Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-آمار مجموع مبتلایان به کووید-19 در جهان تاکنون به 492 میلیون و 859 هزار و 601 نفر رسیده، مرگ شش میلیون و 179 هزار و 303 نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و 428 میلیون و 144 هزار و 490 نفر از مبتلایان نیز تاکنون بهبود یافته‌اند.
 به گزارش خبرگزاری آریا،بر اساس آمارهای رسمیِ همه‌گیری کرونا، آمریکا با بیش از 81.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

8 میلیون مبتلا و بیش از یک میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند نیز با آمار بیش از 43 میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته است.
همچنین آمار مبتلایان به کووید-19 در برزیل هم از 30 میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.
برزیل در عین حال با بیش از 660 هزار جان باخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید 19 در جهان محسوب می‌شود و پس از آن هند با بیش از 521 هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.
همچنین در اروپا، روسیه با گذشتن از آمار 369 هزار قربانی، هم اکنون بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای این منطقه دارد و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.
فرانسه همچنین با ثبت بیش از 26 میلیون مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است.
همچنین ایران با مجموع هفت میلیون و 171 هزار و 165 مورد ابتلا و 140 هزار و 368 مورد فوت ناشی از بیماری کووید-19 در حال حاضر در رتبه پانزدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد.
 پس از ایالات متحده، هند و برزیل تاکنون در فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، ترکیه، ایتالیا، کره جنوبی، اسپانیا، ویتنام، آرژانتین، هلند، ایران، ژاپن، کلمبیا، اندونزی، لهستان، مکزیک، اوکراین، استرالیا، مالزی، رژیم صهیونیستی، اتریش، بلژیک، جمهوری چک، تایلند، آفریقای جنوبی، فیلیپین، پرتغال، پرو، کانادا، سوئیس، شیلی و یونان نیز بیش از سه میلیون مبتلا ثبت شده‌ است.
روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-19 که تاکنون در 225 کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

شناسایی دو زیرسویه جدید کرونا در چین و انگلیس
باید منتظر موج‌های جدیدی از عفونت باشیم؛ البته به این معنا نیست که مانند ژانویه جهش‌های فوق‌العاده‌ای خواهیم داشت اما در حال حاضر تعداد موارد در برخی از مناطق ایالات متحده مانند شمال شرق افزایش یافته است.
2 زیرسویه جدید کووید(یکی در چین و دیگری در بریتانیا) پیدا شده است. زیر سویه جدید امیکرون که در چین شناسایی شده، از سویه امیکرون BA.1.1 تکامل یافته و اولین بار در یک بیمار مبتلا به یک مورد خفیف کووید در شهر سوژو هم‌مرز با شانگهای کشف شد.
به نقل از نیوز، زیرسویه جدید که در بریتانیا یافت شده است، XE نام دارد نوترکیبی از سویه‌های BA.1 و BA.2 سویه امیکرون است.
تخمین زده شده است که حدود 10 درصد بیشتر از BA.2 قابل انتقال است. با این حال این رقم ممکن است تغییر کند زیرا تا 22 مارس تنها 637 مورد ابتلا با این زیرسویه جدید در بریتانیا شناسایی شده است. بنابراین داده‌های کافی برای دانستن اینکه XE چقدر مسری است، در این مرحله کافی نیست.
باید منتظر موج‌های جدیدی از عفونت باشیم؛ البته به این معنا نیست که مانند ژانویه جهش‌های فوق‌العاده‌ای خواهیم داشت اما در حال حاضر تعداد موارد در برخی از مناطق ایالات متحده مانند شمال شرق افزایش یافته است.
بنابراین همه باید آماده باشیم. بیشتر به این دلیل که زیر متغیر بسیار مسری BA.2 امیکرون سویه غالب است. همچنین به این دلیل که شاهد ظهور سویه‌های فرعی جدید در بریتانیا و چین هستیم.

26 میلیون شهروند "شانگهای" تست کرونا می‌دهند
مقامات چین از اعزام نیروهای ارتش و پزشکان به کلانشهر شانگهای خبر دادند تا از 26 میلیون نفر از ساکنان این شهر برای ردیابی مبتلایان به بیماری کووید-19، تست کرونا بگیرند.
 مقامات چین در اقدامی جدید نیروهای ارتش و هزاران نفر از کادر درمان را به شهر شانگهای اعزام کردند تا آزمایش‌های تشخیصی کووید-19 را برای کل جمعیتِ این کلانشهر 26 میلیون نفری انجام دهند چرا که موارد ابتلا به این بیماری در روز دوشنبه افزایش قابل ملاحظه داشته است.
این بزرگترین اقدام سلامت عمومی چین از زمان مقابله با شیوع اولیه کووید-19 در ووهان است؛ زمانی که کروناویروس جدید اولین بار در اواخر سال 2019 کشف شد.
مقامات شانگهای، قرنطینه دو مرحله‌ای را از 28 مارس (یک هفته قبل) آغاز کردند و تقریبا بیشتر ساکنان در خانه‌هایشان قرنطینه هستند. روز (یکشنبه) 8581 مورد بدون علامت کووید-19 و 425 مورد علامت‌دار کووید-19 شناسایی شده است. همچنین از ساکنان خواسته شده به انجام آزمایش کرونا اقدام کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، اگرچه شیوع این بیماری در شانگهای در مقایسه با استانداردهای جهانی کم است اما عملکرد این شهر به عنوان فرصتی برای آزمایشِ "سیاست کووید صفرِ" دولت چین بر اساس‌تست‌های گسترده، ردیابی و نیز قرنطینه همه اشخاص آلوده و افراد در تماس نزدیک با آنها، مورد توجه قرار گرفته است.

 تعطیلی شانگهای چین در پی گسترش کرونا
در پی شیوع مجدد ویروس کرونا در شهر شانگهای چین مقامات چینی شهر را به کلی تعطیل کردند. مقامات چینی در شانگهای دستور داده اند تا جمعیت حدود 26 میلیون نفری این شهر برای ابتلای احتمالی به ویروس کرونا آزمایش شوند. با توجه به این که شهر شانگهای مرکز تجاری چین است، تعطیلی این شهر نگرانی هایی را در مورد عواقب پیش رو در پی داشته است.
 
 تزریق دُز چهارم واکسن کرونا به افراد بالای 65 سال در سوئد
سوئد تزریق چهارمین دُز واکسن کووید-19 را برای افراد بالای 65 سال انجام می دهد.
 مقامات سوئد امروز (دوشنبه) اعلام کردند: تزریق دُز چهارم واکسن کووید-19 به افراد 65 سال به بالا و همچنین افرادی که در خانه های سالمندان زندگی می کنند یا تحت مراقبت های خانگی هستند، توصیه می شود.
طبق دستورالعمل جدید، سن پیشنهادی برای تزریق دُز چهارم که پیش از این از 80 سال به بالا تعیین شده بود به 65 سال به بالا کاهش پیدا کرد.
این دستورالعمل همچنین شامل تزریق دُز چهارم به افراد 18 تا 64 ساله‌ای می‌شود که دارای نقص سیستم ایمنی متوسط تا شدید هستند.
به گزارش مدیکال اکسپرس، گفته شده هدف از این اقدام پیشگیری از بروز نوع شدید بیماری و مرگ ناشی از بیماری کووید-19 است.

آغاز تزریق واکسن کرونا به کودکان در انگلیس
کارشناسان بهداشتیِ‌ انگلیس از آغاز واکسیناسیون کودکان پنج تا 11 ساله علیه کروناویروس در این کشور خبر دادند.
 پنج میلیون کودک انگلیسی که بین پنج تا 11 سال دارند از امروز در برابر کروناویروس واکسینه می‌شوند. بر همین اساس قرار است دو دُز از واکسن کرونای فایزر در فاصله حداقل 12 هفته به این کودکان تزریق شود.
مسئولان برنامه واکسیناسیون سرویس سلامت همگانی انگلیس تاکید کردند که واکسیناسیون همچنان بهترین عامل دفاعی در برابر کروناویروس است. هرچند برخی از مردم این کشور معتقدند که چگونگی زندگی با ویروس را فرا گرفته اند و اکنون برنامه ای برای واکسیناسیون کودکان خود ندارند.
به گزارش اسکای نیوز، کارشناسان انگلیسی اظهار داشتند: تزریق این واکسن بی خطر و بسیار موثر است چرا که تاکنون در کشورهای دیگر نیز از این واکسن برای کودکان استفاده شده است.

 قدرت سرایت‌پذیری XE هنوز مشخص نیست
مقامات بهداشتی انگلیس از شناسایی زیرسویه XE در این کشور خبر دادند که ترکیبی از دو زیرسویه اُمیکرون است.
 این سویه ترکیبی از کروناویروس که به تازگی اخباری از شناسایی آن منتشر شده، هم‌اکنون در انگلیس نیز مشاهده شده اما به گفته کارشناسان هنوز نمی توان در رابطه با قدرت سرایت پذیری آن نسبت به گونه های پیشین ویروس اظهار نظر کرد.
آژانس امنیت سلامت انگلیس (UKHSCA) اعلام کرد: مطالعات روی زیرسویه XE که جهش زیرسویه های BA.1 و BA.2  اُمیکرون است و به عنوان "نوترکیب" شناخته می شود، آغاز شده است.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، این مرکز اعلام کرد: تا 22 مارس، 637 مورد ابتلا به زیرسویه XE در انگلیس شناسایی شده که تنها بخش کوچکی از ده ها هزار مورد ابتلا به کووید است که از زمان لغو محدودیت ها گزارش شده است.

افزایش خطر ابتلا به دیابت پس از ابتلا به کرونا
یک مطالعه گسترده و جدید نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به دیابت پس از ابتلا به کووید-19 به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.
به گزارش آی‌ای، یک تحقیق گسترده نشان داده است افرادی که به کووید-19 مبتلا می‌شوند تا یک سال پس از ابتلا، احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت، به ویژه دیابت نوع 2 دارند. در واقع طبق گفته محققان، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که به کووید-19 مبتلا شده‌اند، 40 درصد بیشتر است.
بر اساس این مطالعه منتشر شده در مجله Lancet Diabetes & Endocrinology، "زیاد العلی" محقق ارشد مرکز مراقبت‌های بهداشتی "سنت لوئیس" در میزوری و "شی" اپیدمیولوژیست این مرکز، سوابق مربوط به ابتلا به دیابت نوع 2 پس از ابتلا به کرونا را بررسی کردند. این مطالعه بیش از هشت میلیون نفر از جمله 180 هزار مبتلا به کووید-19 را شامل می‌شد.
محققان مشاهده کردند که با افزایش شدت کووید-19، خطر ابتلا به دیابت نیز افزایش یافته است. افرادی که بر اثر ابتلا به کووید-19 در بیمارستان بستری شده بودند یا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بودند، در مقایسه با افرادی که مبتلا به کووید-19 نبودند و در بیمارستان بستری نشده بودند یا کارشان به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نکشیده بود، تقریباً چهار برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.
این یافته‌ها با یافته‌های مطالعه دیگری در آلمان که نسبت به این مطالعه جدید، کوچکتر بود، مطابقت دارد.
"العلی" می‌گوید: این خطر، کوچک است، اما ناچیز و قابل چشم پوشی نیست، چرا که واضح است که ابتلا به کووید-19 خطر ابتلا به دیابت را تا یک سال بعد افزایش می‌دهد.
بر اساس این مطالعه جدید، افرادی که به کووید-19 مبتلا شده‌اند، حدود 40 درصد بیشتر از افراد دیگر به دیابت مبتلا می‌شوند.
این بدان معناست که به ازای هر 1000 بیمار مورد مطالعه در گروه کنترل، تقریباً 15 نفر مبتلا به دیابت در گروه مبتلایان به کووید-19 تشخیص داده شد و تقریباً همه موارد، به دیابت نوع 2 مبتلا شدند، وضعیتی که در آن بدن نسبت به انسولین مقاومت می‌کند یا به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند.
محققان دریافتند که حتی بیمارانی که ابتلای خفیف به کووید-19 داشتند و هیچ فاکتور خطر قبلی برای ابتلا به دیابت نداشتند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری بودند.
علاوه بر این، افراد دارای شاخص توده بدنی(BMI) بالا که یک معیار برای سنجش اضافه وزن و میزان چاقی و یک عامل خطر قابل توجه برای دیابت نوع 2 است، بیش از دو برابر خطر ابتلا به دیابت پس از ابتلا به کرونا دارند.
این مطالعه جدید و بسیاری از مطالعات دیگر در این حوزه به شناخت ما از پیامدهای دراز مدت ابتلا به کووید-19 اضافه می‌کند. اگرچه این بدان معنا نیست که این یافته‌ها مطمئناً برای همه مردم صادق خواهد بود، اما افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌تواند باعث افزایش چشمگیر تعداد افراد مبتلا به این بیماری در سطح جهان شود.
"العلی" می‌گوید: وقتی این همه‌گیری فروکش کند، میراث این همه‌گیری باقی خواهد ماند که سیستم‌های مراقبت بهداشتی برای آن آماده نیستند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا چین اروپا اومیکرون خطر ابتلا به دیابت ابتلا به کووید 19 تزریق د ز چهارم بیماری کووید 19 پس از ابتلا دیابت نوع 2 میلیون مبتلا ایالات متحده زیرسویه جدید شهر شانگهای شناسایی شده حال حاضر میلیون نفر مورد ابتلا مقامات چین کووید 19 سویه جدید بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۱۹۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلاحت پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران /سرنوشت پول‌های اختلاس‌شده مشخص نشده /ناکارآمدی دولت مقابل الیگارشی قدرت و ثروت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس و استاد علوم سیاسی در گفتگو با هم‌میهن به تشریح و بررسی تأخیر در ایجاد گشت ارشاد واقعی مسئولان پرداخت.

مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید؛

* یکی از وعده‌های ابراهیم رئیسی تشکیل گشت ارشاد مسئولان بوده است؛ نظرتان درباره عملکرد دولت در رابطه با ایجاد گشت ارشاد مسئولان چیست؟

مقایسه دو گشت ارشاد حاکی از آن است که دو بار این طرح شکست خورده است و هر دو شکست جزو موضوعات منفی کارنامه دولت است. گشت ارشاد عفاف و حجاب بدون قانون، کار خود را انجام می‌دهد. وقتی قانون وجود ندارد مردم در بلاتکلیفی دچار ظلم می‌شوند. متاسفانه اصرار جدی نیز در این رابطه صورت گرفته درحالی‌که هنوز لایحه حجاب و عفاف تعیین‌تکلیف نشده عده‌ای بدون پشتوانه قانونی در حال وارد آوردن فشار بر مردم هستند.

گشت دوم مربوط به فساد و سوءاستفاده‌های اقتصادی است که در سکوت دچار شکست شده است. چند پرونده عمده مانند پرونده معروف به باغ گیلاس در اُزگُل است. پرونده دیگر چای دبش است که رئیس قوه قضائیه اعلام کرد کسی در این رابطه به دستگاه عدلیه معرفی نشده است درحالی‌که قبل از آن اعلام شد احتمالاً ۶۰ نفر در این پرونده دچار اهمال شده باشند.

اما به نظر می‎آید هیچ پیگیری‌ای صورت نگرفت و مسائل دیگر نیز در این رابطه مطرح شد. بنابراین در زمینه گشت ارشاد مدیران نیز کارنامه موفقی وجود ندارد، یا آن‌گونه که تبلیغات گسترده‌ای در بحث گشت ارشاد حجاب صورت گرفته، شفافیت اعتمادسازی در مورد گشت ارشاد مدیران انجام نشده و آنچه می‌بینیم نوعی لاپوشانی است. به هر حال در مواردی که تخلف وجود دارد، خلاف‌واقع‌هایی صورت گرفته و از اسامی مقدس سوءاستفاده شده است؛ از استفاده اسامی چهارده معصوم در چای دبش گرفته تا عناوین مذهبی در موضوع باغ اُزگُل.

* دولت دستگیری برخی از مدیران میانی و رده پایین را در راستای گشت ارشاد مسئولان گزارش کرده است. این گزارش‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شاهد آن هستیم که نه‌تنها گشت ارشاد کارکرد نداشته و گزارش شفافی ارائه نشد، بلکه لاپوشانی هم صورت گرفته است. واقعیت این است که مردم این موارد را درک می‌کنند و مواردی که مسائل ایضایی بدون محفل قانونی صورت می‌گیرد اما در مواردی که به حقوق ملت مربوط است برخورد شفاف، جدی و قانونی صورت نمی‌گیرد. معتقدم بسیاری از وظایف قانونی دولت در پرداختنِ حقوق مردم، تحت‌الشعاع شرایطی قرار دارد که ارشاد غیرقانونی صورت می‌گیرد. بزرگترین ضربه به اعتماد و امنیت یک کشور زمانی زده می‌شود که قوانین یک کشور فقط برای مردم نوشته شود. متاسفانه شاهدیم که در برخی موارد که قانون هم وجود دارد، زور قانون به صاحبان قدرت نمی‌رسد اما برای بخشی از مردم، برخوردکنندگان خود را از قانون بالاتر می‌بینند.

* به نظر شما اگر قرار باشد گشت ارشاد مسئولان به صورت واقعی راه‌اندازی شود چه موضوعاتی باید مورد توجه قرار گیرد؟

مفهوم ارشاد، وجه جدی روشنگری و شفاف‌سازی است. ارشاد نوعی برخورد است که همزمان منجر به نوعی تعلیم و تربیت عمومی می‌شود. اگر گشت ارشاد مقابله با فساد صورت گرفته پس باید با ارائه گزارش آشکارِ آن به مردم جلب اعتماد مردم انجام شود و از سوی دیگر نقش پیشگیرانه در مقابل فسادهای بیشتر را داشته باشد. ولی متاسفانه هنوز گزارش مشخص و روشنی در این رابطه وجود ندارد و در مواردی نیز خارج از گشت ارشاد حکومتی توسط برخی از رسانه‌ها خبر از فساد داده می‌شود.

در این موارد متاسفانه دولت نه‌تنها به وظیفه ارشادی خود عمل نمی‌کند بلکه دستگاه‌های مختلف به سمت لاپوشانی حرکت کرده و این پرونده‌ها را مشمول قاعده زمان می‌کنند. مشمول قاعده زمان شدن این پرونده‌ها دو وجه دارد؛ بخشی از آن شامل مسائل حقوقی شده و اگر پرونده بعد از زمان مشخص بررسی نشود، عملاً امکان پیگرد قضایی برای بررسی آن وجود ندارد. ولی مد نظر من؛ مشمول قاعده زمانی از نظر فراموش کردن نزد اذهان عمومی است.

عده‌ای بر این عقیده‌اند که اگر موضوعی مطرح نشده و از دستور اخبار خارج شود، از محل توجه مردم نیز دور می‌شود درحالی‌که انباشته شدن پرونده‌های فساد در حال بررسی یا غیرشفاف، به افکار عمومی در جامعه ضربه می‌زند.

* حکومت ما برای شروع این گشت ارشاد باید از کدام نهاد شروع کند؟

هر پرونده فسادی سه ضلع اصلی دارد؛ اول کسانی که سوءاستفاده مالی می‌کنند و در رأس هرم قرار دارند. گروه دوم لابی‌گر یا دلال این افراد هستند و این افراد سوءاستفاده‌گر را به امتیازات موجود به‌ویژه رانت‌های دولتی وصل می‌کنند. دسته سوم، افراد نزدیک به قدرت هستند که از طریق دلال‌ها به مختلسین ربط پیدا می‌کنند. اگر نگاهی به مجموعه پرونده‌های بزرگ ایران داشته باشیم که جمع آنها به ده‌ها میلیارد دلار براساس نرخ روز می‌رسد، این سه ضلع در آن وجود دارد.

متاسفانه در گذشته به‌طور عمده رأس هرم (اختلاس‌گران) مورد مجازات قرار گرفتند و مجازات لابی‌ها یا افراد قدرتمند که اُلیگارشی قدرت را شکل داده‌اند، شفاف نبوده است. اما مهم این است که سرنوشت پول‌های اختلاس‌شده هم مشخص نشده است. مبلغ برخی از پول‌های اختلاس‌شده (از دهه ۷۰ به بعد) بیش از بودجه اعتبارات عمرانی آن سال بوده است اما سرنوشت این پول‌ها مشخص نشده است.

باید با سه ضلع مثلث برخورد شود. گاهی اسامی خاصی مطرح می‌شود که یا آنها مجازات می‌شوند یا مجازات‌شان در گذر زمان محو می‌شود. اما نتیجه عدم برخورد با فساد شکل‌گیری اُلیگارشی قدرت و ثروت است؛ اُلیگارشی‌ای که صاحبان قدرت و ثروت شکل می‌دهند و می‌بینیم که عملاً این موضوع فساد و مثلث فاسد را بیمه می‌کند.

* یک سال دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری است و راه‌اندازی گشت ارشاد مدیران یکی از وعده‌های آقای رئیسی بوده است. عدم به نتیجه رسیدن و حتی مشخص و شفاف نشدن ابعاد پیگیری آن در کشور، چه تاثیری بر جامعه دارد و چه نتیجه‌ای برای این دولت و آقای رئیسی رقم می‎زند؟

دولتمردان فکر نکنند که مردم این وعده‌ها را فراموش می‌کنند، مردم هیچ وعده‌ای را فراموش نمی‌کنند؛ به‌ویژه وعده‌های مقابله با فساد. تجربه نشان داده که بخش اعظم فسادخیزی‌ها در کشور ناشی از اصرار دولت‌ها بر حفظ شرایط است. به‌طور مشخص چندنرخی بودن ارز در کشور یکی از عوامل فساد است.

در سال ۱۴۰۲ میزان ارزی که با رقم غیرآزاد توزیع شده، حدود ۶۹ میلیارد دلار است. در حقیقت ۶۹ میلیارد دلار را دولت در ردیف‌های مختلف توزیع کرده است که کل این رقم‌ها پایین‌تر از نرخ ارز آزاد در بازار است. در حال حاضر دلار ۲۸۸۰۰ تا ۴۲۰۰۰ تومان وجود دارد اما نرخ ارز در بازار آزاد فراتر از این ارقام است. این اصرار بر چندنرخی بودن ارز، بیشترین سود را به رانت‌خواران بخشیده است. تاکید می‌کنم این به معنای گزارش یک فساد نیست بلکه گزارش زمینه فساد است.

* آیا دولت سیزدهم توانایی راه‌اندازی گشت ارشاد مدیران را دارد؟

معتقدم که دولت رئیسی برخلاف ادعاهای اولیه زودتر از دولت‌های گذشته در مقابل اُلیگارشی قدرت و ثروت دچار ناکارآمدی شد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900042

دیگر خبرها

  • دوربین‌ های جدید راهنمایی رانندگی، داخل خودرو شما را می‌بینند (+عکس)
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • همایش تجلیل از خیران سلامت فریدونشهری
  • فلاحت پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران /سرنوشت پول‌های اختلاس‌شده مشخص نشده /ناکارآمدی دولت مقابل الیگارشی قدرت و ثروت
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است