Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@08:00:19 GMT

بایدها و نبایدهای سحری در ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۱۹۸۶

بایدها و نبایدهای سحری در ماه رمضان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: وعده سحری باید ویژگی‌های وعده ناهار را داشته باشد و بهتر است از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند: نان سبوس‌دار، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات استفاده شود.

رضا غیاثوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اصلی ترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان سحر است، اظهار کرد: وعده سحر به هیچ عنوان نباید برای هیچکس مخصوصاً نوجوانان در حال رشد حذف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وعده سحری باید ویژگی‌های وعده ناهار را داشته باشد و بهتر است از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند: نان سبوس‌دار، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات استفاده شود؛ زیرا برخلاف قندهای ساده که فقط چند ساعت دوام می‌آورند، کربوهیدرات‌های پیچیده بین هفت الی هشت ساعت دوام می‌آورند.

وی در ادامه گفت: غذاهایی که در وعده سحر استفاده می‌شود باید کم‌چرب وکم‌نمک باشد و از مصرف شیرینی، غذاهای شور، پرچرب، سرخ شده، انواع آش، ماکارونی و ته دیگ باید خودداری شود زیرا باعث ایجاد حس تشنگی در فرد روزه‌دار می‌شود. غذاهای خیلی خشک مانند: کوکو سیب زمینی، کتلت و انواع کباب‌ها نیز علاوه بر احساس تشنگی باعث رفلاکس و ورم معده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره استفاده از نوشیدنی‌ها در وعده سحر مطرح کرد: نوشیدن نوشابه‌های گازدار، خیلی شیرین، شربت و دوغ‌های شور در وعده سحر مناسب نیست و برای نوشیدنی باید از چای کمرنگ استفاده شود زیرا چای پررنگ به دلیل داشتن کافئین باعث دفع آب از بدن می‌شود.

غیاثوند با تاکید بر اهمیت وعده سحری گفت: انواع چلو خورشت‌ها، پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات به همراه مرغ و ماهی، وعده‌های غذایی بسیار مناسبی برای سحر هستند.

وی در خصوص وعده افطار اظهار کرد: با توجه به اینکه در هنگام افطار معده چندین ساعت خالی بوده است، بهتر است با مایعاتی که با بدن هم دما باشد شروع شود. آب جوشیده، چای کم رنگ و شیر گرم به همراه سه الی پنج عدد خرما برای آغاز وعده افطار مناسب است. سوپ رقیق، آش با حبوبات کم، فرنی، شیربرنج و حلیم کم روغن، غذاهای سبک مانند: نان و پنیر و گردو، نان و پنیر و سبزی و تخم مرغ آب پز نیز برای افطار مناسب است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: در وعده افطار از شیرینی جاتی مانند: زولبیا، بامیه، نبات و به طور کلی قندهای مصنوعی و همچنین غذاهای سنگین، حجیم، دیرهضم، پرچرب و سرخ شده استفاده نشود.

کد خبر 565756

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان افطاری افطاری ساده افطار و سحر چی بخوریم افطار تا سحر چه غذاهایی بخوریم افطاری و سحری های مقوی وعده سحری بهترین غذا برای سحری بهترین غذا برای سحری ماه رمضان ماه رمضان خرما حلیم چای نوشابه های گازدار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق وعده سحر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۱۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ منبع پروتئین گیاهی

آفتاب‌‌نیوز :

محصولاتی که در ادامه برای شما معرفی می‌کنیم را می‌توانید هم به صورت تنها و هم در کنار سایر وعده‌های غذایی مصرف کنید و ارزش غذایی وعده‌های روزانه خود را افزایش دهید.

عدس و دال عدس

لوبیا چیتی

نخود

ماش و جوانه ماش

نخود سبز

کینوا

پسته و بادام

کلم بروکسل

دانه چیا

ذرت

کلم بروکلی

سویا

دیگر خبرها

  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • ۱۲ منبع پروتئین گیاهی
  • ویدیو/ وعده صادق، یک عملیات راهبردی است
  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • رمضان قدیروف خود را سرحال در باشگاه نشان داد
  • طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود
  • خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند
  • ۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان