Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@12:15:27 GMT

رویش مجدد گیاه سریش ایرانی در بافق پس از چند سال خشکسالی

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۴۰۷۵

رویش مجدد گیاه سریش ایرانی در بافق پس از چند سال خشکسالی

کمال کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دشتخوان سبزدشت این شهرستان منطقه ای مناسب برای رویش سریش ایرانی است افزود: طی چند سال اخیر، این گیاه به دلیل خشکسالی های متوالی، رویشی در بافق نداشت و اکنون با بارندگی های مناسب اخیر دوباره سر از خاک در آورده است.

وی ادامه داد: این گیاه مختص مناطق جنوب و جنوب غرب کشور است و از ریشه آن برای تهیه ماده چسبناک و از گل و بوته آن برای خوراکی و مصارف دارویی و تهیه چسب استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، سریش ایرانی تا زمانی که زنده و سبز است کمتر مورد چرای دام قرار می‌گیرد، ولی بعد از زمان گلدهی  و پخش بذر، قابلیت خوراکی پیدا می‌کند و دام نیز از این گیاه زمانی که خشکیده است، تغذیه می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: طبع این گیاه سرد و خشک است و از بذر آن روغنی گرفته می‌شود که برای سخت رگی (تصلب شرایین ) و آرام کردن درد مفاصل مفید است.

وی اضافه کرد: تصلب شرایین یا سخترگی اختلالی است که در عروق سیستم گردش خون و رگ هایی که خون را به بازوها و پاها می رسانند رخ می‌دهد. ‌

رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان بافق تصریح کرد: بیشترین گلدهی این گیاهان در بهار به ویژه ماه های  فروردین و اردیبهشت است.

به گفته وی ،این گیاه دارای خواص مختلف دارویی ،صنعتی و غذایی است که هر ساله و به خصوص در سال‌هایی که میزان بارندگی مطلوب باشد با شروع رویش این گیاه مردم اقدام به جمع آوری ساقه گیاه به منظور تهیه آش واستفاده بعنوان سبزی می کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه ارتفاع این گیاه به ۴۰ سانتیمتر هم می رسد بیان کرد:گیاه سریش یا  به گویش محلی «هریشو » در تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش بادی، بسیار موثر است.

کریمی به میزان تولید این گیاه در هکتار اشاره نکرد و گفت: وسعت مراتع شهرستان بافق بیش از ۷۰۰ هزار هکتار است و در این مراتع ۱۲۰ نوع گونه گیاهی وجود دارد.

مساحت کل اراضی شهرستان بافق ۸۵۰ هزار هکتار می باشد که حدود ۴۰۰ هزار هکتار آن بیابانی است.

مرکز این شهرستان ۵۲ هزار نفری در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری بیابان زدایی گیاهان بافق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری بیابان زدایی گیاهان منابع طبیعی و آبخیزداری بیابان زدایی گیاهان بافق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۴۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۴ هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، روح الله زارع خورمیزی به مناسبت هفته زمین پاک گفت: وجود نخاله‌های ساختمانی و ضایعات مختلف واحدهای صنعتی در کنار انواع پسماندها، وضعیت بسیار نامناسبی و غیر بهداشتی را در شهرستان ایجاد کرده است.

وی به اهمیت حفظ زمین پاک و نقش مردم و مسئولان در تحقق آن در شهرستان اشاره کرد و گفت: همه باید خود را در حفظ زمین پاک بیش از گذشته مسئول بدانند.

زارع افزود: یکی از مهمترین مأموریت‌های این اداره در کنار تلاش و همراهی ادارات، کار فرهنگی و آموزشی برای فرهنگ سازی حفظ محیط از آلودگی‌ها است.

وی گفت: به رغم اینکه طرح مدیریت پسماند در شهرستان مصوب شده ولی هنوز در عمل شاهد اجرای آن نیستیم و این یکی از مشکلات اصلی است.

کد خبر 6088495

دیگر خبرها

  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی
  • یکی از بهترین آموزشگاه‌های آرایشگری مردانه در تهران با مدرک بین المللی
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • غیبت ۱۳۷ کنکوری در مناطق سیل‌زده شهرستان زیرکوه/ علاوه بر فرصت مجدد آیا سهمیه‌ای به داوطلبان اختصاص داده می‌شود؟ +فیلم
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان
  • ۱۱۴ هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند