Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@20:00:51 GMT

کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود/ خرید توسط کشاورزان افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۷۲۳۹

کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود/ خرید توسط کشاورزان افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر، سید علی لاهوتی افزود: پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف کود فسفات و پتاسه در سال جاری به مصرف استاندارد در جهان و میزان پیشنهادی مؤسسه تحقیقات خاک و آب نزدیک‌تر شود.

وی با بیان اینکه ما در یک دهه اخیر در مصرف کودهای شیمیایی نسبت به میانگین جهانی و پیشنهاد مؤسسه آب و خاک دچار کم‌مصرفی شده‌ایم، با اشاره به کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در سال جاری، اظهار داشت: با اجرای این مصوبه، از تاریخ یک فروردین ماه سال جاری آمار فروش روزانه نشان می‌دهد که مصرف این کودها نسبت به دو سال اخیر روند صعودی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاهوتی افزود: به طور نمونه بررسی آمار فروش روز گذشته افزایش فروش ۳۴ درصدی در این حوزه را نشان می‌دهد.

لاهوتی با اشاره به اینکه در ابتدای سال ۹۹ و با تغییر نرخ ارز مصرف کودهای پتاسه و فسفاته کاهش یافت، تصریح کرد: مصرف کودهای شیمیایی به جهت کمی و کیفی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر محصولات کشاورزی دارد و با افزایش مصرف و رسیدن به مصرف بهینه، افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر کمبود تولید در محصول گندم به‌وضوح قابل‌مشاهده بود، یادآور شد: کشاورزان نتوانستند به دلیل گرانی از این نهاده‌های اثرگذار استفاده کنند که در نهایت شاهد کاهش تولید بوده‌ایم که در سال جاری به دلیل استفاده از این کودها سال پر محصولی را ازنظر کمی و کیفی در محصولات کشاورزی شاهد خواهیم بود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی استان با اشاره به این که کودهای پتاسه و فسفات در مقابل تنش‌های محیطی مانند سرما و گرما، توان گیاهان را افزایش می‌دهد، گفت: با مصرف این کودها شاهد تولید محصولات سالم خواهیم بود.

وی با اشاره به وجود ۶۳ کارگزاران کشاورزی در اقصی نقاط استان افزود: با صدور حواله‌های الکترونیکی که توسط مراکز خدمات جهاد کشاورزی انجام و در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود، آنها می‌توانند با قیمت‌های اعلامی کودها را تهیه کنند.

وی با اشاره به استقبال کشاورزان از این محصولات، یادآور شد: در حال حاضر ذخایر استراتژیک کودهای شیمیایی بیش از ۵۰۰۰ هزار تن است و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مشکلی در تأمین و تدارک کودهای پتاسه و فسفاته وجود ندارد.

لاهوتی از کشاورزان خواست تا نهاده‌های مورد نظر خود از جمله کود را از شبکه‌های رسمی تهیه کنند تا شاهد اثربخشی مصرف کودهای کشاورزی در محصولات خود باشند.

کد خبر 5460863

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کود شیمیایی محصولات کشاورزی بوشهر ویروس کرونا ماه رمضان 1401 کرمانشاه ماه مبارك رمضان خراسان رضوی آمار کرونا مشهد بازگشایی مدارس گردشگری مسافران نوروزی گرگان روز طبیعت سانحه تصادف مصرف کودهای سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۷۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ امید جهان نژادیان گفت: خوزستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی ازجمله گندم است و برداشت این دانه‌های طلایی در استان از بیستم فروردین امسال از مناطق جنوبی استان آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان میزان خرید روزانه خرید گندم از کشاورزان خوزستان را بیش از ۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، بیش از ۵۶۰ هزار تن از این محصول راهبردی خریداری و به سیلو‌ها انتقال داده شده است.
وی درخصوص میزان خرید گندم نسبت به پارسال می‌گوید: تاکنون شاهد افزایش دوبرابری این محصول هستیم و استقبال کشاورزان برای تحویل به مراکز خرید خوب بوده است.
در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم به قیمت ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.
پارسال در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.
در سال زارعی جاری در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی خوزستان کشت گندم انجام شده است.

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت