولویت های بسیج سازندگی استان است، اظهار کرد: طی درخواست اهالی روستای فورخورج از توابع دهستان سیاهو بندرعباس و با بازدیدهای میدانی صورت گرفته؛ قنواتی در این روستا وجود داشته که احیای آن باعث ایجاد اشتغال اهالی روستا می شد‌.
رییس سازمان بسیج سازندگی هرمزگان تصریح کرد: با احیای این قنوات و رساندن برق و احداث ایستگاه های پمپاژ آب این امکان وجود داشت که بیش از ۱۰۰ هکتار از زمین های پایین دست این قنات ها احیا شود و باعث ایجاد اشتغال برای روستاییان منطقه شود.

اعتبارات صندوق بسیج سازندگی کمتر از ۲ ماه مشکلات مردم را رفع کرد
باوقار افزود: بسیج سازندگی هرمزگان با همکاری مدیریت و برنامه ریزی استان توانست سه قنات موجود در این روستا به نام های فرح آباد، کوران و موران را احیا کنیم و ۱۸۰۰ متر ایجاد شبکه همچنین نصب و راه اندازی ایجاد شبکه پمپاژ و ترانس های برقی که نیاز داشت با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات اشتغال زایی سازمان بسیج سازندگی استان همزمان با هفته بسیج سازندگی در سال ۱۴۰۰ کلنگ زنی آن آغاز و طی مدت کوتاهی کمتر از ۲ ماه این کار بزرگ آغاز و به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به رونق تولید ملی در این منطقه افزود: خوشبختانه در حال حاضر این قنوات برق دار شده و آب به زمین های کشاورزی رسیده و باعث ایجاد اشتغال و رونق کشاورزی شده و همچنین باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی و باغی آن منطقه شده است.

علی ای حال که سال۱۴۰۱ به شعار تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین مزین شده است همت والای مسئولان را می رساند تا با شناسایی ظرفیت ها در دل شهرها و به خصوص روستاها اشتغال آفرینی ایجاد کنند تا شاهد مهاجرت روستا نشینان به شهرها نشویم.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سازمان بسیج سازندگی اشتغال پایدار اشتغال آفرینی ایجاد اشتغال باعث ایجاد روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۴۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی از شوراهای اسلامی روستاها خواست تا برای تولید و رونق اقتصادی برنامه‌ریزی کنند و گفت: مردم باید شوراها را کانون همیاری، همفکری، تعامل و اثربخشی ببینند نه اینکه محل درگیری و تقابل باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در همایش استانی شوراهای اسلامی استان با گرامیداشت سالروز تأسیس نهاد شوراهای اسلامی، به تشریح جایگاه این نهاد مردمی در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و با اشاره به اینکه شوراها می‌توانند در اولویت نظام برنامه‌ریزی، تصمیم‌سازی و اجرایی قرار بگیرند، اظهار کرد: دولت سیزدهم مردمی سازی را در اولویت کارهای خود قرار داده و الزامات آن را پذیرفته است.

وی افزود: دولتی که یکی از برنامه‌های کلان خود و گفتمان غالب در کشور و جامعه را مردمی‌سازی اعلام می‌کند حتماً به الزامات این بحث توجه دارد و می‌دانیم که یکی از بخش‌های مردمی‌سازی توجه به شوراها است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شوراها ابتدایی‌ترین و مؤثرترین سطح ارتباط مردم با دولت و جامعه هستند، عنوان کرد: ظرفیت دولت مردمی برای تقویت امور شورایی و قالب کردن گفتمان مردمی‌سازی در جامعه، ظرفیت ویژه‌ای است که باید از آن استفاده کنیم.

عباس‌زاده تأکید کرد: تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم که جزو برنامه‌های کلان برای رفع مسائل عمده کشور است، این جهت را به ما نشان می‌دهد که اکنون مسئله اقتصادی حائز اهمیت است اما حل همین معضل جامعه هم با مشارکت مردم انجام شدنی است.

وی با تأکید بر اینکه شعار سال هم ظرفیت دیگری برای توجه دادن به امر شورایی است، تصریح کرد: اگر قرار است بسیج مشارکت مردم و ظرفیت آنان پای کار همه برنامه‌های کلان کشور به ویژه بحث جهش تولید بیاید، اینجا هم شوراها نماد مردمی بودن و مشارکت مردم هستند.

معاون استاندار خراسان جنوبی در ادامه به خدمات ارزنده و قابل توجه نظام در روستاها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۹۰۴ روستا در خراسان جنوبی دارای شورای اسلامی هستند اما با وجود فراهم بودن زیرساخت‌ها، مردم از روستاها مهاجرت کردند.

وی متذکر شد: برای مهاجرت معکوس جمعیت به روستاها و ماندگاری آنان هم دولت و هم شوراهای اسلامی به عنوان نخبگان و معتمدین مردم باید باید برنامه داشته باشند و روستاها را به مرکز تولید و رونق اقتصادی تبدیل کنند اما اکنون این رویکرد در شوراها نیست.

عباس‌زاده از شوراهای اسلامی روستاها خواست تا برای تولید و رونق اقتصادی برنامه‌ریزی کنند و گفت: مردم باید شوراها را کانون همیاری، همفکری، تعامل و اثربخشی ببینند نه اینکه شوراها محل درگیری و تقابل باشند.

وی در ادامه پاسداری از حرمت جایگاه شوراها را از رسالت‌های اعضای شوراها دانست و افزود: در قانون حد و حریم برای شورا و دخالت در امور اجرایی و جاری روستاها و شهرها لحاظ شده اما متأسفانه این تقابل و درگیری‌ها در شوراها حتی در برخی روستای کم جمعیت تبدیل به معضل شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی همچنین به اقدامات خوب در حوزه شوراها و تعامل بین دهیاری‌ها و شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: در خراسان جنوبی در مقایسه با سایر استان‌های کشور کمترین تخلفات، سو استفاده و نابسامانی را در وضعیت شوراها داریم.

وی از شوراهای اسلامی روستاها و شهرها برای پیگیری دلسوزانه امور مردم قدردانی کرد و گفت: اتفاقات بسیار خوبی در بخش سرمایه‌گذاری در شوراهای اسلامی روستاها و شهرها در حال تحقق است که این می‌تواند برای تأمین درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و رفع نیازهای اساسی مردم در این مناطق مفید باشد و رویکرد دولت نیز همین است.

عباس‌زاده با ذکر این نکته که اقدامات سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها نسبت به دوران گذشته خیلی متفاوت شده، تصریح کرد: اکنون حدود ۶۰ درصد بودجه‌های شهرداری که مصوب می‌کنیم با مجوز دولت در قانون بودجه تأمین می‌شود که رقم قابل توجهی است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: طی دو سال اخیر ۶۱ دستگاه ماشین‌آلات شهری به شهرداری‌های استان خراسان جنوبی تخصیص یافته که اگر همین روند ادامه یابد در پایان دولت سیزدهم از نظر نسبی شهرداری‌های استان در حوزه ماشین‌آلات به خودکفایی می‌رسند.

کد خبر 748877

دیگر خبرها

  • دو پروژه بزرگ آبرسانی در بیدهند و کرمجگان به بهره‌برداری می‌رسند
  • ظرفیت نخبگان بسیجی قم در رونق تولید باید به کار گرفته شود
  • بهره مندی بیش از ۹۰ روستا در مناطق شرقی کرمانشاه از آب شرب خانگی
  • شناسایی ۶۰ شهید خدمت | ساخت ۱۱ هزار مسکن
  • لزوم شناسایی، جذب و رشد نخبگان در استان قم
  • حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • ۱۵ روستا در فریدن و نائین از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند
  • لزوم بهره‌گیری از ظرفیت روستاها در راستای اشتغالزایی
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان