Web Analytics Made Easy - Statcounter

روز گذشته جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای از دولت خواستند تا تضمیمن‌های قطعی از آمریکا در جریان مذاکرات بگیرد؛ نامه‌ای که به نوعی این هشدار را هم می‌داد که مجلس هر توافقی را نمی‌پذیرد. حالا باید دید ابعاد این نامه چه می‌تواند باشد؟

جواد آرین‌منش، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «بیش از ۱۸۰ نماینده مجلس که اکثریتی محسوب می‌شوند نامه‌ای نوشته‌اند مبنی بر اینکه باید برای عدم خروج آمریکایی‌ها از برجام تضمین قطعی گرفته شود که حکایت از نگرانی‌های موجود از ادامه بدعهدی آمریکایی‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من تصور می‌کنم این نامه جنبه حمایتی از تیم مذاکره‌کننده داشته باشد و هدف از نوشتن آن انجام پشتیبانی‌های لازم از مذاکره‌کنندگان است؛ وگرنه تصمیمات مربوط به مذاکرات در مجلس گرفته نمی‌شود و حتی دولت به‌تنهایی نمی‌تواند در این موضوع تصمیم‌گیری کند و تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی و با تأیید رهبر انقلاب صورت می‌گیرد و این موضوع را نمایندگان هم می‌دانند».

او ادامه داد: «من تصور نمی‌کنم مخالفت گروهی یا جمعی خاص با روند مذاکرات تأثیری در نتیجه کار داشته باشد و بر اساس شنیده‌ها گویا بر ۹۸درصد مفاد مذاکرات توافق حاصل شده و یکی دو مطلب دیگر باقی مانده است که آنها هم حل خواهد شد».

بیشتر بخوانید:

دریافت تضمین از آمریکا شدنی است ؟ / تاکتیک پایداری ها برای بیراهه کشاندن مسئولان و مردم

پاسخ ابطحی به سخنان جنجالی نبویان "تندترین مخالف برجام"

این فعال سیاسی درباره علت نهایی نشدن نتیجه مذاکرات تا این لحظه بیان کرد: «ایران در پی رفع همه تحریم‌ها از سوی آمریکایی‌هاست؛ هم تحریم‌های اشخاص حقوقی و هم اشخاص حقیقی. مسئله دیگر هم اختلافات موجود در میان نیروهای سیاسی در آمریکاست. بایدن می‌خواهد مخالفان مذاکرات را با خود همراه کند تا در صورت امضای نتیجه نهایی در سنا و کنگره به مشکل برنخورد».

او همچنین مطرح کرد: «برخی علت توقف مذاکرات را روسیه می‌دانستند که با اعلام موضع روس‌ها مبنی بر موافقت با ادامه مذاکرات مشخص شد که این علت دقیق نیست. برخی هم می‌گفتند که رفع تحریم‌های سپاه مانع به نتیجه‌رسیدن است که از قول وزیر امور خارجه کشورمان شنیدیم سپاه مایل نیست موضوعش مانع تحقق نتیجه مذاکرات شود. اکنون تنها عاملی که می‌ماند اراده آمریکاست و توپ در زمین آمریکایی‌هاست».

آرین‌منش در پایان گفت: «اگر تا یک ماه آینده مذاکرات به نتیجه نرسد، نباید دیگر چندان امیدوار بود زیرا چنین وقفه‌ای معنادار خواهد بود و حالا باید منتظر ماند و دید که تصمیم آمریکایی‌ها چیست».

۲۱۲۱۷

کد خبر 1618991

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اصلاح طلبان برجام توافق هسته ای ایران آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۳۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: برای رسیدن به توافق به قاهره می‌رویم

جنیس حماس اعلام کرد هیأت فلسطینی روز شنبه با «نیت مثبت» و به‌منظور حصول توافق درباره آتش‌بس و تبادل اسرا راهی مصر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، همزمان با برگزاری مذاکرات غیرمستقیم درباره آتش‌بس و همچنین تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، حماس روز جمعه اعلام کرد هیأت این جنبش با هدف حصول توافق راهی قاهره خواهد شد.

این در حالی است که یک مقام آمریکایی به رویترز گفته ایالات متحده معتقد است در گفت‌وگوهای قاهره بر سر آتش‌بس و تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی پیشرفت‌هایی حاصل شده اما «منتظر خبرهای بیشتری هستیم».

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز «ویلیام برنز» مدیر سیا را روانه مصر کرده تا در مذاکرات آتش‌بس شرکت کند.

حماس در بیانیه‌ای درباره مذاکرات اعلام کرده است: «در پرتو تماس‌ها با برادران میانجی در قصر و مصر، هیأت حماس روز شنبه و برای تکمیل گفت‌وگوها راهی قاهره می‌شود».

در ادامه بیانیه حماس آمده است: «ما بر نیت مثبت که رهبری جنبش پس از بررسی پیشنهاد اخیر آتش‌بس به آن پاسخ داده است، تاکید می‌کنیم. ما با همین نیت و برای رسیدن به توافق به قاهره می‌رویم».

مقاومت فلسطین همچنین تاکید کرده است: «مصمم هستیم تا به توافقی برسیم که مطالبات مردم ما برای توقف تجاوزات، عقب‌نشینی اشغالگران، بازگشت آوارگان، آغاز بازسازی و تبادل اسرا را تامین کند». 

برگزاری این مذاکرات در حالی است که کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌شدت از طرف خانواده‌های اسرای اسرائیلی برار حضول توافق تحت فشار قرار گرفته است.

مقاومت فلسطین نیز بارها اعلام کرده بدون تحقق شروط خود، به توافق رضایت نخواهد داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حماس: برای رسیدن به توافق به قاهره می‌رویم
  • خبر‌ها درباره پیشرفت در مذاکرات قاهره همزمان با طرح اسرائیل برای حمله به رفح
  • ناراحتی مربی سابق رئال از میلان: امیدوار به یونایتد
  • ۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند
  • نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • رقابت جدی ۷ نفر برای کرسی ریاست مجلس به روایت نوری قزلجه /اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت
  • ۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند/ سهم مستقلین در مجلس دوازدهم
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است