Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه وعده داد که این کشور مسلماً به اخراج کارکنان نمایندگی‌ دائم فدراسیون روسیه در مقر اتحادیه اروپا و همچنین برخی کشورهای اروپایی پاسخ مناسب خواهد داد.

بیشتر بخوانید: آخرین تحولات اوکراین | موفقیت مذاکرات هنوز امکان پذیر است

زاخارووا تاکید کرد که واکنش مسکو به اقدامات کشورهای اروپایی در رابطه با اخراج دیپلمات‌های روسیه که ضربه دیگری به روابط دوجانبه مرسوم وارد کرده، برای آنها ملموس بوده و پیامدهای ویرانگر اجتناب‌ناپذیری در پی خواهد داشت و مسئولیت این شرایط تنها برعهده پایتخت‌های اروپایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز یادآور شد که اخراج دیپلمات‌های روس از کشورهای اروپایی، اقدامی کوته فکرانه است که ارتباطات بین کشورها را بیشتر از قبل پیچیده خواهد کرد و همچنین مسکو را ناگزیر به برداشتن گام‌های متقابل می‌کند.

کشورهای اروپایی طی روزهای اخیر ده‌ها دیپلمات روس را اخراج کرده‌اند. بدین ترتیب که در اوایل آوریل، اسپانیا از اخراج 25 دیپلمات روسی خبر داد و گفت که روس‌ها ظاهراً امنیت ملی را تهدید می‌کنند. ایتالیا از اخراج 30 دیپلمات روسی به همین دلیل خبر داد. دانمارک 15 دیپلمات روس را "عنصر نامطلوب" اعلام کرد. در آلمان نیز قصد دارند 40 کارمند نمایندگی دیپلماتیک روسیه را از این کشور اخراج کنند. علاوه بر این، پرتغال، سوئد، لتونی، استونی، اسلوونی و رومانی نیز از اخراج کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه خبر دادند.

در اواخر ماه مارس نیز دیپلمات‌های روسیه از جمهوری چک (یک دیپلمات)، بلژیک (21) و هلند (17) اخراج شدند.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود|در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روزچهل و دومجنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تبادل اسرای جدید بین روسیه و اوکراین طبق فرمول "86 نفر در ازای 86"

تاتیانا ماسکالکووا، نماینده تام الاختیار روسیه در مسائل مربوط به حقوق بشر شب گذشته اعلام کرد که فدراسیون روسیه و اوکراین روز سه شنبه تبادل جدید اسرای جنگی را در قالب "86 نفر در ازای 86" انجام دادند. وی در جمع خبرنگاران گفت: تایید می‌کنم که تبادل زندانیان در ترکیب 86 در ازای 86 انجام شده است. امروز ما بسیار امیدواریم که فهرست مبادله اسرای بعدی نیز مشخص شود. وزارت دفاع کار بزرگی برای تحقق این امر انجام داده است.

این مقام روس یادآور شد که به هر اسیر جنگی اوکراینی کمک‌های پزشکی ارائه شده و برخورد با آنها انسانی و مطابق با ضوابط حقوق بین الملل است.

تبادل قبلی اسیران جنگی بین روسیه و اوکراین در اواخر ماه مارس و طبق فرمول 10 نفر در ازای 10 انجام شده بود. و بطور همزمان، مبادله ملوانان غیرنظامی یک کشتی روسی با ملوانان غیرنظامی اوکراینی نیز انجام گرفت.

درخواست سازمان ملل از اوکراین و روسیه برای رعایت قوانین بشردوستانه در رفتار با زندانیان

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی روز گذشته اعلام کرد که مقامات این سازمان جهانی از دو طرف روسی و اوکراینی درخواست کرده‌اند که در برخورد با اسیران جنگی از قوانین بشردوستانه پیروی کنند.

دی کارلو همچنین تاکید کرد که سازمان ملل از آمادگی اوکراین و روسیه برای ادامه مذاکرات، که طی آن "دیپلمات‌ها به تلاش خود" برای پایان دادن به جنگ کنونی ادامه می‌دهند، استقبال میکند.

وزارت دفاع روسیه: ملی‌گرایان در ماریوپل از زمین گذاشتن سلاح‌های خود خودداری کردند

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه شب گذشته  اعلام کرد که تشکل‌های ملی‌گرای اوکراینی در شهر ماریوپول از زمین گذاشتن سلاح‌ها و خروج از کریدورهای بشردوستانه خودداری کردند، بنابراین این شهر بزودی توسط نظامیان روسیه و نیروهای مردمی دونتسک آزاد خواهد شد.

وی یادآور شد که پیش از این روسیه بارها و از طریق همه کانال‌های موجود پیشنهاداتی را در خصوص امکان عقب نشینی واحدهای نیروهای مسلح اوکراین از ماریوپل که داوطلبانه سلاح‌های خود را زمین گذاشتند به مقامات کی‌یف منتقل کرده بود. به ویژه، در روز سه شنبه، از ساعت 06:00 به وقت مسکو، دوباره از آنها خواسته شد تا درگیری را متوقف کرده، سلاح خود را زمین بگذارند و با تضمین امنیت در مسیر توافق شده به سمت مناطق تحت کنترل طرف اوکراینی از این شهر خارج شوند.

این مقام نظامی افزود: با این حال، مقامات کی‌یف دائماً این پیشنهادات را نادیده گرفتند. و اکنون با توجه به بی‌علاقگی کی‌یف به نجات جان پرسنل نظامی اوکراینی، ماریوپل بزودی توسط واحدهای نیروهای مسلح روسیه و منطقه دونتسک از دست ناسیونالیست‌ها آزاد خواهد شد.

ایالات متحده علاقه‌ای به درگیری نظامی با روسیه ندارد

جنیفر ساکی، سخنگوی رسمی کاخ سفید اوایل بامداد امروز، چهارشنبه، اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا معتقد است که جنگ با روسیه به نفع واشنگتن نیست. این مسئله در توییتر دولت ایالات متحده منتشر شد. به گفته وی، اهداف و مسئولیت‌های رهبر آمریکا تصمیم گیری بر اساس منافع دولت، امنیت ملی و مردم آمریکاست.

وی افزود: «به همین دلیل آنها قرار نیست جنگی را با روسیه شروع کنند، بلکه باید تمام تلاش خود را برای پاسخگویی به اقدامات مسکو، حمایت از تلاش‌های مربوطه در سیستم بین‌المللی، ارائه کمک نظامی به اوکراینی‌ها و امنیت این کشور انجام دهیم و این کاری است که ما انجام می دهیم.»

ساکی در پایان بار دیگر تاکید کرد که جنگ با روسیه به نفع واشنگتن و آمریکایی‌ها نخواهد بود.

این در حالی است که روز سه شنبه، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده  از احتمال رو به رشد درگیری نظامی جدی بین قدرت‌های بزرگ جهانی خبر داد. او همچنین روسیه و چین را دو قدرت بزرگ جهانی نامید و یادآور شد که هر دو کشور توان بالقوه نظامی قابل توجهی داشته و تمایل به واژگونی کامل نظم جهانی حاکم دارند.

آمریکا اخراج روسیه از شورای امنیت سازمان ملل را ممکن نمی‌داند

جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا هیچ راهی برای حذف روسیه از عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل نمی‌بیند.

وی این مسئله را در واکنش به سخنان ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که در 5 آوریل از وضعیت روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل خشمگین بود و از دیگر اعضای این شورا خواست یا خود از این ارگان کنار روند یا روسیه را از آن حذف کنند، عنوان کرد. ساکی یادآور شد که آمریکا در ناامیدی از موقعیت روسیه در تصمیم گیری‌های جهانی شریک است، ولی امکانی برای ایجاد تغییر آن ندارد.

بلینکن: با توجه به اوضاع اوکراین، اکنون "زمان تشدید تنش" در قفقاز نیست

به گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده، در آستانه مذاکرات رهبران ارمنستان و آذربایجان در بروکسل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفتگو کرد و به آنها یادآور شد که "اکنون زمان تشدید خامت اوضاع" در منطقه قفقاز جنوبی نیست.

بر اساس این اطلاعات، بلینکن با پاشینیان درباره وضعیت اوکراین و مذاکرات آتی پاشینیان و علی‌اف با شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفتگو کرد. وزیر امور خارجه تاکید کرد که در شرایط کنونی باید تلاش کرد تا اوضاع در قفقاز آرام و باثبات شود. بلینکن مچنین از مذاکرات صلح بین باکو و ایروان حمایت کرد.

رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار است امروز، چهارشنبه به ابتکارعمل مقامات اروپایی، در بروکسل با یکدیگر دیدار و مذاکره کنند.

نبنزیا: غرب برای ادامه درگیری‌ها اوکراین را تامین تسلیحاتی می‌کند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که کشورهای غربی با ارسال سلاح به کی‌یف تلاش خواهند کرد تا درگیری‌ها در اوکراین را طولانی‌تر کنند.

وی توضیح داد: «کشورهای غربی برای مردم اوکراین اهمیتی قائل نیستند. برای آنها، اوکراین تنها یک مهره در یک بازی ژئوپلیتیکی در برابر روسیه بوده و هست که به راحتی آن را قربانی خواهند کرد. ولی در حال حاضر، آنها تلاش خواهند کرد تا این درگیری را با تامین سلاح و مهمات بیشتر ا جای ممکن طولانی کنند."

ناهماهنگی نسخه ادعایی کی‌یف و غرب در خصوص رویدادهای بوچا

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل  اعلام کرد که در نسخه ادعایی اوکراین و غرب درباره رویدادهای شهر بوچا در منطقه کی‌یف ، عدم هماهنگی قابل توجهی وجود دارد و داستانهای شنیده شده از این ماجرا بر یکدیگر منطبق نیست.

نبنزیا خطاب به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که از طریق لینک ویدیویی در نشست شورای امنیت سازمان ملل شرکت کرده بود، گفت: «اتهامات غیرقابل اثبات شده و گسترده علیه نظامیان روسی با هیچ شواهد و مدرکی تأیید نشده  و ما مسئولیت این اتهامات را بر وجدان خود شما می گذاریم.»

این دیپلمات روس همچنین یادآور شد که کشورهای غربی به مدارک تنظیم شده و اطلاعات موثق مربوط به اتفاقات بوچا که توسط طرف روسی ارائه شده، هیچ واکنشی نشان نداده و ظاهراً به واقعیت رخ داده علاقه ندارند.

نبنزیا همچنین تاکید کرد که در تئوری می توان روسیه را از شورای حقوق بشر حذف کرد، ولی عضویت روسیه در شورای امنیت سازمان ملل هرگز زیر سئوال نخواهد رفت.

در روزهای اخیر، کشورهای غربی با متهم کردن روسیه به جنایات جنگی، درباره عکس‌هایی از قربانیان بیشمار در شهر بوچا در منطقه کی‌یف صحبت می‌کنند که طرف اوکراینی در تاریخ 3 آوریل شروع به انتشار آن‌ها کرد، در حالی که نظامیان روس در تاریخ 30 مارس این شهر را ترک کرده بودند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین معتقد است که اتهامات علیه روسیه درباره آنچه در شهر بوچا رخ داده، نه تنها بی پایه و اساس است، بلکه یک نمایش غم انگیز به خوبی کارگردانی شده است.

پوتین: غرب سعی دارد روسیه را با مشکل تأمین مواد غذایی مواجه سازد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه عصر روز سه شنبه در جریان نشست خود با اعضای دولت و روسای مناطق اعلام کرد  که به اصطلاح این شرکای غربی مسکو سعی خواهند کرد تا مشکلات غذایی خود را به روسیه "صادر" کنند.  وی گفت: تعدادی از کشورها، از جمله کشورهای اروپایی، قبلاً در نتیجه سیاست‌های خود با افزایش قیمت مواد غذایی مواجه شده‌اند. و در ایالات متحده نیز همین اتفاق در مورد کمبود مواد غذایی در حال وقوع است. و اکنون به‌اصطلاح شرکای ما، همانطور که می‌گویند، تلاش خواهند کرد تا این مشکلات را به کشور ما هم صادر کنند.»

پوتین تاکید کرد که در حال حاضر مسئله مهم است که اثرات منفی وضعیت خارجی، در وهله نخست برای شهروندان به حداقل برسد. در این راستا، علاوه بر رصد اوضاع، استفاده از تمامی امکانات و ابزارهای حمایتی دولت از مجتمع کشت و صنعت، از جمله سازوکارهای سیاست گمرکی و تعرفه‌ای، محدودیت‌های موقت صادرات و مزایای واردات برای تعدادی از محصولات بسیار ضروری است.

رئیس جمهوری روسیه به دولت و مناطق دستور داد تا تولید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.علاوه بر این، پوتین تاکید کرد که مقامات روسیه باید اثرات اقدامات خارجی بر بازار مواد غذایی را به حداقل برسانند و همچنین تولید مواد غذایی را در شرایط اعمال تحریم‌ها افزایش دهند.

پوتین: ملی شدن دارایی‌های انرژی روسیه در غرب یک سلاح دو لبه خواهد بود

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در پاسخ به اظهارات مقامات [در غرب] در رابطه با ملی کردن احتمالی برخی دارایی‌های انرژی روسیه در این کشورها، گفت: نباید فراموش کرد که این اقدام یک شمشیر دولبه است. به گفته وی، وضعیت در بخش انرژی در جهان به دلیل اقدامات غیربازاری از جمله اعمال فشارها بر شرکت گازپروم در برخی کشورهای اروپایی رو به وخامت است. غرب در تلاش است تا اشتباهات خود در حوزه اقتصادی را به روسیه منتقل کند و مشکلاتش را به بهای لطمه زدن به روسیه حل و فصل کند.

کد خبر: 1135554 برچسب‌ها اوکراین

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اوکراین شورای امنیت سازمان ملل کشورهای اروپایی روسیه و اوکراین ایالات متحده کشورهای غربی یادآور شد رئیس جمهوری دیپلمات روس روز سه شنبه امور خارجه مواد غذایی دیپلمات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۲۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوئیس: روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت نشده است

دولت سوئیس امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، ده‌ها کشور برای گفت‌وگوهایی که قرار است اواسط ژوئن با هدف کمک به برقراری صلح در درگیری بین مسکو و اوکراین در سوئیس برگزار شود، دعوت شدند اما «در این مرحله» روسیه دعوت ندارد.

به گزارش ایسنا، دولت سوئیس که بیش از ۱۶۰ هیئت را دعوت کرده است، گفت همیشه برای دعوت از روسیه آماده بوده است، با این حال، مسکو بارها تاکید کرده است که علاقه‌ای به شرکت در مذاکرات اولیه ندارد. روسیه اما این اجلاسی که بدون حضور آن برنامه‌ریزی شده، محکوم کرد.

دولت سوئیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سوئیس متقاعد شده است که روسیه باید در این روند مشارکت داشته باشد. روند صلح بدون روسیه ممکن نیست.»

دولت اوکراین به نوبه خود سودمندی مشارکت روسیه در مذاکراتی را که قرار است از ۱۵ تا ۱۶ ژوئن در نزدیکی شهر لوسرن سوئیس برگزار شود، زیر سوال برده است.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین پیشتر در مصاحبه‌ای با مجله فارن پالسی گفت: «می‌دانیم که اگر نتوانید اطمینان حاصل کنید که روسیه با حسن نیت عمل می‌کند، وجود روسیه در میز مذاکره منطقی نیست.» کولبا گفت اعمال فشار بر روسیه در میدان نبرد و گرد هم آوردن کشورهایی که «اصول مشترک» دارند، باید به تمایل بیشتر مسکو برای مشارکت در گفت‌وگو کمک کند.

مقامات روسی به تصویب تحریم‌های کرملین از طرف اتحادیه اروپا و تایید از سوی سوئیس اشاره و استدلال می‌کنند که اقدام این کشور به‌عنوان یک واسطه بی‌طرف فاقد اعتبار است. سوئیس در ژانویه اعلام کرد به درخواست رئیس‌جمهور اوکراین میزبان این نشست خواهد بود.

دولت سوئیس گفت مذاکرات بر اساس «فرمول صلح زلنسکی» و سایر پیشنهادات صلح مبتنی بر منشور ملل متحد و اصول کلیدی حقوق بین‌الملل استوار است. سوئیس گفت هیأت‌های دعوت‌شده شامل اعضای گروه ۷، گروه ۲۰، گروه‌ بریکس، اتحادیه اروپا، سازمان‌های بین‌المللی و دو نماینده مذهبی هستند.

هدف از این گفت‌وگوها ایجاد چارچوبی برای صلح پایدار و نقشه‌راه برای مشارکت روسیه در این روند اعلام شده است. دولت سوئیس گفت: «هدف اصلی این اجلاس الهام بخشیدن به یک روند صلح در آینده است.»

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین|قصد بایدن برای حمایت غیرعلنی از کی‌یف
  • سوئیس: روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت نشده است
  • جزئیات چارچوب توافق تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه
  • آخرین تحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه
  • تحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه
  • تصاویر تجهیزات چهارده کشور در روسیه
  • شاید ما در حال حاضر در یک جنگ جهانی هستیم!
  • فریادهای خانواده‌های اسرای اسرائیلی مقابل مقر اقامت بلینکن
  • فریاد‌های خانواده‌های اسرای اسرائیلی مقابل مقر اقامت بلینکن
  • تحولات اوکراین| سکوت کاخ سفید درباره نابودی ۶ موشک دوربرد