Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواست برای عضویت رژیم‌ صهیونیستی در معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) و قبول بازرسی‌های آژانس بین‌لمللی انرژی اتمی فشار وارد کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست سالانه کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل پس از سه سال وقفه پیاپی به دلیل عدم همکاری آمریکا جهت صدور ویزای هیات روسیه، در نهایت با برطرف شدن این مشکل برای بحث  و صدور توصیه های لازم در خصوص خلع سلاح و عدم اشاعه هسته ای و نیز اعتمادسازی در راستای منع مسابقه تسلیحاتی در فضای ماورای جو شروع به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این کمیسیون کار خود را به مدت سه هفته ادامه داده و توصیه های مربوطه را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

در سومین جلسه عمومی کمیسیون، با حضور  رئیس و نمایندگان کشورهای عضو،  زهرا ارشادی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل، بیانیه ایران را  در رابطه با هر دو موضوع دستور کار سال جاری کمیسیون ارائه کرد.

سفیر کشورمان با اشاره به بحران های ژئوپلیتیک جاری در جهان و خطر استفاده از سلاح های هسته ای تاکید کرد که به ویژه خطر اخیر با توجه به مسابقه تسلیحاتی و نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای کشورهای هسته ای در بستر تکنولوژیهای جدید در حال شدت گرفتن است.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل با انتقاد از افزایش بودجه تسلیحاتی کشورهای هسته ای و پایین آوردن سطح آستانه کاربرد سلاح هسته‌ای، هرگونه تهدید به کاربرد این سلاح های غیر انسانی را رد کرد.

وی با انتقاد از سیاست‌های مربوطه آمریکا و انگلیس، چنین روندی را غیر قابل قبول و بر خلاف تعهدات کشورهای هسته‌ای طبق ماده 6 ماده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای عنوان کرد.

ارشادی تصریح کرد که آنچه جامعه بین المللی بدان نیازمند است، اراده سیاسی قدرتهای هسته‌ای برای توافق روی یک برنامه اقدام برای انهدام سلاح‌های هسته‌ای در چهارچوب زمانی مشخص است و در این راستا، هرگونه تحقیق و توسعه ، آزمایش، تولید سلاح های هسته‌ای و سیستم‌های پرتاب آنها باید متوقف شده، کشورهای هسته ای از تلاش برای نوسازی زرادخانه های هسته ای خود دست برداشته و سیاست ها و دکترین های خود را نیز در این راستا اصلاح کنند.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اضافه کرد که موضع اعلامی کشورهای هسته‌ای مبنی بر این که جنگ هسته ای برنده ندارد و نباید اتفاق بیفتد، باید با اقدامات عملی همراه شود.

وی همچنین با اشاره به دو نشست موفق کنفرانس سالانه خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی، از جامعه جهانی خواست برای عضویت رژیم‌ صهیونیستی در معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و قبول بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی فشار وارد کنند.

معاون نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل در رابطه با فضای ماورای جو نیز با تاکید بر اینکه فضای ماورای جو یک میراث مشترک بشری است، بر لزوم استفاده صرفا صلح آمیز آن به نفع همه کشورها و صرف نظر از سطح توسعه تکنولوژیکی و اقتصادی آنها تاکید کرد.

وی جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در فضای ماورای جو را برای صلح و امنیت بین المللی حائز اهمیت دانست که باید از طریق یک سند حقوقی الزام آور و دارای قابلیت راستی‌آزمایی، در کنفرانس خلع سلاح تدوین شود.

سفیر ایران در سازمان ملل  از سیاست آمریکا برای تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو به عنوان مانعی در ارتقاء رویکرد خلع سلاحی و امنیت بین المللی یاد و  بر توقف چنین روندی تاکید کرد.

در پایان این نشست نسبت به برخی اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران توسط انگلیس، رژیم صهیونیستی و عربستان پاسخ داده شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ایران در سازمان ملل سلاح های هسته ای کشورهای هسته ای فضای ماورای جو بین المللی هسته ای خلع سلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۰۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • از سرگیری فعالیت‌های «آشپزخانه مرکزی جهانی» در غزه
  • ساز و کار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل چگونه است؟
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم