Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-07@04:14:16 GMT

پای درس آقا| نظری بر اوصاف اهل تقوا

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۷۷۷۸

پای درس آقا| نظری بر اوصاف اهل تقوا

رهبر انقلاب می‌فرمایند: همه ما بهشت را طلب می‌کنیم، اما خدا می‌گوید ما این بهشت را برای مردم باتقوا آماده کرده‌ایم، آن‌ها باید بیایند سر این سفره بنشینند. آن‌ها کی هستند؟ باتقوایان. باتقوا کیست؟

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حتما شنیده‌اید که در آموزه‌های دینی برای «اهل تقوا» مقام و اجر عظیمی چه در دنیا چه در آخرت محفوظ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در ادامه می‌خوانید سخنان دانشمند بزرگ اسلام، آقاسیدعلی خامنه‌ای در مورد ویژگی‌های متقین است.

بهشت برای اهل تقواست

این جمله معروف که می‌گوید: شما اهل بهشتید و به بهشت خواهید رفت؛ اگر ان‌شاءالله راهتان بدهند، این بسیار حرف بجایی است ما همه آرزومند بهشتیم همه در دعاها بهشت را طلب می‌کنیم. گاهی طلب بهشت تنها هم ما را قانع نمی‌کند، دانه‌دانه خصوصیات آن را هم در دعا می‌آوریم. از حورالعینش و از غذای خوبش و از لحم طَیرَش و غیر و ذالک در دعاهایمان ردیف می‌کنیم. اما خود خدا می‌گوید ما این بهشت را برای مردم باتقوا آماده کرده‌ایم. این سفره را برای یک عده مردم خاصی انداخته‌ایم. آنها باید بیایند سر این سفره بنشینند و وارد این منطقه بشوند. آنها کی هستند؟ باتقوایان. باتقوا کیست؟ «اُعدّت للمتّقین» آماده شده است برای متقیان. چه کسانی هستند با تقوایان؟ «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ»، آن کسانی که انفاق می‌کنند در خوشی و ناخوشی. این یک شرط با تقوا بودن است، انفاق کردن.

انفاق چیست؟ خرج چیست؟

انفاق با خرج کردن فرق دارد. خرج کردن یعنی اینکه انسان یک پولی را خرج کند. انفاق خرج کردن است، اما نه هر خرج کردنی. انفاق آن خرج کردنی را می‌گویند که با آن یک خلائی پر بشود، یک نیاز راستینی برآورده شود. کجایند آن کسانی که میلیون‌ها خرج می‌کنند و به ظاهر هم به کارهای نیک خرج می‌کنند تا از زبان قرآن به آن‌ها بگوییم که بدبخت‌ترین مردمند؛ زیرا کارشان انفاق نیست «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا. الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا» این پول‌هایی که خرج می‌شود این زر و زیورهایی که بر پیکر گرسنه یک عده مردم آویخته می‌شود، این پیرایه‌های زیادی و دروغین این‌ها انفاق نیست چرا؟ چون خلائی را پر نمی‌کند.

باید خلأها پُر شود

آقا! اگر این پنج زار را شما دادید به کسی که صدتا پنج زاری و یک تومانی در جیبش هست، صدتای دیگر هم می‌تواند فراهم کند. این انفاق نیست. اگر دادی به آن آدمی که منتظر یک پنج زاری است تا یک نان سنگک بخرد تا شکم خود را پر کند، این انفاق است. گاهی پر کردن شکم گرسنه هم انفاق نیست. در یک شرایطی این جور است. در آن شرایطی که فقر و گرسنگی مانند گیاه هرزه‌ای بی‌حساب دارد روی زمین‌ها می‌روید. آنجا پر کردن شکم یک گرسنه مثل قیچی کردن پیکره بالای یک دانه علف هرز است. در صحرا علف هرزه چه قیمت دارد؟یک گیاه هرزه کم می‌شود، اما چقدر این کار اساسی است؟ خیلی کم و ناچیز. بنابراین انفاق آن چیزی است که یک خلائی را پر می‌کند و یک نیازی را برآورده می‌کند. آنهایی که خلأ و نیازها را می‌فهمند و حاضر می‌شوند بجا آن خلاءها و نیازها را پر کنند. انفاق خیلی مهم است «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»، یکی از نشانه‌های باتقواها این است که انفاق می‌کند در خوشی و ناخوشی. 

فرو برندگانند، نه فراموش‌کنندگان  

«وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ»، و فرو برندگان خشم. فروبرندگان خشم یعنی چه؟ یعنی براساس احساسات کار نمی‌کنند، همه جا عقل. اما گاهی عقل هم با خشم‌های درست همراه است. نمی‌بینید در قرآن که می‌گوید «أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم». اینکه می‌گویند آیه معنایش این نیست که شما خیال کنید می‌خواهیم بگوییم خشم یک ملت، خشم یک انسان، خشم یک جامعه، علیه آن کسانی که باید بر آنان خشم گرفت، نیست و نابود باد، نه. قرآن هم نمی‌گوید این خشم‌ها را فرو بخورید. می‌گوید براساس خشم کاری انجام ندهید «وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ»، کظم‌کنندگان، فرو برندگان. نه فراموشن‌کنندگان. فروبرندگان غیض و خشم، که وقتی خشم فرو نشست، انسان می‌تواند با عقل با درک آنچه را که شایسته است، انجام بدهد. 

منبع: کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای در خارج فقه انفاق نیست خرج کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۷۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاکسپاری پیکر شهید مرتضی غلامی در گناوه

پیکر مطهر شهید مرتضی غلامی (دشتی نظری) از رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس بر روی دستان مردم ولایت‌مدار و شهیدپرور گناوه تشییع و در گلزار شهدای این شهر دفن شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندر گناوه ، همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام عصر امروز پیکر مطهر شهید مرتضی غلامی (دشتی نظری) با حضور حماسی مردم شهیدپرور گناوه تشییع و در گلزار شهدای این شهر خاکسپاری شد.

شهید مرتضی غلامی (دشتی نظری) از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس بود که سال‌ها به‌عنوان شهید گمنام و خوشنام در نجف‌آباد اصفهان کنار مزار شهید محسن حججی دفن بود که پس از شناسایی با موافقت خانواده، پیکر شهید به گناوه منتقل شد.

پیکر مطهر شهید مرتضی غلامی ( دشتی نظری) عصر امروز با شعارهای این گل پرپر از کجا آمده از سفر کربلا آمده و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا در کنار همرزمان شهیدش در گلزار شهدای گناوه به خاک سپرده شد.

شهید والامقام «مرتضی غلامی» (دشتی نظری) متولد 1343 که در زمان شهادت 20 سال سن داشت در گناوه جز شهدای جاوید‌الاثر تا قبل از احراز هویت محسوب می‌شد.

شهید مرتضی غلامی ( دشتی نظری) در سال 1362 جمعی تیپ 55 هوابرد شیراز به منطقه عملیاتی جنوب اعزام شد که در 26 اسفند 1363 در عملیات بدر در منطقه شرق دجله جاده العماره - بصره به شهادت رسید.

پیکر مطهر این شهید در جریان تفحص سال 1388 در منطقه عملیاتی کشف و در نجف آباد اصفهان به عنوان شهید جاوید‌الاثر در میان شهدای گمنام خاکسپاری شد و پس از گذشت 40 سال انتظار، هویت این شهید گرانقدر از طریق آزمایش DNA شناسایی و در گلزار شهدای گناوه دفن شد.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • کاظم نظری از اداره کل هنرهای نمایشی به دانشگاه رفت
  • بهشت گمشده سیروان
  • این شهرها بهشت جیب‌بُرها است
  • مقام اول استان سمنان در اخذ ویزای تمتع/ اجرای طرح «خشت بهشت»
  • کارگر غسالخانه قم کارگر نمونه استان شد
  • بهسازی آسفالت آرامستان بهشت معصومه (س) قم
  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است
  • خاکسپاری پیکر شهید مرتضی غلامی در گناوه
  • امروز برائت از کفار، همان مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است
  • ویژگی حجاج در سفر معنوی حج/ برائت مشرکان اصل قرآنی است