Web Analytics Made Easy - Statcounter

**کابینه بِنت در آستانه فروپاشی! خوشحالی نتانیاهو

با انصراف «عیدت سیلمن» عضو کنست از ادامه همکاری با ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی، کابینه "نفتالی بنت" نخست وزیر این رژیم در آستانه سقوط قرار گرفت و ائتلاف حاکم اکثریت خود را از دست داده است.

«عیدت سیلمن» نماینده حزب حاکم "یمینا" که در کنست به عنوان رهبر نمایندگان ائتلاف فعالیت می‌کرد، اعلام کرد که از ادامه همکاری با ائتلاف کنونی منصرف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه عبری "کان" اسرائیل در این باره گزارش داد که به دنبال استعفای سیلمن از حزب یمینا، بنت و یائیر لاپید (وزیر خارجه) برای بررسی بحران و وضعیت پیش آمده تشکیل جلسه داده است.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که خانم سیلمن به دلیل اختلافات با حزب «میرتس» استعفا داده است.

سیلمن در بیانیه‌ای تاکید کرده که به دلیل آنچه «آسیب به هویت یهودی اسرائیل» خوانده از همکاری با ائتلاف دولتی صرف نظر کرده است. با قطعی شدن استعفای سیلمن، ائتلاف حاکم اکثریت خود در کنست را از دست خواهد داد.

irna.ir/xjHZRC

**رقیب سنتی نوری المالکی درباره پیروز انتخابات عراق چه می گوید؟

در سایه تداوم اختلاف دیدگاه جریان صدر و  چارچوب هماهنگی شیعیان عراق درباره ساختار تشکیل دولت، «ایاد علاوی» نخست وزیر اسبق عراق تاکید کرد که ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی و از زیر مجموعه های چارچوب هماهنگی در انتخابات پیروز شده است و جریان صدر نمی توان آن را به حاشیه براند.

«ایاد علاوی» نخست وزیر اسبق عراق در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: با وجود اختلاف نظرم با نوری المالکی، اما وی به طور وسیع پیروز انتخابات پارلمانی شده است و هیچ طرفی نمی تواند المالکی را به حاشیه براند.

علاوی با اشاره بر پافشاری «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق بر تشکیل دولت اکثریت خاطرنشان کرد: صدر نمی تواند دولت اکثریت تشکیل دهد و رقبای سیاسی را کنار بزند و طیف های پیروز شده در انتخابات پارلمانی باید توافق کنند و نخست وزیر از جانب جریان صدر انتخاب شود و شورای چارچوب هماهنگی نیز با نامزد معرفی شده برای تصدی این پست موافق باشد.

ایاد علاوی در عین حال نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق را زیر سوال برد و گفت: نتایج انتخابات اخیر جعلی است و بن بست سیاسی کنونی ناشی از تقلب و دستکاری در آرا به نفع طرف هایی سیاسی است و همه طرف ها مسئول بروز این وضعیت هستند چرا که برگزاری مجدد انتخابات زودهنگام با سازوکارهای شفاف و جدید را برای جلوگیری از وقوع این بحران درخواست نکردند.

irna.ir/xjHZNb


**لشکر فاطمیون؛ پرچمدار مبارزه با تروریسم تکفیری

با آغاز جنگ تحمیلی علیه سوریه و ورود تروریستهای تکفیری از سراسر جهان به این کشور که با هدف تامین امنیت رژیم صهیونیستی و به خطر انداختن اماکن مقدس دینی و جان مردم سوریه انجام شد، نیروهای جهادی افغانستانی در قالب لشکر فاطمیون برای مقابله با این توطئه جهانی وارد نبرد سوریه علیه تکفیریها شد.

رژیم های غربی و عربی به همراه رژیم صهیونیستی که قدرت روز افزون محور مقاومت اسلامی در منطقه را بر نمی تابیدند، در اسفند ماه سال 1389 علیه ملت سوریه به عنوان یکی از ارکان این محور وارد جنگ شدند و کار اعزام تروریست های تکفیری به سوریه و حمایت مالی و تسلیحاتی از آنها را آغاز کردند.

این رژیم ها همزمان نیز به حمایت رسانه ای و سیاسی از تروریست ها پرداختند و آنها را در قالب گروهک هایی با عناوین و اسامی مختلف سازماندهی کردند تا علیه مردم سوریه دست به جرم و جنایت بزنند و این جنایت آفرینی ها و تهدید تروریست ها به تخریب اماکن مقدس دینی باعث شد تا نیروهای جهادی و مقاومت مردمی از سراسر منطقه از لبنان گرفته تا عراق و پاکستان و افغانستان و حتی یمن برای دفاع از مردم سوریه و اماکن مقدس دینی اعلام آمادگی کرده و خود را در قالب مدافعان حرم برای حضور در سوریه سازماندهی کنند.

irna.ir/xjHZT3


**ترامپ سرانجام به شکست اعتراف کرد

دونالدترامپ  رئیس جمهوری سابق آمریکا پس از گذشت دو سال از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ برای ثبت درتاریخ سرانجام شکست را پذیرفت و گفت: من درانتخابات برنده نشدم.

تارنمای خبری «نیوزویک» با انتشار این خبر افزود: ترامپ درنهایت و درجریان یک مصاحبه ویدیویی با جمعی از مورخانی که بر روی کتابی درباره دوران ریاست جمهوری وی کار می کنند، پذیرفت که در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری برنده نشده است، وی به مدت ۲سال مدعی برنده شدن در این انتخابات شده بود.

نیوزویک افزود: : اظهارات ترامپ دراین مصاحبه ویدیویی که پیشتر بر روی تارنمای ماهنامه آمریکایی «آتلانتیک» قرار گرفت؛   وی در طول این مصاحبه، از میراث تنها دوره ریاست جمهوری خود دفاع کرد، این درحالی است  که  ادعاهای وی در مورد دزدیده شدن نتایج انتخابات ۲۰۲۰؛ همچنان بر وضعیت سیاسی آمریکا سایه افکنده است.

بنابراین گزارش، دونالد ترامپ پس از آگاهی از اینکه گروهی از مورخان آمریکایی همچون «جولیان زلیزر» (Julian Zelizer) استاد دانشگاه پرینستون قصد نوشتن کتابی علمی درباره چهل و پنجمین ریاست جمهوری آمریکا را دارند، با نویسندگان آن تماس گرفت تا نقطه نظرات خود را درباره ریاست جمهوری اش ارائه د هد.

irna.ir/xjHZY3


**وقوع انفجار در بزرگترین مسجد کابل

منابع خبری از وقوع یک انفجار قوی در مسجد پل خشتی در منطقه پرازدحام شهر کابل خبر دادند.

شاهدان عینی اعلام کردند، این انفجار هنگامی رخ داد که نمازگزاران در حال اقامه نماز ظهر بودند.

فرماندهی امنیت طالبان در کابل با تایید این رویداد گفت که انفجار در اثر پرتاب یک بمب دستی بوده است.

irna.ir/xjHZZq


**تسلیحات رژیم صهیونیستی در آستانه ورود به جنگ اوکراین

منابع خبری رژیم صهیونیستی از سفر هیئت اوکراینی به تل آویو برای خرید سلاح‌های اسرائیلی خبر دادند.

یک هیئت اوکراینی از یک هفته پیش به تل آویو سفر کرده و دیدارهایی با مسئولان شرکت‌های تسلیحاتی خاص اسرائیلی داشته است.

روزنامه عبری هآرتص در این باره گزارش داد که این هیئت اوکراینی با یک مقام بلندپایه سابق ارتش اسراییل (رژیم صهیونیستی) دیدار کرده و در مورد راه‌های خرید سلاح از شرکت‌های اسرائیلی با او دیدار و گفت‌ وگو کرده است.

شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از این روزنامه اسرائیلی گزارش داد: امضای قراردادهای خرید سلاح از اسراییل باید با موافقت "بنی گانتس" وزیر جنگ این رژیم صورت بگیرد.

رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند که بنی گانتس هنوز موافقت خود را با فروش سلاح به اوکراین به دلیل ترس از خشم روسیه اعلام نکرده است.

irna.ir/xjHZZK


**شیوع آنفلوانزای مرغی در آمریکا و کانادا

شیوع نوعی ازآنفلوانزای مرغی درآمریکای شمالی که تاکنون منجربه امحاء بیش از۲۰میلیون پرنده شده، باغ وحش های آمریکا و کانادا ناگزیر به قرنطینه شدند؛ تاکنون ابتلا انسان به این آنفلوانز گزارش نشده، این درحالی است که آمار مبتلایان به کرونا درآمریکا بیش از۸۱میلیون نفر است.

خبرگزاری آسوشتیدپرس با انتشار این خبر افزود: تمامی باغ وحش ها در سراسر آمریکایی شمالی به منظور محافظت از ابتلای پرندگان به نوعی آنفولانز بالقوه مرگبار، ناگزیر آنها را به محیط های سربسته و بدور از تماس با محیط خارجی انتقال داده اند.

این گزارش می افزاید: پنگئون ها اکنون تنها پرندگانی هستند که بازدیدکنندگان از باغ وحش ها در آمریکای شمالی قادر به دیدن آنها هستند، چراکه آنها در پشت حفاظ های شیشه ای قرار  دارند.

irna.ir/xjHZSF


**جلسه اعضای چارچوب هماهنگی در منزل العامری برای بررسی وضعیت سیاسی عراق

برخی منابع خبری عراق از جلسه رهبران چارچوب هماهنگی شیعی در منزل هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح خبر دادند.

روسای چارچوب هماهنگی شیعیان عراق عصر دیروز در منزل هادی العامری نشست برگزار کرده و آخرین تحولات سیاسی این کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

خبرگزاری بغدادالیوم به نقل از یک منبع امنیتی عراق گزارش داد که در این نشست به بررسی آخرین تحولات سیاسی و نتایج رایزنی‌های اخیر چارچوب هماهنگی با احزاب سیاسی پرداخته شد.

یک منبع امنیتی عراق گفته که در این نشست همچنین درباره طرح چارچوب هماهنگی برای حل بحران بن بست سیاسی گفت‌ وگو صورت گرفته است.

irna.ir/xjHZNY


**بورل: چین تمایلی به گفت‌وگو درباره جنگ اوکراین ندارد

جوسپ بورل مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره  با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین را  مانند «گفتگوی ناشنوایان» توصیف کرد که در آن طرف مذاکره به خواسته طرف مقابل پاسخی نمی دهد.

شبکه خبری بلومبرگ نوشت چین تحت فشار آمریکا و اتحادیه اروپا برای محکوم کردن جنگ روسیه علیه اوکراین قرار دارد.

 بلومبرگ نوشت: بورل نشست سران اروپا با رئیس جمهوری چین را «گفت وگوی ناشنوایان» توصیف کرد؛ اظهاراتی که چگونگی همکاری این کشور آسیایی برای پایان دادن به جنگ اوکراین با تردید مواجه کرده است.

بورل که در مذاکرات این هفته سران اروپا با شی جین پینگ شرکت داشت گفت: چینی ها نمی خواهند درباره اوکراین مذاکره کنند. آنها نمی خواهند درباره وضعیت حقوق بشر و دیگر مسائل مذاکره کنند و بیشتر بر مسائل مثبت تمرکز دارند.

irna.ir/xjHZV8


**تقلای شماری از قانونگذاران دموکرات آمریکا علیه مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین

درحالیکه مذاکرات وین به دلیل تصمیم گیری دولت بایدن دچار وقفه شده، یک گروه ۱۵ نفره از قانونگذاران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا همزمان با دیگر تندروها در این کشور قرار است امروز در کنفرانسی خبری نگرانی‌هایی خود را نسبت به توافق هسته ای احتمالی با ایران اعلام کنند.

از جمله این قانونگذاران دموکرات که قرار است در این کنفرانس خبری شرکت کنند، می توان به "جاش گوتیمر"، "الین اوریا"، " دونالد نورکروس"، " خوان وارگاس و "برندان بویل" اشاره کرد.

در بحبوحه پیشرقت ها در مذاکرات غسرمستقیم میان آمریکا و ایران، قانونگذاران در واشنگتن نسبت به این توافق ابراز نگرانی کرده اند.

ماه گذشته یک گروه دوحزبی ۲۱ عضوی کنگره آمریکا  از دولت بایدن خواستند تا نگرانی های مرتبط با توافق احتمالی جدید با ایران را مورد بررسی قرار دهد.

irna.ir/xjHZYd


**کاهش رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه آسیا به دلیل جنگ اوکراین

بانک توسعه آسیا در گزارشی از وضعیت اقتصادی قاره کهن، اعلام کرد در پی ادامه جنگ در اوکراین، رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه آسیا نسبت به سال مشابه کندتر شده است.

در گزارش بانک توسعه آسیا آمده است: اقتصاد آسیا که شامل اقتصاد چین و هند می شود و قرار بود امسال ۵.۲ درصد رشد داشته باشد از پیش‌بینی های ماه دسامبر گذشته که ۵.۳ کمتر و از یک سال قبل تر  از آن که ۶.۹ درصد بود، کاهش بیشتری داشته است. 

براساس این گزارش، رشد اقتصادی در کشورهای درحال توسعه آسیایی که کماکان با بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند امسال، به دلیل جنگ اوکراین از ریل خارج شده و کندتر از سال پیش است و پیش بینی می شود سال ۲۰۲۳ در این منطقه رشد اقتصادی ۵.۳ درصد باشد.

irna.ir/xjHZSn


**روسیه، ادعای تلاش برای کشتن رئیس جمهوری اوکراین را رد کرد

سخنگوی کرملین، ادعای تلاش روسیه برای کشتن رئیس جمهوری اوکراین و حتی براندازی دولت وی را دروغ خواند.

دیمیتری پسکوف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ال سی آی» فرانسه، گزارش ها درباره این موضوع که مقامات روسیه قصد کشتن ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین را دارند، رد کرد.

وی همچنین ادعاها درباره قصد کرملین برای براندازی دولت کنونی اوکراین را رد کرد و گفت: این ادعا کاملا کذب است و مقامات روسیه هرگز صحبتی از اشغال اوکراین نکرده اند.

سخنگوی کرملین درباره خروج نیروهای روسیه از حومه کی یف نیز گفت: هدف این اقدام نشان دادن حسن نیت برای بهبود شرایط در مذاکرات روسیه و اوکراین است.

پسکوف با بیان اینکه کرملین خواستار پایان دادن به عملیات ویژه در اوکراین از طریق مذاکره است، ابراز امیدواری کرد که زلنسکی شرایط مطرح شده توسط روسیه در مذاکرات را بپذیرد.

irna.ir/xjJ22S

**پاپ کشتار در «بوچا» را محکوم کرد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان روز چهارشنبه کشتارها در شهر بوچا در اوکراین را محکوم کرد و پرچم این کشور را که برای او از این شهر فرستاده شده بود، در دست گرفت.

فرانسیس گفت: اخبار تازه از جنگ در اوکراین، به جای آنکه امید و آرامش را به ارمغان آورد، قساوت های جدیدی چون قتل عام بوچا را به همراه دارد.

وی افزود: ظلم به طور فزاینده ای مهیب است حتی علیه غیرنظامیان و زنان و کودکان بی دفاع. آنها قربانیانی هستند که خون بی گناه شان ملتماسه می خواهد: این جنگ را متوقف کنید و بگذارید سلاح ها بی صدا شوند. کشتار و ویرانی را متوقف کنید.

پاپ فرانسیس در حالی که پرچم اوکراین را در دست داشت، گفت: دیروز دقیقا از بوچا این پرچم را برای من آوردند. این پرچم تیره و لکه دار بود و نوشته هایی روی آن مشاهده می شد.

irna.ir/xjHZZj


**پیش بینی کاهش شدید رشد اقتصاد تاجیکستان در سال جاری

بانک توسعه آسیایی به خاطر «عوارض جانبی جدی رکود اقتصادی مورد انتظار در روسیه» کاهش قابل توجهی در رشد اقتصادی در تاجیکستان برای سال ۲۰۲۲ پیش بینی کرد.

به گزارش آسیا پلاس انتظار می رود نرخ رشد اقتصادی تاجیکستان در سال ۲۰۲۲ به دو درصد کاهش یابد، در حالی که همزمان پیش بینی می شود قیمت ها و تعرفه ها ۱۵ درصد در این کشور افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، تحلیلگران بانک توسعه آسیایی کاهش رشد اقتصادی این جمهوری در سال جاری را به «عوارض جانبی جدی رکود اقتصادی مورد انتظار در روسیه» نسبت می دهند.

نشریه اقتصادی سالانه پیشرو بانک توسعه آسیایی در مقاله با عنوان »چشم انداز توسعه آسیا ۲۰۲۲» می گوید که پس از بهبود اقتصادی قوی به ۹.۲ درصد در سال ۲۰۲۱ از ۴.۵ درصد در سال ۲۰۲۰، پیش بینی می شود رشد ناخالص داخلی تاجیکستان در سال جاری به ۲ درصد کاهش یابد.

irna.ir/xjHZYN


**افزایش ابتلا به کرونا در انگلیس؛ افراد مسن هدف سویه جدید

در پی افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در انگلیس و گسترش زیرسویه های جدید اومیکرون، داده ها حاکی از نرخ افزایشی ابتلا میان افراد بالای ۵۵ سال به ویژه افراد دارای بیماری های زمینه ای است.

در حالی که شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در انگلیس میان گروه‌های سنی جوان‌تر در نوسان بوده، شیوع آن بار دیگر میان افراد مسن‌تر دارای بیماری های زمینه ای تشدید یافته است.

داده ها نشان می دهد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در انگلیس به بالاترین میزان خود رسیده است و از این رو کارشناسان نسبت به افزایش شمار بستری شدگان در بیمارستان و مرگ‌ومیر هشدار دادند.  

بر اساس داده‌های کالج امپریال لندن، دو سویهBA.۱ و BA.۲ اومیکرون که در حال حاضر انواع غالب ویروس کرونا در جهان بشمار می روند، باعث اوج همه گیری در ماه ژانویه و مارس در انگلیس شناخته شده اند.

irna.ir/xjHZR3

**حمله خودرویی به سفارت روسیه در رومانی یک کشته برجا گذاشت

پلیس رومانی اعلام کرد، برخورد یک خودرو به درب ورودی سفارت روسیه در بخارست منجر به آتش‌سوزی و کشته شدن یک نفر شد.

براساس اعلام منابع پلیس رومانی، حمله با خودرو به درب سفارت روسیه در پایتخت رومانی تاکنون یک کشته برجای گذاشته است.

پلیس بخارست در بیانیه ای اعلام کرد: حدود ساعت شش صبح امروز (به وقت محلی) یک خودرو با عبور از  حصارهای امنیتی خود را به درب ورودی سفارت روسیه رساند و محکم با آن برخورد کرد. راننده کشته شد و خودرو به آتش کشیده شد.

این خودرو وارد محوطه دیپلماتیک سفارت روسیه نشد و محل این سفارتخانه اکنون در محاصره پلیس رومانی قرار دارد.

irna.ir/xjHZNN

**سرنگونی دو بالگرد نظامی اوکراین در ماریوپل

ارتش روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که دو بالگرد متعلق به ارتش اوکراین را در ماریوپل سرنگون کرده است.

در بیانیه ارتش روسیه آمده است که این دو بالگرد در صدد تخلیه رهبران یک گردان «ملی‌گرا» از شهر تحت محاصرۀ ماریوپل بودند. 

این گزارش افزود: این دو بالگرد اوکراینی سعی داشتند از سمت دریا به شهر برسند که در پی حملات سامانه‌های ضد هوایی نیروهای روسیه، سقوط کرده‌اند.

irna.ir/xjHZHW

**هشدار چین درباره توافق آکوس

نماینده چین در سازمان ملل متحد در واکنش به توافق آکوس، درباره اقداماتی که منجر به ایجاد بحرانی مشابه آنچه در اوکراین در جریان است هشدار داد.

«ژانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل متحد در واکنش به توافق آمریکا، استرالیا و انگلیس (آکوس) برای همکاری در ساخت سلاح‌های مافوق‌صوت  و ابزارهای جنگی الکترونیکی گفت: «هرکسی که نمی خواهد آنچه در اوکراین در جریان است را ببیند باید از اقداماتی که منجر به بحرانی مشابه در قسمت دیگری در دنیا می شود دوری کند.» 

او در ادامه افزود: «به قول چینی‌ها اگر چیزی را برای خودت نمی خواهی به دیگران تحمیل نکن.» 

این مقام چینی درباره اقداماتی که منجر به شروع بحران هایی مانند آنچه در اوکراین اتفاق می افتد هشدار داد.

irna.ir/xjJ24p

**ابراز نگرانی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن از موارد نقض آتش بس

هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن ، امروز چهارشنبه ضمن ابراز نگرانی از موارد نقض آتش بس دراین کشور، تاکید کرد که مسئولیت رعایت آتش بس بر عهده خود طرفین است.

گروندبرگ افزود :مذاکرات و رایزنی و گفتگوها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی جهت پایان دادن به درگیریها دریمن تا پایان ماه مه  ادامه خواهد داشت و آتش بس برقرارشده،  فرصتی ارزشمند در میانه این جنگ طولانی و وحشیانه برای دستیابی به یک راه حل سیاسی است.

وی افزود: این اولین آتش بس در یمن طی شش سال گذشته و فرصتی ارزشمند و درعین حال پرمخاطره است واگر به موازات آن  پیشرفت در مسیر دستیابی به یک راه حل  سیاسی حاصل نشود ، به سختی پایدار خواهد ماند .

 نماینده سازمان ملل در یمن تاکید کرد که  این فرصت مهم و ارزشمند اکنون در اختیار  یمنی ها و هر فرد یا گروه علاقمند به برقراری صلح است.

وی توضیح داد که از زمان آغاز برقراری آتش بس ، خشونتها به محو قابل ملاحظه ای کاهش یافته وبا این وجود گزارشهایی هم از  تحرکات خصمانه طرفین به ویژه در اطراف مارب وجود دارد.

irna.ir/xjJ24k

**«آسیای در حال توسعه» رشدی ۵.۲ درصدی در سال ۲۰۲۲ خواهد داشت

بانک توسعه آسیایی روز چهارشنبه اعلام کرد که اقتصادهای در حال توسعه و به تازگی صنعتی شده آسیا در سال ۲۰۲۲ رشدی ۵.۲ درصدی را همزمان با شرایط بعد از کرونا تجربه خواهند کرد هرچند که امکان کاهش آن به دلیل جنگ اوکراین وجود دارد.

بانک توسعه آسیایی که بانکی چندجانبه در مانیل فیلیپین است، در گزارش چشم انداز سال ۲۰۲۲ خود اعلام کرد که کشورهای در حال توسعه آسیا- گروه متشکل از ۴۵ اقتصاد آسیایی به جز ژاپن، استرالیا و نیوزیلند- رشدی ۵.۲ درصدی خواهند داشت و این رشد در سال ۲۰۲۳ نیز به ۵.۳ درصد خواهد داشت. دلیل این رشد نیز افزایش تقاضای داخلی و رشد صادرات خواهد بود.

با وجودی که کشورهای در حال توسعه در قاره آسیا به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۱ رشدی ۰.۸ درصدی داشتند اما در سال ۲۰۲۱، این رقم به ۶.۹ درصد افزایش یافت.

آلبرت پارک رییس اقتصاددانان بانک توسعه آسیایی تصریح کرد: بحران اوکراین منجر به نوعی بی اعتمادی، اختلال در تجارت جهانی و افزایش قیمت جهانی کالاها از جمله انرژی و مواد غذایی شده است.

irna.ir/xjJ276

**افزایش ۳۰.۴ درصدی صادرات ترکیه به کشورهای همسایه

صادرات ترکیه به کشورهای همسایه در سه ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰.۴ درصد رشد داشته است.

خبرگزاری آناتولی امروز (چهارشنبه) در این باره گزارش داد: بر اساس آمار منتشر شده از وزارت بازرگانی و شورای صادرکنندگان ترکیه، صادرات این کشور به ایران، یونان، عراق، سوریه و بلغارستان بالغ بر ۵ میلیارد و ۶۳۶ میلیون دلار بوده است.

براساس این گزارش، عراق در بین کشورهای همسایه بیشترین سهم از این واردات (به  ارزش دو میلیارد و ۴۴۶ میلیون و ۵۵۴ هزار دلار) را به خود اختصاص داده است.

irna.ir/xjJ25C

**پاکستان، قربانی جدید تقابل آمریکا با چین

در سال های اخیر، آمریکا به دلیل قدرت گرفتن چین و همکاری نزدیک آن با سایر کشورها، احساس بحران کرده است. بنابراین، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تعامل بین چین و همسایگانش به هر طریق ممکن انجام می دهد.

پاکستان که بسیاری از آن با عنوان "برادر آهنین چین " یاد می کنند، اخیراً در آشفتگی سیاسی فرو رفته است. عمران خان نخست وزیر این کشور روز یکشنبه موفق شد از رای عدم اعتمادی که توسط مخالفان پیشنهاد شده بود جلوگیری کند. پس از رد این پیشنهاد، عمران خان طی یک سخنرانی از یک دیپلمات ارشد آمریکایی به عنوان فردی نام برد که گفته می شود در "توطئه خارجی" برای سرنگونی دولتش از طریق رای عدم اعتماد شرکت داشته است.

کارشناسان دلایل متعددی را ذکر می کنند که منجر به وضعیت سیاسی فعلی پاکستان شده است، از جمله درگیری های سیاسی جدی و توسعه اقتصادی ضعیف در پاکستان در دوران کرونا. و البته همانطور که عمران خان اشاره کرد، برخی از نیروهای خارجی به ویژه نیروهای آمریکایی در امور داخلی این کشور جنوب آسیا همواره دخالت می کنند.

irna.ir/xjHZZQ

**چین: آمریکا روی آتش جنگ اوکراین بنزین نریزد

سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست با تلاش برای افزایش تحریم های روسیه، به آتش جنگ در اوکراین دامن نزند.

ژائو لی جیان روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: واشنگتن اگر دنبال کمک به کاهش تنش ها در اوکراین است باید از اعمال تحریم علیه روسیه و ریختن بنزین به روی آتش جنگ خودداری کند.

اوایل این هفته، مقامات دولت آمریکا اعلام کردند که روز چهارشنبه، با هماهنگی گروه ۷ و اتحادیه اروپا، تحریم های جدیدی را علیه روسیه اعمال می کنند.

آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون بخش هایی از اقتصاد روسیه و مقامات و شرکت های این کشور را تحریم کرده اند. اعمال تحریم ها علیه همکاران تجاری روسیه و همچنین تحریم کامل بخش انرژی این کشور از مواردی است که مقامات آمریکایی بر روی آن تاکید دارند اما مقامات اروپایی، انجام آنها را در شرایط فعلی ممکن نمی دانند.

irna.ir/xjJ244

برچسب‌ها کنگره آمریکا پاکستان پاپ فرانسیس طالبان بانک توسعه آسیایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کنگره آمریکا پاکستان پاپ فرانسیس کنگره آمریکا پاکستان پاپ فرانسیس طالبان بانک توسعه آسیایی بانک توسعه آسیایی بانک توسعه آسیا رژیم صهیونیستی چارچوب هماهنگی حال توسعه آسیا اتحادیه اروپا ریاست جمهوری روز چهارشنبه حال توسعه رشد اقتصادی جنگ اوکراین رئیس جمهوری سفارت روسیه سازمان ملل رشد اقتصاد دو بالگرد نخست وزیر جریان صدر تحریم ها سال جاری پیش بینی سال ۲۰۲۲ ۵ ۲ درصد آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۸۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز گفت که در صورت دستیابی به توافق درباره تبادل اسرا، انجام عملیات نظامی در رفح به تعویق می افتد.

این اظهارات کاتس در حالی بیان شد که گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی حماس، امروز ویدئویی را از دو اسیر صهیونیست منتشر کرد که طی آن این دو نفر هشدار دادند حملات نظامی اسرائیل به نوار غزه باعث آزادی ما نخواهد شد، بلکه جان ما را به خطر خواهد انداخت.

در پی انتشار این فیلم، خانواده‌های اسرای صهیونیست در نزد مقاومت فلسطین به کابینه رژیم صهیونیستی هشدار دادند که یورش به رفح به اسارت بیشتر صهیونیست‌ها یا مرگ آن‌ها در اسارت منجر خواهد شد و این رژیم بایستی بین یورش به رفح یا بازگرداندن اسرا یکی را انتخاب کند.

آن‌ها گفتند که کوتاهی کابینه در حق ربوده‌شدگان، جنایت کابینه علیه شهروندان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی: آزادی اسرای اسرائیلی مهم‌تر از حمله به رفح است
  • نظامیان صهیونیست: از دستور آمادگی برای حمله به رفح اطاعت نمی‌کنیم
  • جدیدترین موضع‌گیری لاپید درباره توافق با حماس
  • «لاپید»: اگر نخست‌وزیر بودم عملیات علیه رفح را لغو می‌کردم
  • وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود
  • اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود
  • نیویورک‌تایمز: سیستم پزشکی غزه در آستانه فروپاشی است
  • تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل خانه گانتس و نتانیاهو
  • روسیه به کانادا هشدار داد
  • رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فیلترینگ یا فروش تیک‌تاک را امضا کرد