Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای نخستین بار در غرب آسیا موفق شدند دانش فنی بازیافت کاتالیست مستعمل را بومی‌ کنند. کاتالیست‌ها در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی‌ها کاربرد گسترده‌ای دارند و با بازیافت آنها عناصر باارزشی از جمله نیکل استخراج می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای نخستین بار در غرب آسیا موفق شدند دانش فنی بازیافت کاتالیست مستعمل را بومی‌سازی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاتالیست‌ها در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی‌ها کاربرد گسترده‌ای دارند و با بازیافت آنها عناصر باارزشی از جمله نیکل استخراج می‌شود.

بازیافت کاتالیست‌های غیراستفاده در صنعت پتروشیمی دستاورد جدید نخبگان دانشگاه امیرکبیر است که در جهت فرآوری عناصر باارزش و جلوگیری از خام‌فروشی، دانش فنی آن بومی‌ شده است. 

پیش از این با انبار کردن کاتالیست‌های به اصطلاح مستعمل، آلودگی‌های زیست‌محیطی ایجاد می‌شد که با تلاش نخبگان، دانش فنی بازیافت این مواد برای نخستین بار در غرب آسیا، در ایران بومی‌سازی شده است.

عناصر استخراج شده از کاتالیست‌ها کاربرد فراوانی در صنعت فولاد دارد و می‌تواند جایگزین مواد وارداتی شود. طرح بازیافت کاتالیست‌های مستعمل زیر نظر بنیاد ملی نخبگان با هدف رفع نیازهای صنعت و با کمک دانشمندان داخلی انجام شده است.

"فائزه شمس" مجری طرح بازیافت کاتالیست‌های مستعمل گفت: این کاتالیست‌ها را از واحدهای پالایش دریافت می‌کردیم و سعی می‌کردیم عناصر با ارزش آن از جمله وانادیم یا نیکل از آن استخراج کنیم و به مقداری که در کشور نیاز داریم از بازیافت عناصر، تامین کنیم.

"علیرضا بابایی" کارشناس طرح بازیافت کاتالیست‌های مستعمل گفت: یکی از مشکلات صنعت این بود که کاتالیست‌های بسیار زیادی دپو شده بود و کسی قادر نبود از آن استفاده‌ای کند که امروز سه عنصر کلیدی از آن استخراج می‌شود.

"هادی خلیفه" یکی دیگر از کارشناسان این طرح گفت: محصولاتی که از این کاتالیست‌ها بدست می‌آید سه عنصر "اکسید مولیبدن"، "اکسید وانادیم" و "سولفات نیکل" و فرآوری سولفات نیکل است و خود فلز نیکل را نیز می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم که هر سه آنها در صنایع فولادسازی استفاده می‌شود.

12 چالش‌ شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر فعالان اکوسیستم نوآوری کشور چیست؟!/ قول حمایت همه‌جانبه دولت از دانش‌بنیان‌هااثر منفی تزریق مالی بدون برنامه‌ریزی در حوزه دانش‌بنیان/ لزوم ریل‌گذاری صحیح برای شرکت‌های دانش‌بنیان

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانش بنیان شرکت های دانش بنیان دانش بنیان شرکت های دانش بنیان بازیافت کاتالیست های مستعمل دانش فنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۴۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشان «همیار بازیافت» در کرمان رونمایی شد

همزمان با روز جهانی کار و کارگر و با حضور شهردار، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و شفافیت شورای شهر و مدیرکل آموزش و پرورش استان، نشان «همیار بازیافت» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، آیین رونمایی از نشان «همیار بازیافت» امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان، معاون خدمات‌شهری شهردار، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری و مسئولان اداره‌کل محیط‌زیست استان در دبستان دخترانه «شهدای ۷» کرمان برگزار شد،.

محسن تویسرکانی شهردار کرمان در این مراسم با تشکر از همکاری آموزش و پرورش و معلمان مدرسه در طرح فرهنگ‌سازی شهرداری در حوزه بازیافت زباله، روز معلم را تبریک گفت و یاد و خاطره شهید مطهری را گرامی داشت.

وی با بیان اینکه در این روز لازم است از شهیدان مدافع وطن و حرم یاد کنیم، امنیت کشور را مدیون فداکاری شهیدان دانست و اظهار کرد: طرح «همیار بازیافت» با هدف ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ از سال گذشته در شهر کرمان اجرایی شده و در سال‌جاری نیز ادامه دارد.

در ادامه رضا رضایی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان به طرح خوب شهرداری در راستای فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدأ اشاره کرد و از دانش‌آموزان خواست با همکاری والدین در طرح تفکیک زباله از مبدأ و جداسازی زباله‌های خشک از تر با هدف ایجاد شهری تمیز و زیبا، با شهرداری همکاری کنند.

وی با تشکر از شهرداری برای اجرای طرح «همیار بازیافت» و اجرای نمایش عروسکی «دایی‌دانا به مدرسه می‌رود» با بیان اینکه وظیفه داریم شهروندانی قانونمند تربیت کنیم، گفت: بسیاری از طرح‌ها، مستلزم سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش است و نیاز است همه نهادهای فرهنگی از ظرفیت آموزش و پرورش برای طرح‌ها و برنامه‌های خود استفاده کنند.

محمود ایرانمنش معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان نیز با تبریک روز بزرگداشت مقام معلم، با بیان اینکه برای ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ، راه‌های زیادی رفتیم، گفت: برای رسیدن به هدف نهایی به دستور شهردار کرمان این اقدام را از مدرسه شروع کردیم و نتیجه هم گرفتیم.

وی با بیان اینکه سازمان مدیدیت پسماند شهرداری کرمان از سال گذشته اجرای نمایش عروسکی «دایی‌دانا به مدرسه می‌رود» را در دستور کار قرار داده است، افزود: امسال نیز طرح شروع شده و مدرسه به مدرسه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان داده می‌شود و تاکنون حدود ۷۰۰۰ دانش‌آموز آموزش‌های لازم را در این زمینه فرا گرفته‌اند.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان وجود زباله‌گردها را دلیلی بر عدم اجرای تفکیک زباله از مبدأ اعلام کرد و گفت: شهروندان می‌توانند از سه طریق نسبت به تفکیک زباله‌ها و تحویل پسماندهای خشک اقدام کنند.

وی از وجود ۲۲ کلبه بازیافت در ۲۱ ناحیه شهر کرمان خبر داد و افزود: شهروندان می‌توانند از طریق نرم‌افزار «کرمون من»، تلفن گویای ۱۳۷ بو نصب نرا افزار «شمیز» با شهرداری در تماس باشند و پسماندهای خشک را تحویل دهند.

به گزارش ایمنا، در مراسم رونمایی از نشان «همیار بازیافت» که با اجرای نمایش عروسکی «دایی‌دانا به مدرسه می‌رود» همراه بود، به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، از معلمان مدرسه دخترانه «شهدای ۷»، با اهدای گل قدردانی شد و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی فعال که در طرح ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ مشارکت کردند، با اعطای نشان «همیار بازیافت» مورد تشویق قرار گرفتند.

کد خبر 749525

دیگر خبرها

  • نشان «همیار بازیافت» در کرمان رونمایی شد
  • تولید کیت‌های استخراج DNA و RNA با قیمتی بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی
  • (ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟
  • تولید کیت‌های استخراج DNA با یک‌بیستم قیمت نمونه اروپایی
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • سانفرانسیسکو؛ پیشرو در بازیافت آب
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه