Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@00:52:40 GMT

تاثیر کیفیت مسکن بر افزایش رضایتمندی شهروندان

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۰۲۶۲

تاثیر کیفیت مسکن بر افزایش رضایتمندی شهروندان

مسکن یا فضای اصلی زندگی، باید از دو جنبه مادی یعنی ایجاد محیطی با دسترسی، امکانات، آسایش اقلیمی و نور مناسب و نظایر آن و دیگر از نظر جوابگویی به نیازهای معنوی افراد، یعنی ایجاد فضایی مناسب، آرام، احترام‌آمیز، شرافتمندانه و با برخورداری از فرهنگ و آداب ‌و رسوم اجتماعی مطلوب، کارایی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس چکیده یک مقاله، کیفیت محیط شهری یکی از مؤلفه‌های مهم کیفیت زندگی است و شامل تمام معیارهای مؤثر در رضایت‌مندی انسان‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی کیفیت زندگی در یک محیط شهری از جمله یک محله هم باید میزان برخورداری آن محیط از امکانات و خدمات موردنیاز بررسی شود و هم رضایت ساکنان از ابعاد مختلف زندگی و سکونت مورد بررسی قرار گیرد.

تهیه مسکن به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی انسان همواره از دغدغه‌های اصلی بشر در همه دوره‌ها بوده است اما این مشکل در پس از جنگ جهانی دوم، در کشورهای درحال‌توسعه به علت رشد سریع جمعیت و شهرنشینی، مهاجرت‌های داخلی، فقدان منابع مالی کافی، مشکلات مربوط به عرضه زمین، تأمین مصالح ساختمانی و کمبود نیروی انسانی متخصص، ابعاد پیچیده و گسترده‌ای به خود گرفت و به‌صورت حاد و بحرانی درآمد.

در ایران بر اساس سرشماری‌های سال‌های ۱۳۳۵ الی ۱۳۹۵ جمعیت در یک دوره شصت‌ساله به بیش از چهار برابر افزایش یافت و از حدود ۱۹ میلیون نفر در سال ۱۳۳۵ به حدود ۸۰ میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ رسید. این افزایش شتابان جمعیت، به همراه تغییر عمیق در سبک و شیوه زندگی شهری، به افزایش شدید تقاضای مسکن منجر شد.

در این بین مشکلات اقتصادی نیز مزید بر علت شد به‌نحوی‌که بسیاری از خانواده‌ها به‌ویژه دهک‌های پایین جامعه، توان تأمین مالی خود را برای خرید مسکن ازدست داده‌اند. بدین ترتیب رشد شتابان جمعیت شهری در چند دهه قبل و تداوم مشکلات اقتصادی کشور، شرایط شبه بحرانی را در بخش مسکن ایجاد کرده به‌نحوی‌که تأمین مسکن به یکی از چالش‌های اصلی در برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی دولت‌ها در دهه‌های اخیر تبدیل شده است

در ایران به‌موجب اصول ۳۱ و ۴۱ قانون اساسی بر اهمیت تأمین مسکن مناسب برای اقشار کم‌درآمد، تأکید شده است، در مناطق شهری فقر مسکن، عمدتاً به‌صورت اسکان غیررسمی جلوه می‌کند. برای بهبود وضعیت مسکن شهری در طول دهه‌های اخیر برنامه‌ها و سیاست‌های گوناگونی باهدف تسهیل دسترسی دهک‌های پایین درآمدی به مسکن مناسب به اجرا درآمده است.

یکی از مهم‌ترین و فراگیرترین آن‌ها در نقاط شهری در دهه گذشته شیوه ساخت مسکن مهر بوده است. در این زمینه و بر اساس مصوبه دولت نهم، از تیرماه ۱۳۸۶ طرح جامع مسکن مهر با اهدافی همچون ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن با شعار حذف هزینه زمین از قیمت تمام‌شده مسکن، تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد و بی‌بضاعت، کنترل و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت زمین و مسکن، رونق بخشی به تولید مسکن، افزایش حجم تولید مسکن، کاهش هزینه‌های مسکن از سبد هزینه خانوار (اجاره‌بها، رهن و خرید)، تأمین نیازهای انباشتی و آتی مسکن و برقراری عدالت در دسترسی به مسکن مناسب و به‌تبع آن کاهش فقر و تأمین مسکن جوانان مطرح شد.

مبنای اصلی مسکن مهر بر این امر مبتنی بود که ارزش زمین، بخش قابل‌توجهی از هزینه تمام‌شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین با حذف یا کاهش ارزش زمین از هزینه تمام‌شده مسکن، می‌توان تا حدود زیادی هزینه مسکن را کاهش داد در این راستا، واگذاری حق بهره‌برداری از زمین به‌صورت بلندمدت ۹۹ ساله، مطرح و به‌موجب آن ساخت ۱.۵ میلیون واحد مسکونی که یک پروژه بزرگ ملی بود پایه‌گذاری شد. این تصمیم در سند چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ و طرح جامع مسکن که به دنبال «ایجاد تعادل در برخورداری از مسکن مناسب در بین گروه‌ها و مناطق مختلف کشور «بود، مورد تأیید قرار گرفت. برنامه چهارم توسعه کشور ۱۳۸۴-۱۳۸۸ و قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تولید مسکن نیز آن را توجیه و حمایت می‌کند.

بر طرح مسکن مهر، ازاین‌جهت که بیشتر به جنبه‌های کمی مسکن و کمتر به جنبه‌های کیفی مسکن توجه داشت، اعتراضات و نقدهایی وارد شد. ازجمله مصادیق مورد اعتراض منتقدان می‌توان به مکان‌یابی نادرست، ارائه و انتخاب الگوی یکسان و در قالب بلندمرتبه‌سازی، عدم توجه به تأمین نیازهای خدماتی و تکمیلی واحدها، تولید واحدهای مسکونی فراتر از نیاز و شکل‌گیری توده‌ای حجیم از بناهای سرد و بی‌روح که مانع ایجاد ارتباط پایدار ساکنان می‌شود و عدم واگذاری مالکیت زمین به صاحبان واحدهای مسکونی اشاره کرد.

مسکن قبل از هر چیز یک مکان فیزیکی است و به‌عنوان سرپناه اولیه و محل اصلی زندگی خانواده‌ها به‌حساب می‌آید و در آن بسیاری از نیازهای اولیه فرد مانند خوردن، استراحت کردن، تربیت فرزندان، استحمام و حفاظت در برابر شرایط جوی، عشق‌ورزی و تأمین می‌شود. مفهوم مسکن بر کل محیط مسکونی اطلاق می‌شود و شامل کلیه خدمات و تسهیلات ضروری موردنیاز برای زیستن خانواده‌ها می‌شود. بدین ترتیب تعریف و مفهوم عام مسکن فقط شامل واحد مسکونی نیست بلکه کل محیط مسکونی را در برمی‌گیرد تأمین مسکن مناسب یکی از مهم‌ترین عناصر و عوامل دستیابی به توسعه پایدار است و چگونگی تهیه و تأمین آن برای گروه‌های مختلف جامعه به‌خصوص گروه‌های کم‌درآمد یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی اکثر دولت‌ها و جوامع است.

مسکن یا فضای اصلی زندگی، باید از دو جنبه مادی یعنی ایجاد محیطی با دسترسی، امکانات، آسایش اقلیمی و نور مناسب و نظایر آن و دیگر از نظر جوابگویی به نیازهای معنوی افراد، یعنی ایجاد فضایی مناسب، آرام، احترام‌آمیز، شرافتمندانه و با برخورداری از فرهنگ و آداب و رسوم اجتماعی مطلوب، کارایی داشته باشد. درصورتی‌که این دو جنبه باهم به کامل‌ترین وجه تلفیق و محقق شوند، مسکن مطلوب ایجاد خواهد شد که در آن کیفیت زندگی و رضایت افراد ساکن تأمین و محیطی با خصوصیات کالبدی، اقتصادی و اجتماعی مناسب؛ فضایی توأم بااحساس رفاه و رضایت‌مندی را به ساکنان خود هدیه می‌کند.

آنچه بیان شد می‌توان گفت که محصول یک محیط مسکونی مناسب، احساس رضایت و کیفیت از سکونت در یک محیط مسکونی است. این معنا در نظرات اندیشمندان زیادی متبلور شده است، به‌نحوی‌که برای مثال دیوان، در این خصوص می‌گوید که کیفیت زندگی حالتی است که فرد در آن نسبت به خود، طبیعت و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند احساس آرامش درونی دارد و می‌توان با سنجش میزان رضایتمندی ساکنان از سکونت در یک محیط مسکونی، در مورد کیفیت آن محیط نیز قضاوت درستی انجام داد.

کد خبر 566575

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مقاله علمی مقاله مسکن مهر رضایت شهروندان رضایتمندی شهروندان مدیریت شهری برنامه ریزی شهری محلات شهری کیفیت زندگی کیفیت زندگی در شهر محیط شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کیفیت زندگی محیط مسکونی تأمین مسکن مسکن مناسب یعنی ایجاد مسکن مهر یک محیط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۰۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۱۹ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در سمنان

ایسنا/سمنان استاندار سمنان از وجود ۱۹ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در استان خبر داد و گفت: تعداد ۷۴۰ واحد مسکونی خودساز و انبوه سازی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهر سمنان با پیشرفت ۶۵ درصدی در حال اجرا است.

سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بازدید از روند اجرایی تکمیل پروژه های مسکن ملی در شهرک روزیه سمنان اظهار کرد: با حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهور، جشن واگذاری زمین به واجدان شرایط طرح جوانی جمعیت در قالب طرح نهضت ملی مسکن برگزار شد و بیش از یک هزار و ۱۵۷ قطعه زمین به صورت رایگان در اختیار افراد واجد شرایط استان قرار گرفت. 

وی ادامه داد: در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان، بالغ بر ۱۹ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است. 

هاشمی اضافه کرد: پروژه طرح نهضت ملی مسکن در شهرک روزیه سمنان یکی از پروژه هایی است با کیفیت و سرعت، کار اجرایی به پیش می رود. 

وی بیان کرد: خدمات برق و آب به صورت کامل در اختیار متقاضیان قرار گرفته و گازرسانی توسط پیمانکار از ورودی در حال انجام است. 

استاندار سمنان تصریح کرد: در شهرهای دیگر استان سمنان نیز این شرایط در قالب طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، بزرگترین سایت ویلاسازی در دامغان و بزرگترین سایت احداث واحد مسکونی نیروهای مسلح در شاهرود نیز با ظرفیت بالغ بر ۷۰۰ واحد مسکونی در حال انجام است. 

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: سایت ۲۰۵ هکتاری در کمربندی سمنان نیز با اولویت تخصیص زمین برای جوانی جمعیت و افراد واجد شرایط در دستور کار اجرای طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفت. 

استاندار سمنان با بیان اینکه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده به تعداد پروژه ۲۰۰ واحدی در آینده آغاز می شود، گفت: در راستای حمایت از تولید و ظرفیت محصولات داخل استان، تاکید شده تا در اجرای پروژه های طرح نهضت ملی مسکن از مصالح داخل استان استفاده شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پله نوردی و افزایش طول عمر/ تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده
  • ۱۰۰ خودرو در ابگرفتگی معابر دزفول گرفتار شدند
  • لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای کسب درآمد پایدار در کردستان
  • وجود ۱۹ هزار واحد مسکونی در حال ساخت در سمنان
  • انتظار موج جدیدی از خدمت به منظور رضایتمندی شهروندان
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • تاثیر لاین نوری بر دکوراسیون داخلی 
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • نکات کلیدی که قبل از خرید فایل گرافیکی لایه باز باید بدانید
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟