Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@05:31:19 GMT

پافشاری بر منافع ملی در مذاکرات

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۴۶۰۹

پافشاری بر منافع ملی در مذاکرات

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشت:

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «علی خضریان»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان «پافشاری بر منافع ملی» نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه برخلاف برخی افراد غیرمطلع با عدم رد پیش‌نویس تهیه شده در  مذاکرات وین  و تاکید درست پافشاری بر  منافع ملی ، خواستار خوانش غیرگزینشی متن جهت جلوگیری از تشویش اذهان عمومی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا جهت تنویر افکار لازم است  سیاست قطعی  کشور و جزییات متن مورد مقایسه قرار گیرد.

سیاست نظام در مورد لغو تحریم‌ها و مساله مهم راستی‌آزمایی از سوی  رهبر انقلاب  در ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ اعلام شده و اگر می‌خواهند  ایران  به تعهدات برجامی برگردد، باید  آمریکا  در عمل تحریم‌ها را لغو کند و ما راستی‌آزمایی کنیم، آن وقت به تعهدات برجامی بر می‌گردیم و از این سیاست برنخواهیم گشت.

ضمن اینکه در اول فروردین ۱۴۰۰ رهبری تاکید کردند این سیاستی است که اعلام‌ شده، مورد اتفاق هم بوده، آن سیاست هم عبارت از این است که آمریکایی‌ها باید تمام تحریم‌ها را لغو کنند، بعد ما راستی‌آزمایی خواهیم کرد. اگر به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت به تعهدات برجامی بر می‌گردیم. این سیاست قطعی است، قول آمریکایی‌ها را هم معتبر نمی‌دانیم این‌که بگویند ما بر می‌داریم و روی کاغذ بردارند، این فایده‌ای ندارد، عمل لازم است، باید در عمل تحریم‌ها را بردارند، ما هم راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریم‌ها برداشته شده، آن وقت با تعهدات‌مان عمل می‌کنیم.

حال باید پرسید چطور در بند ۱-۵ متن پیش‌نویس تصمیم کمیسیون مشترک به جای اخذ  تضمین قانونی  به عدم خروج آمریکا از برجام،  سخنرانی بایدن  در ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱ به عنوان یک تضمین محکم و روشن مورد قبول واقع شده است؟!

و جالب‌تر اینکه طبق بند ۷-۵ این متن، آمریکا نه تنها تعهد و تضمین نداده است که تحریم‌های رفع‌شده را دوباره وضع نکند، بلکه علنا اعلام شده در صورتی که آمریکا تحریم‌های رفع شده را بازوضع نماید، صرفا به‌شرط پایبندی کامل ایران به برجام، به سرمایه‌گذاران ۳۶۵روز فرصت خروج از ایران می‌دهد!

ضمن اینکه بر خلاف  قانون  راهبردی  مجلس  که لازم است ابتدا طرف مقابل نسبت به رفع تحریم‌ها اقدام کند، قبل از رفع تحریم نفتی و بانکی، طبق متن پیش‌نویس ایران موظف شده تا اقداماتی جهت توقف غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصد، به جز ۲.۵ کیلو غنی‌شده تا ۲۰درصد، بقیه را به زیر ۵ درصد رقیق‌سازی کند.

تاسف برانگیزتر اینکه طبق بند ۱۸، ۱۹ و ۲۵ پیوست بازاجرا،  راستی‌آزمایی  رفع تحریم‌های آمریکا و اروپا، به عهده خود آنها است و ایران هیچ دخالتی در آن ندارد؛ اما فعالیت‌های ایران در زمینه هسته‌ای طبق بند ۲۰ این پیوست، به طور کامل توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی می‌شود!

در نتیجه، با توجه به اینکه راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا و اروپا در رفع تحریم‌ها به عهده خودشان است، اما راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران باید توسط آژانس شود، براساس بند ۲۸ پیوست بازاجرا، آمریکا به‌طور خودکار به برجام بر می‌گردد و احتمال اعمال  مکانیسم ماشه  به صورت جدی وجود دارد.

لذا با توجه به موارد اجمالی بیان شده، آنچه روشن است اینکه خطوط قرمز ترسیم شده از سوی‌ رهبر انقلاب و همچنین قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تامین نشده است و با چنین شرایطی نمی‌تواند مورد تایید مجلس قرار گیرد و حتما لازم است پیش از هر اقدامی مورد اصلاح جدی قرار گیرد.

 

انتهای پیام/ک

 

 

انتهای پیام/ک

منبع: دانا

کلیدواژه: راستی آزمایی رفع تحریم تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۴۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از جروزالم پست، چین امروز سه‌شنبه اعلام کرد که اخیراً پکن میزبانی هیئت‌هایی از دو گروه «حماس» و «فتح» را به عهده داشته است.

به گفته «لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، دو طرف برای انجام گفتگو‌های عمیق و صریح درباره پیشبرد مذاکرات آشتی گروه‌های فلسطینی، میهمان پکن بودند.

لین در ادامه افزود: نمایندگان جنبش آزادیبخش فلسطین (فتح) و جنبش مقاومت فلسطین (حماس) پیشرفت مثبتی در گفتگوهایشان داشته‌اند.

بنابر اعلام وزارت خارجه چین، دو هیئت تمایل سیاسی خود را برای تحقق آشتی از طریق مذاکره بیان و درباره ادامه گفتگو برای تحقق وحدت فلسطینی در نزدیک‌ترین زمان ممکن توافق کردند.

این وزارتخانه افزود: نمایندگان حماس و فتح به توافقی درباره ایده‌ها برای گفتگو‌های آینده دست یافتند.

چهار روز پیش که خبر برگزاری این نشست رسانه‌ای شد، «وانگ ونبین» سخنگوی ارشد وزارت خارجه چین، اعلام کرد: پکن از تقویت اقتدار حکومت ملی فلسطین و همچنین همه جناح‌های فلسطینی در راستای آشتی و افزایش همبستگی از راه گفتگو و مشورت حمایت می‌کند.

این در حالی است که واشینگتن بااحتیاط تلاش‌ها برای ادغام فتح و حماس را دنبال می‌کند؛ چراکه حامی گروه اول است و دومی را تروریست می‌داند. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که در سایه درک این واقعیت که نابودی حماس غیرممکن است، آمریکا هم ادغام فتح و حماس را به چشم یک راه‌حل می‌بیند.

این اولین بار بعد از شروع جنگ غزه است که هیئتی از حماس به چین می‌رود، اما ماه میلادی گذشته، یک مقام رسمی دولت پکن در قطر با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کرد.

به نظر می‌آید که به‌رغم بی‌میلی، آمریکا هم رفته‌رفته با نقش چین در حل مناقشات خاورمیانه کنار می‌آید و ظاهراً در سفر هفته گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به پکن، یکی از موضوعات موردگفتگو این بوده است که چین چگونه می‌تواند نقشی سازنده در حل بحران‌های جهانی ازجمله مناقشه‌های خاورمیانه ایفا کند.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • رژیم صهیونیستی خط قرمز امنیتی آمریکا است
  • رژیم صهیونیستی جزیی از «خطوط قرمز امنیتی در آمریکا» است
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • (ویدئو) مهاجر مبتلا به سرطان برنده جایزه بخت آزمایی یک میلیارد دلاری شد
  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست