Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@15:20:24 GMT

نابودی سلول‌های سرطانی با هل!

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۱۸۴۰۶

نابودی سلول‌های سرطانی با هل!

به گزارش ایسنا و به نقل از اس تی دی، محققان آمریکایی طی این مطالعه اظهار کرده‌اند که ترکیبات موجود در هل می‌تواند نویدبخش راهی نوین برای درمان سرطان پستان تهاجمی باشد.

براساس نتایج این مطالعه جدید، کاردامومین(Cardamomin) که یک ترکیب طبیعی موجود در ادویه هل و سایر گیاهان است می‌تواند پتانسیل درمانی خوبی برای سرطان پستان سه‌گانه منفی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد این ترکیب ژنی که به سلول‌های سرطانی کمک می‌کند تا از سیستم ایمنی فرار کنند را مورد هدف قرار می‌دهد.

حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از سرطان‌های پستان، سه‌گانه منفی هستند و این نیز به آن معنا است که آنها گیرنده‌ای برای استروژن یا پروژسترون ندارند و مقادیر اضافی از پروتئینی به نام HER۲ را تولید نمی‌کنند که این موضوع سبب می‌شود درمان این تومورها دشوار باشد زیرا این نوع از سرطان به درمان‌های مبتنی بر هورمون که برای انواع دیگر سرطان پستان استفاده می‌شود، پاسخ نمی‌دهند. آنها همچنین تهاجمی‌تر هستند و میزان مرگ و میر آنها نسبت به سایر سرطان‌های پستان بالاتر است.

دکتر "پاتریشیا مندونکا"(Patricia Mendonca) استادیار و تحلیلگر پژوهشی دانشگاه کشاورزی و مکانیک فلوریدا گفت: ایجاد یک درمان هدفمند برای سرطان پستان سه گانه منفی که هم ایمن و هم موثر باشد، چالش برانگیز بوده است. به همین دلیل، نیاز اساسی به بررسی گیاهان دارویی به عنوان روشی جدید برای مبارزه با این سرطان وجود دارد.

مندونکا تحقیقات جدید را در نشست سالانه انجمن آسیب شناسی تحقیقاتی آمریکا که از دوم تا پنج آوریل در فیلادلفیا برگزار می‌شود، ارائه خواهد کرد.

مندونکا در ادامه بیان کرد: این حقیقت که کاردامومین قرن‌ها به‌ عنوان ادویه و اخیرا به‌ عنوان یک مکمل استفاده می‌شود، نشان دهنده آن است که مصرف آن بی‌خطر بوده و ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که کاردامومین پتانسیل درمان سرطان بدون عوارض جانبی را به اندازه سایر داروهای شیمی‌درمانی دارد.

در این مطالعه محققان بررسی کردند که چگونه کاردامومین بر بیان ژن لیگاند ۱ مرگ برنامه‌ریزی‌شده(PD-L۱) که در سلول‌های تومور یافت می‌شود، تاثیر می‌گذارد. لیگاند ۱ مرگ برنامه‌ریزی‌ شده در طول پیشرفت سرطان پستان، بیش از حد بیان می‌شود و نقش مهمی در کمک به سلول‌های سرطان پستان برای فرار از سیستم ایمنی بدن دارد.

در این مطالعه محققان از دو رده سلولی سه گانه منفی سرطان پستان که از نظر ژنتیکی متفاوت بودند، استفاده کردند. یکی از آنها از زنان با اجداد آمریکایی آفریقایی تبار و دیگری از زنان اروپایی(قفقازی) گرفته شده بود. آنها دریافتند که درمان با کاردامومین باعث کاهش وابستگی تک دوزی(a dose-dependent decrease) در زنده ماندن سلولی در هر دو رده سلولی می‌شود. این کار همچنین بیان لیگاند ۱ مرگ برنامه‌ریزی‌شده را در رده سلولی قفقازی کاهش داد، اما در رده سلولی آمریکایی آفریقایی تبار این اتفاق رخ نداد که این امر نشان می‌دهد سلول‌های نژادهای مختلف ممکن است به دلیل تغییرات ژنتیکی در بین نژادها، واکنش متفاوتی به کاردامونین نشان دهند.

مندونکا در ادامه افزود: این نخستین مطالعه‌ای است که در آن تاثیر مهار کنندگی کاردامومین بر بیان لیگاند ۱ مرگ برنامه‌ریزی‌شده و درمان سرطان پستان سه گانه منفی مورد بررسی قرار گرفته است.

محققان اظهار کردند که این تحقیق همچنان در حال انجام است. آنها قصد دارند مطالعات بیشتری را در سلول‌ها و حیوانات انجام دهند تا اثربخشی این ترکیب را قبل از آزمایش روی افراد تایید کنند. آن‌ها همچنین می‌خواهند مکانیسم‌های دیگری را که ممکن است در خواص ضد سرطانی کاردامونین دخیل باشد، کشف کنند.

منبع: الف

کلیدواژه: سه گانه منفی سرطان پستان رده سلولی سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۸۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان

 به گزارش  تابناک به نقل از گاردین، اولین واکسن سفارشی مبتنی بر فناوری «ام‌آر‌ان‌ای» برای بیماران مبتلا به ملانوما، کشنده‌ترین سرطان پوست، در بریتانیا آزمایش شد.
 

 دکتر هدر شاو، محقق ملی هماهنگ‌کننده این کارآزمایی، گفت که این تزریق‌ها پتانسیل درمان افراد مبتلا به ملانوم را دارند و در سرطان‌های دیگر از جمله ریه، مثانه و کلیه آزمایش می‌شوند.

این واکسن یک نئوآنتی ژن درمانی فردی است. این برای تحریک سیستم ایمنی طراحی شده است تا بتواند با نوع خاصی از سرطان و تومور بیمار مقابله کند.

شاو گفت: «این یک درمان کاملاً فردی است و از برخی جهات بسیار هوشمندانه‌تر از یک واکسن است». واکسن «سفارشی» به این معنا است که آن را برای بیماری که آن را می‌زند طراحی می‌کنند و ممکن است برای بیمار بعدی مؤثر نباشد. ساختار واکسن با ژنتیک مخصوص تومور آن بیمار هماهنگ است و به سیستم ایمنی او آموزش می‌دهد تا پادتن‌هایی را برای حمله به آنتی‌ژن‌ها یا پادگن‌های سلول‌های سرطانی بسازد. برای طراحی این درمان سفارشی، نمونه تومور بیمار برداشته می‌شود و دی‌ان‌ای آن را توالی‌یابی می‌کنند که هوش مصنوعی نیز در این فرآیند نقش دارد.

داده‌های فاز ۲ نشان داد که احتمال مرگ یا بازگشت سرطان بعد از سه سال در افراد مبتلا به ملانوم‌های پرخطر که همراه با ایمونوتراپی کیترودا تزریق شده بودند در مقایسه با افرادی که فقط کیترودا دریافت کردند، تقریباً نصف (۴۹%) بود.

نحوه استفاده این واکسن برای بیماران به این صورت است که ۱ میلی گرم از واکسن MRNA را هر سه هفته برای حداکثر ۹ دوز و ۲۰۰ میلی گرم کیترودا هر سه هفته (حداکثر ۱۸ دوز) برای حدود یک سال دریافت می‌کنند.

تاریخچه تولید واکسن «ام‌آر‌ان‌ای»
تولید «ام‌آر‌ان‌ای» و تزریق آن در بدن بیش از سی سال قدمت دارد. ساخت واکسن معمولا ده تا پانزده سال طول می‌کشد، اما با همه‌گیری کرونا، فرآیند تولید واکسن شتاب گرفت و به لطف پژوهش‌هایی که پیشتر بر روی سرطان انجام شده بود، یک سال بیشتر طول نکشید. همین، پژوهشگران را تشویق کرد تا امیدوارانه به تولید این واکسن‌ها برای درمان و پیشگیری از دیگر بیماری‌ها از جمله سرطان ادامه دهند.

دو نوع واکسن پیشگیری از سرطان وجود دارد که توسط سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا تأیید شده‌اند؛ واکسن «اچ‌پی‌وی» که از فرد در برابر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) محافظت می‌کند. اگر این ویروس برای مدت طولانی در بدن بماند، می‌تواند باعث ایجاد برخی از انواع سرطان شود.

واکسن دیگر «هپاتیت بی» است که از فرد در برابر این ویروس که می‌تواند باعث سرطان کبد شود محافظت می‌کند.

واکسن‌هایی که سرطان را درمان می‌کنند از روشی درمانی به نام ایمونوتراپی بهره می‌برند که کارشان تقویت و آموزش سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان است. پزشکان به افرادی که سرطان دارند واکسن درمانی می‌دهند تا هر سلول سرطانی را که پس از پایان درمان در بدن باقی مانده است از بین ببرند و یا از رشد یا گسترش تومور جلوگیری کنند.

دیگر خبرها

  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد