Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@14:05:51 GMT

شناسايي 3 هزار نوزاد با اختلالات شنوايي

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۳۱۲۳۸

خبرگزاری آریا-معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از شناسایی حدود 3 هزار نوزاد با اختلالات شنوایی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، افروز صفاری‌فرد درباره غربالگری شنوایی گفت: در سال 1400 حدود 900 هزار نوزاد شامل 88 درصد نوزادان متولد شده در طرح غربالگری شنوایی مورد غربالگری قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: حدود سه هزار کودک شناسایی شده‌اند که دچار مشکلات اختلالات شنوایی بودند و این نوزادان برای تشخیص دقیق‌تر و اقدامات مداخله‌ای به مراکز درمانی ارجاع داده شدند. برنامه غربالگری شنوایی در سال 1401 نیز مانند سنوات گذشته ادامه دارد و امیدواریم با فروکش کردن بیماری کرونا بتوانیم پوشش‌مان را از 88 درصد هم بالاتر ببریم.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر نیز با همین میزان 88 درصد جزو کشور‌های با عملکرد عالی هستیم. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی کشور‌هایی که در زمینه غربالگری شنوایی بیش از 85 درصد غربالگری داشته باشند، جزو عملکرد عالی محسوب می‌شوند.
آغاز غربالگری تنبلی چشم از اردیبهشت ماه 1401
صفاری فرد درباره غربالگری تنبلی چشم گفت: برنامه غربالگری تنبلی چشم نیز به این صورت بود که از آبان ماه برنامه ما شروع می‌شد، اما از زمانی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، در سال 99 به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت غربالگری تنبلی چشم را از تیرماه آغاز کردیم و در سال 1400 نیز از اردیبهشت ماه کار غربالگری تنبلی چشم آغاز شد، در سال 1401 نیز از ابتدای اردیبهشت ماه برنامه غربالگری را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم پوشش‌مان را در این زمینه بالاتر ببریم.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که انجام شد در سال 1400 برای حدود 2 میلیون و 700 هزار کودک غربالگری تنبلی چشم را انجام دادیم در صورتی که شاخص و برشی که در این خصوص تعیین کرده بودیم دو میلیون و 400 هزار نفر بود.
صفاری فرد یادآور شد: در برنامه غربالگری تنبلی چشم در کودکان 19 هزار و 332 کودک شناسایی شدند که دارای اختلال بینایی بودند این کودکان به اپتومتریست‌ها ارجاع داده می‌شوند و بعد از تشخیص دقیق در صورتی که نیاز به درمان‌های بیشتر و یا جراحی داشته باشند به چشم پزشک مراجعه می‌کنند. در برنامه غربالگری تنبلی چشم حدود 2 هزار اپتومتریست و 350 چشم پزشک با ما همکاری می‌کنند و مواردی که دارای اختلال هستند و شناسایی می‌شوند ابتدا به اپتومتریست و بعد از آن به چشم پزشک ارجاع داده می‌شوند.
به گفته وی حدود 7500 پایگاه برای غربالگری تنبلی چشم در کل کشور وجود دارد که حدود 6 هزار پایگاه به صورت سیار است و حدود هزار و 500 پایگاه نیز به صورت دائمی خدمات ارائه می‌دهند.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: غربالگری بینایی یکی از برنامه‌های موفق سازمان است که از سال 75 تاکنون در کشور اجرا می‌شود و توانستیم از این طریق بسیاری از اختلالات بینایی را که می‌توانست منجر به معلولیت شوند؛ به موقع شناسایی و برای درمان آن اقدام کنیم. البته در برنامه غربالگری خدمات حمایتی از جمله کمک هزینه عینک، کمک هزینه جراحی از سوی سازمان ارائه می‌شود. همچنین کمک هزینه کاشت حلزون و تامین سمعک نیز به خانواده‌هایی که دارای کودکانی با مشکل شنوایی بوده و در غربالگری‌ها شناسایی می‌شوند ارائه می‌شود.
انجام مشاوره ژنتیک برای 120 هزار نفر در سال 1400
صفاری فرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مشاوره ژنتیک گفت: دفاتر مشاوره ژنتیک به افرادی که از سوی مطب‌ها و کلینک‌ها به مراکز مشاوره ارجاع داده شوند خدمات مشاوره ژنتیک را دریافت می‌کنند. در غربالگری ژنتیک مشاوره‌هایی که انجام می‌شود به صورت کاملا اختیاری بوده و اجباری نیست. خانواده‌هایی که تحت پوشش سازمان هستند نیز درصورتی که تمایل به انجام این آزمایشات را داشته باشند به صورت رایگان برای آن‌ها انجام می‌شود. در سال 1400 حدود 120 هزار مورد مشاوره ژنتیک انجام شده است.
وی همچنین درباره بانک اطلاعات ژنتیک گفت: در حال حاضر اطلاعات خانواده‌هایی که دارای سه فرزند معلول و بیشتر هستند و تحت پوشش سازمان بهزیستی بودند دریافت شده و پروفایل‌های این خانواده‌ها آماده شده است، قرار بود این طرح برای خانواده‌هایی که دارای دو فرد دارای معلولیت هستند نیز اجرا شود. از آنجا که تعداد خانواده‌ها زیاد است نیازمند اعتبارات زیادی در این بخش بودیم. هنوز نتوانستیم این اعتبارات را تامین کنیم و امیدواریم در صورت تامین اعتبار بتوانیم اطلاعات این بانک را تکمیل و بانک را راه اندازی کنیم.
معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که آیا بانک اطلاعات ژنتیک می‌تواند در پیشگیری از اختلالات ژنتیک کمک کند، گفت: بله. وقتی ما برای یک فرد این آزمایشات را انجام می‌دهیم افراد دیگری از این خانواده اگر مشاوره بخواهند می‌توانیم با استفاده از بخشی از آزمایشات این فرد تشخیص و مشاوره بدهیم و این کار از انجام آزمایشات مکرر جلوگیری می‌کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اختلالات شنوایی غربالگری تنبلی چشم غربالگری شنوایی برنامه غربالگری خانواده هایی مشاوره ژنتیک خانواده ها ارجاع داده سال 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۳۱۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه این سازمان از شهریور ۱۴۰۱ در راستای افزایش مشارکت شهروندی برای حفظ محیط زیست، اقدام به شناسایی مشترکان خود در گروه‌های هدف مختلف کرده است، گفت: از آغاز اجرای این طرح تاکنون ۱۳۴۲ فرم شناسایی مشترکان در سامانه سنا ثبت نهایی شده است.

غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ساماندهی مشترکان سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر با افزایش جمعیت و در پی آن بالا رفتن مصرف، تولید پسماند در ابعاد گوناگون خانگی، شهری، صنعتی و بیمارستانی به سرعت گسترش یافته، از این‌رو کاهش تولید پسماند امری ضروری است.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های اصلی مدیریت شهری، مدیریت پسماند شهری است و یکی از کلیدهای موفقیت در تمام مراحل آن، آگاهی و مشارکت شهروندان است، افزود: در حال حاضر مشارکت شهروندان در فرآیند مدیریت پسماند از طریق کاهش تولید و تفکیک پسماندها از یکدیگر در مبدأ به عنوان یکی از کاراترین و اقتصادی‌ترین روش‌های پردازشی در بیشتر کشورهای دنیا صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی شهروندان از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: ارائه آموزش‌های عمومی و افزایش سطح فرهنگ و آگاهی شهروندان به‌تدریج موجب کاهش میزان تولید پسماند و صرفه‌جویی در مصرف منابع شده و از طرفی میزان تفکیک پسماندها در مبادی تولید افزایش خواهد یافت که این امر به‌نوبه خود موجب کاهش هزینه‌ها از جمله حمل‌ونقل پسماندها، خواهد شد.

ساکتی ادامه داد: سنگ بنای ارائه تمام خدمات به‌صورت صحیح و اصولی و دریافت بازخوردها، ارزیابی و سنجش طرح‌ها و فعالیت‌های انجام شده در جوامع موفق، شناسایی کامل و هدفمند مشترکان است، از این رو سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از شهریور ۱۴۰۱ در راستای توانمندسازی و افزایش مشارکت شهروندی در خصوص حفاظت از محیط زیست، اقدام به شناسایی مشترکان خود در گروه‌های هدف مختلف کرد.

وی اضافه کرد: در راستای انجام این امر خطیر ناظران شاغل در سازمان مدیریت پسماند و کارشناسان پسماند شاغل در ادارات خدمات شهری شهرداری‌های مناطق پانزده‌گانه اقدام به شناسایی مشترکان کردند.

ساکتی با بیان اینکه فرآیند شناسایی مشترکین از ابتدای دی ۱۴۰۲ با این هدف که تمام عملیات ثبت اطلاعات مشرکین به صورت جامع، یکپارچه و سیستماتیک صورت گیرد، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی درباره بارگذاری فرم شناسایی مشترکان در سامانه سنا انجام شده و برای هر یک از کاربران مناطق و سازمان مدیریت پسماند نام کاربری و رمز عبور (دسترسی) مشخصی تعریف شده است تا مسئول مربوطه با ورود به سامانه، نسبت به ثبت اطلاعات فرم شناسایی مشترکان در سامانه اقدام کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه از آغاز اجرای طرح تاکنون تعداد ۱۳۴۲ فرم شناسایی مشترکان در سامانه ثبت نهایی شده است، افزود: برای ثبت دقیق مشترکان از طریق سامانه سنا لازم است، موقعیت مکانی مشترک Gps و اینترنت کاربر فعال باشد.

کد خبر 746582

دیگر خبرها

  • «طرح نفس» جان ۱۴ نوزاد کرمانشاهی را نجات داد
  • بازگشت به دنیای صدا بازگشت شنوایی ۱۰۶ کودکان با کاشت حلزون شنوایی در زاهدان
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی
  • رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود
  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • عملیات تیم مدیریت بحران تهران در امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان