Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@23:09:40 GMT

بازگشت نشاط به مدارس/خوشحالی دانش‌آموزان و فرصت طلایی معلمان

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۵۸۰۰

بازگشت نشاط به مدارس/خوشحالی دانش‌آموزان و فرصت طلایی معلمان

‍‍‍‍‍‍

با فروکش کردن تب کرونا و بر اساس مصوبه ششم فروردین ستاد ملی کرونا، آموزش در کشورمان حضوری شد و تصمیم بر این است تا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی نحوه آموزش دانش آموزان به دوران قبل از کرونا بازگردد، هر چند این اقدام با استقبال اکثریت والدین و دانش آموزان مواجه شده است اما مخالفان نیز دلایل خود را برای غیرحضوری شدن فرایند یادگیری و یاددهی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس بخشنامه آموزش و پرورش و با استناد به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت های تربیتی و آموزشی دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمامی دروس از ۱۴ فروردین ماه تا پایان سال تحصیلی با رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک و تهویه کلاس باید به صورت حضوری دنبال خواهد شد.

همچنین همه عوامل اجرایی و آموزشی مدارس باید مطابق جدول برنامه هفتگی و با رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس حضور داشته باشند و پیش بینی شده با دانش آموزانی که غیبت غیر موجه دارند، مطابق مقررات برخورد لازم صورت گیرد.

برای دانش آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم این ویروس و درگیر بیماری زمینه ای با تایید پزشک معالج و رضایت والدین هم این امکان فراهم شده تا از بستر شاد آموزش ها را دنبال کنند. همچنین پیش بینی شد که اطلاعات دانش آموزان مبتلا و دارای علائم کرونا در سامانه نظام مراقبت کووید۱۹ ثبت شود و مراتب به مراکز جامع سلامت ارجاع شود.

در دستورالعمل حضوری شدن کلاس های درس دانش آموزان، موضوع ساماندهی سرویس های ایاب و ذهاب دانش آموزان و  تردد برای مناطق شهری مورد تاکید قرار گرفته است، همچنین براین اساس شهریه مدارس غیر دولتی به هیچ وجه با حضوری شدن کلاس های درس افزایش نمی یابد و به طور کلی هرگونه افزایش شهریه ممنوع اعلام شده است.

با این تصمیم که از ۱۴ فروردین ماه در مدارس سراسر کشور اجرا شده، در ماه های پایانی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شاهد روزهای پر کار معلمان برای جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان هستیم، فرصتی طلایی 

موافقان آموزش حضوری چه می‌گویند؟

موافقان بازگشایی مدارس بر این باور هستند که در ۲ سال گذشته پژوهش‌ها و مطالعات داخلی و حتی بین‌المللی نشان داده است که آموزش مجازی به هیچ وجه نمی‌تواند به عنوان جایگزین آموزش حضوری تعریف شود و یکی از مهمترین چالش‌های دوران کرونا افت یادگیری دانش‌آموزان بوده است.

آنها می‌گویند دانش آموزان از خانه‌نشینی به ستوه آمده‌اند و تاثیرات منفی روحی و اجتماعی که حاصل دوری از مدرسه است موجبات افسردگی و گوشه‌نشینی بسیاری از کودکان و نوجوانان را فراهم کرده است. اما عده‌ای نیز با بازگشایی مدارس پس از تعطیلات نوروزی مخالف هستند و حتی اقدام به راه‌اندازی کارزار مخالفت با بازگشایی مدارس کرده‌اند.

بعضی از والدین هم معتقدند که آموزش مجازی در دوران کرونا جوابگوی نیاز علمی فرزندانشان نبوده است و فرزندان آنها در طول این مدت افت تحصیلی قابل توجهی را تجربه کرده‌اند این در شرایطی است که شاهد رفت و آمد عموم مردم در اماکن مختلف تفریحی و گردشگری در ایام کرونا هستیم.

مدافعان بازگشایی مدارس همچنین می‌گویند که والدین نمی‌توانند نقش معلم را به درستی ایفا کنند و تخصص والدین در امور آموزشی و همچنین مشکلات نرم‌افزار آموزش مجازی «شاد» باعث شده فرزندان آنها در ایام کرونا از نظر تحصیلی آسیب جدی ببینند. مشارکت فعال دانش‌آموزان در کلاس درس، حفظ نظم و انضباط، گسترش دامنه ارتباط در کلاس حضوری ، طرح سوالات ذهنی، تمرین کارگروهی و یادگیری بهتر از مزایای آموزش حضوری است.

بنا به اعتقاد کارشناسان امر آموزش در کلاس حضوری، در هر صورت از طریق اجبار به نتیجه می‌رسیم ولی در آموزش غیرحضوری دانش آموز احساس مسئولیت نمی کند در این شرایط بار آموزش به دوش والدین است که به علت تسلط نداشتن آنها به موضوع دروس، دانش آموز از یادگیری عقب می‌ماند.

بروز شکاف عمیق بین دانش آموزان و معلمان در استفاده از آموزش دیجیتال، کاهش انگیزه دانش‌آموزان، عدم تمرین کارگروهی ، کم شدن رابطه مستقیم بین معلم و دانش آموز، تنبلی، کم تحرکی دانش‌آموزان و خستگی و دل آزردگی خانواده‌ها از جمله آسیب های آموزش غیرحضوری است.

تعطیلی طولانی آسیب‌های عمیقی به روند یادگیری و آموزش دانش‌آموزان وارد کرده است و باید به نحوی جلوی این معضل گرفته شده و به آن پایان داده شود. اما این اتفاق مثبت نباید با کم‌توجهی به موضوع مهم بهداشت و سلامت عمومی قربانی شود.

نظر مخالفان هم شنیدنی است

در این میان استقبال کم دانش آموزان البته در برخی مدارس حاکی از آن است که بازگشایی اجباری مدارس اگرچه کام برخی از معلمان، دانش‌آموزان و والدین را شیرین کرده اما به مذاق بعضی از والدین و دانش‌آموزان خوش نیامده است و آنها یکی از دلایل این مخالفت را رعایت نشدن کامل شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می دانند.

والدینی که مخالف بازگشایی مدارس هستند بر این باورند که بازگشایی مدارس در شرایطی که جامعه هنوز هم با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و امکان انتقال این ویروس در اماکن عمومی وجود دارد، اقدام منطقی و قابل قبولی نیست.

آنها از هماهنگ نبودن سرویس مدارس، نبود تجهیزات لازم و عدم تهویه مناسب در کلاس‌های درس برای اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز گلایه مند هستند و اعتقاد دارند تدابیر مسئولان برای برگزاری کلاس‌ها در دوران کرونا به ماسک زدن دانش‌آموزان و باز بودن پنجره‌های کلاس محدود شده است و نیاز است که تمهیدات اساسی‌تری در این زمینه اندیشیده شود.

دلیل دیگری که عده ای را به مخالفت با بازگشایی مدارس ترغیب کرده، زمان آن است، آنها می گویند به دلیل انجام سفرهای نوروزی دولت باید چند روزی تامل کرده و با سنجش شرایط موجود نسبت به آموزش های حضوری تصمیم می گرفت، شاید در این صورت واکنش های منفی به این اقدام به مراتب کمتر بود.

دانش‌آموزان درباره بازگشایی مدارس چه نظری دارند؟

اما در میانه کش و قوس های بزرگترها و مسوولان برای بازگشایی مدارس، دانش آموزان از اینکه بار دیگر در میان همکلاسی های خود حضور یافته و می توانند درک درستی از مطالب کتاب های درسی در کلاس و ارتباط چهره به چهره با معلم داشته باشند، خوشحال هستند چرا که آموزش آنلاین را دچار کاستی ها و نقایصی می دانند که باعث شده در مدت ۲ سال گذشته با یک خلاء بزرگ در یاددهی و یادگیری مواجه شوند.

دانش آموزان از حضور در مدرسه و دیدن معلم و دوستانشان پس از ۲ سال بسیار شادمان هستند و درس خواندن کنار دوستان را لذت بخش تر از تنهایی در منزل دانسته و ابراز کردند که در ۲ سال گذشته از درس خواندن در فضای مجازی خسته شده اند.

تکلیف آموزش آنلاین چه می‌شود؟

با حضور دانش آموزان در مدرسه به طور طبیعی آموزش های آنلاین کمرنگ می شود اما از آنجا که در کنار ایرادات آموزش های غیرحضوری هم دستاوردها و محاسن خود را دارد این بی انصافی است که رها شده و به حاشیه رانده شود که البته در این مورد هم مسوولان آموزش و پرورش تدابیر اندیشیده اند تا از این روش به عنوان یک مکمل استفاده شود.

نظرات متولیان امور آموزشی و مسوولان بهداشتی در رابطه با کرونا و بازگشایی مدارس

به دنبال بازگشایی مدارس مسوولان دستگاه تعلیم و تربیت آموزش های حضوری را جزو ضروریات نظام آموزشی دانسته و این اطمینان را به خانواده ها داده اند که موارد بهداشتی رعایت می شود. در این رابطه مسوولان در استان های مختلف که این روزها تلاش دارند تا شرایط را برای حضور دانش آموزان مهیا کنند از تاثیرات مثبت آموزش حضوری می گویند از جمله اینکه مدیرکل آموزش و پرورش مازندران درباره واکنش والدین به بازگشایی کامل مدارس می‌گوید : طبق ارزیابی و نظرسنجی که از ۵۲۰ هزار دانش آموز و والدین آنان در هفته‌های گذشته انجام شده حدود ۸۰ درصد از بازگشایی مدارس و از سرگیری مجدد تحصیل حضوری فرزندانشان استقبال کرده اند.

با این حال مدیرکل آموزش و پرورش مازندران معتقد است که سلامت دانش آموزان برای متولیان امر تعلیم و تربیت بسیار اساسی است و به طور حتم مدیران مدارس نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و لزوم استفاده از ماسک حساسیت به خرج خواهند داد.

علیرضا سعدی‌پور با بیان اینکه اعتباراتی را برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و آماده سازی مدارس استان برای پذیرش محصلان به صورت حضوری در نظر گرفتیم، افزود: آموزش مجازی هرچند به والدین این امکان را می‌دهد که با حضور نیافتن فرزندانشان در مدرسه نسبت به سلامت فرزند خود، احساس امنیت بیشتری کنند، اما دانش‌آموزان به اجتماعی شدن نیاز دارند و این مهم با آموزش حضوری فراهم می‌شود، چرا که مدارس به جز فعالیت‌های آموزشی و یادگیری که دارند با برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها در زمینه‌های مختلف دینی، فرهنگی، هنری و ورزشی نقش بسزایی در رشد همه‌جانبه دانش آموزان خواهند داشت.

وی تصریح کرد: افت تحصیلی و شکوفا نشدن استعدادهای دانش آموزان در ماه‌هایی که تحصیل حضوری برقرار نبود در مازندران بسیار افزایش یافته و اگر روند مبهم تحصیل مجازی ادامه می‌یافت به طور حتم در بلند مدت اثرات منفی به جامعه تعلیم و تربیت کشور و استان وارد می‌شد.

پیرو این تصمیم جامعه پزشکی از متولیان امور آموزشی درخواست کرده اند که با اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی علاوه بر ایجاد فضای امن بهداشتی به دغدغه دوگانه تحصیل حضوری یا مجازی پایان دهند.

همچنین زیرساخت‌های لازم باید فراهم شود و در کنار آن با تحقق آمار مطلوب واکسیناسیون در بین جامعه هدف معلمان، کادر اجرایی مدارس و دانش آموزان و همچنین الزام استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در بین دانش آموزان و گردش هوا در کلاس‌های درس مدنظر قرار گیرد.

در رابطه با وضعیت واکسیناسیون هم معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام آمار تزریق واکسن کرونا در بین گروه‌های هدف آموزش و پرورش مازندران معتقدند است که در برخی از گروه‌ها روند تزریق واکسیناسیون علیه کرونا بسیار عالی و پرشتاب بوده و در برخی گروه‌ها هم از روند طرح واکسیناسیون برای مهار کرونا به هیچ عنوان رضایت بخش نبوده است.

دکتر عباس علیپور اضافه کرد: در زمان حاضر حدود ۹۵ درصد معلمان استان حداقل ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کردند ، اما سهل‌انگاری در بین حدود ۴۰ هزار معلم استان در تزریق دز سوم واکسن کرونا وجود دارد و در زمان حاضر تنها ۴۵ درصد از این جامع هدف نسبت به تزریق دز تکمیلی واکسن خود اقدام کردند.

وی ادامه داد: همچنین ۹۸ درصد از مجموع ۲۵۰ هزار دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ سال واجد شرایط مازندرانی هر ۲ دز واکسن کرونای در نظر گرفته شده خود را دریافت کردند و واکاوی این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که دغدغه کمی برای این گروه سنی و حاضر شدن آنان در کلاس درس حضوری در استان به دلیل ایجاد ایمنی جمعی با تزریق واکسن وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که از مجموع ۲۲۰ هزار دانش آموز هفت تا ۱۲ ساله در مازندران تنها ۲۵ درصد نسبت به تزریق تنها دز واکسن در نظر گرفته شده کرونای خود اقدام کردند، گفت: بازگشایی مدارس ابتدایی استان با توجه به آمار غیرقابل قبول تزریق واکسن کرونا در بین این گروه سنی بسیار خطرناک است و از آموزش و پرورش می‌خواهیم که علاوه بر فرهنگ‌سازی برای تزریق واکسن، نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس ابتدایی استان دغدغه بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: همچنین آمار تزریق واکسن برای کارکنان سرویس مدارس هم در مازندران به هیچ عنوان رضایت بخش نیست و از مجموع ۱۰ هزار نفری که در این حوزه در استان فعالیت می‌کنند، تنها ۴۰ درصدشان نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کردند.

از معایب آموزش مجازی هم بخوانید نظر یک روانشناس و مشاور خانواده را که معتقد است: در بحث ارتباطات والدین و کودک شاید ما گاهی تاکید بر حُسن رابطه والدین و کودک در زمان قبل از کرونا داشتیم اما این روزها با تعطیلی مدارس، والدین نقش ناظم به خود گرفتند و ناظم و سخت گیر بودن در رابطه والد و فرزند بسیار تاثیر گذار بوده است.

دکتر شقایق ملک زاده افزود: کرونا آموزش‌ها را از حالت طبیعی خارج کرد و مسوولیت زیادی بدون آموزش قبلی بر دوش خانواده ها افتاد و هر گونه ایراد و تنبلی و قصوری که والدین از دیدگاه شخصی خود می بینند موجب تنبیه و حتی کودک آزاری هم شده است.

وی ادامه داد : والدین با سلیقه‌ خود قضاوت و آموزش در منزل را عهده دار شدند و بررسی می‌کنند و طبیعی است که رابطه مادر و فرزند بشدت تحت الشعاع این‌ مساله قرار گرفته و بد و بدتر شده است.

این روانشناس خاطر نشان کرد: مشکل دیگر آموزش مجازی قطع ارتباط استدلال ساز معلم  با دانش آموزان است و دانش آموزی که در رختخواب به درس ها کم و بیش گوش می‌دهد و یا هر وقت اگر خودش بخواهد گوش می کند آیا می توان به اندوخته هایش در طول سال تحصیلی اعتماد کرد؟

وی افزود: تعطیلی مدارس، بچه ها را مخفی کار هم کرده است و از سوی دیگر همین برخورد والدین با بچه ها نیز گاهی به خاطر جواب ندادن به یک سوال استرس شدیدی به آنان می دهد در عین حال که باید چاق شدن کودکان، آسیب‌های چشمی، ناتوانی در یادگیری بعضی از مطالب پس از یک بار آموزش را در نظر داشت که باعث نگرانی والدین، روانشناسان و معلمان شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان هم می گوید: سعی کرده ایم تا آنجا که بضاعتمان امکانش را می دهد، شرایط را برای حضور دانش آموزان در مدارس و آموزش حضوری آنان فراهم کنیم.

علی اسماعیلی با بیان اینکه با حضوری شدن آموزش در مدارس، ظرفیت فضای مجازی و سامانه شاد را از دست نخواهیم داد، گفت: از این ظرفیت به عنوان ابزار تعامل دانش آموزان و اولیا با معلمان و پیگیری برنامه های مکمل، بهره خواهیم برد.  

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم گفت: با بازگشایی تمامی مراکز آموزشی از امروز چهاردهم فروردین ماه، بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش آموز خراسان رضوی در کلاس درس حاضر شدند.

سید امیر شوشتری افزود: همراه با آغاز فصل بهار بنا بر مصوبه ستاد استانی کرونا بازگشایی کامل مدارس با هدف بازگشت دانش آموزان به روند عادی تحصیل آغاز شد.

وی ادامه داد: روند آموزش حضوری با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و حضور مربیان و مراقبان بهداشت در همه مدارس استان همراه است و بر این اساس تمامی ۹ هزار و ۵۰۰ کد آموزشی (مدرسه) با بیش از ۵۶ هزار کلاس درس از امروز میزبان دانش آموزان این استان در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: رعایت فاصله اجتماعی یک و نیم متر برای دانش آموزان در مدارس الزامی است و کلاسهایی که دارای بیش از ۳۰ دانش آموز هستند طبق تقسیم بندی، حضور دانش آموزان به شکل زوج و فرد انجام می‌شود.

شوشتری افزود: تاکنون بیش از ۹۵ درصد دانش آموزان ۱۲ سال به بالای استان خراسان رضوی و درصد قابل توجهی از دانش آموزان ابتدایی در برابر بیماری کووید۱۹ واکسینه شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز با اشاره به اینکه آموزش حضوری بسیار ارزشمندتر از آموزش مجازی است، اظهار داشت: ارائه آموزش‌های حضوری بسیار ضروری و ساحت‌های ۶ گانه تعلیم و تربیت در آموزش حضوری به بهترین شکل ممکن پیگیری می شود.

محمود نقوی افزود: مسوولان دست به دست هم دادند تا در حوزه تعلیم و تربیت و پرورش استعدادهای دانش آموزان شکوفا شود و امکانات و زمینه های رعایت شیوه نامه های بهداشتی در بیشتر مدارس استان همدان فراهم شده تا در طول تحصیل دانش آموزان روند تحصیل مختل نشود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد معلمان استان همدان واکسن کرونا را دریافت کرده اند، افزود: بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان بین ۱۲ تا ۱۸ سال و نزدیک به ۵۰ درصد دانش آموزان کمتر از ۱۲ سال استان همدان واکسن کرونا را تزریق کرده اند و از ورود دانش آموزانی که واکسن نزده اند جلوگیری نمی شود اما با جدیت دنبال رعایت شیوه نامه های بهداشتی هستیم.

کادر آموزشی از فواید حضور دانش‌آموزان در مدرسه می‌گویند

همچنین کارشناسان آموزشی و معلمان نیز معتقدند آموزش حضوری دانش آموزان در شرایط کرونایی یک حلقه از زنجیره تصمیم گیری در کشور در شرایط کرونایی است و یک موضوع جداگانه نیست همان گونه که پیش از این همه شاهد بازگشت فعالیت کامل صنوف مختلف ‌، بازگشایی کارخانجات ، فعالیت کامل وسایط نقلیه عمومی و فعالیت‌های تجاری در سطح کشور بودیم ، اکنون نوبت به مدرسه رسید چرا که برای آموزش دانش آموزان ، مدرسه و معلم جایگزین ندارند و به طور قطع بی‌توجهی به آموزگاران و کلاس‌های درس باوجود شیوع کرونا ، تعلیم و تربیت و کیفیت در نظام آموزشی را ابتر می‌سازد و باید مخالفان بازگشایی مدارس راجع به این موضوع با درک اهمیت تعلیم و تربیت حضوری به نوعی در نگاهشان بازنگری کنند.

یکی از این معلمان با اظهار این که آموزش مجازی ضربه سنگینی به نظام آموزشی کشور زده است و باید هر چه سریع تر جلوی زیان بیشتر گرفته شود ، گفت : باید برای تحصیل حضوری دانش آموزان برنامه‌ریزی می‌شد که وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ اخیر خود گام محکم برای اجرای این طرح برداشت.

رجب بهارپور افزود : به خاطر شیوع کرونا ، سبک و سیاق تعلیم و تربیت و تحصیل طی ۲ سال گذشته تغییر کرده و برای افزایش تمایل دانش آموزان به مدرسه، تغییر در برخی از قوانین در زمان بازگشایی مدارس و تحصیل اجتناب ناپذیر است و دانش آموزان را نمی‌توان بدون مقدمه و همانند سابق وارد فضای مدارس باهمان سبک قدیم کرد.

وی توضیح داد : به عنوان مثال، نوآموزانی که ورودشان به مدرسه با شیوع کرونا همزمان شد اکنون در سال دوم و یا سوم ابتدایی تحصیل می‌کنند که شاید تاکنون پایشان به مدارس باز نشده باشد و هیچ حس و درکی از حال و هوایی مدرسه ندارند و یا دانش آموزان دیگر در ماه‌های گذشته از طریق رایانه و تلفن همراه آموزششان را دنبال کردند و ده‌ها نمونه دیگر که با سبک تحصیل در مدارس متفاوت بوده که نیاز است مدیران و معلمان همزمان با بازگشایی مدارس در کنار رفع مشکلات سخت افزاری و یادآوری رعایت دستورالعمل‌های‌ بهداشتی به مسایل روحی و روانی دانش آموزان و آداب تحصیل در مدارس ویژه توجه کنند.

این معلم خاطرنشان کرد : در کنار توجه به مسایل زیرساختی، فنی، و تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش باید برای اقناع‌سازی و اطمینان بخشی به دانش آموزان و اولیاء و مربیان برای تحقق و اجرای الگوی آموزشی ابلاغ شده آموزش و پرورش اقدام کند.

این معلم مقطع متوسطه دوم گفت : همچنین بسیاری از خانواده‌ها خواستار سهیم شدن و همکاری با متولیان مدارس برای ایجاد محیطی سالم و ایمن با همکاری انجمن‌های اولیاء و مربیان هستند که توجه به این موضوعات می‌تواند روند ورود دانش آموزان به مدارس و قانع کردن والدین در شرایط کرونایی بسیار تاثیر گذار باشد.

مدیران مدارس هم معتقدند: بازگشایی مدرسه و برداشتن محدودیت ها، روند تعلیم و پرورش را دوباره زنده کرده و جای خوشحالی است که دانش آموزان پس از ۲ سال مجددا در مدرسه حضور یافته اند.

آنها می گویند: جنب و جوش و رفت و آمد دانش آموزان در مدرسه حس بسیار خوبی را در میان کادر مدرسه و معلمان ایجاد کرده و ما نیز تمام تلاش خود را بکار خواهیم بست تا با ایجاد فضایی شاد و مفرح و اجرای برنامه‌های متنوع در مدرسه خاطرات حضور در مدارس را دوباره در دانش آموزان زنده کنیم.

بر اساس نظر آنها در دوران کرونا دانش‌آموزان بطور عمده با خانواده‌های خود در خانه بودند و هیچ تعامل دیگری با سایر همسالان خود و جامعه نداشتند که این امر علاوه بر شرایط افت تحصیلی بخش ارتباط های اجتماعی و حضور در جامعه را نیز برای دانش آموزان با مشکل مواجه کرده بود.

اگر دانش‌آموزان و معلمان مشکوک به کرونا قرنطینه و دوره درمان خود را رعایت کنند، هیچ مشکلی برای دانش آموزان پیش نخواهد آمد.
 

چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت در آموزش حضوری یا آنلاین

همراهی نکردن برخی والدین برای تحصیل حضوری، فراهم نبودن امکانات و تجهیزات برای اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مشکلات برنامه شاد و فقدان امکانات لازم برای استفاده از این برنامه برای خانواده‌های کم بضاعت دیگر چالشی است که ترک تحصیل در میان دانش آموزان را افزایش داده و وزارت آموزش و پرورش را با چالش دیگری در فرایند تعلیم و تربیت روبرو می کند.

به چالش آموزش های غیرحضوری این را هم اضافه کنیم که دانش آموزانی به کلاس دوم و سوم ابتدایی رفته اند که با واژه هایی چون همکلاسی، کلاس درس، مدرسه و تخته سیاه بیگانه هستند، آنها با مفهوم واقعی یادگیری بیگانه اند و درک درستی از ارتباط روحی و عاطفی با معلم ندارند و صرفا با صدا و تصویر فردی از پشت گوشی تلفن همراه آشنا هستند که از آنها خواسته است حروف و کلمات را یاد گرفته و تکرار کنند.

همچنین بازماندگان از تحصیل دوره ابتدایی در دوران ارائه آموزش های آنلاین به دلایل مختلف از جمله دسترسی نداشتن به گوشی های هوشمند و اینترنت هم کم نبوده به گونه ای که بر اساس اعلام رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تعداد بازماندگان از تحصیل دوره ابتدایی در سال جاری ۱۸۵ هزار نفر است و سال گذشته نیز این تعداد ۲۱۰ هزار نفر بوده است.

اکنون که واکسیناسیون عمومی انجام شده و ابتلا و فوتی های کرونا روند کاهشی پیدا کرده است به نظر می رسد جایز نیست فرزندانمان را به بهانه های واهی و بدون علم و آگاهی از فواید آموزش های حضوری محروم کنیم هر چند که سلامت جسم دانش آموزان در اولویت قرار دارد اما نباید از عواقب جبران ناپذیر آموزش های صرف غیرحضوری غافل شویم چرا که بچه ها برای تعالی جسم و روح خود به تعامل سازنده با همسالان و ارتباط رو در رو با معلمان و مربیان نیاز دارند.

در این گزارش که حاصل تلاش خبرنگاران ایرنا در استان های مختلف کشور است تلاش شد تا به گوشه ای نظرات کارشناسان، دانش آموزان، کادر آموزشی و مسوولان در بازخورد بازگشایی مدارس پس از ۲ سال اشاره شود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در خصوص آموزش های حضوری و روند فعالیت مدارس در سال جدید می توانید به این گزارش ها که در ادامه می آید مراجعه کنید:

بازگشایی مدارس و پایان دوگانه تحصیل حضوری یا مجازی

بچه‌ها برپا؛ پایان سکوت دوساله زنگ کلاس درس در گیلان

حال و هوای مدارس فارس در روز بازگشایی حضوری

بازگشت شور و نشاط به جنوب‌شرق تهران با بازگشایی مدارس

طنین زنگ مدارس و شور و شوق دانش آموزان مهابادی

آموزش حضوری ؛ زمانی برای جبران عقب‌ماندگی‌های دانش‌آموزان

برچسب‌ها ویروس کرونا بازگشایی مدارس آموزش حضوری وزارت آموزش و پرورش آموزش مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا بازگشایی مدارس آموزش حضوری ویروس کرونا بازگشایی مدارس آموزش حضوری وزارت آموزش و پرورش آموزش مجازی دستورالعمل های بهداشتی شیوه نامه های بهداشتی رعایت دستورالعمل مدیرکل آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش بازگشایی مدارس حضور دانش آموزان برای دانش آموزان آموزش های حضوری هزار دانش آموز دانش آموزان دانش آموزان تعلیم و تربیت دانش آموزان دانش آموزان کلاس های درس خراسان رضوی دوران کرونا آموزش مجازی آموزش حضوری واکسن کرونا تزریق واکسن استان همدان تحصیل حضوری ۲ سال گذشته دانش آموز خانواده ها حضوری شدن آموزش ها کلاس درس حضوری شد بر اساس کلاس ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۵۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت ادامه خواهد داشت

ایسنا/بوشهر  مدیر کل آموزش و پرورش بوشهر گفت: همه مدارس استان تا ۱۹ اردیبهشت به آموزش ادامه می‌دهند و از مدیران مدارس خواسته شده تا آموزش‌ها تا تاریخ مذکور ادامه داشته باشد.

علی موحدی افزود: دانش‌آموزان پایه‌های اول تا پنجم ابتدایی تا نوزدهم اردیبهشت و دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی که دو امتحان هماهنگ کشوری دارند تا هشتم خرداد در مدارس حضور خواهند داشت.

 وی با بیان این‌که امتحانات پایه متوسطه اول از نوزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود، اضافه کرد: به مدیران مدارس متوسطه اول اعلام شده دو روز قبل‌از شروع امتحانات یعنی از هفدهم اردیبهشت کلاس‌های درس تعطیل تا دانش‌آموزان برای شرکت در امتحانات آماده شوند.

 مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر عنوان کرد: امتحانات دانش‌آموزان پایه متوسطه اول تا ۱۳ خرداد ادامه دارد.

 وی گفت: کلاس‌های درس دانش‌آموزان متوسطه دوم (پایه‌های ۱۰، ۱۱ و ۱۲) هم تا نوزدهم اردیبهشت دایر است و بعد از آن باید برای شرکت در امتحانات نهایی که به صورت هماهنگ کشوری است، آماده شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردو‌های تربیتی می‌شوند
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت ادامه خواهد داشت
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردوهای تربیتی می شوند
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری