Web Analytics Made Easy - Statcounter

​به گزارش همشهری آنلاین، مهدی شهبازی، رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران و مشاور ریاست این دانشگاه در جمع خبرنگاران درباره حواشی ایجاد شده قطع ۲۰۰ درخت در مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در روزهای اخیر، گفت: یکی از مهم‌ترین اصولی که دانشگاهیان به آن اعتقاد دارند، اصل رعایت قانون است. نکته مهم در این مورد خاص، ورود غیرقانونی ماموران و خبرنگاران به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ورود غیرقانونی برای ما شگفت‌آور بود.

او با اشاره به اینکه تلاش دانشگاه تهران پیگیری این موضوع از مسیرهای قانونی است گفت: ما به دنبال هیجان نیستیم و از مجاری قانونی این مهم را پیگیری می‌کنیم.

شهبازی با بیان اینکه به نشست‌های ریاست دانشگاه تهران با شهردار تهران و اعضای شورای شهر پیش از عید نوروز گفت: روال عادی دریافت مجوز و اقدامات برای اصلاح و تقویت زیرساخت در مرکز لرزه‌نگاری صورت گرفته بود و در این راستا مجوز کمیسیون ماده هفت نیز اخذ شد. بر همین اساس اقدام به جابه‌جایی اصولی درختان صورت گرفت.

رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران ادامه داد: دانشگاه تهران در ۱۵ اسفند سال گذشته، اقدام به کاشت و توزیع حدود ۲۰ هزار اصله درخت کرد و این دور از ذهن است که این دانشگاه بخواهد در مسیر مخالف حرکت کند.

او درباره اینکه ماموران شهرداری توسط کارمندان دانشگاه تهران مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند گفت: فیلم‌ها و ادله لازم برای اثبات دروغ بودن این مدعا موجود است.

فقط درختان را جابه‌جا کردیم

در ادامه این نشست، احمد نوحه‌گر، استاد تمام دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران، در اقصی نقاط کشور، املاک و مستغلاتی دارد و حتی یک وجب از این اراضی نیز برای دانشگاه مهم است. این وظیفه ما است که از این اماکن حفاظت کنیم.

نوحه‌گر با اشاره به اینکه دانشگاه تهران همواره همراه شهرداری بوده است افزود: ما زمین‌هایی از دانشگاه تهران را برای توسعه بزرگراه‌هایی همچون چمران، همت و… در جهت کمک به شهرداری تهران و رفاه حال شهروندان به شهرداری واگذار کردیم و این دور از ذهن است که ما رابطه‌ای ناخوشایند با شهرداری داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران در خصوص اینکه دانشگاه تهران، یکی از سرسبزترین دانشگاه‌های تهران است از اعضای شورای شهر خواست تا در اسرع وقت، اجازه دهند تا دانشگاه تهران به فعالیت‌های خود در موسسه ژئوفیزیک رسیدگی کند.

نوحه‌گر با اشاره به اینکه هیچ قطع درختی صورت نگرفته و قرار بر این بوده که برای توسعه ایستگاه لرزه‌نگاری، چند اصله درخت جابه‌جا شود، گفت: سرانه فضای سبز در ایران ۷ تا ۱۲ متر است و این سرانه در دانشگاه تهران، حتی از سرانه‌های جهانی نیز بالاتر است.

او با اشاره به اینکه دانشگاه تهران حق خود می‌داند که در املاکش با رعایت قوانین به توسعه فضاهای خودش بپردازد گفت: در جهت توسعه کارآفرینی وظیفه داریم ایستگاه‌های لرزه‌نگاری را تقویت کنیم.

دنبال توسعه موسسه ژئوفیزیک هستیم

در ادامه این نشست، محمدرضا حاتمی، رئیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مؤسسه ژئوفیزیک سابقه زیادی دارد و برای کارهای زیرساختی خودش نیازمند توسعه است، گفت: ما در این ملک می‌خواستیم اقدامات ساختاری انجام دهیم و دانشگاه تهران به خوبی به اهمیت مسائل محیط زیستی واقف است.

وی گفت: ما نیازمند ۴۰۰ ایستگاه لرزه‌نگاری در کشور هستیم و در برنامه ششم توسعه نیز به این مهم اشاره شده است. سال گذشته و در دولت فعلی، بودجه‌ای به مؤسسه ژئوفیزیک داده شد تا این اقدامات انجام شود.

حاتمی گفت: نمی‌دانم چرا مأموران شهرداری به خودشان اجازه دادند تا وارد حریم دانشگاه شوند. آن هم نه از طریق در ورودی بلکه با پریدن از روی نرده‌ها!

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران با بیان اینکه مسئولیت‌های بزرگی بر عهده موسسه ژئوفیزیک گذاشته است، گفت: ما نیازمند توسعه هستیم. شهرداری منطقه سه که به این ماجرا ورود کرد، می‌توانست از طریق گفت‌وگو با روسای دانشکده‌ها و مقامات دانشگاهی در خصوص اقدام کند. مرکز لرزه‌نگاری متعلق به شهرداری نیست و این مسئله مربوط به دانشگاه تهران است.

او در ادامه این نشست،شکوهی‌زاده، مدیر کل حقوقی دانشگاه تهران، گفت: خبرهایی که در رسانه‌ها از سمت شهرداری نقل قول شده، اطلاعات دقیقی نیست. با این وجود من بدون اینکه به جزئیات ورود کنم می‌گویم که دانشگاه تهران مالکیت بلامنازعی نسبت به املاک و مستغلات خود دارد.

وی در پایان گفت: ما مجوز جابه‌جایی درختان را از شهرداری داشته‌ایم، اما در لایه‌های پایین شهرداری، کارشکنی‌هایی نسبت به اقدامات دانشگاه صورت گرفت. ما به طور اصولی اقدام به جابه‌جایی درختان ماموران شهرداری در پایان بدون مجوز قانونی و دستور قضایی به حریم ملک دانشگاه تجاوز کردند و کارکنان دانشگاه را مورد ضرب و شتم و توهین قرار دادند. دانشگاه پیگیر این موضوع است و این موارد توسط دوربین‌های مدار بسته دانشگاه ضبط شده است. امیدواریم مراجع قضایی این مسئله را پیگیری کنند. همچنین پیگیر مطالب منتشر شده کذب در دادسرای رسانه نیز خواهیم بود.

کد خبر 667874

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دانشگاه تهران مؤسسه ژئوفیزیک موسسه ژئوفیزیک لرزه نگاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۷۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکل مجوز‌های مالکان زمین «تپه سیف جاجرود» در کمیسیون اصل نود

علی خضریان در تشریح نشست کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در خصوص تعیین تکلیف مشکل مجوز‌های مالکان زمین تپه سیف جاجرود اظهار داشت: این مجموعه صنعتی که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شرق تهران قرار دارد، دارای زمین‌هایی با موقعیت تجاری است که از سال ۱۳۷۵ به متقاضیان آن اختصاص یافته است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که شرکت بالادستی عمران پردیس از تعیین تکلیف مالکیت این زمین‌ها با استناد به مصوبه هیأت وزیران، عدول کرده از این رو شکایتی از سوی مالکان این زمین‌ها در خصوص طرز کار دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت راه و شهرسازی به کمیسیون اصل نود واصل شد. 

خضریان در ادامه با اشاره به نتیجه این جلسه، بیان داشت: در این جلسه ضمن بررسی جوانب موضوع و پس از استماع مشکلات نماینده مالکان و همینطور نمایندگان وزارت راه و سازمان حفاظت محیط زیست، مقرر شد گزارشی از سوی شورای عالی محیط زیست جهت تعیین تکلیف این منطقه و لکه‌های صنعتی فاصله ۱۲۰ کیلومتری تهران ارائه شود. 

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش شورای معماری باید نسبت به بازنگری و جابجایی حدود مرزی شهر پردیس اعلام نظر کند و تصمیمات لازم در چارچوب کمک به تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۳ که به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است، اتخاذ شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • افزایش جابه‌جایی درختان در دوره زاکانی
  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه
  • بررسی مشکل مجوز‌های مالکان زمین «تپه سیف جاجرود» در کمیسیون اصل نود
  • «پزشکی» دانشگاه آزاد اهواز به ترم مهرماه می‌رسد؟
  • قطع درختان در محدوده باغ موزه قصر
  • ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟
  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | دیه قطع درختان شهر کجا هزینه شد؟
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | توسعه فضای سبز با عوارض قطع درختان
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد