Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:35:52 GMT

طرح دولت «توازن ملی» محور گفت و گوی حکیم و المالکی

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۱۴۴۸

طرح دولت «توازن ملی» محور گفت و گوی حکیم و المالکی

به گزارش ایرنا، شامگاه سه شنبه نوری المالکی در دفتر خود میزبان سید عمار حکیم شد؛ سیاستمداری که این روزها بسیار پرکارتر از همیشه نقش میانجی را در نزدیک کردن دیدگاه های طرف های سیاسی عراق دارد.

در این دیدار بر اهمیت استمرار گفت و گوها بین نیروهای ملی عراق برای ایجاد راه برون رفت از بحران سیاسی جاری تاکید شد؛ فرمولی که تشکیل دولت مبتنی بر «توازن ملی» را محقق کند و حق «عنصر بزرگتر» (فراکسیون متشکل از همه جریان های شیعی عراق) و نیز سایر عناصر اجتماعی را برای مشارکت در این فرآیند و پذیرش مسئولیت بنای کشور و حفظ ثبات آن، حفظ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدارهای سید عمار حکیم با مسئولان عراقی و سران جریان‌های این کشور همچنان ادامه دارد.

رئیس جریان حکمت، پیشتر با فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار کرد. بیانیه شورای عالی قضایی عراق حاکی است، عمار حکیم در این دیدار ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، به تبادل نظر و گفت وگو با عالی‌ترین مقام قضایی عراق درباره «قضایای مهم این کشور و مسائل بین‌المللی» پرداخته است.

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز دوشنبه شب با حکیم دیدار و دو شخصیت سیاسی درباره تحولات سیاسی کشور بحث و گفت وگو کردند.

بیانیه کوتاه دفتر رسانه‌ای رئیس مجلس نمایندگان عراق حاکی است که دو طرف در این دیدار در مورد آخرین تحولات سیاسی کشور تبادل نظر کرده و بر ضرورت تکمیل تدابیر قانون اساسی (برای برون رفت از بن بست سیاسی عراق) تاکید کردند.

همچنین شیخ قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق عراق نیز یکشنبه شب در دفتر خود در بغداد با رئیس جریان حکمت عراق و هیات همراه او دیدار کرد.

در این دیدار الخزعلی و حکیم بر ضرورت رسیدن به راه حل‌هایی برای حفظ حقوق «عنصر برتر» (جریان شیعی) و اهمیت بهره‌مندی از فضای ماه مبارک رمضان در نزدیک کردن دیدگاه‌ها و دستیابی به راهکارهایی به منظور تسریع در تشکیل دولت و خدمت رسانی به مردم تاکید کردند.

پیش از این دیدار، سید عمار حکیم در گفت وگو با شبکه الشرقیه تصریح کرده بود که «در شرایط کنونی چاره‌ای جز تفاهم با هم نداریم.»

حکیم یادآور شد: از آنجا که ما نمی‌خواهیم در دولت شرکت کنیم، بنابراین آشکار است که هر راه حل و ابتکار عملی که ارائه می‌کنیم، برای رسیدن به آن چیزی است که مردم می‌خواهند. حضور ما در چارچوب هماهنگی برای حفظ تعادل در صحنه سیاسی است.

وی افزود: حکومت اکثریت ملی یک ضرورت است، اما من یک ویژگی دیگر را به آن اضافه می‌کنم، «حکومت اکثریت ملی متعادل»؛ زیرا حکومت اکثریت ملی بدون توازن به معنای بی ثباتی خواهد بود و هیچ کدام از ما به تنهایی نماینده یک گروه از جامعه (شیعه) نیستیم.

رئیس جریان حکمت توضیح داد که «مردم خیلی نگران اختلافات سیاستمداران نیستند، اما آنها خدمات و دولت موفقی را می‌خواهند که به آنها خدمت کند.»

حکیم ادامه داد: اعتقاد من این است که دولتی که چارچوب هماهنگی در آن حضور نداشته باشد نمی‌تواند به ثبات برسد و نیز دولتی که جریان صدر در آن نباشد نمی‌تواند در شرایط کنونی تداوم داشته باشد؛ همانطور که نبود چارچوب در دولت بعدی، ثبات را تضمین نمی‌کند، با نبود بلوک صدر نیز ثبات وجود نخواهد داشت.

برچسب‌ها شیخ قیس الخزعلی سید عمار حکیم شیعه محمد الحلبوسی نوری المالکی عراق پروندهٔ خبری عراق و تحولات بعداز انتخابات پارلمانی گره کور تشکیل دولت عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیخ قیس الخزعلی سید عمار حکیم شیعه شیخ قیس الخزعلی سید عمار حکیم شیعه محمد الحلبوسی نوری المالکی عراق سید عمار حکیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۱۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد

نرسی قربان کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی را دارا است، گفت: ایران از لحاظ تئوری می‌تواند به هاب انرژی تبدیل شود و سال‌های سال در رابطه با آن صحبت شده است زیرا ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان را دارا است.

وی ادامه داد: ایران از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای قرار دارد که به چندین کشور مختلف راه دارد؛ اعم از کشورهایی که گاز دارند به همین جهت همواره بر سر این موضوع بحث بوده که ایران بتواند ایران گاز را از کشورهایی نظیر ترکمنستان که گاز دارند دریافت و به ترکیه، هند و.... بدهد که به دلیل تحریم‌ها مکان پذیر نبود.

به گفته این کارشناس انرژی تولید انرژی در کشور ما کم نیست، بلکه مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاست.

وی ادامه داد: برای به تعادل رسیدن تولید و مصرف باید تولید گاز افزایش پیدا کند زیرا گاز در سبد کشور ما سهم ۷۰ درصدی دارد و اگر بخواهیم تولید گاز را افزایش دهیم که برای تولید برق و سایر مصارف را پاسخگو باشد مستلزم سرمایه گذاری بیشتر است که مقدار آن بسیار بالاست و به گفته وزیر نفت ۲۰۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری نیاز داریم.

به گفته قربان در صورتی که سرمایه گذاری صورت بگیرد باید سرمایه گذاری خارجی باشد تا پاسخگوی نیاز ما باشد.

قربان در رابطه با راهکارهای بهینه سازی مصرف، خاطر نشان کرد: راه کارهای مختلفی در این زمینه در نظر گرفته شده است که یکی از آنها قیمت گذاری است به گونه‌ای که قیمت انرژی را به جایی برسانند که صرفه‌جویی در آن بسیار جذاب شود که به علت مسائل سیاسی چنین امکانی وجود ندارد

وی ادامه داد: راه کارهای دیگری نظیر سرمایه گذاری وجود دارد و بهینه سازی به طوری که در خانه و ادارات حتی کارخانه‌ها سرمایه گذاری صورت بگیرد تا مصرف بهینه باشد و با توجه به اینکه سرمایه گذاری وجود نداشته این نوع از بهینه سازی هم میسر نشده است.

این کارشناس انرژی توضیح داد: سیاست‌های انرژی دولت مرتباً در حال تغییر است و هیچ زمان سیاست واحدی را در دولت‌ها مختلف نداشته‌ایم و همه این موارد دست به دست هم داده تا بهینه سازی به تعویق می‌افتد.

کد خبر 6090017 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • طوفان عراق، منشأ گرد و غبار امروز خوزستان
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • خطای عجیب ریچارلیسون بر روی هموطنش گابریل در جریان دیدار تاتنهام و آرسنال / فیلم
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • ملاقات فلورنتینو پرز و لوکا دانچیچ در جریان دیدار دالاس موریکس و لس انجلس کلیپرز / فیلم
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار