Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@22:01:46 GMT

تأکید نماینده ایران بر توقف تسلیحاتی کردن فضا توسط آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۰۵۰۶

تأکید نماینده ایران بر توقف تسلیحاتی کردن فضا توسط آمریکا

به گزارش فارس، در سومین جلسه عمومی کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل با حضور رئیس و نمایندگان کشورهای عضو،  زهرا ارشادی، سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، بیانیه ایران را در رابطه با هر دو موضوع دستورکار سال جاری کمیسیون ارائه کرد.

سفیر کشورمان با اشاره به بحران های ژئوپلیتیک جاری در جهان و خطر استفاده از سلاح های هسته ای تاکید کرد که به ویژه خطر اخیر با توجه به مسابقه تسلیحاتی و نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای کشورهای هسته ای در بستر تکنولوژیهای جدید در حال شدت گرفتن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دیپلمات ارشد کشورمان با انتقاد از افزایش بودجه تسلیحاتی کشورهای هسته ای و پایین آوردن سطح آستانه کاربرد سلاح هسته‌ای، هرگونه تهدید به کاربرد این سلاح های غیرانسانی را رد کرد.

وی با انتقاد از سیاست‌های مربوطه آمریکا و انگلیس، چنین روندی را غیر قابل قبول و بر خلاف تعهدات کشورهای هسته‌ای طبق ماده ۶ ماده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای عنوان کرد.

 ارشادی تصریح کرد که آنچه جامعه بین المللی بدان نیازمند است، اراده سیاسی قدرتهای هسته‌ای برای توافق در خصوص یک برنامه اقدام برای انهدام سلاح‌های هسته‌ای در چارچوب زمانی مشخص است و در این راستا، هرگونه تحقیق و توسعه ، آزمایش، تولید سلاح های هسته‌ای و سیستم‌های پرتاب آنها باید متوقف شده، کشورهای هسته ای از تلاش برای نوسازی زرادخانه های هسته ای خود دست برداشته و سیاست ها و دکترین های خود را نیز در این راستا اصلاح کنند. 

ارشادی همچنین اضافه کرد که موضع اعلامی کشورهای هسته‌ای مبنی بر این که جنگ هسته ای برنده ندارد و نباید اتفاق بیفتد، باید با اقدامات عملی همراه شود. 

وی همچنین با اشاره به دو نشست موفق کنفرانس سالانه خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی، از جامعه جهانی خواست برای عضویت رژیم‌صهیونیستی در معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و قبول بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی فشار وارد کنند. 

در رابطه با فضای ماورای جو نیز، معاون نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل با تاکید بر اینکه فضای ماورای جو یک میراث مشترک بشری است، بر لزوم استفاده صرفا صلح آمیز آن به نفع همه کشورها و صرفنظر از سطح توسعه تکنولوژیکی و اقتصادی آنها تاکید کرد.

وی جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضای ماورای جو را برای صلح و امنیت بین المللی حائز اهمیت خواند که بایستی از طریق یک سند حقوقی الزام آور و دارای قابلیت راستی‌آزمایی، در کنفرانس خلع سلاح تدوین شود. 

سفیر کشورمان از سیاست آمریکا برای تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو به عنوان مانعی در ارتقای رویکرد خلع سلاحی و امنیت بین المللی یاد کرده و بر توقف چنین روندی تاکید کرد. 

گفتنی است در پایان نسبت به برخی اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران توسط انگلیس، رژیم صهیونیستی و عربستان پاسخ داده شد.

جلسه سالانه کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل پس از سه سال وقفه پیاپی به دلیل عدم همکاری آمریکا جهت صدور ویزای هیأت روسیه، در نهایت با برطرف شدن این مشکل، روز دوشنبه مورخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ برای بحث  و صدور توصیه های لازم در خصوص خلع سلاح و عدم اشاعه هسته ای و نیز اعتمادسازی در راستای منع مسابقه تسلیحاتی در فضای ماورای جو شروع به کار کرد. این کمیسیون کار خود را به مدت سه هفته ادامه داده و توصیه های مربوطه را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

منبع: الف

کلیدواژه: سلاح های هسته ای کشورهای هسته ای فضای ماورای جو بین المللی سازمان ملل هسته ای خلع سلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۰۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، محمد مخبر عصر شنبه در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رییس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه های همکاری های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت هم است، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ۱۰ ساله همکاری دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه‌ها و قراردادهای امضا شده هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رییس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضاء شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • تعطیلی پنجشنبه یا شنبه ؛ توقف در بدیهیات
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان